Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@16:13:53 GMT

کمیته خرابکاری ولیعهد

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۹۹۱۴۴

کمیته خرابکاری ولیعهد

نقاب‌های سعودی یکی‌یکی برداشته می‌شود و نمای تمام‌رخ سازمان‌دهندگان تروریسم بین‌المللی افشا می‌شود. این‌بار نوبت به احمد عسیری، ژنرال نزدیک به محمد بن سلمان رسیده است که اطلاعات جدیدی از تلاش‌هایش برای استخدام مزدوران خارجی برای ترور مقام‌های ایرانی منتشر شده است.

این گزارش پرده از یک شبکه مافیایی از تاجران نزدیک به ترامپ بر می‌دارد که خواستار گرفتن پروژه‌های گران‌قیمت از عربستان سعودی برای خرابکاری و آشوب در ایران بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دولت دونالد ترامپ طی ماه‌های گذشته با خروج از برجام و از‌سرگیری تحریم‌های ضدانسانی علیه مردم ایران، پروژه‌ای را کلید زد که از سوی وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران «تروریسم اقتصادی» خوانده‌ شد، حالا اطلاعات جدید نشان می‌دهد که نزدیکان ترامپ با «فروش خدمات ترور و آشوب در ایران» عملا یک شبکه تجارت ترور و تروریسم میان ریاض و واشنگتن ایجاد کرده ‌بودند.

تجار ثروتمند شبکه مافیایی اطراف دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا مانند جورج نادر، محکوم به تجاوز جنسی به کودکان و مشاور محمد بن‌زاید حاکم بالفعل امارات، جوئل زمل، تاجر ثروتمند صهیونیست و اریک پرینس، مدیرعامل پیشین شرکت بدنام مزدوران مسلح بلک‌واتر و مشاور تیم انتقالی دولت ترامپ، از جمله افرادی بودند که پروژه آشوب و ترور در ایران را برای فروش در اختیار ولیعهد عربستان قرار داده‌اند. پروژه خرابکاری و آشوب‌آفرینی که اخیرا افشا شده است، به قیمت 2 میلیارد دلار به عربستان سعودی فروخته شده است. نماینده محمد بن سلمان در جلساتی که با تجار امریکایی داشت از آنها خواسته است تا با دریافت پول‌های کلان، مقامات ایرانی از جمله سردار قاسم سلیمانی را ترور کنند.

بر اساس گزارشی که روز گذشته روزنامه نیویورک‌تایمز منتشر کرده است، احمد عسیری، مشاور محمد بن سلمان که به تازگی به دلیل اتهام مشارکت در ترور جمال خاشقجی از مقام خود برکنار شده است، یک سال و نیم پیش در جلسه‌ای با حضور مدیران بخش خصوصی امریکا از آنها در مورد توانایی استخدام مزدورانی برای ترور مقامات ایرانی از جمله سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سوال کرده است. مقام‌ها و رسانه‌های ایرانی تاکنون چندین بار از دست داشتن عربستان سعودی در خرابکاری‌ها و اقدامات تروریستی در خاک ایران خبر داده‌ بودند، اما رسانه‌ها و مقام‌های غربی در حمایت از رویکرد ضدایرانی پادشاهی عربستان این اتهام‌ها را نادیده می‌گرفتند.

40 روز پیش با افشای ترور فجیع یک روزنامه‌نگار منتقد عربستان سعودی در خاک ترکیه، حساسیت نسبت به اقدامات خرابکارانه و تروریستی عربستان در خاک کشورهای خارجی در رسانه‌های غربی افزایش یافته است. گزارش تازه نیویورک‌تایمز، برگی تازه از مجموعه اطلاعاتی است که از لابی فعال ضدایرانی عربستان در واشنگتن منتشر می‌شود. دو هفته پیش هم پایگاه خبری دیلی‌بیست، از دیدارهای احمد عسیری، بازوی اطلاعاتی ولیعهد عربستان سعودی با مشاور امنیت ملی وقت ایالات متحده امریکا، ژنرال مایکل فلین و استراتژیست وقت رییس‌جمهور امریکا، استیو بنن برای بررسی راه‌های براندازی نظام سیاسی در ایران خبر داده‌ بود.

چهره‌های رسانه‌ای محمد بن سلمان، ولیعهد و حاکم بالفعل سعودی که در طول چهار سال اخیر به صورت پیوسته زیر سایه حمایت تمام قد دولت امریکا ایران را متهم به اقدامات خرابکارانه در منطقه می‌کردند، اما حالا یک به یک شواهد در مورد نقش آنها در اقدامات تروریستی فرامرزی در رسانه‌های بین‌المللی منتشر می‌شود. احمد عسیری، ژنرال سعودی و سخنگوی پیشین ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی علیه یمن و سعود قحطانی مشاور ارشد دربار سعودی و فرمانده عملیات سایبری سعودی علیه مخالفان و منتقدان، دو مقام بلندپایه سعودی و نزدیک به ولیعهد هستند که طی هفته‌های گذشته به دلیل مشارکت در ترور جمال خاشقجی، تحت فشار افکار عمومی از مقام خود برکنار شده‌اند. اما بر اساس افشاگری‌های جدید، اقدامات این نزدیکان محمد بن سلمان، تنها به ترور روزنامه‌نگار منتقد در استانبول محدود نمی‌شد.

