Web Analytics Made Easy - Statcounter

در آیین نامه هیات علمی دانشگاه‌ها چه آمده است؟ دانشجویان درباره سهمیه فرزندان هیات علمی چه می‌دانند؟

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو- زینب‌سادات میرسلطانی؛ شاید تا به حال از انواع سهمیه‌های کنکور و دانشگاه‌ها چیز‌هایی شنیده باشید و یا در طی ثبت نام کنکور و یا دانشگاهتان به این موضوع برخورد کرده و درگیر آن شده باشید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معمولا هنگامی که عبارت سهمیه را می‌شنویم ناخودآگاه ذهنمان به سمت رانت و پارتی و رابطه می‌رود.
اصلا چرا سهمیه؟  سهمیه‌ها برای چه کسانی هستند؟ آیا برای دادن این سهمیه‌ها نظارتی انجام می‌گیرد یا بازهم پارتی و رابطه برقرار است؟ نقش دولت، مجلس و وزارت علوم در ایجاد این سهمیه‌ها چیست؟ یا برای گرفتن این سهمیه‌ها اولویت با اشخاص خاص است؟ و سوالاتی از این جنس...
نقل و انتقالات دانشجویان بخصوص در آزمون‌های سراسری برای خانواده‌ها نیز اهمیت زیادی دارد، به‌ویژه زمانی که دانشجو در شهری به جز محل سکونت خود پذیرفته شود.
 ابتدا به سهمیه‌های مربوط با انتقال و یا میهمان شدن دانشجویان می‌پردازیم که عبارتند از:

۱-میهمان شدن ورزشکاران و قهرمانان ملی

۲-انتقال یا میهمانی کارکنان و اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی

۳-میهمان شدن دانشجو به استناد ماده ۷۱ قانون خدمات کشوری

۴-انتقال پذیرفته شدگان فارغ التحصیل دبیرستان‌های سازمان سما

۵-میهمان شدن بر اساس فوت والدین، همسر و فرزند

۶-میهمان شدن بر اساس چند دانشجویی

۷-انتقال یا میهمانی بر اساس ازدواج و متارکه

۸-انتقال یا میهمانی بر اساس خانواده شاهد و ایثارگران

۹-میهمان شدن دانشجویان باردار، بیمار و معلول

هریک از این موارد دارای قوانینی است که دانشجو، دانشگاه و هم مسولین مربوطه باید به آن‌ها پایبند بوده و عدالت آموزشی را سرلوحه عملکرد خود قرار داده و عاری از هرگونه خطا و یا رانتی باشند.


در آیین نامه هیات علمی دانشگاه‌ها چه آمده است؟ دانشجویان درباره سهمیه فرزندان هیات علمی چه می‌دانند؟
درباره سهمیه شاهد و ایثارگران چیز‌های مختصری می‌دانیم. اما تا با حال درباره سهمیه فرزندان اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها چیز‌های کمی به گوشمان خورده.این نقل و انتقالات ضوابط خاصی دارد که بررسی‌های متقاضی، یک طرف از دانشگاه مبدا و طرف دیگر از دانشگاه مقصد انجام می‌گیرد.


در این میان فرزندان اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها نیز ازین موارد مستثنی نبوده و از سهمیه نقل و انتقالات و همچنین تسهیلات ویژه‌تری نیز برخوردارند.این تسهیلات ویژه با توجه با فعالیت والدین آن‌ها در دانشگاه‌ها برای این افراد در نظر گرفته شده است.


در سال‌های گذشته دیوان عدالت اداری بر اساس شکایت سازمان بازرسی کل کشور بخشنامه ارائه تسهیلات و امتیاز به فرزندان اعضای هیات علمی شرکت کننده در کنکور را ملغی اعلام نمود، ولی بلافاصله هیات دولت امتیاز انتقال و تغییر رشته در کنکور‌های سراسری برای فرزندان اعضای هیات علمی دانشگاه ها را به تصویب رساند.

لازم به ذکر است این بخشنامه تاکنون چندین بار ملغی اعلام شده و بعد از آن توسط دیوان عدالت اداری ملغی اعلام شد و سپس توسط وزیر علوم در هیات دولت مطرح و تصویب گردید.

