Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-08@16:09:09 GMT

پيام مخالفت جهاني با تحريم ايران

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۹۸۷۴۴

پيام مخالفت جهاني با تحريم ايران

خبرگزاري آريا - تهران-ايرنا- تلاش براي قطب زدايي از جهان، مقابله با يک جانبه گرايي آمريکا و به زبان ساده تر تکاپو براي عرض اندام در مناسبات بين المللي سبب شده تا برخي کشورها تن به تبعيت تام و تمام از دولت واشنگتن نداده و بدعهدي اين کشور را در توافق هسته اي با ايران برنتابند.

به گزارش خبرنگار سياسي ايرنا، روابط بين الملل در جهان کنوني به قدري پيچيده و چند وجهي است که يافتن دوست و دشمن قطعي و هميشگي در آن ديگر محلي از اعراب ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همين دليل است که بسياري از کشورهاي جهان حتي با وجود دوستي نزديک و وابستگي غيرقابل انکار به آمريکا در بحث تحريم ها عليه ايران، چندان با زياده خواهي هاي دونالد ترامپ همراهي نکردند.
همسايگان ايران (با فاکتور گرفتن از برخي حاشيه نشين هاي خليج فارس) کم و بيش در برابر تحريم ها موضع منفي گرفتند. شرق و جنوب شرق آسيا توانستند کاخ سفيد را به معافيت نفتي از تحريم متقاعد کنند و اروپا، روسيه و چين در پي راهکار عملي براي متعهد ماندن به توافق هسته اي هستند.
اين همراهي نکردن جهان با سياست هاي آمريکا در قبال ايران که در نوع خود کم نظير است؛ حامل پيام هاي پيدا و پنهان بسياري است که پرداختن به آنها مي تواند دلايل منطقي اين کشورها در حفظ ظرفيت هاي اقتصادي و سياسي ايران را مشخص سازد.
**کشورهايي که در کنار ايران ماندند
مقامات منطقه اي و غير منطقه اي با آغاز دور تازه تحريم هاي آمريکا عليه ايران در پيام ها و اظهارات خود بارها بر اين تحريم ها تاختند و تلاش کردند تا از اثرات اين تحريم ها بر منافع ملي خود بکاهند. در همين راستا برهم صالح رييس جمهوري عراق در گفت و گو با رسانه ها گفت: نمي‌خواهيم تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران به عراق آسيب برسانند. ما همواره درحال گفت‌وگو با آمريکا هستيم و شرايط ويژه عراق در رابطه با تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران بايد ملاحظه شود.
عراق معافيت 45 روزه اي براي ادامه خريد گاز طبيعي و برق از ايران دارد و مقامات بانک مرکزي اين کشور اعلام کرده اند به دليل نزديکي اقتصاد عراق به ايران بغداد از واشنگتن درخواست خواهد کرد از برخي از تحريم‌هايش معافيت بگيرد. منابع مطلع هم از تداوم واردات گاز طبيعي و برق از ايران به عراق سخن مي گويند.
ترکيه همسايه شمال غرب ايران هم در انتقاد از تحريم ها عليه ايران از پيشگامان بود. ايران نيمي از نفت اين کشور را تامين مي کند و از قطع واردات نفت اقتصاد ترکيه را با مشکلات بسياري روبرو خواهد کرد؛ مشکلاتي که بخشي از آنها را از زبان حصارجيکلي‌اوغلو رييس اتحاديه اتاق‌هاي بازرگاني و بورس‌هاي ترکيه، اين گونه مي خوانيم: تحريم ها عليه ايران را به ضرر ترکيه است و آنکارا در گذشته نيز بيشترين آسيب را از تحريم عليه عراق و ايران متحمل شده و ما مايل نيستيم چنين اتفاقي تکرار شود.
مولود چاووش اوغلو وزير امور خارجه ترکيه در پي اعلام دور دوم تحريم هاي آمريکا عليه ايران، آنها را يک‌جانبه، غيرعاقلانه و خطرناک توصيف کرد و گفت: به‌عنوان يک اصل، ترکيه عليه تحريم‌هاست و ما معتقديم که هيچ نتيجه‌اي نمي‌تواند از طريق تحريم‌ها به دست آيد. منزوي کردن عاقلانه نيست، انزواي ايران خطرناک است و مجازات مردم ايران منصفانه نيست.
فاتح دونمز وزير انرژي ترکيه هم از تداوم خريد گاز ايران براي 5 تا 6 سال ديگر خبر داد و گفت: ترکيه موفق به دريافت معافيت 25 درصدي از تحريم‌هاي نفتي آمريکا عليه ايران شده است.
رايزني هاي کشورهاي شرق و جنوب شرق آسيا براي گرفتن معافيت از تحريم ها برگ ديگري بر دفتر ناکارآمدي تحريم هاي آمريکا افزود. تايوان، ژاپن، چين، کره جنوبي و هند کشورهايي هستند که در فهرست معافيت نفتي از تحريم ها قرار دارند.
در اين ميان کره جنوبي اعلام کرد از شرکت هاي خود در ايران که به سبب تحريم ها متضرر شده اند حمايت خواهد کرد. «يو چانگ هيان» سفير جديد کره جنوبي در تهران با اشاره به تداوم خريد نفت از ايران توسط اين کشور گفت:‌ کره جنوبي باوجود خروج آمريکا از برجام در چهارچوب توافقات فيمابين به خريد نفت از ايران ادامه خواهد داد.
