Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ ابتدای مراسم حمیدرضانوربخش مدیر عامل انجمن خانه موسیقی ضمن خوش آمد گویی بیان کرد: نمایشگاه آغاز شد و ابتدا از هیئت مدیره کانون سازندگان خانه ساز موسیقی تشکر می کنم که با انگیزه تلاش کردند تا اتفاقات شایسته ای در این حوزه رخ دهد. بر کسی پوشیده نیست که بدون ساز موسیقی تبلور ندارد و کسانی که سازنده ساز هستند باید هم گوش موسیقی داشته باشند هم زیباشناسی موسیقی را بدادند تا زمانی که آن ساز دست هنرمند نوازنده می رسد بتواند از طریق آن با مخاطب خود حرف بزند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: جا دارد از استاد شجریان بزرگوار تشکر کنم و آرزو می کنم زودتر سلامتی شان را به دست بیاورند و امیدوارم این اتفاق استمرار پیدا کند چراکه جوانان زیادی این مسیر را انتخاب کردند و با امید ادامه می دهند. در تلاشیم سامانه جامعی راه اندازی کنیم تا با هنرجویان جوان و سازندگان ساز آشنا شویم و از آن ها استفاده کنیم. باید پل ارتباطی بین کسانی که ساز تولید می کنند و مردمی که از این سازها استفاده می کنند برقرار شود این امر مهمی است. در پایان از تمامی دوستان و همراهان گرامی تشکر و قدردانی می کنم.

محمد سریر عضو شورای عالی خانه موسیقی با اشاره به اهمیت جایگاه ساز و سازنده ساز ابراز کرد: ما اهمیت و جایگاه ساز را در موسیقی کمتر می دانیم. اگر ساز حذف شود موسیقی هم حذف می شود بنابراین اهمیت این موضوع موجب شده که یکی از مهم ترین بخش های خانه موسیقی مربوط به سازندگان ساز باشد. او ادامه داد: موسیقی ملی ما زبان کهنه دارد. در غرب شاهد تحولات زیادی در حوزه موسیقی هستیم و سازها متحول شدند اما سازهای ما تقریبا همان قدیمی ها است. خوشبختانه اساتید بزرگی در حوزه ساز داریم. حضور این هنرمندان اهمیت زیادی دارد از این جهت که وقتی سازی ساخته می شود بهترین صدا را تولید کند. هر کدام از این سازها ترکیبات خاصی دارند و متخصصین متفاوتی این کار را انجام می دهند اما انگیزه اصلی آن ها عشق به این کار است.

وی یادآور شد: صداهایی که ما می شنویم حاصل تلاش دوستانی است که طی این سال ها تلاش هایشان دیده نشد. شاید اگر اسم خواننده و نوازنده را مردم بدانند ولی کسی اسم سازنده ساز را نمی شناسد و این موجب ناراحتی است.

جهانگیر نصیراشرفی پژوشگر حوزه موسیقی در خصوص تحولات در حوزه سازها عنوان کرد: غیر از ابوعلی سینا و برخی از موسیقی دانان دیگران خیلی به سازها و تحولات آن نپرداخته اند. این مسئله نیاز به بحث های تخصصی دارد ولی همه ما متوجه شدیم سازهایی که در حوزه موسیقی قومی استفاده می شوند دستخوش تغییرات قرار گرفته اند اما چون در مدت زمان زیاد این اتفاق رخ داده خیلی در جریان آن قرار نگرفته ایم.

او ادامه داد: سازهای قدیمی تقریبا اندازه دو مشت است و به مرور زمان حدود چهار برابر بزرگ تر شده اند. عوامل این تغییر ساز خارج از نیازها، به زمانی بر می گردد که موسیقی گروهی در ایران تشکیل و باب شد این تغییر باعث شد هنرمندان احساس کنند که اگر سایز سازها بزرگ تر شوند صدای بیشتری تولید می کنند بنابراین این تغییرات در سازهای ما اتفاق افتاد که متاسفانه کیفیت صدای گذشته را ندارند هرچند که گوش ما به این صداها عادت کرده اند.

این پژوهشگر حوزه موسیقی بیان کرد: سازها بیان کننده آواز هستند. بخشی از این تغییر و تحول توسط یک سازنده ساز ایرانی اتفاق افتاد. او اولین باز سفارش بزرگ کردن کاسه ساز را گرفت و چون احساس می کردند صدای سازها پاسخگوی حجم زیادی از مردم نیست این تغییرات را انجام دادند.

سپس داریوش النجری دبیر هنری نمایشگاه اظهار داشت: چیزی که خلق می شود یک اثر زنده است که با نوازنده موسیقی ارتباط مستقیم دارد. مهم ترین هدف من از این نمایشگاه دیدار و آشنایی سازنده ها و نوازندگان  بود تا از تجربیات یکدیگر استفاده کنند.

او با توجه به انگیزه خود برای ادامه این مسیر بیان کرد: تجربه زیادی نداشتم و قبول این مسئولیت کمی برایم سخت بود اما انگیزه هایی که من را یاری کردند گرمی بین دوستان بود و امیدوارم نمایشگاه سال به سال بهتر شود و مطمئناً کارهای بهتری انجام می شود.

پس از آن یک گروه موسیقی به اجرا پرداختند سپس مراسم رونمایی از نمایشگاه آغاز شد.

خبرنگار: فاطمه زاهد

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: نمایشگاه خانه هنرمندان شهناز خانه ساز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۹۸۸۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوای «پاک» میهمان سومین روز کلانشهر مشهد است

مهدی اله‌پور گفت: اگرچه میانگین شاخص کیفیت هوا در ۲۴ ساعت گذشته با عدد ۳۸ نشانگر هوای "پاک" است، اما شاخص های یک تا ۲ ساعت گذشته با عدد ۳۹ از شرایط «پاک» هوای این کلانشهر خبر می‌دهد.

وی ادامه داد: کیفیت هوای تمامی ۲۳ منطقه دارای ایستگاه سنجش کیفیت هوا در مشهد پاک است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: به شهروندان توصیه می‌شود در روزهای دارای هوای سالم و پاک، پیاده‌روی را با هدف حفظ سلامت خود ترک نکنند.

اله پور افزود: شایسته است شهروندان مشهدی با کاهش رفت و آمدهای غیر ضروری، نقش موثر خود را در بهبود کیفیت هوای این شهر ایفا کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • هوای تهران سالم شد
  • کیفیت هوای تهران چطور است؟
  • دستوردادستان شهرستان اسکو به متقاضیان مساکن ملی سهند
  • اعلام جزییات نشست آسیب‌شناسی موسیقی در سال‌های پس از انقلاب
  • افقی‌سازی مسکن را به مردم بسپارید نه به انبوه‌سازها!
  • هوای مشهد از «پاک» به «سالم» تغییر کرد
  • رکوردداران کنسرت موسیقی در سال ۱۴۰۲
  • رئیس دانشگاه آزاد علیه دانشگاه آزاد
  • هوای «پاک» میهمان سومین روز کلانشهر مشهد است
  • پلتفرم دانش بنیان حوزه ساختمان در شیراز رونمایی می‌شود