Web Analytics Made Easy - Statcounter

خمین - ایرنا - مدیر جهاد کشاورزی خمین گفت: نخستین جشنواره زعفران و گیاهان دارویی استان مرکزی در آذر ماه سال جاری در شهرستان خمین برگزار می شود.

«عباس ارشدی» روز دوشنبه در نشست هماهنگی جشنواره زعفران افزود: این جشنواره در اول و دوم آذر ماه در بیت تاریخی امام خمینی (ره) با حضور مسئولان کشوری و استانی برگزار می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اظهارداشت: در این جشنواره 14 غرفه گیاهان دارویی و زعفران، به عنوان محصول تولیدی شهرستان خمین عرضه می شود و کارگاه های آموزشی در خصوص کشت، داشت و برداشت زعفران برگزار می شود.
مدیرجهاد کشاورزی خمین با بیان اینکه هدف از برگزاری این جشنواره این است که خمین به‌ عنوان قطب تولید زعفران در استان معرفی شود.
ارشدی افزود: آشنایی با روش‌های کاشت، داشت، برداشت و فرآوری زعفران، عرضه، تبیین خواص دارویی زعفران و آموزش روش‌های بسته بندی و عرضه زعفران به صورت بهداشتی و نیز بهبود کیفیت و حفظ جایگاه زعفران از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره است.
مدیر جهاد کشاورزی خمین گفت: یکی از مولفه‌های اصلی اقتصاد مقاومتی توجه به اقتصاد کشاورزی با مصرف بهینه آب است که این مهم با تشویق کشاورزان به کاشت محصولات جایگزین با ارزش افزوده بالا در دستور کار قرار دارد.
ارشدی افزود: بر این اساس کشت زعفران هر ساله در این شهرستان افزایش یافته و افزایش سطح زیر کشت تا سه برابر سطح کنونی و برداشت 500 کیلوگرم با ارزش افزوده 80 میلیاردی در این شهرستان هدف گذاری شده است.
وی گفت: مجموع اراضی زیر کشت زعفران در خمین به 67 هکتار رسیده که 12 هکتار آن غیر بارور است و سال آینده بارور می شود.
مدیر جهاد کشاورزی خمین اظهارداشت: خمین در تولید زعفران جایگاه نخست استان مرکزی را دارد و این شهرستان با داشتن خاک مستعد و آب و هوای نیمه گرمسیری، زمستان ملایم و تابستان گرم و خشک، محل مساعدی برای کشت و تولید زعفران شناخته شده است.
ارشدی بیان کرد: زعفران خمین با توجه به نوع خاک، شرایط آب و هوایی از عطر، رنگ و طعم از کیفیت بالایی در کشور برخوردار است و با استاندارد کشوری مطابقت دارد.
وی گفت: زعفران از محصولات مقاوم به خشکی است که در سال های اخیر کاشت آن در خمین به ویژه در بخش مرکزی ترویج شده است.
رئیس هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی خمین نیز در این نشست گفت: یکی از زمینه های فرصت ساز پیشرفت اقتصادی در بخش کشاورزی تنوع اقلیمی پهنه وسیع کشور ایران است.
«محمد حسین قاسمی» افزود: 12 اقلیم از 14 اقلیم موجود دنیا در ایران فرصت بی‌نظیری را فراهم آورده است که هر اقلیم امکان تولید مجموعه‌ای از محصولات خاص را فراهم کند.
وی گفت: زعفران گران ترین محصول کشاورزی جهان و مهم ترین محصول صادراتی کشور است که به غیر از مصرف داخلی، همه ساله با صادرات باعث تولید ثروت می شود.
قاسمی افزود: اینک بیش از 90 درصد زعفران دنیا در ایران، تولید می شود و تولید این محصول درر زمینه درآمدزایی و اشتغال آفرینی از اهمیت به سزایی برخوردار است.
رئیس هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی خمین گفت: زعفران با کمترین وزن، گران ترین محصول زراعی محسوب می شود که با یک سال کاشت آن می توان از هفت تا 10 سال برداشت کرد افزود: این صنعت با وجود این مزایا کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
قاسمی افزود: با یک برنامه‌ ریزی مشخص می ‌توان کشت زعفران را توسعه داد و به یک تغییر الگوی کشت مناسب با استفاده از محصولات کم آب دست یافت.
وی با بیان این که مجموعه متمرکز کاشت و تولید زعفران در این شهرستان راه اندازی می شود، ادامه داد: این مجتمع 50 هکتاری قطعه بندی می شود و در اختیار متقاضیانی علاقه مند که از توان مالی محدودی برخوردارند قرار می گیرد.
وی افزود: این متقاضیان با استفاده از تسهیلات دولتی با نظارت کارشناسان و مشاوران به کشت و تولید زعفران می پردازند تا از این طریق درآمد آنها افزایش یابد.
شهرستان خمین از توابع استان مرکزی دارای 105 هزار نفر جمعیت است که 52 درصد آن کشاورز هستند.
این شهرستان در تولید زعفران رتبه اول و گل محمدی، لوبیا، عسل، گوشت سفید مرغ و شیر خام رتبه دوم استان را دارد.
7277/3075

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد كشاورزي جشنواره زعفران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۹۴۰۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز جشنواره فرهنگی، ورزشی بازی‌های بومی محلی شهرستان لردگان

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان لردگان گفت: در حال حاضر طرحی عملیاتی کوتاه مدت توسعه ورزش همگانی با ۳۰عنوان برنامه بازی‌های بومی محلی و همگانی در حال اجراست.
حسنی افزود: جشنواره بازی‌های بومی محلی لردگان با حضور مردم بمنظور جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی در منطقه حاجی آباد برگزار شد.
به گفته وی، برپایی صنایع دستی، پخت غذای محلی، موسیقی محلی، مسابقات ورزشی، نمایشی و بازی‌های بومی محلی ویژه دختران از برنامه‌های برگزار شده در این جشنواره بود.

دیگر خبرها

  • سلماس مهیای میزبانی جشنواره بین المللی شعر رضوی می شود
  • جشنواره گیلاس اشنویه به ایستگاه هفتم رسید
  • واحد تولید و بسته بندی غیر استاندارد زعفران در مرکزی محکوم شد
  • واحد تولید و بسته بندی زعفران غیر استاندارد در مرکزی محکوم شد
  • آغاز جشنواره فرهنگی، ورزشی بازی‌های بومی محلی شهرستان لردگان
  • هفتمین دوره جشنواره سراسری گیلاس در اشنویه برگزار می‌شود
  • جشنواره بهار نارنج کومله برگزار می‌شود
  • نخستین دوره جایزه داستان و بازآفرینی فراخوان داد
  • چالش تولید زعفران در سرزمین طلای سرخ
  • لایروبی بیش از نیمی از انهار کشاورزی شهرستان رشت