شاید چندباری در رسانه‌ها و مصاحبه‌ها درباره امتیاز به فرزندان اعضای هیات علمی این جمله را شنیده اید: تنها امتیازی که در این بخشنامه برای فرزندان اعضای هیات علمی در نظر گرفته شده این است که دانشگاه‌های مبدا و مقصد با انتقال و تغییر رشته آن‌ها موافقت کنند. اما نکته اینجاست که همین "تنها امتیاز" برای عده‌ای از دانشجویان شهرستان‌ها و یا مناطق محروم بزرگترین اتفاق است و شاید آرزوی تک تک آن‌ها باشد که بتوانند در محل زندگی خود، تحصیل کنند.

سهمیه فرزندان هیات علمی دانشگاه‌ها شاید تنها نوع سهمیه‌ای است که تا به حال خیلی جدی به آن پرداخت نشده و یا شاید خیلی از رسانه‌ها و خبرنگار‌ها به دلایلی اجازه ورود به آن را نداشته باشند.حتی با کمی تامل به این نکته می‌رسیم که تا به امروز حتی حواشی چالشی و مخربی هم حول این موضوع دیده نشده است.

اخیرا قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در یک سخنرانی گفته بود که معتقد است که سهمیه خانواده‌های ایثارگران و شهدا در کنکور باید حذف شود، تا حق کسی تضییع نشود چرا که بهترین و باهوش‌ترین‌ها باید در دانشگاه‌های تهران تحصیل کنند. این در صورتی است که  استفاده از سهمیه‌ فرزندان اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها در سال‌های اخیر بسیار بیشتر و چندین برابر سهمیه شاهد بوده است.

رانتی به نام «سهمیه هیات‌علمی»
امروز و پس از گذشت سال‌ها از دفاع مقدس که خانواده شاهد شاید کمتر فرزند دانشجو داشته باشد و این نکته که جمعیت اعضای هیات علمی دانشگاه‌های کشور ۸۰هزار نفر بوده با کمی تحلیل در این خصوص می‌توانیم به نکاتی درباره درز نشدن این سهمیه‌ی بزرگ و پنهان برسیم.


طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، فرزندان هیات علمی دانشگاه‌ها چنانچه در آزمون کنکور ۹۰ درصد نمره یک رشته را کسب کنند می‌توانند جهت انتقال به دانشگاه مد نظرشان و یا دانشگاهی که والدین در آن مشغول تحصیل است اقدام کنند. همچنین طبق همین مصوبه فرزندان اعضای هیات علمی با کسب 92.5 درصد نمره آخرین نفر پذیرفته شده در سهمیه آزاد، می‌توانند حتی رشته خود را تغییر دهند. یعنی این فرزندان بدون قید و شرطی می‌توانند به راحتی به دانشگاه‌های معتبر و رشته‌های پرمتقاضی دست پیدا کنند.


برای مثال فرزندی می‌تواند در دورترین و کم امکانات‌ترین دانشگاه و کم متقاضی‌ترین رشته در کنکور سراسری به معتبر‌ترین دانشگاه و پرمتقاضی‌ترین رشته مثل پزشکی و یا دندان پزشکی منتقل شود؛ که نمونه آن هم در کنکور امسال ۹۷ فرزند یکی از همین اعضا که در رشته دامپزشکی با رتبه ۱۰هزار توانسته بود در یکی از شهرستان‌ها قبول شود، به یکی از دانشگاه‌های کلانشهر منتقل شد و رشته خود را از دامپزشکی به پزشکی تغییر داد. یا دانشجویی که به واسطه عضویت پدرش  در هیات‌علمی دانشگاه یکی از شهرستان‌های استان سمنان توانست وارد یک دانشگاه برتر صنعتی در تهران شود.  


این امتیاز‌ها هیچ گونه توجیه آموزشی ندارد و کاملا از عدالت آموزشی به دور است، اما تمام افرادی که در این مورد دارای منفعتی هستند به دلایل مختلفی از آن حمایت می‌کنند. برای مثال در رای گیری برای ابطال مصوبه شماره ۲۶۲۷۶۵/۴۴۳۰۹ که در تاریخ ۱۳۸۸/۱۲/۲۷ انجام شده این‌طور آمده است:

شاکی:مدیر کل دفتر حقوقی و امور مجلس سازمان بازرسی کل کشور
مرجع رسیدگی: هیات عمومی دیوان عدالت اداری بوده است، دو نامه از وزیر علوم و وزارت بهداشت به مشخصات زیر برای دیوان عدالت اداری ارسال شد که در آن توجیهاتی غیر قابل قبول و ناعادلانه مطرح شده است؛
۱) نامه وزیر علوم تحقیقات و فناوری به شماره ۶۱۴۸۶/۵۵۸۳۰/س -در تاریخ ۱۳۸۹/۹/۲۸ در ۵ بند

۲) نامه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به شماره ۵۴/۱۰۷ - که در تاریخ ۱۳۹۰/۱/۲۴ در حمایت از این سهمیه برای دیوان عدالت اداری ارسال شد؛ که پس از آن از سوی دیوان عدالت اداری خلاف قانون شناخته شد، اما به نحو دیگری دوباره از سر گرفته شد.

