Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-26@11:10:52 GMT

از بین بردن بوی سیر با چند روش ساده

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۹۷۴۳۵

از بین بردن بوی سیر با چند روش ساده

بهداشت نیوز: طرفداران طعم سیر همیشه بدنبال این هستند که چگونه می‌توانند بوی سیر را از بین ببرند؟

عطر و طعم سیر شدید است و می‌تواند طعم‌های دیگر را در یک ظرف تحت تاثیر خود قرار دهد. علاوه بر این بوی سیر برای برخی افراد به هیچ وجه خوشایند نیست در حالیکه برای بسیاری عجیب است که عده‌ای بیش از حد از آن استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مقاله به روش‌هایی برای از بین بردن بوی سیر ارائه می‌شود. وقتی سیر خرد شده مصرف می‌کنید، نوشیدن آبلیمو در از بین بردن بوی سیر موثر است.

بوی سیر به چه دلیل است؟

ترکیبات مهم فراری که موجب بوی سیر در دهان می‌شود عبارتند از: آلیل متیل سولفید، آلیل متیل دی سولفید، آلیل مرکاپتان، دی آلل دی سولفید، دی متیل دی سولفید و متیل مرکاپتان و مقادیر جزئی دی متیل سلنید. سایر ترکیبات گوگرد نیز وقتی آلیسین سیر در معده و کبد شکسته می‌شود، تولید می‌گردند. برای از بین بردن بوی سیر از خانه می‌توانید چند ساعت پنجره خانه را باز بگذارید و یا این که یک ظرف یا کاسه‌ای از جوش شیرین را در اتاقی که بو گرفته است قرار دهید

بوی سیر تا چند ساعت می‌ماند؟

آلیل متیل سولفید به سرعت تجزیه نمی‌شود و زمان مقدار قابل توجهی پس از مصرف در بدن باقی می‌ماند و این باعث می‌شود بوی سیر به مدت چند ساعت و یا حتی چند روز (۱ تا ۲ روز) پایدار بماند.

روش‌های از بین بردن بوی سیر از دهان

برای رفع بوی سیر از دهان، شستشوی دهان تاثیر زیادی ندارد. می‌توانید از روش‌هایی که در ادامه بیان می‌شود استفاده نمایید.

سیب بخورید!

همه ما می‌دانیم که اگر سیبی را ببرید و بیرون بگذارید، قهوه‌ای می‌شود. این رنگ توسط یک آنزیم ایجاد می‌شود که تنها کار آن کم کردن جذابیت میوه نیست، بلکه به عنوان یک دئودورانت طبیعی برای بوی بد سولفید‌های ناشی از سیر در دهان عمل می‌کند.

آب لیمو بنوشید

وقتی سیر خرد شده مصرف می‌کنید، نوشیدن آبلیمو در از بین بردن بوی سیر موثر است. اسید موجود در آب لیمو، آلینیناز را خنثی می‌کند، آلینیاز، آنزیمی است که هنگام خرد کردن سیر تولید می‌شود و باعث بوجود آمدن بوی ناخوشایند آن می‌شود.

چای سبز

در چای سبز، آنتی اکسیدان‌هایی به نام پلی فنول، بسیار زیاد است. همانند آنزیم‌های سیب، پلی فنول ها، مواد شیمیایی را باعث بوجود آمدن بوی سیر می‌شود از بین ببرد.

استفاده از قاشق فولادی!

قاشق چایخوری فولادی را در اطراف دهان خود بگذارید. تمام سطوح پوست، از جمله کل زبان و طرفین دهان را با قاشق لمس کنید. قاشق را به سمت بالا بچرخانید تا بتوانید زبان خود را به عقب برگردانید، استفاده از قاشق فولادی در از بین بردن بوی سیر موثر است.

پوست مرطوب یکی از مرکبات دلخواه خود را در آب رنده کرده و اجازه دهید سرد شود. سپس آن را به روی دست خود بمالید. می‌توانید از اسپری کردن برای این کار استفاده کنید.

دست‌های خود را روی فولاد بمالید و یا این که از صابون فولادی استفاده نمایید. به صورت تئوری، فولاد با گوگرد عکس العمل نشان داده و باعث خنثی کردن بوی سیر می‌شود. این کار برای برخی جواب داده است و برای برخی خیر.

می‌توانید از صابون و فولاد ضد زنگ استفاده کنید. صابون را روی دستان خود بگذارید و از یک قاشق فولادی ضدزنگی تمیز استفاده کنید تا آن را در دستان خود قرار پخش کنید، حتی بین انگشتان دست.

روش‌های رفع بوی سیر از خانه

برای از بین بردن بوی سیر از خانه می‌توانید چند ساعت پنجره خانه را باز بگذارید و یا این که یک ظرف یا کاسه‌ای از جوش شیرین را در اتاقی که بو گرفته است قرار دهید.

