Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-23@22:06:48 GMT

چرا برخی به "طالع‌بینی" علاقه‌مندند؟

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۹۷۳۸۶

چرا برخی به 'طالع‌بینی' علاقه‌مندند؟

ندا علی‌بیگی درباره نحوه پیدایش "طالع‌بینی" بیان کرد: مطالعه درباره طالع‌بینی برای اولین بار بر روی کارهای سیرک‌بازی معروف به نام "بارنوم" انجام شد، بارنوم به این معنا است که افراد در مورد ویژگی‌های کلی خود پذیرش ذهنی دارند و آن را به راحتی به خود نسبت می دهند؛ بعدها این اثر توسط روانشناسی به نام "فورر" بررسی شد، او یکی از پروفسورهای برجسته روانشناسی است که برای بررسی اثر طالع‌بینی سه سوالی که بیانگر ویژگی‌های کلی انسانها بود را بر پایه تست شخصیت‌شناسی ارائه داد و پس از آن متوجه شد افراد زیادی مدعی هستند که دارای این ویژگی‌ها هستند، و به این قضیه پی برد که طالع‌بینان از اینکه افراد ویژگی‌های کلی خود را می‌پذیرند استفاده کرده و براساس آن گفته‌های خود را پیش می‌برند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روانشناس معتقد است که "طالع‌بین‌ها" و "فالگیرها" معمولا باتوجه به شرایط سنی و ویژگی‌های ظاهری افراد، آرزو و امیال فرو خورده آنها را بررسی کرده و سعی می‌کنند مرهمی بر زخم‌های مراجعه‌کنندگانشان بگذارند. آنها با ارائه اصول کلی شروع به سر هم‌بندی جمله‌هایی می‌کنند که ممکن است در زندگی همه افراد اتفاق بیفتد.

علی‌بیگی افزود: مراجعه‌کنندگان به "طالع‌بین‌ها" از اعتماد به نفس کمی برخوردارند؛ آنها علاقه‌ دارند کلیاتی را درمورد خودشان بشنوند که به دلیل درست بودن این ویژگی‌ها به سمت طالع‌بینی گرایش پیدا کرده و تمایل به پیش‌بینی آینده خود توسط طالع‌بین‌ها دارند، موضوعی که طالع‌بین‌ها به خوبی از عهده این کار بر می‌آیند، این درحالیست که فالگیرها و طالع‌بین‌ها از اعتماد به نفس بسیار بالایی برخوردارند و می‌توانند با اعتماد به نفس، کلام و ادعای خود را موجه نشان دهند. آنها روانشناسان به اصطلاح خوبی هستند که با "کلامشان زمان می‌خرند" و در حین مکالمه نکاتی را درباره مراجعه‌کنندگان‌شان دریافت می‌کنند.

این روانشناس خاطرنشان کرد: پیش‌بینی‌ طالع‌بین‌ها معمولا به دلیل کلی بودن آن موجب مطابقت آن با آینده افراد می‌شود؛ به طور مثال زمانی که جوانان به این افراد مراجعه می‌کنند و به آنها گفته می‌شود که تا چند وقت دیگر ازدواج خواهند کرد، مسئله‌ای که از دیدگاه منطقی چندان عجیب به نظر نمی‌رسد چراکه هر دختر یا پسر جوانی بنا به انگیزه‌های درونی ممکن است به زودی ازدواج کند.

علی‌بیگی در پاسخ به این سوال که چرا افراد علاقه‌ به طالع‌بینی دارند؟ گفت: انسان‌ها علاقه‌مند به طبقه‌بندی در دسته‌های مختلف و زدن برچسب به خودشان هستند به همین دلیل تا جای ممکن خود را در گروه خاصی طبقه‌بندی می‌کنند.

وی یکی از تکنیک‌های پرکاربرد "طالع‌بینی‌" را استفاده از "دو پهلویی" دانست و افزود: طالع‌بین‌ها با به کار بردن واژه‌هایی مانند "به چیزی که می‌خواهید می‌رسید اما رسیدن به آن سخت است" حرفه خود را پیش می‌برند. آنها می‌دانند که باید همان چیزی را بگویند که مراجعه‌کننده‌شان دوست دارد به همین دلیل در بیشتر مواقع جملات دلگرم کننده به مذاق افراد ساده لوح خوش می‌آید.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی درباره علت گرایش مردم به "طالع‌بینی" توضیح داد: طالع‌بینی از لحاظ علمی پذیرفته نشده است اما در جامعه قدمت طولانی دارد. برخی از جوامع به دلیل نوع فرهنگ، اعتقاد بیشتری به آن دارند اما ایران به دلیل دوران "گذار"ی که در آن به سر می‌برد، کمتر قابلیت پیش‌بینی دارد که به دلیل گرایش افراد به پیش‌بینی درباره آینده شاید گرایش به طالع‌بینی در این جامعه بیشتر باشد.

