Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-25@02:12:30 GMT

وقف علم و فناوری زیربنای توسعه اقتصاد مقاومتی است

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۹۸۲۴۵

وقف علم و فناوری زیربنای توسعه اقتصاد مقاومتی است

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: یکی از ارزش‌های ویژه فرهنگ و تمدن اسلامی، توجه به سنت حسنه وقف برای توسعه عمران و آبادی جامعه اسلامی است؛ اما پر واضح است ترویج و تقویت این سنت حسنه باید مطابق با نیازهای جامعه حرکت کرده و توسعه یابد.

بدون شک امروزه با توجه ضرورت ایجاد اشتغال و توسعه کارآفرینی، ضرورت دارد وقف خیرین و واقفین در راستای تقویت مؤلفه‌های علم و فناوری و حمایت از نخبگان، نوآوران و کارآفرینان دانشگاهی باشد، مسئله‌ای که عصر دوشنبه در نشست اعضای هیات مؤسس بنیاد یاوران وقف علم و فناوری استان بدان تأکید و ایجاد رویکرد جدید در ترویج و فرهنگ‌سازی سنت حسنه وقف مورد توجه قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 رئیس هیأت مؤسس بنیاد یاوران وقف علم و فناوری استان قم در این نشست گفت: توسعه وقف در حوزه علم و فناوری سبب تقویت اقتصاد مقاومتی می‌شود.

سید حسین اخوان علوی بیان اینکه بنیاد یاوران وقف علم و فناوری استان قم در راستای بهره‌گیری از توانمندی‌های مادی و معنوی خیرین و واقفین و تشویق و ترغیب توان‌گران و نیک‌اندیشان ایجاد شده است، گفت: برای این منظور اساسنامه بنیاد با تصویب و امضای ۷ سازمان حقوقی عضو رسید.

وی با تأکید بر اینکه توسعه وقف فناوری به گسترش و ترویج اقتصاد دانش بنیان کمک می‌کند، ادامه داد: توسعه و تجاری‌سازی علم، نوآوری و فناوری و گسترش کارآفرینی و توسعه اشتغال دانش‌محور دانشگاهیان و نخبگان با کمک گروه‌های واقفین و خیرین از دیگر اهداف اساسی این بنیاد تلقی می‌شود.

رئیس پارک علم و فناوری استان قم افزود: برای نیل به اهداف مهم عاملیت مالی یک بانک به بتواند زمینه ورود و حمایت واقفین و خیرین را فراهم کند، امری اجتناب ناپذیر است.

اخوان علوی با اشاره به اینکه در اساسنامه بنیاد خیریه یاوران وقف علم و فناوری استان قم ۲۰ وظیفه اساسی تعریف و تبیین شده است، گفت: وجه تمایز این بنیاد با بسیاری دیگر از مؤسسات و انجمن‌های خیریه این است که در نظر داریم، واقفین و خیرین علم و فناوری (جامعه هدف اول) در قبال ارائه خدمات مادی و معنوی به نوآوران، فناوران، دانشگاهیان و نخبگان فعال و علاقه‌مند به فعالیت در حوزه علم و فناوری (جامعه هدف دوم) به یک ارزش افزوده و خدمت متقابل دست پیدا کند.

لزوم تعیین عامل مالی برای امور خیریه

عامل مالی بنیاد یاوران وقف علم و فناوری استان قم نیز با اشاره به اینکه همواره رویکرد موسسه کوثر در توسعه فعالیت‌های اجتماعی عام المنفعه مبتنی بر ارزش‌های دینی بوده است، گفت: حمایت از توسعه و ترویج وقف به‌ویژه در حوزه علم و فناوری منجر به گسترش کارآفرینی و رونق اقتصاد دانش بنیان خواهد شد.

مسعود اقدسی با تأکید بر اینکه به عنوان بانک عامل، برنامه‌های بسیاری را برای توسعه وقف علم و فناوری داریم، گفت: امروزه تولید علم و فناوری پایه و زیربنای اساسی تولید ثروت و قدرت کشور محسوب می‌شود.

