Web Analytics Made Easy - Statcounter

گنبدکاووس - ایرنا - رییس اداره کتابخانه های عمومی گنبدکاووس درشرق گلستان از راه اندازی چهار باب کتابخانه عمومی جدید در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: هم اکنون این شهرستان چهار کتابخانه عمومی فعال دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علیرضا مجاهدی راد عصر دوشنبه در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی این شهرستان افزود: دو کتابخانه عمومی این شهر که درچند سال گذشته غیرفعال شده بود و دو کتابخانه مشارکتی با همکاری هلال احمر و کمیته امداد، چهار کتابخانه جدید هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه با راه اندازی چهار باب کتابخانه عمومی جدید، تعداد کتابخانه های گنبد به هشت باب افزایش می یابد، اضافه کرد: هم اکنون چهار کتابخانه فعال این شهر که مجموعا 67 هزار جلد کتاب دارند، دارای 4085 نفر عضو فعال هستند.
مجاهدی راد تصریح کرد: رایزنی هایی با بخشدار مرکزی و دهیاران برای راه اندازی کتابخانه عمومی در روستاهای بالای سه هزار نفر جمعیت این شهرستان انجام شده که در دستور کار اداره کتابخانه های عمومی قرار دارد.
وی با گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی (24 تا 30 آبان) به برنامه های پیش بینی شده برای این هفته در گنبد اشاره کرد و گفت: ایجاد چندین پایگاه گلریزان کتاب، برپایی نمایشگاه کتاب و کارگاه قصه گویی، برگزاری نشست های کتابخوان، شاهنامه خوانی و راهپیمایی نمادین کتاب توسط دانش آموزان از مهمترین برنامه های این هفته است.
معاون مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گلستان نیز دراین جلسه گفت: امروز برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه و ارتقای سرانه مطالعه که بسیار پایین است، همه افراد حقیقی و حقوقی بایستی تلاش نمایند.
نعمت دیلم افزود: اداره کتابخانه های عمومی گلستان در این ارتباط با 30 اداره کل استان از جمله آموزش و پرورش برای اجرای طرح ماراتن کتاب ویژه دانش آموزان و کمیته امداد برای در اختیار گذاشتن فضای مناسب برای راه اندازی کتابخانه مشارکتی تفاهم نامه امضا کرده است.
وی اضافه کرد: برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی برگزاری جشن های گلریزان کتاب در شهرها و محلات اقدام خوبی است تا شهروندان یا ادارات و نهادها کتاب های بلااستفاده خود را به کتابخانه های عمومی اهدا نمایند.
به گزارش ایرنا، فرماندار ویژه گنبدکاووس نیز دراین جلسه با تاکید برضرورت ارتقای سرانه مطالعه در جامعه، هفته کتاب و کتابخوانی را فرصت مناسبی برای حساس کردن افراد به مقوله کتاب و کتابخوانی دانست.
عبدالقدیر کریمی گفت: گنبدکاووس ظرفیت بالایی درحوزه کتاب و کتابخوانی دارد که باید با تکمیل برخی زیرساخت های مورد نیاز و استفاده از ظرفیت تشکل های مردم نهاد نسبت به ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی اقدام کرد.
وی از اعضای جدید انجمن کتابخانه های عمومی گنبد نیز درخواست کرد تا فعالانه در ترویج فرهنگ مطالعه درجامعه و استفاده از ظرفیت های مردمی و خیرین برای رفع برخی مسائل و مشکلات کتابخانه های عمومی اقدام نمایند.
کریمی، احداث یک مجمتع بزرگ فرهنگی چند منظوره را از نیازهای گنبدکاووس دانست و اضافه کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان می تواند در این حوزه ورود کند و این شهرستان نیز از محل اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای بخشی از هزینه مورد نیاز را تامین می کند.
دراین جلسه همچنین برخی اعضای انجمن کتابخانه های عمومی گنبد نیز به بیان نقطه نظرات خود پرداختند که رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان از آغاز فعالیت 40 باشگاه کتابخوانی، تجلیل از دو نویسنده، نشست با مربیان باشگاه های کتابخوان و اهدای کتاب به عنوان مهمترین برنامه های پیش بینی شده این اداره برای هفته کتاب و کتابخوانی نام برد.
تهیه و توزیع کتاب های صوتی و الکترونیکی، برگزاری نشست های کتابخوان در حوزه های مختلف باهدف تشویق مردم بویژه نسل جوان با کتابخوانی و برگزاری همایش هفته کتاب از دیگر پیشنهادهای حاضرین در این جلسه بود.
در پایان این جلسه نیز اعضای جدید انجمن کتابخانه های عمومی گنبد برای فعالیت چهارساله، معرفی شدند.
شهرستان گنبدکاووس با 350 هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است.
/3039/1860

