Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@17:22:13 GMT

اطلاعات 95 درصد جهرمی‌ها در سامانه بهداشت ثبت شد

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۹۳۸۸۴

اطلاعات 95 درصد جهرمی‌ها در سامانه بهداشت ثبت شد

شیراز- ایرنا- مدیر شبکه گسترش و معاون اجرایی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: از سال 95 تاکنون، اطلاعات 95 درصد جمعیت شهرستان جهرم در سامانه یکپارچه بهداشت ( سیب ) ثبت شده است.

به گزارش ایرنا، دکتر هادی مصلی نژاد دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: در این مدت، 88 درصد مردم شهرستان از خدمات نظام سلامت استفاده کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اظهار داشت: سامانه یکپارچه بهداشت (سیب) در راستای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در قالب برنامه ها و پروژه های طرح تحول نظام سلامت شکل گرفته است و همه اطلاعات جمعیتی، شاخص های بهداشتی، تعداد خانوار های تحت پوشش، تعداد مراقبت های نوزادان، کودکان، مادران و تعداد بیماران دیابتی، فشار خون و غیره بصورت الکترونیک در آن ثبت می شود.
وی اظهار داشت: از طریق سامانه سیب همچنین می توان حضور غیاب کاربران که شامل پزشکان خانواده، مراقبین سلامت، ماماها و غیره است را بررسی نمود.
به گفته وی هنگامی که افراد به پزشک مراجعه می کنند انجام کلیه مراقبت های سلامت مانند اندازه گیری فشار خون، دیابت و غیره توسط مراقبین سلامت در سامانه ثبت می شود و به راحتی می توان تعداد ویزیت ها و خدمات سلامت ارائه شده را مشاهده کرد.
وی صرفه جویی در وقت و نظارت بر خدمات سلامت در سریع ترین زمان ممکن را از دیگر کارکرد های سامانه سیب دانست و بیان کرد: کودکان، مادران، دانش آموزان، دانشجویان، میانسالان و سالمندان از گروه های هدف در سامانه سیب هستند.
مصلی نژاد با اشاره به بروز رسانی شدن سامانه سیب گفت: بعضی از نیاز ها در سامانه بصورت متوالی بروز رسانی می شود مانند اضافه شدن شاخص های کاربردی به میز کار در سامانه سیب.
وی شاخص های کاربردی را شامل عناوین خدمات مراقبتی در سامانه دانست که اضافه شدن تعداد مراقبت های انجام شده در خانه بهداشت ها در زمینه مصرف سیگار و دخانیات یکی از آنها است.
مدیر شبکه گسترش و معاون اجرایی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم با بیان اینکه 100 درصد جمعیت روستایی این شهرستان تحت پوشش طرح پزشک خانواده هستند ، گفت: ارائه خدمت به مناطق محروم در اولویت برنامه های واحد گسترش شبکه و پزشک خانواده معاونت بهداشتی دانشگاه است.
دکتر مصلی نژاد با بیان اینکه 96 درصد از جمعیت جهرم تحت پوشش پزشک خانواده‌اند، افزود: پزشکان خانواده مراقبت های اولیه سلامت را بر عهده دارند و پزشک سلامت نگر هستند و با توجه به داشتن تماس مستقیم با خانواده های بیمار به بهداشت جسم و روان افراد توجه ویژه ای دارند.
وی افزود: پزشکان خانواده در صورت صلاح دید، بیماران را به پزشکان متخصص ارجاع می دهند و پزشک متخصص نتیجه معاینات، نوع بیماری، اقدامات درمانی و پی گیری های لازم را به پزشک خانواده اعلام می کند.
به گفته وی در حال حاضر 63 پزشک خانواده شهری و روستایی و 55 مراقب سلامت در مراکز جامع خدمات سلامت شهری و روستایی مشغول به ارائه خدمت هستند.
مصلی‌نژاد اظهار داشت: تزریقات، وصل سرم، ویزیت و دارو( به جز دریافت حق فنی) به صورت رایگان، تشکیل پرونده الکترونیک و انجام کلیه امور تخصصی از جمله خدمات پزشک خانواده در پایگاه ها و مراکز بهداشتی شهرستان جهرم و روستاهای تابعه است که توسط مراقبین سلامت و ماماها ارائه می‌شود.
وی همچنین گفت: اعتباراتی که برای خدمات پزشک خانواده توسط وزارتخانه و بیمه پرداخت می شود بر اساس میزان مراقبت های انجام شده در سامانه سیب است.
به گفته وی، یکی دیگر از اهداف دانشگاه، استفاده از ظرفیت سامانه سیب برای تشکیل پرونده سلامت کارکنان است.
شهرستان جهرم در فاصله 193 کیلومتری جنوب شرق شیراز قرار دارد.
9910/ 2027

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي سلامت تحول سلامت جهرم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۹۳۸۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همه افراد در شکل گیری سلامت مسئولیت فردی و اجتماعی دارند

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، به طور کلی کلمه عبارتی از رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی انسان و سلامت جسمی که شامل همه قابلیت‌های جسمی و بدن است می‌شود.همانطور که سازمان جهانی بهداشت هم عقیده دارد سلامتی نبود بیماری جسمی در بدن نیست بلکه نداشتن هیچگونه مشکل روانی، اجتماعی و همچنین جسمانی برای هر شخص است.

