Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه احیای تاریخ، پیشینه و آثار باستانی دانشگاه «رَبع رشیدی» یکی از مطالبات عمومی مردم آذربایجان است، گفت: با بررسی، به پایش املاک اطراف آن پرداختیم و ۳۸ هزار مترمربع تملک شد. ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۸ استانها آذربایجان شرقی نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تبریز، مرتضی آبدار در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به اینکه یکی از مهمترین رویدادهای بین المللی که برای تبریز 2018 طراحی شده بود، همایش بین المللی «حفاظت و باستان‌شناسی امتداد جاده ابریشم» بود اظهارداشت: این همایش در سطح بین المللی از برند بسیار خوبی برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ثبت جهانی بازار تبریز را امتیاز مهمی برای تبریز و آذربایجان دانست که در تجارت جهانی و تاریخ نقش زیادی ایفا می‌کند افزود: این رویداد بسیار مهمی در سال 2018 است. این کنفرانس که یکی از محورهای مهم آن، کاروانسراها است، در کاروانسرای «یام» که آثاری از جاده ابریشم در خود دارد، برگزار می‌شود. 

مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه میهمانان از امروز وارد می‌شوند و به مدت سه روز در آذربایجان شرقی اقامت خواهند داشت، گفت: این کنفرانس از فردا ساعت 6 عصر در «یام» آغاز و 23 و 24 آبان با بیش از 40 سخنرانی از محققین و دانشمندان خارجی برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: دانشمندان و باستان شناسانی از چین، روسیه، اتریش، آلمان، ایتالیا، ازبکستان و ترکیه در این کنفرانس مقالات علمی خود را ارائه می‌دهند، ضمن اینکه اساتید دانشگاه هنر اسلامی که کار کاوش در ربع رشیدی انجام می‌دهند، گزارش خود را ارائه می‌دهند.

آبدار «رَبع رشیدی» را یکی از منزلگاه‌های مهم جاده ابریشم عنوان کرد و ابراز داشت: ربع رشیدی با اینکه در 750 سال پیش، مرکز علمی بوده، 24 کاروانسرا داشته و به عنوان یکی از مهمترین شهرهای اقتصادی جاده ابریشم ایفای نقش می‌کرد. 

وی با اشاره به اینکه امیدوارم دو سالانه بعدی را دوباره در ایران و جلفا برگزار کنیم، افزود: میزبانی از این کنفرانس بزرگ امتیاز بزرگی برای ایران است و الا در اتریش برگزار می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه احیای تاریخ، پیشینه و آثار باستانی دانشگاه «رَبع رشیدی» یکی از مطالبات عمومی مردم آذربایجان است، خاطرنشان کرد: با بررسی، به پایش املاک اطراف آن پرداختیم و با هماهنگی شهردار تبریز، 11 قطعه با وسعت 38 هزار متر مربع تملک شد تا کاوش‌های باستان‌شناسی با جدیت بیشتری پیگیری شود. در این راستا سازمان میراث فرهنگی یک میلیارد و 600 میلیون تومان و شهرداری تبریز 500 میلیون تومان برای این موضوع اختصاص دادند.

وی افزود: تلاش کردیم دانشگاه ربع رشیدی را به دلیل اهمیت آن، از موسسات باستان شناسی بین المللی که آلمانی‌ها انتخاب شدند، برای کاوش پای کار بیاوریم که در نهایت موافقت نامه چهار جانبه دانشگاه هنر اسلامی، موسسه باستان شناسی آلمانی، میراث فرهنگی استان و شهرداری امضا کردیم تا با استفاده از تکنولوژی‌های جدید و با نظارت پژوهشگاه ملی میراث فرهنگی، کاوش‌ها را آغاز کنند.