به نوشته نیویورک‌تایمز، بلافاصله بعد از انتخاب دونالد ترامپ به مقام ریاست‌جمهوری امریکا، جورج نادر، تاجر و منحرف جنسی لبنانی امریکایی، جلسه‌ای میان تعدادی از مدیران کمپانی خصوصی امریکایی و احمد عسیری، به عنوان رابط ولیعهد عربستان برگزار می‌کند. در این جلسه یک پروژه 2 میلیارد دلاری برای خرابکاری در اقتصاد ایران و ایجاد ناآرامی در خاک ایران به مقام عربستانی ارایه می‌کند، مقام‌های عربستانی از این برنامه استقبال می‌کنند، اما تاکید می‌کنند که به دلیل ابعاد آن مایل هستند که ابتدا دولت جدید در واشنگتن مستقر شود و آن را تایید کند. جوئل زمل، تاجر اسراییلی امریکایی که ارتباط‌های نزدیکی با دستگاه اطلاعاتی رژیم صهیونیستی دارد از دیگر شرکت‌کنندگان در این جلسات بود. نادر و زمل، هر دو پیش از این در پرونده تبانی میان کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ و روسیه به عنوان متهم مطرح شده‌بودند.

بعد از این جلسه، برنامه‌ای برای استمرار گفت‌وگوها میان طرفین ریخته می‌شود، در آن دوران محمد بن سلمان مقام جانشین ولیعهد و وزارت دفاع را بر عهده داشت و محمد بن نایف همچنان به وسیله او از مقام ولایت‌عهدی کنار گذاشته نشده ‌بود. جورج نادر بعد از استقرار دولت جدید در کاخ سفید، جزییات این برنامه خرابکاری در ایران را به تایید دولت ترامپ می‌رساند. بر اساس گزارش نیویورک‌تایمز سه منبع مختلف وقوع این سلسله دیدارها و جزییات آن را تایید کرده‌اند. بعد از دیدار اول، احمد عسیری به عنوان رابط محمد بن سلمان، این نقشه را با مرکز در میان می‌گذرد و در نشست‌های بعدی ضمن تایید این نقشه، درخواست‌های جدیدی از مدیران امریکایی مطرح می‌کند. به نوشته نیویورک‌تایمز، هر سه منبع این روزنامه تایید کرده‌اند که احمد عسیری از شرکت‌کنندگان پرسیده است که آیا حاضر به انجام «اقدامات مهلک» علیه اهداف ایرانی هستند یا نه.

به نوشته این روزنامه، مدیران حاضر در جلسه اظهار تردید کرده‌اند و گفته‌اند که در این مورد باید با وکلای‌شان مشورت کنند. در نشست‌های بعدی مدیران کمپانی‌های خصوصی به نماینده عربستان اطلاع داده‌اند که وکلای‌شان امکان انجام اقدامات تروریستی را کاملا رد کرده‌اند، با این حال جورج نادر به نماینده محمد بن سلمان گفته است که یک کمپانی خصوصی در لندن می‌شناسد که توسط «اعضای پیشین نیروهای ویژه ارتش بریتانیا» اداره می‌شود و ممکن است حاضر به پذیرش اجرای چنین قراردادی باشد. نامی از این کمپانی در گزارش نیویورک‌تایمز مطرح نشده است.

احمد عسیری که در آغاز قدرت گرفتن محمد بن سلمان، یک افسر ساده ارتش بود، طی چهار سال گذشته به یک ژنرال بلندپایه ارتقاء مقام پیدا کرده است و بعد از مسوولیت سخنگویی ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی علیه یمن، به مقام معاونت دفتر اطلاعات عمومی عربستان منصوب شد. به نوشته نیویورک‌تایمز، محمد بن سلمان، عسیری را به این دلیل به دستگاه جاسوسی عربستان منتقل کرده‌بود تا چشم و گوش او برای کنترل رییس این دستگاه، ابو علی باشد. خالد بن علی حمیدان، رییس دستگاه جاسوسی عربستان از جمله مقام‌های نزدیک به غرب محسوب می‌شود که محمد بن سلمان خواهان کنترل قدرت و تماس‌های آنان است.