روسيه ديگر متحد استراتژيک ايران است که در تعهد برجام ماند و تا مرز منافع ملي خود از ايران حمايت کرد. روس ها تحريم هاي آمريکا را مطلقا نامشروع و ناقض قطعنامه هاي سازمان ملل دانستند. ولاديمر پوتين رييس جمهوري روسيه تحريم ها عليه ايران را غير قانوني خواند.
سرگئي لاوروف وزير امور خارجه اين کشور هم در واکنش به تحريم ها اعلام کرد: مسکو با وجود تحريم‌ها راه‌هايي براي جلب همکاري با ايران پيدا خواهد کرد. روس ها که خود در فهرست تحريم هاي آمريکا قرار دارند، تلاش مي کنند تا سازوکار تازه و مستقلي براي تجارت با ايران تدوين کنند.
گرچه عدم تبعيت بسياري از کشورهاي منطقه از تحريم هاي آمريکا حائز اهميت است اما به سبب پيشينه ارتباطي ايران هم از منظر سياسي و هم وابستگي اقتصادي آنها به نفت ايران، اين عدم تبعيت در قياس با ناهمسازي اتحاديه اروپا با تحريم هاي آمريکا در درجه دوم اهميت قرار مي گيرد.
دور تازه تحريم هاي آمريکا؛ تفاوت قابل ملاحظه اي با دوره هاي قبل دارد و آن ايستادگي آشکار کشورهاي اروپايي در برابر زياده خواهي هاي آمريکا است. اتحاديه اروپا به ويژه سه کشور حاضر در توافق هسته اي با ايران، از همان روزهاي نخست خروج آمريکا از توافق هسته اي با ايران، اعلام کردند به اين توافق پايبند خواهند ماند و اين بار کاخ سفيد اجماع اروپا را در تحريم ايران نخواهد داشت.
گرچه گستره روابط اروپا با آمريکا به قدري گسترده است که قطع حتي بخش کوچکي از آن در تحليل هاي منطقي نمي تواند محلي از اعراب داشته باشد اما تکاپوي غيرقابل انکار قاره سبز براي پايبندي به تعهدات خود در برابر ايران موضع تازه اي است که شواهد نشان مي دهد چندان به مذاق تاجر کاخ سفيد هم خوش نيامده است.
روساي جمهوري فرانسه، آلمان و انگليس بارها با اشارات مستقيم يا ضمني؛ تنها راه حل چالش هاي آمريکا با ايران را گفت و گو دانسته و به ترامپ درباره عواقب يک جانبه گرايي هشدار داده اند. همزمان با آغاز دور تازه تحريم ها اين سه کشور در قالب بيانيه اي از تحريم ايران ابراز تاسف کردند. سازوکار مالي، حمايت از حضور شرکت هاي کوچک و غيردولتي در صنايع ايران به ويژه در حوزه نفت و انرژي، کاهش نقش و تاثير دلار در مبادلات تجاري و استفاده از پيمان هاي پولي دو يا چندجانبه همگي راهکارهايي هستند که از يک سو نمود تاسف عملي کشورهاي اروپايي و از سوي ديگر نشان دهنده تلاش اين کشورها براي تداوم تجارت با ايران در مسيري عقلايي است تا به واسطه اين تدبير به مقابله با يکجانبه گرايي آمريکا بروند.
**پيام ماندن بر سر عهد
پيشينه تحريم هاي آمريکا نشان مي دهد که در هر دوره و به هر بهانه اي که اين تحريم ها صورت گرفته است، تقريبا تمام جهان از آن اعلام حمايت کرده اند. موضوعي که در اين دوره از تحريم ها روي نداده است و اين دستاورد ساعت ها تکاپوي ديپلماتيک ايران در مذاکرات هسته اي و رايزني هاي بين المللي است.
موضع منتقدانه بسياري از کشورهاي جهان عليه عهدشکني آمريکا در خروج از برجام نشان داد که ايران امروز به مرتبه اي از توان استراتژيک رسيده است که ديگر قابل حذف و يا حتي چشم پوشي نيست. از ديگر سو و همانطور که اشاره شد، منافع ملي هر سرزميني اولويت هاي ارتباطي آن سرزمين را با ديگر مناطق مشخص مي کند. اين ميان ايران براي کشورهاي بسياري ظرفيت هاي سياسي و اقتصادي بسياري را دارا است و جهان نمي تواند به راحتي از اين ظرفيت ها چشم بپوشد.
منابع نفت و گاز در کنار بازار بکر و بزرگ درحوزه تجارت و اقتصاد و نيز نقش رو به گسترش و ثبات آفرين ايران در معادلات پيچيده خاورميانه از منظر سياسي سبب شده است که حتي همپيمانان آمريکا هم در درستي و ثمربخشي تحريم ها عليه ايران دچار ترديدهاي جدي شوند. تنها گذاشتن ايران در جنگ نابرابر تحريم ها مي تواند اين ثبات آفريني را با چالش هاي جدي مواجه کند و هيچ کشوري تمايل ندارد تا آشوب تازه اي به خاورميانه بازگردد.
جهان امروز جهان دوقطبي و تک قطبي مورد پسند ترامپ نيست و اين مهم ترين پيام ايستادگي کشورها دربرابر تحريم هاي آمريکاست. شايد در نگاه نخست اين ايستادگي چندان پررنگ و مورد توجه نباشد اما مي تواند نخستين ضربه به دومينوي قدرت آمريکا در جهان و زمينه ساز افول قدرت اين کشور باشد. افولي که اين بار انگيزه آن ايران و شتاب دهنده آن ديپلماسي منطق محور کشور است.
‌سيام*9402**1336
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۹۸۷۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ازسرگیری مذاکرات رفع تحریم ها نزدیک است؟ | یک دیدگاه متفاوت درباره مثلث ایران، آژانس و آمریکا