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي كتاب كتابخانه هاي عمومي گنبدكاووس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۹۳۸۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

الزام شهرداری‌ها به پرداخت سهم نیم درصدی کتابخانه‌های عمومی

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به سهم نیم درصدی کتابخانه‌های عمومی از درآمد شهرداری‌ها گفت: در برنامه هفتم تلاش شد این مقوله از حالت جواز خارج و به قانون تبدیل شود که شهرداری‌ها را ملزم به پرداخت سهم نیم درصدی کتابخانه‌های عمومی از محل درآمدشان می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایمنا از زنجان، حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی، امروز سه‌شنبه هفتم فروردین_ در بازدید از کتابخانه علامه شیخ عبدالکریم زنجانی با تاکید بر ضرورت اصلاح قانون تأسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اظهار کرد: این طرح در نوبت بررسی در صحن علنی مجلس است.

وی افزود: در کمیسیون فرهنگی مجلس به مقوله کتابخانه‌های عمومی کشور و وضعیت معیشتی کتابداران توجه داشتیم و در همین راستا یک کمیته فرهنگی تشکیل شد تا اصلاح و رفع نواقص قانون تأسیس و نحوه اداره کتابخانه‌های عمومی کشور را پیگیری کند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پیرو پیگیری‌های مستمر دبیرکل کتابخانه‌های عمومی کشور، این طرح توسط کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در نوبت بررسی در صحن علنی مجلس است.

این مسئول ضمن اشاره به سهم نیم درصدی کتابخانه‌های عمومی از درآمد شهرداری‌ها، خاطرنشان کرد: در برنامه هفتم به جد تلاش کردیم این مقوله از حالت جواز خارج و به قانون تبدیل شود که شهرداری‌ها را ملزم به پرداخت سهم نیم درصدی کتابخانه‌های عمومی از محل درآمدشان می‌کند.

آقاتهرانی در رابطه با بودجه فرهنگی سال ۱۴۰۳ به خصوص بودجه کتابخانه‌های عمومی کشور، عنوان کرد: اصلاح فرهنگ ضروری است و برای تحقق این مهم باید هزینه کرد، سرانه فرهنگ در کشور ما بسیار پایین است و کمیسیون فرهنگی مجلس برای دستیابی به اهداف فرهنگی تلاش می‌کند.

وی تصریح کرد: از کتابخانه تازه تأسیس علامه شیخ عبدالکریم زنجانی بازدید کردم و افتتاح چنین کتابخانه‌ای در یکی از مناطق محروم زنجان بسیار قابل تقدیر و مایه مباهات است و در بلندمدت شاهد آثار مثبت آن خواهیم بود.

آقاتهرانی گفت: متأسفانه در فضای سبز اطراف این کتابخانه شاهد حضور برخی معتادین هستیم و باید در نظر داشت یکی از دلایل دچار شدن این افراد به دام اعتیاد آن است که به چنین کتابخانه و مکان فرهنگی‌ای دسترسی نداشته‌اند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: انشاالله احداث این کتابخانه در منطقه اسلام‌آباد زنجان مایه خیر و برکت باشد و شاهد رشد عمیق فکری فرزندان این مرزو بوم باشیم.

کد خبر 739258

دیگر خبرها

  • مراجعه بیش از ۳۳۰ هزار نفر به کتابخانه های عمومی نیشابور
  • تجهیز بیش از هزار کلاس درس به کتابخانه در مناطق محروم کشور
  • ایجاد کتابخانه مدارس در مناطق محروم کشور
  • اهدای بیش از یک هزار و ۷۰۰ جلد کتاب به کتابخانه عمومی دانشجو در ملایر
  • ۱۱ سال جست‌وجو برای نام یک شاعر!
  • اهدای بیش از ۱۷۰۰ جلد کتاب به کتابخانه عمومی دانشجو ملایر
  • هیات خادم الرضا (ع) به حوزه کتاب و کتابخوانی توجه ویژه داشته است
  • هیات خادم الرضا(ع) به حوزه کتاب و کتابخوانی توجه ویژه داشته است
  • راه اندازی پیشخوان کتاب در ادارات نقده
  • الزام شهرداری‌ها به پرداخت سهم نیم درصدی کتابخانه‌های عمومی