Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-25@16:03:10 GMT

روزگار سیاه صنعا/انتقال میدان جنگ سوریه به یمن

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۰۰۰۲۲

روزگار سیاه صنعا/انتقال میدان جنگ سوریه به یمن

این روزها در حالی وضعیت مردم یمن دل مدافعان حقوق بشر را به درد آورده که ایران از زمان ‌آغاز این بحران همواره به جامعه بین المللی هشدار داده که چنین وضعی در انتظار مردم بی گناه این کشور است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری شبستان، خاورمیانه همواره آماج درد مردمی بی گناه بوده که به گناه زندگی در کشورهای دارای منابع زیر زمینی مورد حمله استکبار قرار می گرفته اند و در عصر حاضر نیز این وضعیت همچنان در خاورمیانه حاکم است اما کمی وضعیت نسبت به گذشته تغییر یافته و این روزها کشورهای قدرتمند تر منطقه به نیابت از استکبار به جان کشورهای کوچک می افتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این وضعیت را می توان در یمن شاهد بود که حکومتی چون آل سعود با همکاری هم پیمانانی چون امارات متحده عربی حال و روز مردم این کشور را به روزی انداخته اند که دیگر سازمان های مدعی حقوق بشر که کمتر نگران مردم خاورمیانه می شوند از روزگار صنعا ابراز نگرانی کرده اند.

 

پیش از آن که یمن میزبان چنین جنگی باشد سوریه محور میدان های نبردی بود که فروشندگان و خریداران تسلیحات ایجاد کرده بودند و جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری آزادی خواه با تلاش های سیاسی و مستشاری توانست از میزان این نبردها بکاهد که البته همچنان این تلاش ها ادامه دارد و این روزها شاهد ادامه مذاکرات سیاسی در این رابطه از سوی «حسین جابری انصاری» دستیار وزیر امور خارجه کشورمان در امور ویژه سیاسی هستیم که به سوریه سفر کرده و روز گذشته نیز با «بشار اسد» رئیس جمهوری این کشور دیدار و گفت و گو کرد.

 

اما در خصوص یمن نیز ایران به تلاش در همین زمینه ها پرداخت و گویا هنوز تلاش هایش نتوانسته کمکی به حال مردم صنعا داشته باشد و این روزها شاهد آنیم که داغی میدان های نبرد سوریه به این کشور منتقل شده و دیگر کمتر از جنگ سوریه می شنویم و آتش و خون راهی صنعا شده است.

 

ایران از روزهای ابتدایی ایجاد بحران در یمن همواره نسبت به وضعیت مردم و شهروندان غیر نظامی در این کشور به مجامع بین المللی هشدار داد و از جنایات آل سعود در این کشور پرده برداشت. حالا اما رسانه های غربی به تائید هشدارهای ایران پرداخته اند.

 

پایگاه اینترنتی میدل ایست آی نوشت قرارداد‌های فروش تسلیحات کشور‌های اتحادیه اروپا به عربستان سعودی و امارات متحده عربی 55 برابر کمک‌ها به یمن است.

 

این پایگاه اینترنتی خبری-تحلیلی نوشت: بخش تسلیحات اروپا در نهاد‌های قدرت، بسیار با نفوذ است و از پاسخگویی طفره می‌رود. این بخش تاکنون مجوز فروش 86 میلیارد و 700 میلیون دلار تسلیحات به کشور‌های حوزه خلیج (فارس) را از سال 2015 دریافت کرده است. این در حالی است که میزان کمک‌ها به یمن طی سال‌های 2015 تا 2018 تنها یک میلیارد و 800 میلیون دلار بوده است.

 

همچنین ایران همچنان در این خصوص باز به جوامع بین المللی هشدار داده و اعلام کرده که اگر این روند ادامه یابد تاریخ، جهان امروز را سرزنش می کند.