همشهری آنلاین – گروه سیاسی: گروسی پس‌از انجام برخی رایزنی‌ها در تهران، به‌منظور شرکت در نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای، راهی اصفهان شد تا رایزنی با مقام‌های ایرانی را ادامه دهد؛ رایزنی‌هایی که به‌نظر می‌رسد دوطرف دیدگاه مثبتی نسبت به آن دارند.

برخی تحلیلگران معتقدند مواضعی که ازسوی گروسی و اسلامی در جریان نشست‌خبری در اصفهان مطرح شد، نشان می‌دهد ایران و آژانس درحال برداشتن گام‌های مهمی در مسیر تقویت همکاری‌های فی‌مابین و رفع برخی ابهام‌های باقی‌مانده هستند؛ موضوعی که درنهایت می‌تواند چشم‌انداز امیدوارکننده‌ای را در زمینه ازسرگیری مذاکرات لغو تحریم‌ها ترسیم کند.

چشم‌انداز رایزنی‌های تهران - آژانس

یک کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با همشهری آنلاین با اشاره به رایزنی‌های مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی‌اتمی در تهران و اصفهان اظهارکرد: گروسی پس از دیدار و گفت‌وگو با مقام‌های ایرانی، از جمله وزیر امورخارجه و رئیس سازمان انرژی‌اتمی، نسبت به رایزنی‌های انجام شده ابراز خوشبینی کرده، اما دقیقا تصریح نکرده درباره چه چیزی خوشبین است.

حسن بهشتی‌پور افزود: اگرچه دوطرف پس از دیدارها و رایزنی‌های انجام شده نسبت به گسترش همکاری‌ها و رفع ابهام‌های باقی‌مانده ابزار خوشبینی کرده‌اند، اما تجربه نشان داده مواضع گروسی وقتی به وین بازمی‌گردد قابل اتکا تر است. بنابراین باید در انتظار مواضع تکمیلی‌تر طرف مقابل درباره رایزنی‌های انجام شده در تهران و اصفهان بود.

وی عنوان کرد: در مجموع معقتدم اگر ایران و آژانس بتوانند به راهکار مثبتی برای رفع مشکلات و ابهام‌های باقی‌مانده دست یابند، آن‌ زمان است که می‌توان چشم‌انداز امیدوارانه‌تری پیش روی مذاکرات برجامی و رفع تحریم‌ها ترسیم کرد.