همزمان برخی رسانه‌های امریکایی از احتمال برنامه‌ریزی برای قربانی کردن احمد عسیری به عنوان «عامل خودسر» ترور خاشقجی، برای تطهیر محمد بن سلمان خبر داده‌اند. از جمله یکی از منابع نیویورک‌تایمز ادعا کرده است «عسیری فردی تازه وارد به دستگاه‌های جاسوسی و اطلاعاتی بود که قصد داشت با انجام پروژه‌های بلندپروازانه جاسوسی و اطلاعاتی، دل او را به دست بیاورد.» با این حال نیویورک‌تایمز احتمال خودسر بودن عسیری را بسیار ناچیز می‌داند، چرا که سازمان‌دهندگان شبکه تجار خرابکار امریکایی، راسا با محمد بن سلمان جلسات متعددی داشته‌اند و برنامه‌های خود را با شخص او نیز هماهنگ کرده‌اند، ضمن اینکه عسیری از جمله بازوهای معتمد بن‌سلمان محسوب می‌شد که بعید است بدون دستور یا مجوز او اقدام به مذاکره با امریکایی‌ها کرده‌ باشد.

منبع: روزنامه اعتماد؛ 1397،8،22
گروه اطلاع رسانی**2059**2002

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي اعتماد چالش هاي خاورميانه سياست هاي بن سلمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۹۹۱۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار سران سعودی و اماراتی درباره تشدید تنش‌ های منطقه‌ای

بلومبرگ نوشت: عربستان سعودی و امارات متحده عربی امروز (چهارشنبه) در یک بیانیه مشترک، صریح و نه چندان معمول، خواستار حداکثر «خویشتنداری» در خاورمیانه شدند تا منطقه از «خطرات جنگ و عواقب وخیم آن» در امان بماند.

به گزارش ایرنا، اظهارات یادشده پس از تماس محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی و محمد بن زاید آل نهیان رئیس‌ امارات متحده عربی بیان شد چراکه به اعتقاد آنها تنش‌ها بعد از حمله متجاوزانه اسرائیل به کنسولگری ایران و پاسخ تنبیهی شنبه‌شب ایران بالا گرفته است.

به گزارش ایرنا، اسرائیل در حال بررسی واکنش مناسب به اولین اقدام نظامی مستقیم به خاک سرزمین‌های اشغالی است حال آنکه تهران اعلام کرده است این پاسخ تنبیهی، واکنش مشروع و استفاده از حق ذاتی «دفاع از خود» است.

خبرگزاری دولتی WAM امارات و خبرگزاری دولتی عربستان سعودی SPA نیز گزارش دادند که این دو رهبر حوزه خلیج فارس طی تماس تلفنی در مورد تحولات خاورمیانه و پیامدهای خطرناک آن بر امنیت و ثبات گفت‌وگو کرده‌اند.

دولت امارات از سال ۲۰۲۰ در دوران دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا با پیوستن به طرح موسوم به «پیمان ابراهیم» روابط دیپلماتیک رسمی با اسرائیل دارد، در حالی که فرایند مشابه برای عادی‌سازی روابط عربستان سعودی و این رژیم به دلیل جنگ در غزه متوقف مانده است.

ایالات متحده، متحدان غربی و کشورهای عربی به اسرائیل هشدار داده‌اند از واکنشی که منطقه را درگیر جنگ تمام‌عیار کند بپرهیزد. ولیعهد عربستان همچنین در تماس تلفنی حاکم قطر در مورد تشدید تنش نظامی گفت‌وگو کرد.

 سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شنبه‌شب با صدور اطلاعیه‌ای از شلیک ده ها فروند پهپاد و موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی و مواضع رژیم صهیونیستی خبر داد.

در اطلاعیه سپاه آمده است: در پاسخ به جنایت‌های متعدد رژیم صهیونیستی از جمله حمله به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق و شهادت جمعی از فرماندهان و مستشاران نظامی کشورمان در سوریه، نیروی هوافضای سپاه، اهداف معینی در داخل سرزمین‌های اشغالی را با شلیک ده‌ها فروند موشک و پهپاد مورد اصابت قرار داد.

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد نیز اعلام کرد: اقدام نظامی ایران بر اساس بند ۵۱ منشور سازمان ملل متحد در خصوص دفاع مشروع در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی به اماکن دیپلماتیک کشورمان در دمشق بود.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • خرابکاری در حدی نبود که پاسخ فوری بدهیم | اقدام صهیونست ها بی پاسخ نمی ماند
  • چرا کشور‌های عربی در زمان حمله ایران به اسرائیل کمک کردند؟
  • چرا سعودی‌ها بازیگردان بازار نفت جهان هستند؟/ سه «بزرگترین» نفتیِ دنیا در عربستان
  • تلویزیون عربستان: ایرانی‌ها در صورت حمله اسرائیل، منطقه را به آتش می‌کشند!
  • عربستان در حال تغیر چهره خود است، اما آیا حقیقت دارد؟
  • هشدار سران سعودی و اماراتی درباره تشدید تنش‌ های منطقه‌ای
  • جزائر الیاسات؛ چالش مرزی عربستان سعودی با امارات
  • تاکید امیر قطر و بن سلمان بر لزوم آتش‌بس در غزه
  • تاکید امیرقطر و ولیعهد عربستان سعودی بر جلوگیری از تنش در منطقه
  • عربستان: جهان کشتار ۳۳هزار انسان را در غزه نادیده گرفت