Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر نیرو با بیان اینکه از محل ۷.۵ میلیارد متر مکعب آب مصرفی در بخش شرب و بهداشت سالانه چیزی حدود ۴.۳ میلیارد متر مکعب پساب تولید می شود، گفت: این میزان تولید پساب، سرمایه ارزشمندی است که باید مورد استفاده قرار بگیرد.

 

 رضا اردکانیان در مراسم افتتاح تصفیه‌خانه فاضلاب شرق اهواز که دیروز ۲۱ آبان‌ماه در این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: موضوع طرح‌های جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب از شاخص‌های توسعه‌یافتگی مناطق مختلف دنیاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: اینکه دولت‌ها تا میزانی موفق می‌شوند که منابع انسانی و سرمایه‌ای خود را در چنین طرح‌هایی صرف کنند، یکی از علائم مهم درک مسائل و منافع جامعه است.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه اجرای چنین پروژه‌هایی در سلامت مردم و محیط زیست اثرگذاری بسیار مثبتی دارد، گفت: از محل ۷.۵ میلیارد متر مکعب آب مصرفی در بخش شرب و بهداشت، سالانه چیزی حدود ۴.۳ میلیارد متر مکعب پساب تولید می‌شود.

وی ادامه داد: این میزان تولید پساب، سرمایه ارزشمندی است که باید مورد استفاده قرار گیرد. امروز کمتر لغت فاضلاب را در ادبیات مشاهده می‌کنیم زیرا این مساله نیز یک منبع با رنگ متفاوت است.

وزیر نیرو با بیان اینکه کم‌کم به سمتی می‌رویم که با استفاده از فناوری بتوانیم از پساب در مصارف مختلف استفاده کنیم، گفت: ۴.۳ میلیارد متر مکعب پتانسیل پساب در کشور، جز مطمئن‌ترین منابع آب به شمار می‌آید.

اردکانیان اظهار کرد: به همین جهت است که ترجیح بسیاری از صنایع در حال حاضر استفاده از پساب تصفیه شده است.

وی ادامه داد: ان‌شاالله دولت تدبیر و امید و دولت‌های بعدی سهم و نقش خود را در توجه به سرمایه‌گذاری در بحث جمع‌آوری فاضلاب و بازچرخانی پساب تصفیه‌شده ایفا کنند.

وزیر نیرو افزود: این پساب‌ها علاوه بر اینکه یک منبع مطمئن هستند، نقش مهمی در حفظ سلامت جامعه دارند.

اردکانیان عنوان کرد: در استان خوزستان کارهای بسیار خوبی را آغاز کرده‌ایم که یکی از این کارها تصفیه‌خانه فاضلاب شرق اهواز است که امروز با حضور معاون اول رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید.

وی گفت: این تصفیه‌خانه فاضلاب هشتمین تصفیه‌خانه‌ای است که به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون در کشور به بهره‌برداری رسیده است.

وزیر نیرو بیان کرد: جز برنامه‌های قطعی شرکت مهندسی آب و فاصلاب کشور است تا تعداد طرح‌های مرتبط با آب و فاضلاب را به ۴۰ طرح برساند.

وی ادامه داد: در دولت تدبیر و امید این طرح چهل و هشتمین تصفیه‌خانه فاضلاب است که به بهره‌برداری می‌رسد.

وزیر نیرو گفت: شهر اهواز در حال حاضر از شاخص بسیار خوبی نسبت به پوشش سیستم های تصفیه فاضلاب برخوردار است. این شاخص در اهواز در حال حاضر ۸۸ درصد است و از میانگین کشوری بسیار بالاتر است.

اردکانیان با بیان اینکه حدود ۵۲۰ میلیون متر مکعب در سال در استان خوزستان فاضلاب تولید می شود، عنوان کرد: از این میزان تولید فاضلاب در خوزستان ، تنها حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیون متر مکعب فاضلاب در سال جمع اوری می شود و هنوز جای کار وسیعی در اهواز و استان خوزستان وجود دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد.

 

منبع: انرژی امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۹۸۸۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصائب سفیدرود؛ از صید غیر مجاز تا آلودگی +تصاویر

ایسنا/گیلان فرماندار آستانه اشرفیه صیدگاه‌های شیلات و پره‌های صیادی را دور از آلودگی‌های زیست محیطی ناشی از فاضلاب دانست و بیان کرد: برخی از افراد اقدام به صیدهای غیرمجاز در سفیدرود می‌کنند.

رودخانه سفیدرود یکی از بزرگترین رودخانه‌های جنوب دریای خزر است که از اتصال دو رودخانه قزل‌اوزن و شاهرود در منطقه منجیل به ‌وجود آمده است؛ جمعی از کارشناسان حوزه محیط زیست و منابع آب بر این باورند که افزایش آلاینده‌های میکروبی و کشاورزی ناشی از ورود فاضلاب‌های خانگی و آب‌های سطحی به مصیبتی بزرگ برای تعادل زیستی این رودخانه تبدیل شده است.