یک دیدگاه متفاوت

این کارشناس مسائل بین‌الملل اظهارکرد: درباره روند رایزنی‌های ایران و آژانس برخی قائل به این دیدگاه هستند که مشکلات ایران با آژانس زمانی حل می‌شود که مشکلات تهران با واشنگتن رفع شود. آنان براین گمان هستند که دو موضوع ادعایی باقی‌مانده ازسوی آژانس بیش از هر چیز جنبه «بهانه‌جویی» دارد. این دیدگاه درحالی مطرح می‌شود که از نظر من چندان قابل پذیرش نیست.

بهشتی‌پور ادامه داد: برخلاف برخی، معتقد نیستم اگر آمریکا اراده کند، همه مسائل و مشکلات موجود میان ایران و آژانس رفع خواهد شد. باید در نظر داشت آژانس تنها نهاد بین‌المللی معتبر است که صلاحیت نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای کشورهای عضو ان. پی. تی را دارد. بنابراین افزایش سطح همکاری‌ها با این نهاد، می‌تواند بسیاری از گره‌های موجود در زمینه رفع تحریم‌ها را بگشاید.

وی درباره برخی گمانه‌زنی‌ها پیرامون تبادل پیام‌های میان تهران و واشنگتن و تاثیر آن در سفر گروسی به تهران عنوان کرد: برخی براین نظرند که ممکن است مذاکراتی میان ایران و آمریکا انجام شده که سفر گروسی نیز در آن چارچوب انجام شده‌است؛ رویکردی که می‌تواند درنهایت به ازسرگیری مذاکرات رفع تحریم‌ها منجر شود.

دست ایران پر است

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به برخی گمانه‌زنی‌ها درباره گشایش‌های جدید در مناسبات ایران و آژانس ادامه داد: اگرچه فعلا قرائن قابل استنادی به‌جز مواضع اخیر دوطرف وجود ندارد، اما نکته اینجاست که اگر همکاری‌های ایران و آژانس در مسیر درستی حرکت کند و گام‌های مناسبی برای رفع ابهام درباره دو مکان ادعایی آژانس برداشته شود، مقدمه‌ای خواهد بود برای احیای مذاکرات رفع تحریم‌ها

بهشتی‌پور با تاکید بر اینکه پیشرفت در همکاری‌های دوطرف، بهانه‌جویی‌ها را از آژانس می‌گیرد، ادامه داد: اگرچه آژانس در مقاطعی علیه ایران موضع‌گیری کرده و به سیاسی‌کاری پرداخته، اما باید توجه داشت که ازنظر بین‌المللی حق نظارت دارد و درنهایت مشکلات موجود باید رفع شود.

وی با بیان اینکه معتقدم راه رسیدن به توافق در مسیر رفع تحریم‌ها از آژانس می‌گذرد، اضافه‌کرد: باید در نظر داشته باشیم در شرایط کنونی برای پیشبرد مذاکرات در موضع قدرت هستیم. اکنون ایران از یک‌سو در مناسبات منطقه‌ای دست بالا را دارد و ازسوی دیگر ازنظر ذخایر اورانیوم غنی‌شده وضعیت مطلوبی داریم. بنابراین دست‌مان برای مذاکره پر است.

کد خبر 850166 برچسب‌ها رافائل گروسی هسته‌ای - آژانس بین‌المللی انرژی اتمی محمد اسلامی - رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و آمریکا خبر ویژه

دیگر خبرها

  • پیام بارز «نیچروان» از ایران برای جهان
  • پیوند علم و سیاست در دانشگاه‌های ایران علیه صهیونیسم
  • پیام بارز «بارزانی» از ایران برای جهان
  • پیام بارز «نیچروان» از ایران برای جهان
  • ازسرگیری مذاکرات رفع تحریم ها نزدیک است؟ | یک دیدگاه متفاوت درباره مثلث ایران، آژانس و آمریکا
  • هاآرتص: تل‌آویو نگران همه گیر شدن تحریم علیه اسرائیل است
  • تجمعات در آمریکا از روی انسانیت و عدالت خواهی است
  • تاریخ روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر ۱۴۰۳ + پیام و متن تبریک
  • ملکه اردن آمریکا را محکوم کرد/ زندگی ما بی‌ارزش است/ غزه نمونه‌ای از فروپاشی استانداردهای جهانی است
  • خیزش دانشگاهیان آمریکایی؛ چالشی برای سیاست‌های دوگانه غرب در قبال حقوق بشر