Web Analytics Made Easy - Statcounter

آنکاراـ ایرناـ سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه رفتار آمریکا درباره حزب کارگران کردستان(پ.ک.ک) را ریاکارانه خواند و گفت: آمریکایی ها از یک سو برای یافتن محل اختفای سه نفر از سران این گروه تروریستی جایزه تعیین می کنند و از سوی دیگر در شمال سوریه و عراق به تجارت نفتی با آنها مشغولند.

به گزارش ایرنا، سویلو روز دوشنبه در سخنانی در مراسم افتتاح سال تحصیلی دانشگاه آفیون کوجاتپه به انتقاد شدید از سیاست های کشورهای غربی به ویژه آمریکا در منطقه خاورمیانه و نیز در حمایت از پ.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ک.ک پرداخت و اظهار کرد: امروز باید از خود بپرسیم که مسئول کشت هزاران هکتار خشخاش در افغانستان، حضور بیش از سه و نیم میلیون آواره سوری در ترکیه، هرج و مرج بزرگ در یمن، مصر، تونس، سوریه، عراق، افغانستان، پاکستان و مراکش، کیست؟ و آیا وضعیت کنونی خاورمیانه در نتیجه عملکرد مردم این منطقه بوده است؟ و جای کشورهای غربی که در طول 400 سال اخیر روز به روز ثروتمندتر شده اند، کجای این ماجرا قرار دارد؟
وی بیان کرد: ما در منطقه ای زندگی می کنیم که قدرت های بزرگ برای تداوم آشوب در آن همواره برنامه ریزی کرده و بودجه های نظامی هنگفتی را در این راستا هزینه می کنند به طوری که در سال گذشته میلادی، بودجه نظامی آمریکا در خاورمیانه 69 میلیارد دلار و انگلیس با کل بودجه نظامی 50 میلیارد دلاری خویش برای نفوذ بیشتر در خاورمیانه تلاش می کنند.
وی اضافه کرد: هر کدام از این کشورهای غربی چهار تا 11 هزار کیلومتر از منطقه خاورمیانه فاصله دارند و جالب است بدانیم که بودجه های مصوب نظامی در این کشورها به 'بودجه دفاعی' مشهور بوده و تصویب این مبالغ هنگفت در حالی است که هیچ اعلام جنگی رسمی از سوی فرد و یا کشوری علیه کشور دیگر وجود ندارد.
این مقام ارشد ترکیه ادامه داد: آمریکایی ها با وعده مبارزه با تروریست ها و برقراری دموکراسی وارد افغانستان شدند و امروز ره آورد دموکراسی آنها در این کشور، افزایش کشت خشخاش از 17 هزار هکتار به 328 هزار هکتار است.
وی تاکید کرد: آمریکا با لغو تحریم از دو وزیر دولت ترکیه، اعمال تحریم علیه سه نفر از سرکردگان پ.ک.ک و گنجاندن نام آنها در لیست سیاه در واقع به ترکیه پیام داد و اعلام کرد که از نظر آنها (واشنگتن) دو وزیر ترک با تروریست ها فرقی ندارند.
وی تصریح کرد: گنجاندن سه سرکرده پ.ک.ک در لیست عناصر تروریستی توسط آمریکا، تجارت نفتی با پ.ک.ک در شمال سوریه و عراق و همچنین همکاری با این گروه تروریستی در تجارت مواد مخدر در اروپا، نشان دهنده سیاست دوگانه، ریاکارانه و غیر دوستانه آمریکا است.
کارشناسان، رسانه ها و مقامات سیاسی ترکیه بارها به انتقاد از سیاست های آمریکا در حمایت از پ.ک.ک انتقاد کرده اند و این رفتار واشنگتن را تهدیدی علیه آنکارا قلمداد کردند.
روزنامه استار اوایل سال جاری میلادی با انتشار گزارشی نوشت که گروه تروریستی داعش بسیاری از منابع نفت و گاز سوریه از جمله در منطقه دیرالزور، حسکه، رقه و حمص را در اختیار داشت ولی از سپتامبر سال گذشته میلادی(شهریورماه 1396) نیروهای پ.ک.ک و پ.ی.د با پشتیبانی هوایی آمریکا، کنترل منابع نفتی رقه، حسکه و 11 میدان نفتی در شرق دیرالزور را به دست گرفتند.
به نوشته این رسانه نزدیک به دولت ترکیه، نیروهای پ.ک.ک در شمال سوریه با هدایت ژنرال مک گورک آمریکایی به صورت مداوم با مقامات دولت دمشق در خصوص بهره برداری از منابع انرژی از جمله نفت، برق و آب در مناطق مختلف این کشور مذاکره می کنند به طوری که بعضی از چاه های نفتی در منطقه حسکه به طور مشترک بین دولت مرکزی سوریه و نیروهای پ.ک.ک مورد بهره برداری قرار می گیرد.
ماه گذشته میلادی در پی انفجار بمب دست ساز کنار جاده ای متعلق به نیروهای پ.ک.ک در منطقه گرجوش استان باتمان، هشت سرباز ترک کشته شدند و سفیر آمریکا در ترکیه با انتشار پیامی در حساب توییتر خود نوشت: پ.ک.ک باید به حملات خود پایان دهد، آمریکا در راه مبارزه با تروریست ها در کنار ترکیه به عنوان متحد خود خواهد بود.
این پیام سفیر آمریکا اگر چه در ظاهر مورد قبول و تقدیر مقامات آنکارا قرار گرفت، اما بسیاری از کارشناسان و مقامات نزدیک به حزب حاکم ترکیه، این موضع واشنگتن را ریاکارانه توصیف کردند.
فاطمه اوزکان نویسنده، روزنامه نگار و تحلیلگر نزدیک به دولت ترکیه با انتشار مقاله ای با عنوان شهدای باتمان و ریاکاری آمریکا در روزنامه استار، پیام سفیر آمریکا در محکومیت اقدام اخیر پ.ک.ک را دروغین، شرم آور و ریاکارانه دانست و نوشت: واشنگتن از یکسو نیروهای پ.ک.ک را در سوریه و عراق با انواع کمک های مالی و تسلیحاتی حمایت می کند و از سویی با این گونه پیامها خواستار توقف عملیات های تروریستی از سوی این گروه تجزیه طلب می شود.
خاورم/1905**شبس**1613

