Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بندرعباس ،گردشگری دریایی در توسعه شهر‌های ساحلی تاثیر بسزایی دارد و از مهم‌ترین و جذاب‌ترین حوزه‌های گردشگری در جهان است.

هرمزگان در کنار خلیج فارس و دریای عمان با داشتن بیش از یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر مرز آبی و برخورداری بیش از دو هزار و ۲۳۷ کیلومتر ساحل، ۱۴ جزیره و ۷۱ بندر یکی از استان‌های مهم در گردشگری کشور محسوب می‌شود، به گونه‌ای که از این استان بعنوان مرکز سفر‌های دریایی ایران یاد می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وجود جزایری مانند هرمز، هنگام، قشم وجاذبه‌های طبیعی مانند جنگل‌های حرا، جزایر ناز و وجود دلفین‌ها، اکواریوم طبیعی ویژه‌ای به این استان داده که هر سال خیل عظیمی از گردشگران را به خود جذب می‌کند.

اما هرمزگان آرمیده کنار آب های نیلگون‌ خلیج فارس  از داشتن زیرساخت های  مناسب در صنعت گردشگری دریایی بی نصیب  مانده و خلاء آن در حوزه گردشگری کاملا محسوس است.


فائقه اتابک معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بندرعباس ،می‌گوید: هرمزگان به واسطه موقعیت استراتژیک، بهره مندی از اماکن تاریخی و فرهنگی شاخص، دریا، جزایر و بزرگترین ناوگان مسافری دریایی کشور هر سال مقصد سفر‌های دریایی بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی است.

وی گفت: هرمزگان هر سال پذیرای شمار بسیاری از گردشگران به ویژه در ایام نوروز است به نحوی که امسال در این مدت بیش از ۲ میلیون و ۳۳۳ هزار گردشگر وارد استان شده و بیش از ۳ میلیون و ۴۸۷ هزار تردد دریای به جزایر استان ثبت شده است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان ورود گردشگران به استان را در توسعه صنعت گردشگری و ارتقاء اقتصاد استان حائز اهمیت برشمرده و افزود: از سهم ۸۰۰ دلاری ارزآوری هر گردشگر برای استان حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلار آن مربوط به حوزه تفریحات دریایی و جاذبه‌های گردشگری و ساحلی است.


نبود زیر ساخت‌های لازم مهمترین مانع توسعه گردشگری دریایی در هرمزگان

به گفته معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان با وجود همه ظرفیت‌های با مشکلات مختلفی در حوزه گردشگری به ویژه گردشگری دریایی مواجه هستیم.

اتابک همکاری نکردن دستگاه‌های مختلف دولتی برای تقویت زیرساخت‌های گردشگری دریایی، کمبود نیروی متخصص و آموزش دیده، کمی تسهیلات بانکی، اعتبارات و ردیف بودجه ویژه توسعه گردشگری خصوصا در حوزه ساحلی و دریایی و آلودگی زیست محیطی دریایی و ساحلی در صورت نبود برنامه ریزی صحیح و اصولی را از جمله مشکلات برشمرد.

وی می‌گوید: برای رونق صنعت گردشگری دریایی در درجه نخست نیاز به زیرساخت‌ها و اسکله‌های تفریحی - گردشگری است که با وجود متقاضیان فروان سرمایه گذاری برای فعالیت شناور‌های تفریحی، اسکله‌های بندری موجود در استان برای پهلوگیری این شناور‌ها مناسب نیستند

 

شکوفایی گردشگری دریایی با برنامه ریزی و بسته های سرمایه گذاری

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان گفت: در حال حاضر با همکاری‌های استاندار و بنادر و دریانوردی هرمزگان دو اسکله تفریحی و گردشگری در مجاورت اسکله مسافری شهید حقانی و هتل همای بندرعباس در حال ساخت است که با وجود ظرفیت کم آن نقطه عطفی در حوزه گردشگری دریایی خواهد بود.

اتابک می‌گوید: ۴ شناور تفریحی گردشگری چند منظوره هم هر کدام با ظرفیت ۴۰۰ نفر با سرمایه گذاری بخش خصوصی در حال ساخت است که تا پایان سال به بهره برداری می‌رسد و شاهد آغاز حرکت رو به جلو برای رونق این بخش از گردشگری خواهد شد.

وی افزود: انعقاد تفاهم نامه همکاری با شهرداری در زمینه توسعه زیرساخت‌های گردشگری به ویژه دریایی و ساحلی برای تبدیل بندرعباس به شهر گردشگر، راه اندازی اتوبوس گردشگری در بندرعباس، برگزاری جشنواره ملی غذا‌های دریایی و تفریحات دریایی و ساحلی از جمله برنامه‌های در دست اقدام است.