به گفته علی‌بیگی اغلب، اساس"طالع‌بینی" بر مبنای جهان "غیرمادی" بوده است؛ ماه تولد، حرکت کرات و خورشید موضوعی است که اساس بیرونی ندارد و همین مسئله باعث شده در طالع‌بینی امکان قابل آزمایش بودن وجود نداشته باشد.

وی درباره تاثیر ماه تولد بر شکل‌گیری شخصیت افراد نیز معتقد است که این مسئله نیز در هیچ پژوهش علمی تایید نشده اما مطالعات نشان می‌دهد که ماه و یا فصل تولد می‌تواند در بروز برخی ویژگی‌های روانی و یا مشکلات جسمانی موثر باشد، این موضوع باز هم وابسته به مسئله "طالع‌بینی نیست بلکه دمای هوا، رطوبت، نور، رژیم غذایی و مواد شیمیایی موجود در اطراف و احساساتی که مادر در طول دوران بارداری تجربه کرده می‌تواند موجب تفاوت‌هایی در ویژگی‌های افراد شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی درباره موفقیت رابطه ازدواج که برخی جوانان بر مبنای طالع‌بینی زندگی خود را تشکیل می‌دهند نیز گفت: حتی مسائل علمی نیز قادر به پیش‌بینی دقیق موفقیت رابطه‌ای مانند ازدواج نیست اما با توجه به مشترکات کلی که بین همه افراد وجود دارد ممکن است برخی افراد بر اساس مشترکات کلی، ماه تولد و یا ویژگی‌های فصلی مشترکی که در افراد وجود دارد ازدواج خود را بنا کنند، این مسئه باعث می‌شود جوانان چشم خود را بر روی بسیاری از ویژگی‌های دیگر فرد مقابل ببندند.

این روانشناس بااشاره به اثر "فورر" گفت که طالع‌بینی تاکنون در هیچ پژوهش علمی تایید نشده است و بسیاری از افراد می‌توانند بر اساس نوع چهره، پوشش، و حتی آرایش اطلاعاتی کسب کنند و با دریافت آن شروع به حدس و گمانه‌زنی‌هایی کنند.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: طالع بینی فالگیر روانشناسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۹۷۳۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا لپ تاپ‌های گیمینگ از سیستم‌های گیمینگ جذاب‌تر هستند

به گزارش گروه بازار خبرگزاری علم و فناوری آنا، یکی از دوراهی‌های سخت و چالش‌برانگیزی که بسیاری از گیمرها با آن مواجه می‌شوند، انتخاب بین لپ‌تاپ و کامپیوتر گیمینگ است. اگر شما نیز برای خرید یکی از این دستگاه‌ها دچار تردید هستید باید به مقایسه هرکدام بپردازید تا در نهایت، بهترین تصمیم‌گیری را داشته باشید.

معمولا لپ‌تاپ‌ها را نسبت به PC، گزینه جذاب‌تری برای بازی معرفی می‌کنند، اما دلیل این موضوع چیست؟ در این متن می‌خواهیم به بررسی کلی بین این 2 دستگاه دیجیتالی بپردازیم تا مسیر انتخاب هموارتری داشته باشید. اگر در این انتخاب مردد مانده‌اید تا انتهای متن ما را همراهی کنید.

لپ تاپ و کامپیوتر چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

در مبحث اولیه بهتر است به بررسی تفاوت کلی بین این 2 محصول بپردازیم. ازنظر عملکرد باید گفت پی‌سی‌ها و لپ‌تاپ‌ها یک کارایی دارند و برای یک منظور خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما وجود باتری و وزن‌های کاملا مختلف، باعث تغییر در نحوه استفاده از این سیستم‌ها می‌شود.

در واقع نیاز به حمل سیستم‌های کامپیوتری، باعث تولید محصولی شد که بدون اتصال مستقیم به برق نیز می‌توان از آن استفاده کرد. لپ‌تاپ‌ها با کمک باتری برای مدتی بدون برق روشن می‌مانند و انجام فعالیت‌های مختلف را آسان می‌کنند.

