Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-25@14:05:46 GMT

غیبت واسطه‌گران خرد در بازار ارز

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۹۸۷۳۵

در روز کاهشی سکه تمام، قیمت دلار نیز در همان ابتدای روز به کانال ۱۳ هزار تومانی رفت. روز گذشته، شاخص ارزی معاملات خود را با قیمت ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان آغاز کرد که کاهشی ۱۰۰ تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز یکشنبه داشت. در ادامه روز افت شاخص ارزی ادامه یافت و حدود ساعت ۴ بعدازظهر این ارز روی قیمت ۱۳ هزار و ۷۵۰ تومان به کار خود پایان داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته فعالان، کمترین قیمت دلار در میان معامله‌گران حدود ۱۳ هزار و ۶۸۰ تومان بود؛ این در حالی بود که قیمت دلار بر تابلوی صرافی ملی تا ساعت ۲ بعدازظهر حتی نرخ ۱۳ هزار و ۴۰۰ تومان را نیز ثبت کرده بود. همچنین برخی فعالان اظهار کردند که پس از ساعت ۵ بعدازظهر تغییرات قیمت دلار ادامه داشته است و این ارز تا محدوده ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان بالا رفت. با این حال نوسانات انتهای روز و در غیاب بازارساز ممکن است در روند روز بعد بازار تاثیری نداشته باشد، مخصوصا که تقاضا در این هفته تا حدی با کاهش مواجه شده است.  به گفته برخی فعالان، نکته قابل تامل بازار روز گذشته کاهش تعداد واسطه‌گران خرد در بازار بود. براساس مشاهدات میدانی و گفته‌های برخی بازیگران ارزی، تعداد زیادی از دلالان و واسطه‌های خرد روز گذشته در بازار حضور نیافته بودند و خیابان فردوسی یکی از روزهای خلوت خود را پشت‌سر گذاشت. در کنار خیابان، واسطه‌گران کمتری زمزمه‌وار پیشنهادخرید و فروش دلار زیر قیمت صرافی را مطرح می‌کردند و معدود واسطه‌گران حاضر در بازار نیز از نبود مشتری گلایه داشتند.

برخی بازیگران با تجربه بازار، سه دلیل را در کاهش حضور واسطه‌گران خرد بازار مطرح کردند؛ اولین دلیل از نظر آنها، کاهش حضور تقاضا و به‌خصوص خروج تقاضای افراد عادی از بازار بود. این موضوع موجب شده است مراجعانی که به سوی واسطه‌گران برای تهیه دلار می‌رفتند کاهش پیدا کنند و درآمد روزانه این گروه کاهش پیدا کند. واسطه‌گران از خود دلاری ندارند و درآمد آنها وابسته به سودی است که از جابه‌جایی دلار میان افراد عادی و معامله‌گران بزرگ به‌دست می‌آورند.

دومین دلیلی که از نظر فعالان در کاهش فعالیت معامله‌گران خرد تاثیر داشته است، برخوردهای امنیتی چند وقت اخیر است. البته واسطه‌ها در برابر این برخوردها معمولا مصونیت بیشتری دارند؛ چراکه در بیشتر اوقات ارزی را با خود حمل نمی‌کنند که مشمول جریمه‌های سنگین شوند. دلیل سومی که برخی فعالان آن را در کاهش تعداد واسطه‌گران موثر دانستند، به شرایط جوی مربوط بود. به باور آنها، هوای بارانی ظهر روز گذشته تهران موجب شده بود که واسطه‌گران به‌طور موقت حداقل در بازار حاضر نشوند.

در کنار کاهش تحرک واسطه‌گران و دلالان خرد در بازارها، روز گذشته کاهش نرخ حواله درهم نیز یکی از عواملی بود که در نزول کانالی دلار در بازار داخلی موثر بود. دیروز نرخ حواله درهم به گفته فعالان تا نرخ ۳ هزار و ۶۸۰ تومان پایین رفت. با این قیمت درهم ارزش دلار در بازار داخلی حدود ۱۳ هزار و ۵۰۵ تومان بود. البته در ادامه روز قیمت حواله درهم از کف یاد شده فاصله گرفت و در نهایت روی قیمت ۳ هزار و ۷۵۰ تومان قرار گرفت.  در این میان، برخی از فعالان؛ همچنان بر عرضه بازارساز به‌عنوان یکی از متغیرهای مهم کاهشی بازار تاکید دارند. از نظر آنها، بازارساز با اشکال مختلف عرضه توانسته از یکسو مانع ثبت نوسانات افزایشی در بازار شود و از سوی دیگر، قیمت را به سطوح پایین‌تر هدایت کرده است. گروهی عرضه و فروش شمش‌های طلا در بانک کارگشایی را از عوامل کاهش نوسان در بازار طلا و سکه دانسته‌اند. گروه دیگری بر عرضه حواله درهم تکیه داشته‌اند و عده دیگری بر عرضه خرد برخی صرافی‌های دولتی و خصوصی به‌عنوان عامل کاهشی قیمت تکیه می‌کنند.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۹۸۷۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حذف واسطه‌ها و کاهش هزینه تولید طلا در پی حراج شمش در مرکز مبادله

