Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-19@16:37:08 GMT

فرمول غذایی برای پیشگیری از ضربان قلب نامنظم

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۹۸۰۵۲

فرمول غذایی برای پیشگیری از ضربان قلب نامنظم

هیچگاه نباید ضربان قلب نامنظم را نادیده بگیرید. در بیشتر موارد، این نشانه ای از فیبریلاسیون دهلیزی است که این شرایط خطر زوال عقل، سکته مغزی و مرگ را افزایش می دهد.

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "کر2"، با افزایش سن احتمال ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی نیز بیشتر می شود. خوشبختانه، برخی تغییرات غذایی می توانند سلامت قلب را بهبود بخشیده و از ضربان نامنظم آن پیشگیری کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زردچوبه

برای مقابله با ضربان قلب نامنظم باید مواد غذایی ضد التهاب مصرف کنید. زردچوبه حاوی کورکومین است که این ترکیب از ویژگی های ضد التهاب و آنتی اکسیدانی قوی سود می برد. نتایج برخی مطالعات نشان داده اند که کورکومین می تواند به پیشگیری از ضربان قلب نامنظم کمک کند.

غذاهای تخمیر شده

جدا از تقویت سلامت دستگاه گوارش، دلایل دیگری وجود دارند که غذاهای تخمیر شده را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. غذاهای تخمیر شده التهاب و استرس اکسیداتیو را کاهش می دهند، در نتیجه، به کاهش خطر ضربان قلب نامنظم کمک می کنند.

برگ های قاصدک

قاصدک ماده غذایی خوبی برای سمزدایی کبد و مبارزه با التهاب است. افزون بر این، قاصدک با تنظیم سطوح کلسترول به حفظ سلامت قلب کمک می کند. اگر به طور مرتب چای یا قهوه می نوشید، می توانید چای قاصدک را جایگزین آنها کنید.

روغن زیتون

افزودن روغن زیتون به رژیم غذایی می تواند خطر ضربان قلب نامنظم را کاهش دهد. طی یک مطالعه، شرکت کنندگان به سه گروه تقسیم شدند. یک گروه یک رژیم غذایی مدیترانه ای به همراه مغزهای خوراکی، گروه دوم، همان سبک رژیم اما به همراه روغن زیتون و گروه سوم یک رژیم غذایی کم چرب را دنبال کردند. پس از پنج سال، شرکت کنندگانی که رژیم غذایی مدیترانه ای سرشار از روغن زیتون را مصرف کرده بودند با 40 درصد خطر کمتر برای ضربان قلب نامنظم مواجه بودند.

آب گوشت

آب گوشت به طور مستقیم خطر ضربان قلب نامنظم را کاهش نمی دهد، اما به بهبود سلامت روده کمک می کند که ممکن است در کاهش این خطر نقش داشته باشد. مطالعات پیوندی بین سلامت روده و ضربان قلب نامنظم را نشان داده اند. در حقیقت، 40 درصد افراد مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی دارای مشکلات گوارشی هستند.

میوه های تازه

زمانی که موضوع بهبود سلامت قلب مطرح می شود، همه میوه ها اثرگذاری یکسانی ندارند. میوه های قرمز رنگ بیشترین فایده را برای قلب دارند. از این رو، مصرف میوه های قرمز مانند سیب، گوجه فرنگی، کرنبری و توت فرنگی توصیه شده است.

سبزی های دریایی

مصرف سبزی های دریایی یک یا دو بار در هفته می تواند برای افرادی که به کمبود ید مبتلا هستند، مفید باشد. این سبزی ها سطوح ید را افزایش می دهند و عملکرد تیروئید را بهبود می بخشند. تنظیم فعالیت تیروئید به تثبیت ریتم قلب کمک می کند.

ماهی و دیگر غذاهای سرشار از امگا-3

همه ما می دانیم که ماهی منبع خوبی برای اسیدهای چرب امگا-3 محسوب می شود. این اسیدهای چرب حاوی ویژگی های آنتی اکسیدانی، ضد التهاب، و ضد فیبروتیک هستند که ثابت شده است ریتم ضربان قلب را عادی می سازند.

اگر علاقه ای به مصرف ماهی ندارید می توانید منابع گیاهی اسیدهای چرب امگا-3 مانند بذر کتان و گردو را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

خوراکی هایی که باید از آنها پرهیز کرد

در شرایطی که مواد غذایی که پیش‌تر به آنها اشاره شد به بهبود ریتم ضربان قلب کمک می کنند، برخی مواد غذایی نیز وجود دارند که ممکن است موجب ضربان نامنظم شوند.

کافئین

پژوهش ها نشان داده اند که مصرف گاه به گاه قهوه مشکل آفرین نیست، اما باید به طور قطع باید از نوشیدنی های انرژی‌زا سرشار از کافئین پرهیز کنید.

نمک

کاهش مصرف نمک می تواند خطر ضربان قلب نامنظم را کاهش دهد.

الکل

زمانی که موضوع ضربان قلب نامنظم مطرح می شود، مصرف الکل یکی از مقصران این شرایط است، به ویژه اگر به دیابت یا بیماری قلبی مبتلا باشید.

شکر

شکر می تواند به واسطه افزایش التهاب در بدن موجب ضربان قلب نامنظم شود.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: قلب ضربان قلب سلامت رژیم غذایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۹۸۰۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشگیری از مسمومیت غذایی

آفتاب‌‌نیوز :

در مورد برخی از میکروب‌ها مانند سالمونلا، فقط مقدار کمی از غذای نیم‌پز کافی است تا مسمومیت غذایی ایجاد شود و فقط یک طعم کوچک غذا با سم بوتولیسم می‌تواند باعث فلج و حتی مرگ شود. این درحالی است که می‌توان با اجتناب از برخی اشتباهات از خود و خانواده‌مان محافظت کنیم.

_ اشتباه شماره ۱: پختن نیم پز گوشت، مرغ، بوقلمون، غذا‌های دریایی یا تخم مرغ

غذا‌های نیم‌پز ممکن است دارای میکروب‌هایی باشند که می‌توانند شما را بیمار کنند؛ بنابراین حتما این مواد غذایی را به صورت کاملا پخته مصرف کنید.

_ اشتباه شماره۲: ذوب کردن یا خواباندن مواد غذایی روی میز کار آشپزخانه

میکروب‌های مضر می‌توانند خیلی سریع در دمای اتاق تکثیر شوند. غذا را با خیال راحت در یخچال، آب سرد یا در مایکروویو ذوب کنید و همیشه غذا را درون یخچال قرار دهید.

_ اشتباه شماره ۳: نگهداری غذا به مدت طولانی خارج از یخچال

اگر غذا را ۲ ساعت یا بیشتر بیرون از یخچال بگذارید، میکروب‌های مضر می‌توانند در غذا‌های فاسد شدنی (از جمله گوشت، مرغ، بوقلمون، غذا‌های دریایی، تخم مرغ، میوه‌های بریده شده، برنج پخته شده و باقیمانده غذاها) رشد کنند.

غذا‌های فاسد شدنی را در صورتی که غذا در معرض دمای بیش از ۹۰ درجه فارنهایت قرار گرفت به مدت یک یا ۲ ساعت در یخچال قرار دهید. کباب‌ها و خورشت‌ها را در ظرف‌های کوچکتر تقسیم کنید تا به سرعت سرد شوند. گذاشتن غذای ولرم یا خیلی داغ در یخچال اشکالی ندارد، به شرطی که در مقادیر کم بسته بندی شده و سریع خنک شود.

_ اشتباه شماره ۴: پوست کندن میوه‌ها و سبزیجات بدون اینکه ابتدا آن‌ها را بشویید.

میوه‌ها و سبزیجات ممکن است روی پوست خود میکروب داشته باشند. انتقال این میکروب‌ها به داخل میوه‌ها و سبزیجات هنگام بریدن یا پوست کندن آن‌ها آسان است؛ حتی اگر قرار است میوه را پوست بگیرید با این حال تمام میوه‌ها و سبزیجات را زیر آب جاری بشویید. برای تمیز کردن میوه‌ها و سبزیجات سفت مانند خربزه و خیار از یک برس سبزیجات تمیز استفاده کنید. شستن میوه‌ها و سبزیجات با صابون، مواد شوینده یا شستشوی محصولات تجاری توصیه نمی‌شود. همچنین از محلول‌های سفید کننده یا سایر محصولات ضدعفونی کننده روی میوه‌ها و سبزیجات استفاده نکنید.

_ اشتباه شماره ۵: دستان خود را نشویید.

میکروب‌های روی دست شما می‌توانند روی غذا نفوذ کنند و آن را ناامن کنند. شستن دست‌ها به روش صحیح و حداقل به مدت ۲۰ ثانیه با صابون و آب جاری مهم است. شستن دست‌ها قبل، حین و بعد از تهیه غذا، قبل از غذا خوردن و بعد از استفاده از دستشویی یا تعویض پوشک کودک ضروری است.

_ اشتباه شماره ۶: خوردن غذا‌های پرخطر در صورت احتمال مسمومیت غذایی

هر کسی ممکن است دچار مسمومیت غذایی شود. اما این احتمال در برخی افرد از جمله بزرگسالان ۶۵ سال و بالاتر، کودکان کمتر از ۵ سال، افرادی که مشکلات سلامتی دارند یا دارو‌هایی مصرف می‌کنند که توانایی بدن را برای مبارزه با میکروب‌ها و بیماری‌ها کاهش می‌دهد و زنان باردار بیشتر است.

این افراد نباید محصولات غذایی زیر را مصرف کنند:

_ محصولات حیوانی نیم‌پز یا خام (مانند گوشت، مرغ، بوقلمون، تخم مرغ یا غذا‌های دریایی)

_ جوانه‌های خام یا کم پخته

_ شیر و آبمیوه غیر پاستوریزه (خام)

_ پنیر نرم یا لاکتیکی مگر اینکه بر روی برچسب غذایی ساخته شده با شیر پاستوریزه باشد.

_ اشتباه شماره ۷: قرار دادن گوشت پخته در بشقابی که گوشت خام در آن قرار دارد.

میکروب‌های گوشت خام می‌توانند به گوشت پخته سرایت کنند؛ بنابراین همیشه از بشقاب‌های جداگانه برای گوشت خام و گوشت پخته استفاده کنید. همین قانون در مورد مرغ، بوقلمون و غذا‌های دریایی نیز صدق می‌کند.

_ اشتباه شماره ۸: مزه یا بو کردن غذا برای دیدن اینکه آیا هنوز خوب است یا خیر.

شما نمی‌توانید میکروب‌هایی که باعث مسمومیت غذایی می‌شوند را بچشید، بو کنید یا ببینید. چشیدن تنها مقدار کمی از ماده غذایی می‌تواند شما را بیمار کند. زمان ذخیره‌سازی مواد غذایی را بررسی کنید تا ببینید چه مدت می‌توانید مواد غذایی را به صورت ایمن نگهداری کنید. وقتی زمان تمام شد، آن را بیرون بیندازید.

_ اشتباه شماره ۹: شستن گوشت، مرغ یا بوقلمون بدون ملاحظات بهداشتی

شستن گوشت خام، مرغ، بوقلمون یا تخم‌مرغ می‌تواند میکروب‌ها را به سینک، میز و دیگر سطوح آشپزخانه‌تان منتقل کند. این میکروب‌ها می‌توانند روی غذا‌های دیگر مانند سالاد یا میوه نفوذ کنند و شما را بیمار کنند.

بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، بعد از شستشوی مرغ و گوشت، سینک ظرفشویی و آبکش و وسایلی که در حین شستن با گوشت برخود داشته را بشوید تا اگر میکروبی وجود داشته است از بین برود. پختن کامل آن‌ها میکروب‌های مضر را از بین می‌برد.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • بهترین رژیم غذایی برای سلامت مغز/ ارتباط آرتروز زانو با زوال عقل
  • پیشگیری از مسمومیت غذایی
  • علت ۷۰ درصد مرگ‌ها بیماری‌های قلبی و عروقی است
  • خروج هفت هزار و ۶۰۰ کیلوگرم مواد غذایی غیر بهداشتی در بوکان از چرخه مصرف
  • بهترین رژیم غذایی برای سلامت مغز | غذاهای مفید برای ترمیم سلول های مغز را بشناسید
  • هفت هزار و ۶۰۰ کیلوگرم مواد غذایی غیربهداشتی در بوکان از چرخه مصرف خارج شد
  • ویژگی رژیم غذایی سالم چیست؟
  • رژیم همراه با ورزش؛ ترکیبی کامل برای سلامت و آرامش
  • چند ماده غذایی مفید برای تسکین درد مزمن
  • حذف قند از رژیم غذایی چه عوارضی دارد؟‌