Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@05:12:10 GMT

نافرمانی سعودی و دورویی آمریکایی

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۹۸۰۷۰

نافرمانی سعودی و دورویی آمریکایی

تهران - ایرنا - پایان جنگ یمن گرچه به یک خواست جهانی تبدیل شده، اما بی اعتنایی عربستان به این موضوع با اهمیت و نیز رفتارهای 'پرنوسان' آمریکا به عنوان حامی اصلی ائتلاف سعودی ضد یمنی، توقف درگیری ها را در این کشور غیر قابل دسترس کرده است.

ششم فروردین سال 1394 ائتلاف ساخته و پرداخته عربستان با حمایت همه جانبه آمریکا، در پی حمله به یمن، باب منازعه جدیدی را در خاورمیانه گشود که گرچه اکنون این جنگ برای بانیان آن به یک 'ابرچاله' تبدیل شده، اما از سوی دیگر جامعه جهانی را در مقابل یک 'ابرچالش امنیتی' قرار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حمله عربستان به یمن با چراغ سبز آمریکا صادر شد، اما حمایت واشنگتن از ریاض به عنوان مهره اصلی جنگ نیابتی خود در منطقه ، به این موضوع خلاصه نشد و چنانکه 'آنتونی بلینکن' معاون وزیر خارجه وقت آمریکا اعلام کرد، دولت دمکرات مستقر در کاخ سفید ارسال سلاح برای ائتلاف نظامی تحت رهبری عربستان را تشدید و همکاری اطلاعاتی را نیز در جنگ یمن افزایش داد.
شدت توحش ائتلاف سعودی در حمله به یمن و هدف گیری غیرنظامیان، فقط چند روز بعد از تهاجم به این کشور مسلمان و فقیر خاورمیانه، انتقاد جامعه جهانی را رقم زد و افزایش قربانیان، به دامنه این واکنش های منفی افزود و سازمان ملل متحد و نهادهای حقوق بشری با صدور بیانیه هایی متفاوت، ضمن ابراز نگرانی از وضعیت مردم یمن، خواستار فوری توقف جنگ در این کشور شدند.
با طولانی و فرسایشی شدن جنگ در یمن، زمزمه انتقادهای جهانی نسبت به حمایت از ائتلاف سعودی، به هیات حاکمه آمریکا نیز راه یافت و تعدادی از نمایندگان کنگره و سنای ایالات متحده، خواستار تغییر رویکرد واشنگتن در همراهی با ائتلاف سعودی شدند که نتیجه این اقدامات، حدود دو هفته قبل با درخواست و تاکید وزرای خارجه و دفاع آمریکا مبنی بر توقف فوری جنگ در یمن رقم خورد.
'مایک پمپئو' وزیر خارجه آمریکا نهم آبان ماه با انتشار بیانیه ایی ضمن تاکید بر توقف حملات هوایی ائتلاف سعودی در یمن، خواستار توقف فوری جنگ در این کشور شد و همچنین با تعیین یک بازه زمانی 30 روزه برای پایان جنگ، از طرف های درگیر خواست به مذاکرات صلح تحت نظارت سازمان ملل متحد بپیوندند.
'جیمز ماتیس' وزیر دفاع آمریکا نیز با اتخاذ موضعی مشابه پمپئو، بر لزوم برقراری آتش بس در یمن تاکید کرد و از تصمیم پنتاگون در رابطه با قطع سوخت رسانی به جنگنده های ائتلاف سعودی خبر داد.
اما یک روز پس از درخواست مقامات آمریکایی از عربستان برای توقف جنگ در یمن، ائتلاف نظامی سعودی - اماراتی با نشان دادن نافرمانی خود، حمله جدیدی را برای تصرف بندر 'الحدیده' آغاز کرد که با وجود گذشت حدود دو هفته همچنان نتوانسته اند نیت خود را عملی کنند و به دیوار نیروهای مقاومت مردمی در این بندر برخورد کرده اند.
بازی انکار آمریکایی و اصرار عربستانی، با حمله به بندر الحدیده، ماهیت مشکوک واشنگتن در ارتباط با درخواست توقف جنگ در یمن را آشکار کرد چنانکه سخنگوی 'جنبش انصارالله'، این درخواست را 'دروغی محض' و نوعی مجوز برای ورود به مرحله جدیدی از تنش ها و درگیری ها عنوان کرد.
'محمد عبدالسلام' در گفت وگو با شبکه 'المسیره' افزود: سخنان آمریکایی ها درباره آغاز دور جدید مذاکرات با ائتلاف سعودی، فقط با هدف کاهش فشار جهانی در برابر سختی و رنج های ملت یمن صورت می گیرد که فراتر از حد تصورات و انتظارات است.
وی با بیان اینکه سازمان ملل متحد نهادی موثر و تصمیم گیرنده درباره جنگ یمن نیست، گفت: تشدید حملات ائتلاف در ساحل غربی یمن، بیانگر شکست این ائتلاف است و آنها هرگز نمی توانند به اهداف خود در یمن دست یابند.
'دروغ آمریکایی' وقتی بیشترعیان شد که پایگاه خبری 'انتلجنس آنلاین' در گزارشی از نقش نظامیان آمریکایی در حمله مجدد به بندر الحدیده خبر داد.
به نوشته این پایگاه خبری، شماری از مسوولان وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در حمله اخیر عربستان و امارات به بندر الحدیده شرکت داشته اند و همچنین واشنگتن پیش از حمله دو فروند هواپیمای شناسایی تحویل ریاض داده است.
اینتلجنس آنلاین در این گزارش تصریح کرد، پنتاگون اطلاعات اساسی را برای حمله به الحدیده در اختیار عربستان و امارات قرار داده است.
اما در همین پیوند، سیاست متناقض 'یکی به نعل و یکی به میخ' واشنگتن در قبال جنگ یمن، با واکنش تند برخی کشورها از جمله روسیه مواجه شد و وزارت خارجه این کشور با انتشار بیانیه ایی، حمایت آمریکا از افراد وفادار به رئیس جمهوری مستعفی یمن و ائتلاف سعودی و همچنین درخواست برای برقراری صلح در این کشور را نشانه 'دو رویی' و 'ریاکاری' سیاست های واشنگتن دانست.
در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: حمایت نظامی واشنگتن از ائتلاف سعودی در یمن از سویی و درخواست برای توقف فوری جنگ از طرف دیگر، صداقت گفتار مقامات آمریکایی را زیر سووال می برد.
وزارت خارجه روسیه در این بیانیه خاطر نشان کرد: تمام مدارک حاکی از آن است که واشنگتن قصد ندارد، سیاست خود را در یمن تغییر دهد.

