Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - کرج- ايرنا- دبير برگزاري چهارمين کنگره مهندسي و مديريت آب و خاک ايران و ششمين جشنواره مهندسي و مديريت آب ايران گفت که اختلاف ديدگاه ها در وزارتخانه هاي جهاد کشاورزي و نيرو مشکل آب کشاورزي در کشور را حل نمي کند.

به گزارش ايرنا، هادي ميرابوالقاسمي روز سه شنبه در آئين آغاز به کار چهارمين کنگره مهندسي و مديريت آب و خاک ايران و ششمين جشنواره مهندسي و مديريت آب ايران در کرج افزود: تا يک دهه پيش چيزي به نام منابع آب در ايران مطرح نبود و زمانيکه مسايل مرتبط با مديريت و برنامه ريزي آب پيش آمد، موضوع به وزارت نيرو که بيشتر تفکر سازه اي آب و سدسازي در آن غالب بود، ارجاع داده شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي اظهار داشت: موضوع مديريت آب در وزارت جهاد کشاورزي که با تفکر آب در مزرعه همراه است از
موارد اختلافي با وزارت نيرو بوده که ريشه آن به سال 1342 برمي گردد.
ميرابوالقاسمي تاکيد کرد که نگران آينده آب کشاورزي هستيم و اگر اين 2 ديدگاه به هم نزديک نشوند حل مشکل آب کشاورزي ايران دشوار خواهد بود.
وي به آمار ارايه شده از سوي 2 وزارتخانه در خصوص ميزان مصرف آب کشاورزي اشاره کرد و گفت: بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزي 65 درصد از منابع تجديد پذير آب در بخش کشاورزي مصرف مي شود اما وزارت نيرو معتقد است که بخش کشاورزي مصرف کننده 90 درصد اين منابع مي باشد.
وي بيان داشت: در اين صورت عامل مصرف 2کننده 5 درصد ديگر منابع آبي کشور نامشخص است.
وي اضافه کرد: همچنين وزارت جهاد کشاورزي معتقد است که با اجراي سيستم هاي نوين آبياري 6 ميليارد مترمکعب در مصرف آب صرفه جويي آبياري مي کند.
ميرابوالقاسمي گفت: در مقابل وزارت نيرو اعلام مي دارد که با برداشت آب از چاه ها 6 ميليارد مترمکعب بيلان منفي داريم که با جمع اين 2 عدد بايد ديد که اين 12 ميليارد مترمکعب به کجا رفته است.
دبير برگزاري چهارمين کنگره مهندسي و مديريت آب و خاک ايران و ششمين جشنواره مهندسي و مديريت آب ايران اظهار داشت: انتظار مي رود اين 2 وزارتخانه با حل اختلاف ديدگاه ها ، راهکار مشترکي براي حل مشکلات آب اتخاذ کنند.
ميرابوالقاسمي گفت: به تازگي کارگروهي براي مقابله باخشکسالي تشکيل شده ليکن اين مسايل بايد در سياست کلان حل شود.
وي تاکيد کرد که وزارت نيرو مي بايست سياست انقباضي را در خصوص منابع تجديدپذير حل کند و وزارت جهاد کشاورزي هم با کلان نگري از بحث مديريت آب در مزرعه نيز خارج شود.
ميرابوالقاسمي در ادامه با اشاره به برگزاري چهارمين کنگره ملي مهندسي و ششمين جشنواره مديريت آب و خاک ايران مهندسي و مديريت آب ايران افزود: کنگره مهندسي و مديريت آب و خاک ايران در قالب پنج نشست تخصصي همراه با ارايه مقالات برگزار مي شود که نخستين نشست به بررسي چشم اندازهاي منابع و مصارف آب کشاورزي در ايران اختصاص دارد.
وي ادامه داد: در اين نشست تخصصي نگاهي به ميزان منابع آب کشاورزي و حجم منابع آب تجديد شونده مي شود ضمن اينکه ميزان مصرفي آب کشاورزي و وضع فعلي آن بررسي خواهد شد.
دبيربرگزاري کنگره مهندسي و مديريت آب و خاک ايران اظهار داشت: دومين نشست نيز به چشم اندازهاي توسعه کشاورزي به لحاظ کمي و کيفي مي پردازد.
ميرابوالقاسمي عنوان سومين نشست تخصصي را منابع و مسايل بهره برداري از آب هاي نامتعارف ذکر کرد و افزود: اکنون در مجامع علمي به اين قطعيت رسيده اند که آب هايي که به عنوان زهاب و آب خاکستري و نامتعارف تلقي مي شوند بايد در چرخه توليد کشاورزي وارد شده و اگر اينچنين نشود براي تامين آب کشاورزي در آينده دچار مشکل مي شويم.
وي ادامه داد: در اين نشست ها ميزان، حجم و نوع اين آب ها مشخص مي شود ضمن اينکه تصميم گيري در مورد استفاده از اين نوع آب ها مورد بررسي قرار مي گيرد.
دبير برگزاري چهارمين کنگره مهندسي و مديريت آب و خاک ايران گفت: چهارمين نشست اين کنگره نيز به انتقال مديريت شبکه هاي آبياري و زهکشي در ايران مي پردازد به طوريکه اکنون بيش از 60 درصد مديريت بخش مهندسي يا بهره برداري و نگهداري کشاورزي در ايران در اختيار دولت است .
وي بيان داشت: تحليل هاي عمده مجامع کارشناسي و علمي و تحقيقاتي اين است که اگر وظايف دولت در اين بخش ها کم نشود در آينده بخش کشاورزي ايران دچار مشکل خواهد شد.
وي گفت: در اين نشست به مسايل و مشکلات در انتقال مديريت شبکه هاي آبياري و زهکشي و همچنين ميزان اجراي اين شبکه ها و نياز در آينده پرداخته مي شود.
ميرابوالقاسمي عنوان پنجمين نشست را مسايل حکمراني ديپلماسي و حقوق آب در ايران دانست و افزود: اين موضوع از حدود يک دهه اخير در کشور مورد توجه قرار گرفته است.
وي تصريح کرد: بحث ديپلماسي آب ريز داخلي به مسايل و اختلافات در ميان استان ها و شهرستان ها مي پردازد.
وي گفت: همچنين به بحث مديريت آب هاي مرزي و مسايل و مشکلات مديريت آب با همسايگان خارجي پرداخته مي شود.
دبير چهارمين کنگره مهندسي و مديريت آب و خاک ايران افزود: حقوق آب مبحثي است که هنوز تعريف مشخصي در ايران براي آن نيست و وظايف عمومي در خصوص چگونگي مديريت آب مشخص نشده است.
وي اضافه کرد: يکي از مشکلات در بحث حکمراني آب اين است که اين موضوع دولتي است و تحليل ها اين است که بايد به سمت بخش خصوصي برود.
وي اظهار داشت: محتواي کلي کنگره برگزاري اين پنج نشست طي 2 روز است که 2 نشست در روز اول و 3 نشست در روز دوم برگزار مي شود.
ميرابوالقاسمي ادامه داد: براي اين کنگره 96 مقاله از سوي متخصصان، کارشناسان و دانشجويان به دبيرخانه کنگره ارسال شد که پس از داورهاي تخصصي 31 مقاله پذيرفته شده است که به صورت شفاهي و سخنراني در حاشيه اين نشست ها در سالن هاي جنبي ارايه مي شوند.
وي گفت: نتايج اين نشست ها به وزارت خانه هاي مربوطه همچون وزارت جهاد کشاورزي، وزارت نيرو و سازمان برنامه و بودجه براي اقدام منعکس مي شود.
وي اضافه کرد: ششمين جشنواره مهندسي مديريت آب ايران نيز قدمت 14 ساله دارد و محور آن شناسايي و تجليل از افراد اثرگذار و پيشکسوتان مهندسي و مديريت آب ايران است بطوريکه درپنج جشنواره گذشته 84 نفر از اين افراد از نقاط مختلف کشور شناسايي و تجليل شده اند.
ميرابوالقاسمي افزود: در اين دوره هم 6 نفر از افراد اثرگذار در آب کشور که پيشکسوت هستند انتخاب شده اند که 2 نفر دانشگاهي، يک نفر از حوزه عمومي بخش آب، 2 نفر از شرکت مهندسي مشاوره و يک نفر نيز از شرکت پيمانکاري مي باشند.
کنگره مهندسي مديريت آب و خاک ايران و جشنواره مهندسي آب ايران از سال 1384 به ميزباني پرديس کشاورزي و منابع طبيعي دانشگاه تهران مستقر در کرج برگزار مي شود.
چهارمين کنگره مهندسي و مديريت آب و خاک ايران و ششمين جشنواره مهندسي و مديريت آب ايران به مدت 2 روز در پرديس کشاورزي و منابع طبيعي دانشگاه تهران ادامه دارد.
6156/ 6155
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۰۰۶۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میزگرد بهره وری در حمل و نقل ریلی