کارشناس سرمایه گذاری طرح‌های توسعه گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان هم از تهیه بسته‌های سرمایه گذاری جدید برای توسعه و رونق گردشگری در استان خبر داده و گفت: ایجاد و راه اندازی موزه‌های دریایی و اکوموزه، هدف گذاری و برنامه ریزی انجام رویداد بندرعباس ۲۰۱۹ به عنوان پایتخت گردشگری دریایی کشور‌های اسلامی، سامان دهی و بازسازی لنج‌های سنتی به عنوان ظرفیت‌های بی نظیر در توسعه گردشگری دریایی با همکاری اداره کل بنادر و دریانوردی و دریابانی در دست بررسی و اقدام است.

امین بهرام نژاد گفت: حدود هزار و ۵۰۰ نفر هم در حوزه گردشگری دریایی و ساحلی و تاسیسات ساحلی و مجموعه‌های ورزشی مشغول فعالیت هستند که توسعه زیر ساخت‌های لازم در شهر‌های ساحلی تاثیر بسزایی در بهبود وضعیت معیشت و اشتغال پایدار جوامع محلی خواهد داشت.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان می‌گوید: آموزش راهنمایان گردشگری و طبیعت گردی به عنوان یکی از نقاط قوت صنعت گردشگری برای معرفی هر چه بهتر جاذبه‌های استان محسوب می‌شود.

اتابک افزود:امسال سال در حوزه گردشگری ۴ دوره راهنمای فرهنگی، راهنمای طبیعت گردی، زمین گردشگری و گردشگری دریایی برگزار شده است.

وی گفت: تاکنون ۶۹ نفر در حوزه راهنمایان طبیعت گردی فارغ التحصیل شدند.

اتابک افزود: برای نخستین بار هم دوره رسمی و تخصصی راهنمایان گردشگری دریایی در بندرعباس در حال برگزاری است.


ایجاد کلوپ‌های ورزشی-تفریحی، تور‌های دریایی، حمل نقل دریایی و ورزش از ظرفیت‌های بالقوه هرمزگان است که می‌تواند این استان اقتصادی را به قطب گردشگری دریایی تبدیل کند، بنابرابن باید از ساحل در زمینه گردشگری دریایی استفاده اصولی شود.

گردشگری دریا محور علاوه بر رونق صنعت توریسم، اشتغالزایی و رونق اقتصادی را به همراه دارد و توسعه آن نیازمند حمایت دستگاه‌های اجرایی و سرمایه گذاری بخش‌های خصوصی به ویژه برای ساخت زیر ساخت‌های مناسب با این صنعت است.

انتهای پیام/ز

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جاذبه های گردشگری میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۹۶۴۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزش باد شمال شرقی در خلیج فارس و دریای عمان از امشب

به گزارش خبرگزاری صداوسیما کیش، مرضیه سی سی پور گفت: امروز با تاثیر سامانه همرفتی، ناپایداری‌های جوی و دریایی در نقاطی از استان تداوم خواهد داشت و در پاره‌ای نقاط استان تقویت خواهد شد.

وی گفت: امروز بعدازظهر و شب در نقاط مختلف استان رشد ابر‌، رگبار باران، رعد وبرق گاهی تگرگ و تند باد لحظه‌ای پیش بینی می شود.

سی سی پور خاطرنشان کرد: وقوع ناپایداری‌های موقتی به صورت رگبار پراکنده باران و رعد وبرق گاهی با تند باد لحظه‌ای در برخی نقاط ساحلی و مناطق دریایی استان نیز پیش بینی می‌شود.

کارشناس اداره کل هواشناسی هرمزگان گفت: سامانه فعال در هرمزگان تا فردا جمعه ساعاتی در پاره‌ای نقاط استان تقویت خواهد شد و سیلابی شدن موقت رودخانه‌های فصلی بویژه در منطقه حاجی آباد و بشاگرد دور از انتظار نخواهد بود.

سی سی پور افزود: در مناطق دریایی طی امروز در بعضی ساعات افزایش سرعت باد پیش بینی می‌شود و با توجه به احتمال وقوع تند باد لحظه‌ای در اثر ابری بودن، توصیه می‌شود تردد‌های دریایی با احتیاط انجام شود و در بعدازظهر و شب شناور‌های سبک از تردد دریایی خودداری کنند.

وی خاطرنشان کرد: از لحاظ دمایی، از فردا افزایش نسبی دما در استان پیش بینی می‌شود.

دیگر خبرها

  • تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید
  • وزش باد شمال شرقی در خلیج فارس و دریای عمان از امشب
  • وزش باد شدید و افزایش ارتفاع موج در خلیج‌فارس
  • وزش باد شدید و افزایش ارتقاع موج در خلیج‌فارس
  • امدادرسانی به خدمه کشتی تانزانیایی در خلیج‌ فارس
  • زیرساخت‌های فرهنگی در مناطق ساحلی استان بوشهر تقویت شود
  • بانک ذخایر دریایی ایران افتتاح می شود
  • تولید بیش از ۱۴ ساعت برنامه رادیویی در مرکز خلیج فارس
  • بانک ذخایر دریایی ایران افتتاح شد
  • افتتاح بانک ذخایر دریایی ایران توسط مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران