Web Analytics Made Easy - Statcounter

زرشک پلو با مرغ از انواع غذا‌های محبوب و لذیذ ایرانی است که پای ثابت بیشتر مجالس و مهمانی می‌باشد. در طرز تهیه زرشک پلو با مرغ از برنج و رب و مرغ و آبلیمو و زعفران و زرشک و خلال بادام و خلال پسته و نمک و فلفل و پیاز استفاده می‌شود.


مواد لازم

برنج: ۵ پیمانه
مرغ خرد شده: ۶ تکه
رب: ۱ قاشق غذاخوری سرپر
آبلیمو: ۱ قاشق غذاخوری
زعفران: ۱/۸ قاشق چایخوری
زرشک: ۱ لیوان پلوپزی
خلال پسته: به میزان لازم
خلال بادام: به میزان لازم
فلفل: به میزان لازم
نمک: به میزان لازم
پیاز متوسط ریز خرد شده: ۱ عدد

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی

برای پخت زرشک پلو با مرغ ابتدا مرغ‌ها را به اندازه‌ای که تمایل دارید به صورت ۴ تا ۸ تکه خرد نمایید توجه داشته باشید که برای پخت این غذای مجلسی بهتر است از ران یا سینه مرغ استفاده نمایید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در مرحله بعدی پخت زرشک پلو با مرغ تکه‌های خرد شده مرغ را به خوبی بشویید و در مکانی مناسب قرار دهید و به همه سطح مرغ نمک بزنید سپس درون قابلمه‌ای مناسب روغن بریزید و مرغ‌ها را سرخ نمایید و بعد از اینکه همه قسمت‌های مرغ سرخ شد آن را از درون قابلمه بیرون آورید.



پیاز خرد شده را درون قابلمه تفت دهید سپس رب و نمک و فلفل و آبلیمو را به رب اضافه کنید و تفت دهید و سس را درون ظرفی مناسب بریزید و مرغ‌های سرخ شده را درون همان قابلمه بچینید و سس مخصوص را روی مرغ‌ها بریزید و از اطراف قابلمه ۳ یا ۴ لیوان آب اضافه کنید و درب قابلمه را ببندید تا آب به دمای جوش برسد سپس شعله گاز را کم کنید تا مرغ‌ها پخته شوند و آب خورشت بخار شود و مقداری زعفران به خورشت مرغ اضافه کنید و بعد از گذشت ۵ دقیقه شعله گاز را خاموش کنید.


در این مرحله از طرز تهیه زرشک پلو با مرغ برنج را به خوبی پاک کنید و با آب ولرم و مقداری نمک برنج را به مدت ۶۰ تا ۱۲۰ دقیقه خیس نمایید و بعد از مدت زمان ذکر شده درون قابلمه مناسب مقداری آب بریزید و قابلمه را روی حرارت گاز قرار دهید و بعد از اینکه آب به دمای جوش رسید آب برنج را خالی کنید و برنج را درون آب در حال جوش قرار دهید و کمی صبر کنید تا آب برنج دوباره به دمای جوش برسد سپس کف برنج را بگیرید و اجازه دهید تا برنج قد بکشد.



بعد از اینکه چند دانه برنج روی آب آمد برنج را درون آبکش بریزید.



در کف قابلمه دو قاشق روغن و یک استکان آب بریزید و اگر تمایل دارید ته دیگ تان رنکی باشد مقداری زعفران درون قابلمه بریزید و هم بزنید تا روغن و زعفران با یکدیگر ترکیب شوند سپس مقداری برنج ته قالب بریزید و با پشت قاشق برنج را صاف کنید و باقی مانده برنج را روی ته دیگ بریزید و یک استکان آب و روغن نیز روی برنج ریخته سپس درب قابلمه را ببندید و شعله گاز را زیاد کنید.



بعد از اینکه بخار برنج بلند شد دم کنی را روی درب قابلمه قرار دهید و شعله گاز را کم کنید.


در مرحله بعدی دستور تهیه زرشک پلو با مرغ زرشک پاک شده را درون ظرفی کوچک به مدت ۵ دقیقه خیس کنید تا اگر زرشک شن ریزه دارد به خوبی تمیز شود و بعد از گذشت ۵ دقیقه زرشک را درون آبکش بریزید و خلال بادام و خلال پسته را هم بشویید و درون مقداری کره خلال بادام و خلال پسته را به مدت چند دقیقه تفت دهید تا فقط بوی کره بگیرد سپس ظرف را از روی حرارت گاز بردارید. زرشک را هم درون مقداری کره بریزید و روی حرارت ملایم زرشک را کمی تفت دهید سپس یک قاشق غذاخوری زعفران دمکرده نیز به زرشک بیفزایید و شعله گاز را خاموش کنید.


در مرحله بعدی طرز تهیه زرشک پلو با مرغ بعد از اینکه خورشت مرغ و برنج پخته شدند درون ظرفی مناسب ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری زعفران دم کرده بریزید سپس کره و یک کفگیر برنج را به زعفران اضافه کنید و مخلوط زعفران و برنج را هم بزنید تا برای روی برنج آماده شود و برنج مجلسی را به دلخواه و سلیقه شخصی تان به کمک زرشک و برنج زعفرانی و خلال بادام و خلال پسته تزیین کنید و خورشت مرغ را هم درون ظرفی مناسب بکشید و در کنار زرشک پلو آن را سرو نمایید. در صورت تمایل می‌توانید برای تزیین کردن زرشک پلو با مرغ از روش‌های تزیین زرشک پلو با مرغ استفاده نمایید.