وقتی سیر خرد شده مصرف می‌کنید، نوشیدن آبلیمو در از بین بردن بوی سیر موثر است. اسید موجود در آب لیمو، آلینیناز را خنثی می‌کند، آلینیاز، آنزیمی است که هنگام خرد کردن سیر تولید می‌شود

برای این که شدت بوی سیر را از غذای خود کم کنید می‌توانید از روش‌های زیر استفاده نمایید.

دمای غذا را بیشتر کنید

شما می‌توانید شدت بوی سیر را با خنثی کردن آلیناز کاهش دهید. راه این کار با گرما است. با پختن سیر در دمای بالاتر از ۱۴۰ درجه فارنهایت، شما می‌توانید آلیناز را خنثی کرده و طعم سیر را تحمل کنید.

از گیاهان معطر استفاده کنید

گیاهان یکی دیگر از راه‌های خوب برای رفع عطر و طعم سیر هستند. گیاهان تازه مانند گشنیز، جعفری و ریحان می‌توانند برای مقابله با طعم سیر اضافی کمک کنند؛ با این حال، شما باید از آن‌ها به صورت متعادل استفاده کنید. استفاده بیش از حد از آن‌ها می‌تواند غذا را تلخ کند.

مواد خامه‌ای به غذای خود اضافه کنید

با استفاده از مواد خامه‌ای مانند لبنیات، می‌توانید یک سس خامه‌ای درست کنید. همچنین مواد غیر لبنی مانند شیر نارگیل وجود دارد که برای خوراکی‌ها و غذا‌های جنوب شرقی آسیا مناسب است.

صرف نظر از اینکه کدام ماده حاوی خامه را استفاده می‌کنید، این سس می‌تواند سیر را رقیق کرده و تیزی آن را کاهش دهد تا غذای شما خوشمزه‌تر شود.

استفاده از مواد اسیدی

ترشی موادی مانند آبلیمو و یا حتی سرکه می‌تواند توجه زیاد به شدت سیر را کاهش دهد. این که از کدام ماده اسیدی و چقدر از آن استفاده می‌کنید بستگی به غذایی دارد که می‌پزید و این ترجیح شماست. نکته مهم این است که از آن به صورت متعادل استفاده کنید تا غذایتان زیاد ترش نشود.

منبع: فردا

کلیدواژه: بوی سیر از بین بردن بوی سیر سیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۹۷۴۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پودر پیاز خانگی را با این روش های ساده درست کنید

پودر پیاز خانگی روش تهیه سختی ندارد. برای این کار از روش‌های مختلفی هم می‌توان استفاده کرد. اما توجه داشته باشید که نمی‌توان در دمای معمولی خانه این کار را انجام داد .در این مطلب از پارس نیوز شما با روش های درست کردن پودر پیاز خانگی آشنا خواهید شد.

طرز تهیه پودر پیاز خانگی در فر 
مواد لازم پودر پیاز
پیاز ۵۰۰ گرم

همچنین در پارس نیوز بخوانید : پودر گوجه فرنگی را به راحتی با این روش در خانه درست کنید

دستور تهیه پودر پیاز مرحله اول

برای تهیه پودر پیاز خانگی ابتدا پیازها را پوست می گیریم و می شوییم. سپس آنها را داخل آبکش قرار می دهیم تا آب اضافی شان برود یا اینکه برای سرعت بخشیدن به کار با یک دستمال تمیز خشک می کنیم. حالا باید پیازها را به صورت خلالی خرد کنیم.

مرحله دوم

توجه داشته باشید که باید پیازها را به صورت متوسط خلالی خرد کنید، زیرا اگر خیلی درشت باشند به راحتی خشک نمی شوند و زمان طولانی تری برای خشک شدن پیازها نیاز است و اگر خیلی نازک باشند زود تغییر رنگ می دهند.

مرحله سوم

پیازهای خرد شده را داخل سینی فر می چینیم، سپس فر را با کمترین حرارت روشن می کنیم و سینی فر را داخل فر قرار می دهیم. در این مرحله باید مراقب باشیم تا فر بیش از حد گرم نشود چون باعث تغییر رنگ و طعم پیازها می شود.

مرحله چهارم

هر زمانی متوجه گرم شدن بیش از حد فر شدیم آنرا  خاموش می کنیم و پس از ۴۵ دقیقه مجددا روشن می کنیم تا پیازها به طور کامل خشک شوند. پس از اینکه پیازها خشک شدند باید بلافاصله آنها را در آسیاب ریخته و پودر کنیم.

مرحله پنجم

توجه داشته باشید که قرار دادن پیازهای خشک شده در محیط خانه باعث جذب رطوبت محیط می شود و دیگر به خوبی آسیاب نمی شوند به همین دلیل پس از خشک شدن باید خیلی سریع آنها را داخل آسیاب بریزیم و به پودر تبدیل کنیم.

مرحله ششم

نکته مهم برای حفظ طعم و بوی پودر پیاز این است که حتما باید آنرا در ظرفی با درب محکم بریزید و در یخچال نگهداری کنید. این کار علاوه بر اینکه باعث حفظ کیفیت پودر پیاز می شود، به ماندگاری طولانی طعم و بوی آن نیز کمک می کند.