** دمکرات های پشیمان
حمله به یمن در زمان دولت دمکرات آمریکا تحت ریاست جمهوری 'باراک اوباما' آغاز شد، اما اکنون 'غول' ائتلاف سعودی که با 'ورد' پنتاگون و 'سیا' سر از چراغ جادو برون در آورد، پشیمانی بزرگی برای آنها شده است.
30 مقام دولت اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا به تازگی در نامه ای به کاخ سفید با اعتراف به مسوولیت خود در دخالت این کشور در آغاز جنگ ویرانگر در یمن، خواستار پایان دادن به نقش واشنگتن شدند.
'سوزان رایس' مشاور پیشین امنیت ملی، 'جان برنان' رئیس پیشین آژانس مرکزی اطلاعات (سیا) و 'وندی شرمن' معاون پیشین وزیر خارجه آمریکا از جمله مقامات نگارنده این نامه هستند که در آن مدعی شده اند، هدف دولت اوباما حمایت محدود از ائتلاف نظامی به سرکردگی عربستان برای تغییر مسیر درگیری به سمت راه حل سیاسی بوده است.
این مقامات اذعان کرده اند: نمی خواستیم حمایت آمریکا از ائتلاف تبدیل به یک چک سفید امضا شود. اما امروز، با تداوم رشد تلفات غیرنظامیان و در حالی که هیچ دورنمایی برای پایان جنگ وجود ندارد، پرواضح است که همین اتفاق روی داده است.
مقام های پیشین آمریکا با انتقاد از سیاست دولت 'دونالد ترامپ' رئیس جمهوری آمریکا در قبال جنگ یمن، افزودند: اما دولت ترامپ به جای درس گرفتن از این شکست، حمایت خود را از جنگ طلبی سران سعودی مضاعف کرده و محدودیت هایی را که ما ایجاد کرده بودیم، برداشته است. به هر روی جنگ یمن گرچه با عاملیت عربستان رقم خورد، اما دولت های دمکرات و جمهوریخواه آمریکا هدایت گر اصلی آن بودند و جنگ زرگری موجود در هیات حاکمه این کشور بر سر یمن در حالیکه ائتلاف سعودی حمله به این کشور را شدت بخشیده، یک بازی سیاسی برای گروکشی از یکدیگر و افزایش وزن سیاسی برای رقابت های انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا است.
نافرمانی سعودی و دو رویی آمریکا در جنگ یمن، افزون بر ویرانی این کشور و نیز چنانکه دفتر کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد اعلام کرده، سبب مرگ 6 هزار و 872 یمنی و زخمی شدن 10 هزار و 768 دیگر در این کشور بر اثر حملات مستقیم جنگنده های ائتلاف تحت رهبری عربستان شده است.
بر اساس آمار سازمان ملل متحد حدود دو سوم از جمعیت 27 میلیونی یمن در معرض قحطی مطلق قرار دارند و بدون شک این سرنوشت تیره و تار یمنی محصول مشترک آمریکا با عربستان است.
از: امید غیاثوند
خاورم ** 1071**1651

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي يمن آمريكا ائتلاف سعودي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۹۸۰۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا : از طرح حمله اسرائیل به رفح اطلاعی نداریم