چند سوال

در آخر با چند سوال که اخیرا توسط دانشجویان در فضای مجازی و واقعی مطرح شده است این گزارش را به پایان می‌رسانم تا شاید مسوولی برای آن‌ها پاسخی داشته باشد! چرا باید فرزند یک شخصیت علمی که اخیرا فقط وام مسکن این اعضا ۱۵۰میلیون افزایش یافته و ۲۵۰میلیون وام مسکن دریافت می‌کنند و از امتیازات علمی و آموزشی بسیاری بهره‌مند هستند باید از این امتیازات برخوردار شوند؟ چرا هیچ کجا برای فرزندان کارگران و یا کشاورزان این اتفاق رخ نداده و آن‌ها باید با سهمیه‌های آزاد در کنکور شرکت کنند؟ آیا اینکه ظرفیت دانشگاهی ۱۰۰نفر است و ۵نفر از این فرزندان به صورت مازاد به آن دانشگاه وارد شوند یعنی برای مثال جمعیت دانشگاه ۱۰۵ نفر شود این اتفاق خودش عین رانت و پارتی بازی نیست؟ آیا شخصی که رتبه اش در کنکور ۲۰هزار شده با شخصی که با تلاش‌ها و زحماتش رتبه ۲هزار را کسب کرده برابر است؟ چرا باید در یک کلاس در کنار هم قرار بگیرند؟ فقط به دلیل داشتن والدین عضو هیات علمی؟!

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: سهمیه ایثارگران در کنکور سهمیه های کنکور سهمیه های کنکور 98

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۹۷۱۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اساتید هنر و رسانه در هم اندیشی با ریاست دانشگاه آزاد چه گفتند؟

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، در این نشست محمدهادی همایون معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد در خصوص چرایی تشکیل این رویداد گفت: در دانشگاه، نظام اجرایی و دسته‌بندی داریم بطوریکه مدیران و کارمندان در سلسله مراتبی که قرار دارند با همدیگر ارتباط کاری دارند و نسبت به هم شناخت دارند در حالی که در نظام علمی اساتید همدیگر را نمی‌شناسند و خیلی نسبت به هم شناخت ندارند و برای این‌که این ارتباط‌ها و همفکری میان اساتید و هیئت‌علمی برقرار شود سعی کردیم تا این نشست را برگزار کنیم. باید گفت که گروه‌های رشته‌ای در دانشگاه آزاد در ۱۸ دسته‌بندی قرار می‌گیرند و با توجه به این حجم از گستردگی؛ هدایت و جمع‌بندی نسبت به موضوعات و مشکلات دانشگاه و رشته‌ها و همچنین شنیدن صحبت‌های اساتید کار سختی است که نیاز به برگزاری این چنین برنامه‌ها و شنیدن نقطه نظرات بیش‌ازپیش احساس می‌شود.

وی ادامه داد: برای این‌که نبض کاری و مسیر راه دانشکده‌ها را تعریف کنیم سعی کردیم تا بر اساس الگوی تمدن نوین اسلامی رهبری که به ۵ مرحله اشاره کردند بر آن اساس گام برداریم. در این مسیر سه مرحله را برای تحول علوم انسانی، اسلامی در پیش داریم که مرحله اول آن سازمان‌دهی است که بر اساس آن قرار است علوم انسانی را به عرصه رسانه و هنر متصل کنیم.

در نظام دانشی جدید در نظر داریم که با تخصیص دانشکده‌های جدید به واحد‌ها (به‌اصطلاح دانشکدگان) به سازمان‌دهی بهتری دست پیدا کنیم تا تعامل‌ها در سطح حداکثری خود قرار گیرند و دائم در حال سنجش مبانی تحول رشته وضعیت رشته‌ها هستیم تا بر اساس یک سیاست گذرای صحیح اقدام به تصمیم‌گیری کنیم. باید گفت که هنر و رسانه همه موجودیت ما را تقویت می‌کند و باید همه علوم را ذیل این رشته‌ها قرار دهیم.