طرز تهیه پودر پیاز در مایکروفر

اگر فر ندارید می‌توانید برای تهیه پودر پیاز و خشک کردن پیازها، از مایکروفر استفاده کنید. می‌توانید به راحتی پودر پیاز را در مایکروفر درست کنید. برای تهیه پودر پیاز در مایکروفر مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید.

مرحله اول: پیازها را در مایکروفر بگذارید

برای تهیه پودر پیاز خانگی در مایکروفر، تنها کافیست پیازهایی را که به روش قبل خرد کرده‌اید در سینی مایکروویو بریزید. بعد از آن مایکروفر را روشن کرده و ۶ دقیقه پیازها را داخل آن قرار دهید. پیازها با این روش تا حد بسیار زیادی خشک می‌شوند. اما این میزان خشکی برای تهیه پودر پیاز کافی نیست.

مرحله دوم: پیازها را در تابه تفت دهید و پودر کنید

در مرحله بعد در طرز تهیه پودر پیاز، شما باید پیازها را در ماهیتابه‌ای ریخته و با حرارت بسیار کم اصطلاحا روی گاز تفت دهید. این کار را تا زمانی که پیازها کاملا خشک شوند، ادامه دهید. فقط مراقب باشید که پیازهای شما نسوزند. سپس بلافاصله آن‌ها را آسیاب کنید تا دمای محیط را به خود جذب نکنند در غیر این صورت پیازها به راحتی پودر نمی‌شوند.

طرز تهیه پودر پیاز با آفتاب و بخاری و شوفاژ

اگر به فر دسترسی ندارید و تراس و یا حیاطی دارید که آفتاب‌گیر است، برای خشک کردن پیاز و درست کردن پودر پیاز خانگی از آفتاب تند دارد، استفاده کنید. مثل خشک کردن میوه برای خشک کردن پیازها برای تهیه پودر پیاز خانگی هم می‌توانید از شوفاژ، بخاری و یا آفتاب هم استفاده کنید.

در این روش کف یک سینی روحی را ورقه آلومینیومی یا کاغذ روغنی بیندازید.  پیازهای خلالی خرد شده را داخل سینی بچینید، سینی را روی بخاری یا شوفاژ یا در مقابل نور مستقیم آفتاب قرار دهید. چند بار نیاز است تا پیازها را در طی مدت خشک‌شدن در سینی جابه‌جا کنید. پیازها در این روش مثل روش‌های قبلی روی بخاری یا شوفاژ و در زیر نور آفتاب خشک می‌شوند. سپس پیازهای خشک را در آسیاب پودر کنید.

نحوه ی نگهداری از پودر پیاز 

باید پودر پیاز خانگی را درون ظرفی دربسته ریخته و درون یخچال نگهداری نمایید تا پیاز مدت زمان طولانی عطر و طعم خود را حفط کند.

بعد از هر بار استفاده از پودر پیاز درب ظرف را محکم ببندید تا رطوبت وارد آن نشود و بتوان مدت زمان طولانی از آن استفاده کرد.

نکاتی برای تهیه ی پودر پیاز خانگی

برای خشک کردن پیاز، ابتدا پیازها را از طول از وسط نصف کرده و به صورت لایه لایه خلالی کنید.

از 1 عدد پیاز بزرگ 1 قاشق غذاخوری پودر پیاز بدست می آید.

برای خشک گردن پیاز و تهیه ی پودر پیاز از روش خشک کردن در محیط و از طریق آفتاب استفاده نکنید و سریع ترین روش را انتخاب کنید زیرا پیاز سریع میکروب را به خودش جذب می کند.

هنگام خشک کردن پیازها دمای فر بهتر است پایین و مدت خشک شدن بیشتر باشد تا رنگ پودر پیاز تیره نشود.

پودر پیاز را می توانید در کلیه ی غذاهای گوشتی جایگزین پیاز کنید.

دیگر خبرها

  • ۵ راه حل ساده لوله کشی؛ از تعمیر نشتی لوله تا اتصال دو شیر به لوله آب (فیلم)
  • جنگ ترکیبی دشمن با هدف از بین بردن وحدت مسلمین انجام می شود
  • پودر پیاز خانگی را با این روش های ساده درست کنید
  • باشگاه پرسپولیس: اخبار کذب با هدف به حاشیه بردن تیم است
  • برای بردن سیتی باید از جان مایه بگذاریم
  • برای بردن سیتی باید از جام مایه بگذاریم
  • معرفی ساده‌ترین راه‌های از بین بردن لکه چای قدیمی روی لباس
  • کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل
  • جنگ غزه با هدف از بین بردن بافت زندگی فلسطینی ها انجام می شود
  • دعای دفع حشرات؛ مفید برای از بین بردن مورچه، ملخ، موش و…