پاتریک رایدر سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در بیانیه‌ای با طرح این ادعا که در حال حاضر هیچ نشانه‌ای از آغاز هرگونه عملیات زمینی بزرگ رژیم صهیونیستی در شهر رفح وجود ندارد، مدعی شد: از طرح حمله (رژیم) اسرائیل به رفح اطلاعی در دست نیست.   به گزارش ایرنا، سخنگوی پنتاگون در این بیانیه ادعا کرد: در حال حاضر از هیچ طرح قابل اجرا در رفح که با طرف آمریکایی در میان گذاشته شده باشد، اطلاعی در دست نیست.   بر اساس این بیانیه، گروه‌های مقاومت عراقی روز سه‌شنبه برای اولین بار از تاریخ ۱۳ فوریه (۲۳ بهمن)، ۲ حمله علیه نظامیان آمریکایی در عراق و سوریه انجام دادند.   در ادامه این بیانیه آمده است: از دولت عراق می‌خواهیم که همه اقدامات مقتضی را برای دفاع از نیروهای آمریکایی مستقر در این کشور و تضمین امنیت آنها انجام دهد.   این بیانیه می‌افزاید: اگر حملات شبه‌نظامیان به نیروهای آمریکایی ادامه یابد، ما مانند گذشته در دفاع از نیروهای خود تردید نخواهیم کرد.   به گزارش ایرنا، ضیاء رشوان رئیس سازمان اطلاع رسانی مصر بامداد امروز (چهارشنبه) در اظهاراتی گفت که ادعای رسانه‌های آمریکایی درباره مذاکرات قاهره و تل آویو پیرامون حمله احتمالی (رژیم) اسرائیل به رفح دروغ است.   رشوان افزود: قاهره بار دیگر مخالفت کامل خود با حمله زمینی رژیم صهیونیستی به رفح را تکرار می‌کند.   وی اضافه کرد: یورش زمینی به رفح به قتل عام، تلفات انسانی بسیار و ویرانی گسترده منجر خواهد شد.   سامح الشکری وزیر خارجه مصر نیز در کنفرانس خبری مشترک با همتای ایرلندی خود، درباره هرگونه اقدام نظامی رژیم صهیونیستی در رفح واقع در جنوب نوار غزه هشدار داد.   الشکری با بیان اینکه در صورت یورش (رژیم صهیونیستی) به رفح بایستی توانایی برای اتخاذ اقدامات بازدارنده وجود داشته باشد، گفت: ممکن نیست وجدان جهانی تداوم این حجم از کشتار در غزه که تاکنون به کشته شدن ۳۴ هزار نفر از جمله ۲۰ هزار زن و کودک رسیده است را تحمل کند.   وزیر خارجه مصر همچنین بر ضرورت توقف این جنگ و ایجاد چارچوبی برای پایان دادن به این مناقشه از طریق تشکیل کشور مستقل فلسطین تأکید کرد.   این درحالی است که تلویزیون رژیم صهیونیستی سه‌شنبه شب مدعی شد که ارتش این رژیم به زودی به رفح حمله خواهد کرد.   «ایتای بلومنتال» تحلیلگر نظامی صهیونیست، گفت: براساس طرح آماده شده برای حمله به رفح، ارتش (رژیم صهیونیستی) از بیش از یک میلیون فلسطینی ساکن این منطقه می‌خواهد به اردوگاه های ایجاد شده در مرکز و جنوب نوار غزه بروند.   وی افزود: هزاران چادر در این مناطق از سوی سازمان‌های کمک رسان بین المللی و دیگر کشورها برای ساکنان رفح برپا شده است.   بلومنتال اضافه کرد: براساس طرح اسرائیل که به اطلاع آمریکا و برخی کشورهای منطقه نیز رسیده است، عملیات ارتش در رفح در چند مرحله و براساس تقسیم بندی شهر رفح به مناطق مختلف انجام می‌شود.   وی گفت: مسئولان اسرائیلی پیش بینی می‌کنند که جابجایی کامل ساکنان رفح ۴ تا ۵ هفته به طول انجامد. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • کاخ سفید : ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می شود
  • آمریکا: ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می‌شود
  • اردوغان: نتانیاهو شبیه هیتلر است/ عربستان سعودی: تداوم ارتکاب جنایات جنگی از سوی نیروهای اشغالگر اسرائیلی در غزه را محکوم می کنیم/ حزب الله مقر تیپ گولانی در عکا را هدف حمله پهپادی قرار داد/ رسانه صهیونیستی: داستان حقیقی این است که ما آنگونه که نتانیاهو م
  • پنجم اردیبهشت، سالروز شکست حمله نظامی آمریکا درصحرای طبس
  • ملک سلمان را به بیمارستان بردند
  • پادشاه سعودی به بیمارستان منتقل شد
  • آمریکا : از طرح حمله اسرائیل به رفح اطلاعی نداریم
  • بلینکن بزودی در عربستان؛ تداوم تلاش آمریکا برای رویای عادی سازی روابط اسرائیل با ریاض
  • سرکنسول عربستان سعودی در مشهد تعیین شد + جزئیات
  • هواپیما‌های ائتلاف آمریکایی ۱۴ بار در روز حریم هوایی سوریه را نقض کردند