طراحی لپ‌تاپ‌ها به‌گونه‌ای است که نیازی به صفحه کلید مجزا نداشته باشند. ضمن اینکه با بهره‌مندی از تاچ‌پد، شما را از خرید ماوس بی‌نیاز می‌کنند. این دستگاه‌ها اندازه سبک‌تری نسبت به کامپیوتر دارند و نداشتن کیس، حمل آن‌ها را تا حد زیادی آسان کرده است.

بررسی ویژگی های کامپیوتر

برای خرید لپ‌تاپ گیمینگ یا سیستم کامپیوتری مناسب گیم، باید با ویژگی‌های مثبت و منفی این دستگاه‌های دیجیتالی آشنا شوید. در این بخش به بررسی خصوصیات مثبت و منفی سیستم‌های کامپیوتری می‌پردازیم.

ویژگی های مثبت کامپیوتر گیمینگ

قطعات سخت‌افزاری کامپیوتر درون کیس تعبیه می‌شوند، به همین دلیل نیز فضای زیادی برای نصب قطعات وجود دارد و این موضوع امکان نصب سخت‌افزار قدرتمند را روی سیستم‌های کامپیوتری فراهم می‌کند.

معمولا قطعات کامپیوتر قابلیت توسعه بیشتری نسبت به سخت‌افزار لپ‌تاپ دارند. همچنین می‌توان چندین مانیتور را به یک کیس قدرتمند متصل کرد تا امکان بازی برای چند نفر فراهم شود.

ویژگی های منفی کامپیوتر گیمینگ

کامپیوترها از چند بخش مجزا شامل کیس، مانیتور، صفحه‌کلید، ماوس و اسپیکر تشکیل می‌شوند، به همین دلیل قابلیت حمل آسانی ندارند و باید در یک مکان ثابت از آن‌ها استفاده کرد.

حتی اگر کامپیوتر دارای بهترین سخت‌افزار باشد، عدم قابلیت حمل، یک ایراد جدی و اساسی برای آن به‌شمار می‌آید. به‌خصوص اگر از دسته افرادی باشید که می‌خواهید در هر زمان و هر مکان، از سیستم شخصی برای انجام بازی استفاده کنید.

یکی دیگر از ویژگی‌های منفی کامپیوتر که خرید این سیستم را برای گیم با چالش مواجه می‌کند، اتصال همیشگی آن به برق است. یعنی حتی زمانی که در خانه هستید، اگر به‌هر دلیلی به برق دسترسی نداشته باشید، نمی‌توانید از سیستم خود برای بازی استفاده کنید. 

بررسی ویژگی های لپ تاپ گیمینگ

امروز خرید لپ تاپ گیمینگ بیش‌ از رایانه‌های رومیزی دیده می‌شود. اما چرا کاربران تمایل به خرید لپ‌تاپ دارند؟ چه ویژگی‌هایی باعث شد تا این سیستم‌ها برای گیم یگ گزینه عالی و جذاب به‌شمار بیایند؟ در ادامه به بررسی خصوصیات مثبت و منفی آن‌ها می‌پردازیم.

ویژگی های مثبت لپ تاپ گیمینگ

با توجه به اینکه لوازم دیجیتالی نقش مهمی در زندگی دارند و بسیاری از ما تمایل داریم حتی در زمان سفر نیز از آن‌ها استفاده کنیم، باید گفت لپ‌تاپ‌های گیمینگ یک انتخاب عالی و جذاب به‌شمار می‌آیند.

اگر یک گیمر حرفه‌ای هستید و بیشتر وقت خود را صرف امتحان کردن بازی‌های مختلف می‌کنید، بهتر است به‌دنبال خرید لپ‌تاپ گیمینگ باشید تا در هر شرایطی، به این محصول دیجیتالی دسترسی پیدا کنید.

لپ‌تاپ‌های گیمینگی که درحال‌حاضر توسط برندهای مطرح تولید و عرضه می‌شوند، کارایی بسیار خوبی دارند و در آن‌ها از قطعات کوچک اما بسیار قدرتمند استفاده می‌شود. به همین دلیل نیز می‌توانید با استفاده از این محصولات، تجربه یک بازی سریع و روان را به‌دست بیاورید.

ویژگی دیگر لپ‌تاپ‌های گیمینگ تعبیه باتری روی آن‌ها است. قدرت و توانایی باتری در هر مدل لپ‌تاپ تفاوت دارد اما به‌طور کلی شما می‌توانید بین یک تا چند ساعت، بدون اتصال این محصول به برق، از آن استفاده کنید.