آبدار در ادامه با بیان اینکه 2018 یک تحول اساسی در نگرش ملی نسبت به ظرفیت‌های گردشگری تبریز ایجاد کرد، گفت: تنها یکی از مهمترین تاثیرات تبریز 2018، افزایش تعداد تخت‌های اقامتی تبریز از 7400 تخت به 13 هزار تخت است که با بهانه این رویداد، سهم گردشگری خود را از سطح ملی خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه «پلن» گردشگری تبریز و آذربایجان شرقی در «تبریز2018» یک مسیر و پلن 4 ساله است خاطر نشان کرد: رویداد «تبریز 2018» یک خانه تکانی برای استان بود، احیای پروژه‌هایی مانند ربع رشیدی، بازار تبریز، حسن پادشاه و میدان صاحب آباد و... تکان خورده و جنگل‌های ارسباران هم به سمت ثبت جهانی می‌رود لذا در مجموع استان به لحاظ گردشگری از 2018 نقطه شروعی خوبی دارد و این حرکت ادامه می‌یابد.

مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی، 64 درصد برنامه‌های تدوین شده برای «تبریز 2018» را اجرا شده عنوان کرد و گفت: رویدادهای بین المللی و ملی بزرگی در این مدت در تبریز برگزار کردیم چراکه به عنوان مثال، در تاریخ تبریز نشست همکاری‌های مشترک کشورهای آسیایی برگزار نشده بود که این رویداد شروعی برای ادامه ارتقای جایگاه آذربایجان بود.

وی آمار گردشگران ورودی به استان در 7 ماهه را 493 هزار نفر عنوان کرد و با اشاره به اینکه این مسافران به صورت زمینی و ریلی و هوایی وارد استان شده که یا اقامت کرده‌اند و یا عبوری بوده‌اند ابراز داشت: 98600 نفر در هتل‌ها اقامت کرده و بقیه به صورت گذری و بدون اقامت بوده است. 

آبدار با بیان اینکه هتل‌های ستاره‌دار ما در ایام تبریز 2018 پر بودند و برای ماه‌های آینده رزرو هستند، افزود: 20 درصد اشغال هتل‌ها با خارجی‌ها بوده و بقیه با ایرانی‌ها بوده است، ضمن اینکه بوم گردی، مهمانسرا، مهمانپذیر، هتل آپارتمان و هتل سه ستاره تا پنج ستاره با 20 درصد افزایش پذیرش مسافر، علی‌رغم مشکلات اقتصادی مواجه بودند. 

انتهای پیام/ش

R7887/P1377/S6,47/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۹۸۹۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گسترش حاشیه نشینی در تبریز معضل اساسی است

به گزارش خبرنگار مهر، مالک رحمتی دیشب در دیدار رئیس و اعضای هئیت مدیره، بازرسان و شورای انتظامی سازمان نظام مهندسی استان با وی افزود: پروژه‌های عمرانی و ساخت و ساز دارای چهار رکن اساسی شامل کارفرما، مجری، پیمانکار و نظارت می‌باشد و بخش نظارت که مستقیماً به سازمان نظام مهندسی ساختمان بازمی گردد، به تنهایی به اندازه سه بخش اول دارای اهمیت و جایگاه ویژه است.

وی اضافه کرد: حال اگر این سیستم نظارتی به نوعی به وظیفه خود در راستای نظارت بر اجرای دقیق استانداردها و مقررات کم توجهی کند، پروژه ضربه خواهد خورد و در این صورت است که منابع و منافع ملی لطمه و آسیب می بیند.

استاندار آذربایجان شرقی اظهار داشت: باید به گونه‌ای عمل شود تا جایگاه نظارتی سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی در زمینه اجرای دقیق ضوابط و مقررات و استانداردها و توجه به کیفیت در ساخت و سازها در سطح استان و کلانشهر تبریز بیش از پیش تقویت شود.

وی افزود: باید مهندسان عضو این سازمان برای رعایت حقوق مردم و اجرای دقیق استانداردها هم قسم شوند و ایستادگی کنند، زیرا که کوتاهی سهوی یک مهندس سر بزنگاه‌ها به جامعه ضربه می‌زند، لذا سازمان نظام مهندسی ساختمان باید به گونه‌ای عمل کند که کیفی سازی در اولویت قرار بگیرد که تحقق این امر خدمت به نسل‌های آینده است.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه در خصوص یکی از دغدغه‌های اساسی خود در سطح شهر تبریز اظهار داشت: متأسفانه نماهای ساختمان‌ها در کلانشهر تبریز از یک استاندارد و قانون خاص تبعیت نمی‌کند و این باعث شده ساختمان‌ها و نماهایشان چشم نواز نباشد؛ در این راستا سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی می‌تواند پیشقدم شده و در این خصوص هم مطالبه گر باشد و در زمینه زیباسازی و مناظر شهری به یاری شهرداری‌ها بشتابد.