امتداد - تالار حراج حضوری شمش طلای مرکز مبادله ایران از ۲۷ دی ماه ۱۴۰۲ شروع به فعالیت کرد و امروز بیستمین جلسه حراج خود را برگزار می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ،  تالار حراج حضوری شمش طلای مرکز مبادله ایران از ۲۷ دی ماه ۱۴۰۲ شروع به فعالیت کرد و امروز بیستمین جلسه حراج خود را برگزار می‌کند. طی دوره سه ماهه از شروع حراج شمش طلا، حدود ۲.۷ تن شمش طلا در قالب ۱۹ حراج به فروش رسید و اعضای مجوز دار اتحادیه طلا و جواهر کشور طلای مورد نیاز را از این بازار تامین کرده‌اند.


شاید در اولین حراج شمش طلا که در ۲۷ دی ماه با معامله ۱۰ کیلوگرم شمش طلا به پایان رسید و در حراج دوم فروش پنج قطعه شمش یک کیلوگرمی ثبت شد، کمتر کسی تصور می‌کرد که تالار معاملات طلای مرکز مبادله ایران شاهد معاملات بیش از ۱۰۰ کیلوگرم طلا در هر حراج باشد و رونق معاملات شمش طلا از سوی این مرکز را می‌توان در افزایش تعداد متقاضیان در حراج‌های اخیر، مشاهده کرد. در این رابطه چند فعال بازار طلا دلایل این استقبال را عنوان کردند.

تامین مواد اولیه و رشد صنعت طلا در بستر مرکز مبادله ایران

نادر بذرافشان – رئیس اتحادیه طلا و جوهر استان تهران – با اشاره به فرایند مطلوب حراج شمش طلا که در تالار مرکز مبادله ایران برگزار می‌شود، گفت: این مسئله باعث شده است که مشکلات عدم وجود مواد اولیه جهت ساخت مصنوعات طلا کاهش یابد و متعاقبا این امر سبب کاهش هزینه‌های تولید شده است.

بذرافشان خاطر نشان کرد: تا پیش از راه اندازی این مرکز، تولید کنندگان طلا مجبور بودند شمش مصرفی مورد نیاز خود را از طریق بازار واسطه گری تهیه کنند که این امر خطرات مالی و حتی امنیتی فراوانی ایجاد می‌کرد.

این فعال بازار طلا در ادامه بیان کرد: عرضه شمش طلا در مرکز مبادله باعث شده است که علاوه بر حذف واسطه‌ها، شرایط بهتری در صنعت طلا فراهم شود و می‌توان گفت امروز دیگری فرقی بین طلای آب شده و شمش وجود ندارد.

همچنین سید رضا اخلاقی شریعت – نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر خراسان رضوی – وجود شفافیت در حراج شمش طلای مرکز مبادله ایران را زمینه ساز رشد روز افزون صنعت طلا و جواهرات در کشور دانست و گفت: یکی از مزیت‌های مهم مرکز مبادله ایران وجود شفافیت در معاملات آن است که این امر سبب می‌شود اعتماد فعالان اقتصادی و صنعتگران طلا به این مرکز جلب شود و آینده خوبی برای این صنعت پویا در کشور رقم بخورد.

منبع: ایسنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • دلار باز هم سقوط کرد/ دلار احتمالا به این عدد می‌رسد
  • دلار پتانسیل کاهش بیشتر را دارد؟
  • قیمت نقره و فلزات گران‌بها امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت جهانی طلا؛ ۲۳۱۹ دلار
  • کاهش قیمت جهانی طلا ادامه دارد
  • حذف واسطه‌ها و کاهش هزینه تولید طلا در پی حراج شمش در مرکز مبادله
  • سکه و طلا ارزان‌تر شد
  • ثبات قیمت دلار و کاهش نرخ طلا و سکه در معاملات امروز
  • قیمت طلا سقوط کرد
  • کاهش قیمت دلار در راه است؟