یکی از اعضای هیئت مؤسس این بنیاد نیز گفت: تقویت انگیزه، تشویق و هدایت واقفین و خیرین به سمت «علم و فناوری» و تقدیر از عملکرد یاوران، تحلیل توانمندی‌های بالفعل و بالقوه واقفین و خیرین علم و فناوری در سه بخش مادی، اجتماعی و معنوی از وظایف مهم این بنیاد تلقی می‌شود.

محسن خسروانی، مدیر دفتر شهید فهمیده گفت: حمایت از خلاقیت و نوآوری نوجوانان و جوانان به‌ویژه دانش‌آموزان و دانشجویان و کمک به نمونه‌سازی محصول از ایده‌های آن‌ها از طریق این بنیاد امکان‌پذیر است.

در اسلام وقف بر پایه علم و دانش بنا شده است

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم نیز به عنوان دیگر از اعضای هیأت مؤسس بنیاد راه‌اندازی و شکل‌گیری بنیاد را بسیار مفید و ضروری دانست و گفت: واقعاً حمایت از نوآوران و فناوران و نخبگان در قالب وقف علم و فناوری ابتکاری ستودنی و لازم است.

حجت‌الاسلام سید اسماعیل حسینی مقدم با بیان اینکه در اسلام وقف بر پایه علم و دانش بنا شده است گفت: فرهنگ و تمدن اسلامی بر پایه وقف شکل گرفته و این امر خیر در توسعه علم و دانش تأثیر بی‌بدیلی داشته است.

وی با بیان اینکه تشکیل و راه‌اندازی بنیاد یاوران وقف علم و فناوری مورد حمایت ما خواهد بود، گفت: تداوم حرکت و رشد بنیاد نیاز به همدلی، وفاق و صبر دارد.

وقف موتور محرکه اقتصاد دانش بنیان

یکی دیگر از اعضای هیأت مؤسس بنیاد یاوران وقف علم و فناوری استان قم بر برکات معنوی وقف در جامعه اسلامی تأکید کرد و گفت: وقف می‌تواند به رشد و توسعه اقتصاد اسلامی کمک شایانی کند.

محمد محمدرضایی، رئیس بنیاد نخبگان استان قم با اشاره به اینکه دین مبین اسلام در زمینه علم‌اندوزی و ترویج سنت وقف، انفاق و نیکوکاری تأکید دارد، گفت: وقف علم و فناوری می‌تواند به رشد و توسعه طرح‌های کارآفرینی و اشتغال‌زایی نخبگان جوان بینجامد.

رئیس دانشگاه صنعتی قم نیز با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری به وقف برآمده از علم تأکید دارند، گفت: لازم است طبق دیدگاه معظم له امر مبارک و با برکت وقف در حوزه پزشکی، علوم جدید و حتی در ترویج دین به شکل مدرن حضور و کارآیی داشته باشد.

جلال رضایی نور با استناد به حدیثی از پیامبر گرامی اسلام(ص) وقف در عرصه علم و دانش را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: بر اساس این حدیث گوهربار تنها صدقه جاریه، علم نافع و فرزند صالح بعد از مرگ هر انسان باقی می‌ماند و باید همه کمک کنند تا وقف علم نافع ترویج یابد.

دغدغه اصلی کشور، رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال برای جوانان است

مدیرعامل خیرین مدرسه‌ساز استان قم نیز با حمایت از راه‌اندازی بنیاد یاوران وقف علم و فناوری گفت: در حال حاضر دغدغه اصلی کشور، رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال برای جوانان به ویژه فارغ التحصیلان دانشگاهی است.

سید ناصر علایی با بیان اینکه باید حمایت‌های مادی و معنوی خیرین و واقفین به سمت ایجاد اشتغال‌های مفید و کارآفرینی باشد، گفت: تشکیل بنیاد یاوران وقف علم و فناوری می‌تواند به شناسایی و ایجاد اشتغال جوانان کارآفرین و توسعه اقتصادی استان کمک کند.