نکات طلایی برای پخت بهتر زرشک پلو با مرغ

برای طرز تهیه خورشت مرغ می‌توانید کف قابلمه را با یک شاخه کرفس خرد شده و یک عدد فلفل دلمه‌ای خرد شده و مقداری پیاز ریز خرد شده بپوشانید سپس مرغ‌های تکه شده را روی این مواد قرار دهید و نمک و فلفل و زعفران و رب را روی تکه‌های مرغ بریزید و درب قابلمه را ببندید تا مرغ‌ها طعم دار و پخته شوند.
برای پخت خورشت مرغ در صورت تمایل می‌توانید فلفل دلمه‌ای را اضافه کنید و یا آن را حذف نمایید.
در صورت تمایل می‌توانید در هنگام تفت دادن زرشک یک قاشق غذاخوری شکر به آن اضافه کنید.


زرشک را با آب داغ و یا گرم خیس نکنید، زیرا رنگ آن از بین می‌رود.
اگر تمایل دارید در دستور پخت زرشک پلو با مرغ از ران و سینه مرغ استفاده کنید بهتر است ابتدا سینه‌ها را در کف قابلمه بچینید سپس ران‌ها را روی سینه‌ها قرار دهید، زیرا مدت زمان پخت ران از سینه کمتر است.
خورشت مرغ باید بعد از پخت آبدار و غلیظ باشد و در زمان سرو می‌توانید سس مخصوص خورشت را درون ظرفی جداگانه بریزید.


در این مطلب با طرز تهیه زرشک پلو با مرغ آشنا شدید که امیدواریم با توجه به نکات ذکر شده بتوانید این غذای مجلسی را به بهترین شکل ممکن در منزل بپزید و از طعم بی نظیر آن نهایت لذت را ببرید.

منبع: آرگا

منبع: پارسینه

کلیدواژه: آشپزی زرشک پلو با مرغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۹۶۳۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار سیلاب در استان بوشهر/ مسافران و هم‌استانی‌ها مراقب باشند

به گزارش خبرنگار مهر، علی محمدی صبح دوشنبه در جمع خبرنگاران ضمن تبریک ایام عید نوروز، اظهار کرد: بر اساس اعلام ستاد مدیریت سیلاب وزارت نیرو، از ساعات پایانی دوشنبه ۲۸ اسفند ماه ۱۴۰۲ الی ۲ فروردین ۱۴۰۳ سامانه بارشی قدرتمندی سطح گسترده‌ای از مناطق مختلف کشور به ویژه جنوب غرب و غرب کشور را در بر خواهد گرفت.

وی افزود: با توجه به گستردگی نواحی متأثر از این سامانه و همچنین بارندگی قابل توجه در استان‌های بالادست حوضه‌های آبریز منتهی به استان بوشهر، این بارش‌ها منجر به بالا آمدگی سطح آب رودخانه‌ها و آب گرفتگی معابر و جاده‌ها خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر گفت: به هموطنان توصیه می‌شود سفرهای نوروزی خود را با تعیین زمان، مسیر و مقصد سفر متناسب با فعالیت سامانه بارشی انتخاب کنند و در زمان‌های اعلام شده از تردد و توقف در مسیرها و جاده‌های حاشیه و بستر رودخانه‌ها خودداری کنند.

لزوم رعایت اصول ایمنی

محمدی خاطرنشان کرد: در هنگام بارندگی و سیلاب هر گونه تردد یا ورود به محدوده تأسیسات آبی از جمله سدها، بندها، کانال آبیاری و دیگر سازه‌های ذخیره سازی و انتقال آب ممنوع است و عبور از سازه‌های تقاطعی و پل‌های رودخانه‌های سیلابی نیز خطرات فراوانی به همراه دارد.

وی با اشاره به فصل کوچ عشایر در نواحی جنوبی زاگرس عنوان کرد: از عشایر نیز درخواست می‌شود تا با مدیریت زمان کوچ و گذر از مسیرهای ایمن و همچنین پرهیز از توقف در حریم و بستر رودخانه‌ها، مسیل‌ها و آبراه‌ها، از بروز حوادث جلوگیری کنند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر گفت: امیدواریم تا هموطنان با رعایت اصول ایمنی، سالی توأم با سلامتی را پیش رو داشته باشند.

کد خبر 6057973

دیگر خبرها

  • پویانمایی آیات و قصص قرآنی در طرح ملی مسطورا
  • هشدار سیلاب در استان بوشهر/ مسافران و هم‌استانی‌ها مراقب باشند
  • برگزاری کارگاه آموزشی با عنوان ارگونومی در محیط کار در مهریز
  • (ویدئو) طرز تهیه غذای مشهور و خوشمزه با برنج، کدو و تن ماهی
  • تاثیر ترکیب گیاهی زرشک در مقابله با سرطان ریه
  • طرز تهیه غذای مشهور و خوشمزه با برنج، کدو و تن ماهی (فیلم)
  • شله زرد + طرز تهیه و نکات پخت
  • طرح‌های پیشگیرانه مبتنی بر اصول علمی با مهارت‌های زندگی
  • آیین‌نامه‌های دانشگاه حکمت‌بنیان سال آینده نهایی و ابلاغ می‌شود
  • ساده‌ترین روش تهیه کیک شکلاتی قابلمه‌ای (فیلم)