وی خاطر نشان کرد: در صدد هستیم تا با پیوند هنر و رسانه یک معنای جدید را رقم بزنیم و در این مکان با حضور شما اساتید با تجربه تقاضا دارم تا اگر راهکار و پیشنهادی برای این پیوند میان هنر و رسانه با سایر رشته‌های علوم انسانی دارید حتماً بیان کنید. حتی می‌توان فراتر از آن به سراغ معنا و ارتباط‌هایی با رشته‌های مهندسی و پزشکی هم رفت.

همایون بیان کرد: بدون شک اگر به حلقه مفقوده ارتباطی میان گفتگو‌های علوم انسانی با بقیه علوم جدی‌تر نگاه شود می‌توان امیدوار بود که تأثیرگذاری بسزایی را میان سایر قالب علوم شاهد باشیم و به نتایج خوبی دست پیدا کنیم. همان‌طور که زیست‌فناوری تمدن غرب، بدون مبانی علوم انسانی امکان‌پذیر نبود و با تلفیق آن در علوم انسانی در هم تنیدگی ایجاد شده است ما هم باید به سراغ اجرایی کردن این موضوع برویم چون امتحان خود را پس داده است و نشان داده که چقدر این ترکیب می‌تواند موفق ظاهر شود. باید همه ظرفیت‌ها را یکپارچه کنیم و دیوارکشی‌های میان رشته‌های مختلف را برداریم و با مدیریت صحیح وارد بحران‌ها نشویم.

گفتنی است در این نشست شریف‌زاده مدیر کارگروه کشوری، حمیده جعفری رئیس دانشکده هنر و معماری تهران جنوب، قیومی معاون اندیشکده مطالعات راهبردی دانشگاه آزاد، خانم شاه منصوری رئیس دانشکده ارتباطات، خانم مجیدی رئیس دانشکده بین‌الملل و جمعی دیگر از اساتید به ارائه پیشنهاد‌ها و نقطه نظرات خود در خصوص مسائل مختلف پرداختند.

مطرح شدن ترسیم سند نقشه راه برای دانشکده و هماهنگ نبودن ضوابط خلق اثر هنری با معیارهای دانشگاه آزاد، احیای هنرهای سنتی و احترام به هنرمندان و فراهم کردن فرصت ارائه و تبلیغ آثار هنری آن‌ها از هر تریبون رسانه‌ای به مخاطب، رفع نواقص و قوانین مدون نشده در حوزه رسانه که به جرائم رسانه‌ای منجر شده، تعیین تکلیف رسانه در حوزه مدرنیته و دنیای تکنولوژی و ارتباط آن با شبکه‌های اجتماعی، فراهم شدن فرصتی برای استفاده کاربردی و عملیاتی از  تحقیقات و دستاوردهای اساتید و پژوهشگران و پایان‌نامه‌های دانشجوهای مقاطع دکتری، تعیین سازوکاری درست از رشته‌های موجود در دانشگاه آزاد اسلامی و ارتباط آن با گفتمان اسلامی، مخالفت با ادغام دانشکده هنر و رسانه و ایجاد دانشکده‌ای با این عنوان، راه‌اندازی  پلاتو برای دانشجویان سینما در دانشگاه علوم تحقیقات از جمله موارد مورد بحث در این نشست بود که توسط اساتید و اعضای هیئت‌علمی با رئیس و معاون علوم انسانی دانشگاه آزاد مطرح شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بیش از ۸۰۰۰ عضو هیات علمی خانم در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند
  • لغو جذب هیات علمی با مدرک دکتری در دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای
  • بیش از ۸ هزار عضو هیات علمی خانم در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند
  • جذب هیات علمی با مدرک دکتری در دانشگاه فنی و حرفه ای لغو شد
  • نشست تخصصی «اقلیم، طبیعت و بیان هنری» برگزار می‌شود
  • والدین چطور می‌توانند به کاهش استرس کنکور فرزندشان کمک کنند؟
  • پیام تبریک استاندار گلستان برای راهیابی مهدی الفتی ورزشکار گلستانی به رقابت‌های المپیک پاریس
  • اساتید هنر و رسانه در هم اندیشی با ریاست دانشگاه آزاد چه گفتند؟
  • حضور نخبگان در لایه‌های حکمرانی
  • شیوه‌نامه صلاحیت علمی اساتید به صلاحیت علمی- حرفه‌ای تغییر کرد