 

روز گذشته «بهرام قاسمی»، سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به تحولات روزهای اخیر در یمن و وخامت شرایط در این کشور بویژه بمباران بی وقفه منازل و مراکز درمانی در الحدیده توسط جنگنده های ائتلاف به رهبری عربستان سعودی و شرایط بسیار دشواری که در نتیجه این حملات برای ساکنین این شهر ایجاد شده است گفت: جمهوری اسلامی ایران عمیقا نگران وضعیت وخیم انسانی در یمن و تحولات روزهای اخیر در بندر الحدیده است و عامل بروز چنین وضعیت وخیم و غیرانسانی را بی توجهی متجاوزین به هشدارها و نگرانی های جامعه بین المللی می داند که با توجیهات‌ ناشی از توهمات و بهانه های بی اساس حدود ۴ سال است که این کشور و مردم بی دفاع و بی گناه آنرا زیر آماج حملات و بمباران جنگنده ها قرار داده اند.

 

«قاسمی» با اشاره به موضعی که اخیرا کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در خصوص شرایط فعلی یمن داشته است، افزود: ابراز نگرانی و خشم خانم باشلِت نسبت به اوضاع وخیم یمن و آمار بالای تلفات انسانی در این کشور و اینکه این مقام سازمان ملل خواستار پایان رنج غیرنظامیان شده است، بجا و منطبق با واقعیات تلخی است که در یمن در حال وقوع است و جامعه جهانی باید آن را جدی بگیرد و جمهوری اسلامی ایران از آغاز تجاوز به این کشور همواره خواستار آن بوده و با توجه به شرایط کنونی، علاوه بر مسئولیت های سیاسی و حقوقی کشورها و جامعه بین المللی و سازمان ها و نهادهای بین المللی، همگی دارای مسئولیت اخلاقی اند که برای پایان تجاوز متجاوزین به یمن، اراده جدی نشان دهند و اقدامات عملی انجام دهند.

 

سخنگوی وزارت خارجه با ابراز تاسف از تعویق مجدد گفت‌وگوهای یمنی ـ یمنی، اظهار کرد: متاسفانه تجربه سال های اخیر نشان داده است هرگاه تلاش های جامعه بین المللی برای آغاز گفتگوهای یمنی ـ یمنی نزدیک به تحقق بوده است ائتلاف سعودی با تشدید تجاوزات خود به یمن، در مسیر این گفتگوها سنگ اندازی کرده و مانع انجام آن شده اند.

 

«قاسمی» در پایان با تاکید بر ضرورت اقدامات فوری برای پایان بخشیدن به بحران انسانی در یمن گفت: جمهوری اسلامی ایران سالهاست طرح پیشنهادی خود برای پایان بحران یمن را با رویکردی کاملا انساندوستانه ارائه کرده و همچنان بر این طرح و رویکرد تاکید می کند و آمادگی خود را برای همکاری با جامعه بین المللی برای کمک به بهبود شرایط انسانی در یمن اعلام می کند و عمیقا معتقد است که تلاش برای پایان بخشیدن به فاجعه انسانی در این کشور مسئولیتی تاریخی برای جهان امروز است و باید هر چه زودتر شرایط توقف تجاوز و کمک به مردم یمن فراهم گردد.

 

اما این اظهارات ایرانی ها و افشای کمک های غربی ها به امارات و عربستان در موضوع یمن برای آمریکا خوش یمن نبوده و به همین دلیل گفت و گوهای مقامات آمریکایی با جنایتکاران در یمن ادامه داشته است.

 

در همین رابطه، «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی دولت «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا، دوشنبه در توئیتی نوشت: امروز در امارات نشست‌هایی جدی و مهم با «محمد بن زاید آل نهیان» (ولیعهد ابوظبی و نایب فرمانده کل نیروهای مسلح امارات) و «شیخ تهنون زاید آل نهیان»، مشاور امنیت ملی این کشور داشتم.

 

در ادامه توئیت «بولتون» آمده است: (در این دیدارها) درباره ایران، یمن، افغانستان و اقدامات ضدتروریستی و برخی موضوعات دیگر رایزنی کردیم.

 

در نهایت وضعیت خاورمیانه همواره در طول تاریخ این گونه بوده و امید می رود با تلاش های آزادی خواهانی چون ایرانی ها زندگی به مردم بی گناه کشورهای بی پناهی چون یمن و سوریه بازگردد./

 

 

پایان پیام/281

منبع: شبستان

کلیدواژه: تحریم محمد جواد ظریف استان همدان آمریکا شبستان یزد ترامپ شورای شهر تهران شیراز زلزله کرمانشاه مناطق زلزله زده حمله عربستان به یمن بحران یمن یمن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۰۰۰۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فوری | فعالیت باندهای تجارت جنسی و پورنوگرافی بین‌المللی در ایران | جزئیات شناسایی اقدامات مجرمانه فحشا توسط پلیس

به گزارش همشهری آنلاین مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی کشور در اطلاعیه‌ای از حمایت‌های خالصانه مردم نجیب ایران زمین و دیدگاه‌های قاطع اخیر رئیس جمهور و رئیس دستگاه قضا در اجرای "طرح نور" قدردانی و تشکر کرد.