تعبیه باتری، قابل حمل بودن و قدرت بالا در اجرای بازی‌های سنگین از مهم‌ترین ویژگی‌های لپ‌تاپ‌های گیمینگ به‌شمار می‌آیند. بااین‌حال بهتر است معایب این دستگاه را نیز بشناسید تا تصمیم بهتری برای خرید سیستم مناسب، بگیرید.   

ویژگی های منفی لپ تاپ گیمینگ

یکی از ایرادهای کلی لپ‌تاپ‌های گیمینگ که در بیشتر مدل‌ها دیده می‌شود، عدم امکان ارتقاء برخی قطعات سخت‌افزاری آ‌ن‌ها مانند کارت گرافیک است. با توجه به اینکه کارت گرافیک نقش مهمی در این سیستم برعهده دارد، حتما باید این مورد را مد نظر داشته باشید.

البته لپ‌تاپ‌های جدید قطعاتی کاملا به‌روز دارند و برای مدت طولانی می‌توانید بدون نگرانی، هر بازی جدیدی را که عرضه می‌شود روی آن‌ها نصب کنید بدون اینکه مشکلی به‌وجود بیاید. بااین‌حال درنظرگرفتن این احتمال پیش‌از خرید لپ‌تاپ گیمینگ، مهم است.

عیب دیگری که در لپ‌تاپ‌های گیمینگ دیده می‌شود هزینه بالاتر آن‌ها نسبت به سیستم‌های کامپیوتری است. دلیل این موضوع نیز به استفاده از تکنولوژی‌های مدرن برای فشرده‌سازی قطعات آن برمی‌گردد.

لپ تاپ گیمیگ بخریم یا پی سی؟

خرید لپ‌تاپ گیمینگ و سیستم‌های کامپیوتری کاملا به نیاز شما بستگی دارد. با توجه به پیشرفت‌هایی که درزمینه تولید قطعات با اندازه‌های کوچک صورت گرفت، امروز شاهد ظهور لپ‌تاپ‌هایی قدرتمند هستیم که امکان نصب بازی‌های سنگین روی آن‌ها وجود دارد. این مورد، جذابیت این سیستم‌ها را افزایش داده است.

تمایل افراد به خرید لپ‌تاپ‌های گیمینگ باعث تولید مدل‌های مختلف از این محصول شد، پس حین خرید این دستگاه دیجیتالی با تنوع بیشتری روبه‌رو می‌شوید. با تمام این تفاسیر تصمیم‌گیری نهایی برای خرید لپ‌تاپ یا سیستم گیمینگ، به بودجه و امکانات مورد نظر شما بستگی دارد.

جمع‌بندی

لپ‌تاپ‌های گیمینگ ظاهری جذاب دارند و در مدل‌های متنوع تولید می‌شوند. به‌دلیل قابلیت حمل، شما می‌توانید این محصول را در زمان سفر نیز همراه خود داشته باشید و ازاین‌رو گزینه جذاب‌تری برای گیمرها به‌حساب می‌آید.

کامپیوترهای گیمینگ نیز قدرت بالایی دارند و به‌دلیل قابلیت ارتقاء سخت‌افزار، همواره مورد توجه قرار می‌گیرند. اما بهره‌مندی از باتری و امکان جابه‌جایی لپ‌تاپ‌ها باعث جذابیت بیشتر این کالاهای دیجیتالی شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بیانیۀ جمعی از شاعران و نویسندگان تبریز درباره شهادت مدافع حرم حاج طالع یوسف‌اف در باکو
  • مارسل دسایی و انتخاب ویژگی های یک بازیکن کامل / فیلم
  • پنج کاربرد برتر و جذاب قایق بادی
  • چرا لپ تاپ‌های گیمینگ از سیستم‌های گیمینگ جذاب‌تر هستند
  • ویژگی‌های افراد پر انرژی
  • اونای امری، سرمربی یا شغل «همه‌کاره» در استون ویلا؟
  • ورزشی‌های سوم اردیبهشت ماه در استان سمنان
  • گزارش رسانه آمریکایی از ویژگی مشترک جنگ‌های اوکراین و ایران و اسرائیل
  • ورزشی‌های دوم اردیبهشت ماه در استان سمنان
  • با وجود علاقه لیورپول؛ سیمونه اینزاگی در اینتر می‌ماند