رحمتی در بخش دیگری از سخنان خود به قرار گرفتن تبریز روی گسل اشاره کرد و گفت: این امر ضرورت اجرای دقیق قوانین و مقررات را در ساخت و سازها بیش از پیش نمایان می‌سازد و باید نظارت دقیق‌تر بر اجرای قوانین و برنامه ریزی برای استحکام بناها و مقاوم سازی با دقت و سرعت بیشتری انجام شود.

استاندار آذربایجان شرقی سپس به موضوع اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن در سطح استان اشاره کرد و اظهار داشت: ۴۲ تا ۶۷ درصد در آمد مردم در شهرهای مختلف به مسکن اختصاص می‌یابد، لذا اگر بخواهیم مشکل معیشت مردم را حل کنیم باید فکری به حال حل مسئله مسکن کنیم که با حل آن رفاه و آسایش اقتصادی مردم حاصل می‌شود.

وی ادامه داد: در این راستا سازمان نظام مهندسی ساختمان می‌تواند در کاهش بهای تمام شده و نظام انگیزشی احداث مسکن به خوبی ایفای نقش نماید.

وی گفت: پروژه‌های نهضت ملی مسکن یکی از دغدغه‌های اصلی ما در استان آذربایجان شرقی است که با سرعت و کیفیت قابل قبولی در حال احداث بوده و تفاوت این پروژه‌ها با مسکن مهر، اولویت داشتن کیفیت بر کمیت است که به خوبی صورت می‌گیرد.

رحمتی گسترش حاشیه نشینی در تبریز را یک معضل اساسی عنوان کرد و افزود: متأسفانه برای حل معضل حاشیه نشینی در تبریز اقدام اساسی انجام نگرفته است و در این راستا نیز سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی می‌تواند با بهره گیری از توان مهندسان متخصص خود به ارائه طرح و برنامه بپردازد.

وی با بیان اینکه این میزان حاشیه نشینی زیبنده تبریز نیست، اظهار داشت: طرح‌هایی منطقی، معقول و کاربردی از مراکزی همچون سازمان نظام مهندسی ساختمان برای حل معضل حاشیه نشینی باید ارائه شود که اگر این طور باشد، بنده برای مدیریت آن حاضرم وقت بگذارم؛ در واقع این گونه معضلات شهری با دیدگاه‌های مهندسی قابل حل است.

استاندار آذربایجان شرقی در پایان تاکید کرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی به دلیل مأموریت کاری خود می‌تواند محلی برای اعلام آمار و اطلاعات دقیق و به روز در حوزه مسکن باشد و با ارائه آمار دقیق و مستند به قانع کردن و طبقه بندی ذهن مدیران مخصوصاً فرمانداران و شهرداران کمک بسزایی نماید.

کد خبر 6079384

دیگر خبرها

  • یک فوتی و ۶ مصدوم در حادثه رانندگی صوفیان
  • افزایش ۲ برابری سرانه ورزشی آذربایجان‌غربی در دولت سیزدهم
  • ارتقای سرانه فضای ورزش دانش آموزی کشور به یک متر مربع تا پایان برنامه هفتم
  • برگزاری رقابت‌های کشتی خردسالان و نونهالان آذربایجان شرقی در شهر تبریز
  • بهره برداری از ۱۶ هزار تخت بیمارستانی در کشور
  • سرانه فضای ورزش دانش آموزی کشور در برنامه هفتم یک متر مربع تعیین شده است
  • کشف بیش از ۱۱ کیلوگرم موادمخدر در تبریز
  • با مسیر ریلی تبریز آذربایجان، مرکز هاب لجستیکی منطقه بیشتر آشنا شویم
  • بازدید وزیر بهداشت از ساخت بیمارستان موقوفه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران
  • گسترش حاشیه نشینی در تبریز معضل اساسی است