شایان ذکر است، موسسه کوثر، مدیریت دفتر شهید فهمیده استان قم، اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم، بنیاد نخبگان استان قم، دانشگاه صنعتی قم، مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان قم و پارک علم و فناوری استان قم از اعضای هیأت مؤسس بنیاد یاوران وقف علم و فناوری استان قم هستند.

کد خبر 4455851

منبع: مهر

کلیدواژه: وقف یوم الله 13 آبان بوشهر مشهد شهرکرد گرگان راهپيمايي 13 آبان اربعین 97 خرم آباد خطبه های نماز جمعه اربعین حسینی تبریز پدافند غیرعامل یاسوج شیراز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۹۸۲۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد شهرک فناوری در خراسان شمالی با همکاری پارک علم و فناوری

ایسنا/خراسان شمالی رئیس پارک علم و فناوری خراسان شمالی از ارتقای ۱۳ پله‌ای این مجموعه در اقتصاد دانش بنیان کشور خبر داد و گفت: قرار است شهرک فناوری در استان ایجاد شود.

قربانی محمدرضا پنجم اردیبهشت ماه در آیین کلنگ زنی طرح انتقال آب غیر شرب به واحدهای فناور استان، از توافق با شهرک‌های صنعتی استان برای ایجاد شهرک فناوری در ضلع شمالی پارک به وسعت ۳۰ هکتار خبر داد.

وی پارک علم و فناوری خراسان شمالی را دبیر خانه کشوری صنایع خلاق و دبیرخانه ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان استان توصیف کرد و گفت: برای تسریع در انجام امور، بروکراسی اداری در پارک و واحد های زیرمجموعه عملا وجود ندارد و رتبه پارک در ستاد اقتصاد دانش بنیان استان که در سال گذشته ۲۶ کشوری بود، امسال با ۱۳ رتبه ارتقا به ۱۳ کشوری رسیده است.

محمدرضا حسین نژاد در آیین آغاز این پروژه، فعالیت های قبلی پارک علم و فناوری را زمینه ساز حرکت پرشتاب این پارک خواند و ادامه داد: قرار گرفتن خراسان شمالی در اقتصاد دانش بنیان در رده استان‌هایی مثل خراسان رضوی، باعث افتخار است.

استاندار، توجه به نخبگان، تقویت هیأت های اندیشه ورز، ایجاد تعاونی های دانش بنیان و جذب نقدینگی در دست مردم، تاسیس شرکت های سهامی عام و سایر تدابیر برای مشارکت مردم در پروژه های نیمه تمام را از اهم مواردی خواند که می تواند در جهش تولید موثر باشد .

وی افزود: فروش واحد های دولتی و اعطای مشوق های مالیاتی از دیگر مواردی هستند که می تواند در رونق و جهش تولید اثر گذار باشد.

استاندار به حمایت‌های گسترده دولت از شرکت های دانش بنیان اشاره و اظهار امیدواری کرد در سال ۱۴۰۳ با انتقال آب، بخشی از مشکلات واحد های فناور رفع شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • طرح اجرای فیبرنوری کشور امسال به اتمام می‌رسد
  • بهره‌برداری از گلخانه ۳ هزار متری دهکده اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی ظرف ۶ ماه آینده
  • ایجاد شهرک فناوری در خراسان شمالی با همکاری پارک علم و فناوری
  • اقتصاد دیجیتال وضعیت بیکاری و اقتصادی را کردستان بهبود می بخشد
  • توسعه حوزه ICT راه نجات عقب‌ماندگی‌های اقتصادی کردستان
  • نقش‌آفرینی مراکز نوآوری در حفظ قانون جهش دانش‌بنیان
  • برگزاری دوره منطقه‌ای توانگری تسهیل گران اقتصاد مقاومتی در لرستان
  • بررسی مشکلات صنایع شهرستان ساوه در سه سطح
  • دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود
  • توسعه علمی، سکوی جهش تولید