خسرو آرنگ، فرماندار آستانه اشرفیه در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به پروژه‌های آب و فاضلاب این شهرستان، اظهار کرد: برای اینکه ظرفیت آبرسانی شهرستان را بالا ببریم، یک مخزن ۱۰ هزار مترمکعبی را احداث کردیم که در سفر رئیس‌جمهور افتتاح خواهد شد.

وی افتتاح پروژه مذکور را موجب کنترل اُفت فشار و آبرسانی مطمئن در آستانه اشرفیه و کیاشهر و بخش‌هایی از لاهیجان دانست و افزود: احداث تصفیه‌خانه فاضلاب در آستانه اشرفیه و کیاشهر نیز در دستور کار است که با جذب اعتبارات مناسب ملی، می‌توانیم اجرای این تصفیه‌خانه‌ها را نهایی کنیم.

فرماندار آستانه اشرفیه با اشاره به هدایت برخی از آب‌های سطحی و فاضلاب‌های خانگی به بخش‌هایی از سفیدرود و خطرات زیست محیطی آن به ویژه برای آبزیان، اضافه کرد: برخی از افراد اقدام به صیدهای غیرمجاز در این منطقه می‌کنند که تخلف است.

آرنگ، صیدگاه‌های شیلات و پره‌های صیادی را دور از آلودگی‌های زیست محیطی ناشی از فاضلاب دانست و بیان کرد: صیدهایی که توسط شیلات در سفیدرود انجام می‌شود، خوراکی نبوده و برای مولدگیری و حفظ ذخایر ژنتیکی دریای خزر است و لذا هرگونه صید و صیادی در این منطقه غیر مجاز است.

پیشرفت ۱۹ درصدی طرح تصفیه فاضلاب آستانه اشرفیه

مارال محبوب، سرپرست معاونت بهره‌برداری و توسعه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب استان گیلان نیز در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه در اکثر شهرهای استان گیلان از جمله آستانه اشرفیه از سال‌ها قبل شبکه‌های جمع‌آوری در هم آب‌های سطحی و فاضلاب توسط شهرداری‌ها و مردم به صورت خودیاری اجرا شده است، اظهار کرد: این آب‌ها به جهت شیب طبیعی زمین عموما به سمت انهار و رودخانه‌ها هدایت می‌شوند.

وی ادامه داد: شرکت آب و فاضلاب استان گیلان به جهت جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب بهداشتی در آستانه اشرفیه طرح فاضلاب این شهر را از سال ۷۲ آغاز کرده است.

سرپرست معاونت بهره‌برداری و توسعه فاضلاب آبفای گیلان این طرح را شامل احداث تصفیه‌خانه فاضلاب به ظرفیت ۷۷۰۰ مترمکعب در شبانه روز دانست و خاطرنشان کرد: همچنین سه ایستگاه پمپاژ فاضلاب و ۶۹ کیلومتر شبکه جمع آوری و خطوط انتقال فاضلاب در این طرح پیش‌بینی شده است.

محبوب با بیان اینکه براساس اعتبارات تخصیص یافته تاکنون هفت کیلومتر از شبکه و خطوط انتقال فاضلاب را اجرایی کردیم، گفت: زمین مورد نیاز جهت احداث تصفیه‌خانه و ایستگاه‌های پمپاژ فاضلاب نیز خریداری شده است.

وی پیشرفت طرح مذکور را ۱۹ درصد دانست و عنوان کرد: اعتبار مورد نیاز جهت تکمیل و بهره‌برداری از تصفیه‌خانه فاضلاب آستانه اشرفیه ۱۵۰۰ میلیارد تومان برآورد شده لذا با پیگیری‌های مستمر انجام شده و در دست انجام و حساسیت موضوع جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب شهرهای شمالی، انتظار داریم که اعتبارات مورد نیاز جهت تکمیل این طرح تخصیص یابد و بهره‌برداری آن به زودی میسر شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تصفیه روزانه ۲۸ هزار متر مکعب فاضلاب در شهر خوی
  • تجهیز ۴۰ بیمارستان خوزستان به سامانه بی‌خطرساز پسماند
  • روزنامه‌نگاران رکن اصلی جهاد تبیین هستند
  • وزیر صمت: خودروسازان متخلف به قوه قضاییه معرفی می شوند
  • افزایش ۲ برابری ظرفیت تصفیه خانه‌های فاضلاب مشهد تا ۲ سال دیگر
  • عرضه پساب به صنایع سالانه ۳۵۰ میلیون مترمکعب افزایش می‌یابد
  • سالانه ۵۰۰ میلیون تست در آزمایشگاه‌های کشور انجام می‌شود
  • مصائب سفیدرود؛ از صید غیر مجاز تا آلودگی +تصاویر
  • هم‌افزایی دو ماده برای حذف مواد خطرناک از فاضلاب و پساب
  • ۱۵۰ میلیارد تومان برای تصفیه خانه فاضلاب مهران اختصاص یافت