کسی که بخواهد جسم و روحی سالم داشته باشد باید با برنامه ریزی مشخص، پیروی از قواعد سلامت و پیگیری همه جانبه به این هدف‌خودبرسد.
معمولا هفته سلامت از یکم تا هفتم اردیبهشت ماه با یک شعار آغاز می‌شود که شعار امسال «سلامت خانواده و مردمی سازی سلامت» است. این درحالیست که هر روز با هدفی متفاوت و در راستای شعار آغاز می‌شود تا فرهنگسازی سلامت به درستی و با جزئیات دقیق نهادینه شود. روز نخست هفته سلامت ۱۴۰۳ به «سلامت خانواده، حق و مسئولیت همگانی» روز دوم «سلامت خانواده از آموزش و پرورش تا آموزش عالی» روز سوم «سلامت خانواده و سلامت زمین» روز چهارم «سلامت خانواده و سلامت روانی اجتماعی» روزپنجم «سلامت خانواده و فرهنگ سلامت» روز ششم «سلامت خانواده و جوانی جمعیت» و روز هفتم «سلامت خانواده، غذای سالم و ورزش همگانی» نامگذاری شده است.

همه افراد در شکل گیری سلامت مسئولیت فردی و اجتماعی دارند

در همین خصوص فرشید رضایی سرپرست دفتر آموزش و ارتقا سلامت وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری انا در رابطه با هفته ملی سلامت اظهار کرد: مفاهیم بنیادین سلامت بر اساس اولویت‌های ملی در هفته سلامت تبیین می‌شود. در همین جهت مردم، سازمان‌های مختلف کشور و وزارت بهداشت که در شکل‌گیری سلامت نقش دارند در جریان اولویت‌های سلامت قرار گرفته و گفتمان سازی شکل می‌گیرد. روز اول این هفته به نام سلامت خانواده حق و مسئولیت همگانی شکل گرفته است. سلامتی نه تنها حق آحاد ملت است بلکه تک تک افراد در شکل گیری آن مسئولیت فردی و اجتماعی دارند.

وی ادامه داد: برنامه‌های سلامت خانواده و نظام ارجا به عنوان جدید‌ترین برنامه وزارت بهداشت تعریف شده است که در راستای برقراری عدالت و دسترسی همگانی به خدمات با کیفیت سلامت بدون دغدغه‌های مالی به ویژه در کلان شهر‌ها است.

مردم در برابر چالش‌های سلامت تنها نیستند

سرپرست دفتر آموزش و ارتقا سلامت وزارت بهداشت افزود: در این برنامه پزشکان به بیمار نگاه فوق تخصصی نداشته بلکه از یک بعد جامع و کاملی از ابعاد مختلف سلامت نگاه می‌کنند. هرفردی دارای یک مراقب سلامت خواهد شد و پزشک خانواده او را تحت پوشش خدمات قرار می‍‌دهد. به عبارت دیگر مردم در برابر چالش‌های سلامت تنها نیستند.

رضایی مطرح کرد: نگاه برنامه سلامت خانواده نگاه صرفا درمان نگر و بالینی نیست بلکه نگاهی به سبک زندگی سالم، سواد سلامت، توانمند‌سازی مردم، ایجاد سلامتی در بدن و نگاه پیشگیرانه است.

وی گفت: در شکل گیری سلامت، نقش مردم از درون خانواده تا محل کار و زندگی روزانه آنها در شکل گیری سلامت که هم سلامت جسمی و هم سلامت ذهنی است تاثیر دارد. معقوله فرهنگ سلامت، موضوع دیگری است که به آن پرداخته می‌شود و فرهنگ سلامت به عنوان لایه‌ای از جامعه در همه ابعاد سلامت تاثیر گذار است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • خدمات بهداشتی و درمانی شهرستان دیر در شان مردم نیست
  • افتتاح مرکز جامع سلامت روستای میقان شاهرود
  • بهره‌برداری از ۲۷۰۰ پروژه بهداشتی در دولت مردمی
  • همه افراد در شکل گیری سلامت مسئولیت فردی و اجتماعی دارند
  • فعالیت ۸۰۰۰ آزمایشگاه در کشور
  • معدوم ۱۲ تن مواد غذایی فاسد در طرح نوروزی غرب خراسان
  • پلمب ۱۳۸ مرکز تهیه و توزیع مواد غذایی فاسد در طرح سلامت نوروزی سبزوار
  • ۲ هزار بازرسی بهداشتی در قالب بسیج سلامت نوروزی گناوه انجام شد
  • تعرفه‌های غیرمنطقی عاملی برای افت کیفیت خدمات سلامت است
  • ۲۷ میلیون نفر تا پایان سال زیر پوشش سلامت خانواده قرار می‌گیرند