در اطلاعیه شماره چهار فرماندهی انتظامی کشور در خصوص "طرح نور"(عفاف و حجاب) آمده است:

در زمان و زمانه ای که جریان‌های رسانه‌ای بدخواه ملت ایران به دنبال اختلاف افکنی و دوقطبی سازی جامعه با اجرای" طرح نور" بودند؛ مردم عزیز و نخبگان فهیم با ادراکی قابل ستایش در کنار پلیس قرار گرفتند تا شأن، حریم، حرمت و کرامت بانوی ایرانی حفظ شود. برای آنکه افکارعمومی و مراکز تصمیم‌گیر، شناخت بیشتری از دلایل فراجا در اهمیت اجرای طرح نور داشته باشند، طی روزهای آینده چند پرونده مهم از باندهای تبهکار سازمان یافته که در سطح بین‌المللی و داخل کشور اقدامات مجرمانه در زمینه فساد و فحشا، تجارت جنسی، پورنوگرافی و... داشته‌اند منتشر خواهد شد.

در پیوند با موضوع پیش گفته؛ گزارش‌های میدانی و اخذ نظرات مردمی در کنار حمایت‌های روسای محترم جمهور و قوه قضاییه ، صداسیما و برخی نمایندگان مجلس و ائمه جمعه وجماعات و سایر نهادهای مسئول نشان دهنده شناخت مطلوب از نبض‌سنجی اجتماعی فراجا در اجرای "طرح نور" است.

همچنین بررسی‌ها و مشاهدات عینی روزانه در شهرها نشان دهنده‌ی حرکت مطلوب جامعه به سمت حفظ حریم و حرمت‌ زنان و بانوان سرزمین‌مان است.

پلیس در هیچ حالتی به دنبال پرونده سازی برای موضوعات هنجاری و ارزشی نیست و به شهروندانِ عزیز این نوید را می‌دهیم که در نهایت "طرح نور" به سمت هوشمندسازی پیش خواهد رفت.

این مهم زمانی بهتر و عملیاتی تر خواهد شد که نهادهای متولی کار که وظیفه مستقیم در اقدامات فرهنگی و ایجابی در حوزه عفاف و حجاب دارند ، عملکرد قابل قبول و درخور توجهی داشته باشند.

در پایان قدردان کارکنان سخت‌کوش و پُرتلاشی هستیم که چنین خالصانه و مُشفقانه به ارتقای ارزشهای اجتماعی یاری می رسانند و انتظار داریم تا با همّت مسئولین محترم و انجام بموقع وظایف دستگاههای مسئول روند هوشمندسازی نیز، پُرشتاب تر به سرانجام مطلوب و مورد رضایت مردم برسد.

کد خبر 846503 برچسب‌ها خبر ویژه فراجا

دیگر خبرها

  • بازار سیاه مهاجرت با ویزای جعلی
  • محمد خوش‌چهره: «اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!
  • رئیسی در نشست خبری با رئیس جمهور سریلانکا: ایران آماده انتقال فناوری به کشورهای دیگر است
  • واکنش حماس به ادعای انتقال مقر این جنبش به سوریه
  • جزئیاتی از حمله به سایت اتمی ایران و کنسولگری ایران در سوریه از زبان دبیر شورای عالی امنیت /۵ پیشنهاد به نشست سن پترزبورگ
  • رئیسی: ایران آماده انتقال فناوری به کشورهای دیگر است
  • حماس : تصمیمی برای انتقال به سوریه نداریم
  • حماس: تصمیمی برای انتقال به سوریه نداریم
  • تکذیب انتقال حماس به کشورهای دیگر از سوی سخنگوی این جنبش
  • فوری | فعالیت باندهای تجارت جنسی و پورنوگرافی بین‌المللی در ایران | جزئیات شناسایی اقدامات مجرمانه فحشا توسط پلیس