تین نیوز

میزگرد "بهره وری در حمل و نقل ریلی"با حضور مدیران سازمان ملی بهره وری ایران و انجمن صنفی شرکت های ریلی توسط آزمایشگاه سیستم های حمل و نقل لجستیک دانشکده مهندسی راه آهن دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار می شود. 

این میزگرد روز دوشنبه ٢٤ اردیبهشت ١٤٠٣، ساعت ١٣ الی ١٤:٣٠ در سالن آمفی تاتر دانشکده مهندسی راه آهن تشکیل می شود و  حضور برای عموم آزاد است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • میزگرد بهره وری در حمل و نقل ریلی
  • امیرعبداللهیان: ایرانیان معدودی تحت تاثیر فضاسازی رسانه‌های معاند نگران تردد خود به ایران هستند/ آنها می‌توانند با مراجعه به سامانه پرسمان تردد وزارت خارجه از سفر بدون مشکل خود به کشور مطمئن شوند
  • ایرانداک نیروی امریه جذب می‌کند
  • مشکل کمبود شیرخشک در نشست سازمان بازرسی بررسی شد
  • تشدید اختلاف میان انگلیس و امارات بر سر سودان
  • شوراهای فرادستی مشکل ساختاری دارند
  • رونمایی از سامانه ساربانیار در غرفه استان یزد نمایشگاه ایران اکسپو
  • بوشهر در تعداد اجراهای موسیقی از برترین استان‌های کشور است
  • افغانستان در راه رسیدن به خودکفایی
  • اختلاف دو وزارتخانه بر سر تغییر نام استقلال