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي تركيه آمريكا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۹۳۲۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محمد مهاجری : آقای وزیر کشور برای رهبری هزینه نتراشید

محمد مهاجری، فعال رسانه‌ای اصولگرا در کانال تلگرامی خود نوشت: این روز‌ها گزارش‌هایی از برخورد با بی‌حجابی می‌رسد که عوامل نیروی انتظامی و برخی لباس‌شخصی‌ها رفتار‌های تند و خارج از قاعده‌ای انجام می‌دهند که تصویر برخی از آن‌ها در فضای مجازی منتشر شده و تکذیب‌نشدنش توسط فراجا عملا بر صحت آن‌ها دلالت دارد. طبق این گزارش‌ها برخورد‌های تند حتی به صورت پیچیدن بی‌حجاب‌ها در پتو و انتقال‌شان به ون‌های جدید، بصورت مکرر مشاهده شده است.   ظاهرا مسئولان (و در راس آن‌ها شخص وزیرمحترم کشور) گمان کرده‌اند اگر اسم "گشت ارشاد" را به "طرح‌نور" تبدیل کنند قضیه تغییر ماهیت می‌دهد. این فقط نوعی خودفریبی است و افکارعمومی به دستور یا خواسته مسئولان، از طرح‌نور همان را می‌فهمد که از گشت‌ارشاد. بواقع همان شیوه مندرس گذشته در حال تکرار است با این تفاوت که ون‌های کهنه سبز رنگ به خودرو‌های مدرن مشکی تبدیل شده.   یکسال و نیم است که موضوع حجاب و عفاف در صدر مسائل کشور جاخوش کرده، اما برای مواجهه با آن هیچ و هیچ روشی جز برخورد پلیسی و انتظامی صورت نگرفته. این همه سازمان‌های تبلیغی و رسانه‌ای بخصوص صداوسیما با وجود بودجه‌های کلان حتی یک کار تاثیرگذار انجام نداده‌اند.   گویا مسئولان محترم وزارت‌کشور و پلیس، اشاره رهبر معظم انقلاب در فروردین امسال را مبنی بر اینکه "رعایت حجاب تکلیف قانونی است و حتی اگر کسی به آن اعتقاد ندارد باید رعایت کند" مستمسک قرار داده و دوباره در چرخه کار تکراری بگیر و ببند افتاده‌اند. حال آنکه آنچه رهبری گفته‌اند باید توسط کارگزاران به تدابیر و راه حل‌های عاقلانه، کم آسیب و ثمر ده ترجمه شود. اما وزیر محترم کشور در حال هزینه‌تراشی برای رهبری و رفع تکلیف از خود است.   هزینه دیگری که برخورد‌های اخیر ایجاد می‌کند مستقیما متوجه معتقدین و رعایت‌کنندگان حجاب است. به این معنا که این تلقی در جامعه ایجاد می‌شود که باحجاب‌ها مدافع برخورد‌های تند با بی‌حجاب‌ها هستند و به این ترتیب یک دوقطبی مبتنی بر نفرت پدیدار می‌شود که نتیجه اش از چشم افتادن محجبه هاست. این احساس را با یک پژوهش میدانی به‌سادگی می‌توان کشف کرد.   اگر قبول دارید که برای گسترش بی حجابی، دست‌های پنهان بیگانه در کار است به طریق اولی باید بپذیرید، رفتار‌های خشن بهترین دستمایه برای دشمن است تا با نفوذ در این مقوله، فاجعه‌ای را (مثلا تلفات جانی) خلق کند و تا مدت‌ها از آن بهره برداری کند. به همین دلیل باید رفتار‌های بی ضابطه اخیر را کلا جمع کرد و به طراحان آن به دیده شک و تردید نگریست. کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: عضو دفتر رهبری: برخی مسئولان به دلیل اقدامات نامناسب در برخورد با بی حجابی تذکر گرفتند حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد / بنای نیروی انتظامی بر برخورد و مقابله نیست / «آیا بی حجابی از یک تخلف رانندگی نازل‌تر است؟» اطلاعیه فراجا درباره وضعیت حجاب: با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران نیز برخورد خواهد شد

دیگر خبرها

  • محمد مهاجری : آقای وزیر کشور برای رهبری هزینه نتراشید
  • با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد
  • با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران نیز برخورد خواهد شد
  • ترکیه حمله به بخش کنسولی سفارت ایران را در سوریه محکوم کرد
  • ۲۲ کشته در حمله تروریستی به اتوبوس حامل نیروهای ارتش سوریه
  • حمله تروریستی به اتوبوس نیروهای تیپ قدس در سوریه
  • همکاری قضایی ایران، عراق و سوریه علیه تروریسم
  • امضای تفاهم‌نامه کمیته قضایی سه جانبه مقابله با تروریسم میان ایران، عراق و سوریه
  • امضای تفاهم‌نامه قضایی میان ایران، عراق و سوریه
  • بازداشت ۱۰ مظنون داعشی دیگر در ترکیه