Web Analytics Made Easy - Statcounter

شورای امنیت سازمان ملل قرار است روز چهارشنبه به لغو تحریم‌های چندین ساله علیه اریتره رای دهد.

 به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، دیپلمات‌های شورای امنیت سازمان ملل گفته‌اند که این رای گیری برای لغو تحریم‌ها علیه اریتره شامل تحریم تسلیحاتی و تحریم‌های هدفمند است، چون این کشور آفریقایی توانسته روابطش با اتیوپی و جیبوتی را بهبود بخشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دیپلمات‌های سازمان ملل که خواستند نامشان فاش نشود، گفتند، شورای امنیت مذاکرات خود را درباره لغو تحریم‌ها علیه اریتره روز دوشتبه تکمیل و با پیش‌نویس قطعنامه انگلیس درباره لغو آنها موافقت کرد؛ تحریم‌ها علیه اریتره از سال 2009 پس از آن اعمال شدند که کارشناسان سازمان ملل اریتره را به حمایت از گروه‌های مسلح در سومالی متهم کردند.

اریتره این اتهامات را رد کرده است.

تصویب قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل به 9 رای موافق و عدم وتو از سوی آمریکا، چین، روسیه، انگلیس یا فرانسه نیاز دارد.

دیپلمات‌ها گفته‌اند که رای گیری روز چهارشنبه احتمالا متفق‌القول خواهد بود.

در صورت تصویب قطعنامه، تحریم‌های تسلیحاتی و تحریم‌های هدفمند شامل ممنوعیت سفر و مسدود شدن اموال به سرعت برداشته می‌شوند.

در این قطعنامه همچنین به اریتره و جیبوتی تاکید شده تا در راستای عادی سازی روابطشان و سازش در مناقشه مرزی چندین ساله همکاری داشته باشند.

از آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز خواسته شده تا گزارشی را در این باره تا 15 فوریه 2019 و سپس برای شش ماه دیگر پس از آن به شورای امنیت ارائه کند.

اریتره و جیبوتی در سپتامبر توافق کردند تا سازش کنند.

درگیری‌های مرگبار بین دو کشور در ژوئن 2008 و پس از آن آغاز شد که جیبوتی، اریتره را به استقرار نیرو در مرز متهم کرد.

این روند پس از آن رخ داد که اتیوپی و اریتره در ژوئیه پایان جنگ بین خود را اعلام و توافق کردند تا سفارتخانه‌هایشان را باز کرده، بنادر را فعال و پروازهای بین دو کشور را از سر بگیرند.

شورای امنیت سازمان ملل از این بهبود اوضاع استقبال کرد اما در نوامبر 2017 اعلام کرد که سازش صلح آمیز مرزی محور اصلی در بررسی لغو تحریم‌ها علیه اریتره است.

آمریکا و چین هر دو در جیبوتی پایگاه نظامی دارند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: اریتره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۹۹۲۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رای گیری در مورد عضویت فلسطین در سازمان ملل

منابع دیپلماتیک آگاه اعلام کردند که شورای امنیت سازمان ملل قرار است روز جمعه درباره درخواست فلسطین برای عضویت کامل در سازمان ملل رأی‌گیری کند.

به گزارش رویترز، این قطعنامه برای تصویب در شورای امنیت به حداقل ۹ رأی موافق و بدون وتو از سوی آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه یا چین نیاز دارد. دیپلمات‌های آگاه به موضوع می‌گویند که این قطعنامه احتمالاً از حمایت حداکثر ۱۳ عضو شورای امنیت برخوردار باشد.

هفته گذشته هم «وانیسا فرایزر» نماینده مالت در سازمان ملل که کشور متبوعش ریاست شورای امنیت را طی ماه جاری بر عهده دارد از شکست طرح عضویت دائم فلسطین در این سازمان خبر داد.

این در حالی است که به گفته فرایز دوسوم اعضای کمیته مربوط به بررسی پذیرش عضویت اعضای جدید در سازمان ملل متحد در جلسه خود درباره عضویت دائم فلسطین در این سازمان به این موضوع رأی مثبت داده‌اند.

گفتنی است محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان سپتامبر ۲۰۱۱ درخواست عضویت فلسطین در سازمان ملل متحد را ارائه کرد، اما سازمان ملل در نوامبر ۲۰۱۲ تنها موافقت کرد که فلسطین به عنوان ناظر غیرعضو در این سازمان پذیرفته شود.

۱۰ روز پیش نیز تشکیلات خودگردان در نامه‌ای به شورای امنیت درخواست عضویت دائم فلسطین در این سازمان را بار دیگر مطرح کرد؛ موضوعی که بررسی آن از دوشنبه گذشته آغاز شد.

دیگر خبرها

  • خبرگزاری تاس: درخواست روسیه از شورای امنیت برای تحریم اسرائیل
  • هشدار خاخام‌های ارشد صهیونیستی درباره حمله به ایران/ سفر امیرعبداللهیان به نیویورک برای حضور در نشست شورای امنیت/ درخواست روسیه از شورای امنیت برای تحریم اسرائیل
  • هشدار خاخام های ارشد صهیونیستی درباره حمله به ایران/ سفر امیرعبداللهیان به نیویورک برای حضور در نشست شورای امنیت/ درخواست روسیه از شورای امنیت برای تحریم اسرائیل
  • این کشور در شورای امنیت خواستار فوری تحریم اسرائیل شد
  • روسیه: فوری اسرائیل را تحریم کنید | خشم روس‌ها از اتهام همکاری کارکنان آژانس امداد و کار با جنبش حماس
  • درخواست روسیه از شورای امنیت برای بررسی فوری تحریم اسرائیل
  • دیپلمات روس: شورای امنیت تحریم اسرائیل را بررسی کند
  • روسیه خواستار بررسی تحریم اسرائیل در شورای امنیت شد
  • روسیه خواستار رأی گیری درباره تحریم اسرائیل در شورای امنیت شد
  • رای گیری در مورد عضویت فلسطین در سازمان ملل