Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-24@13:31:13 GMT

جعل بی‌سابقه تاریخ

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۰۰۶۸۹

جعل بی‌سابقه تاریخ

براساس ادله دانشجویان و عمده گروه‌ها و شخصیت‌های سیاسی؛ آیا امیرانتظام را می‌توان دارای سوابق روشن به‌ویژه در عرصه سیاسی شناخت؟ ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۱ رسانه ها خواندنی نظرات

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، عباس سلیمی نمین، پژوهشگر تاریخی طی مقاله‌ای به بررسی سوابق فعالیت‌ها و اتهامات وارده به عباس امیرانتظام، سخنگوی دولت موقت پرداخته است، وی در این مقاله ضمن بررسی ادعاهای خلاف واقع امیرانتظام درباره آقایان نبوی، بشارتی، معادی‌خواه و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. برای صحت و شقم ماجرا علاوه بر ارائه اسناد تاریخی با این افراد به گفت‌وگو پرداخته است.
عباس سلیمی‌نمین درباره این مقاله تاریخی خود گفت: مدت‌هاست حرکتی در زمینه علوم انسانی در کشور آغاز شده که بر اساس آن مطالب بدون استناد ارائه می‌شود، در حالی‌که در علوم انسانی به خصوص در حوزه تاریخ نمی‌توان مطالب را بدون منبع، ماخذ و مستندات قابل توجه ارائه کرد و تأکید بر این امر حرکت سنجیده و هدفمند از جانب مخالفان نظام جمهوری اسلامی است، در این‌صورت به‌راحتی تاریخ تحریف می‌شود. برای نمونه مدت پیش آقای صادق زیباکلام کتابی را منتشر کرده بود که در آن به هیچ منبعی استناد نشده بود و او در مصاحبه با مجله صدا تأکید کرده بود که می‌خواهد عامدانه پایبندی‌ها را کنار گذاشته و قواعد را از اساس کنار بزند، این موضوع اما باید از سوی دانشگاهیان مورد هجمه قرار گیرد.

وی ادامه داد: با این بدعت‌گذاری‌ها، اصول مبنایی در کار دانشگاهی و علمی سست می‌شود و برخی افراد خاص  با هدف اینکه از قبل کارهای مکتوب و یا بحث‌هایی در زمینه علوم انسانی چیزی عاید جامعه نشود، این اقدام را حمایت کرده و در حال ترویج آن است. این بدعت‌گذاری هدفش این است که در ارتباط با مسائل فکری در مسیر تولید اندیشه قرار نگیریم، تولید اندیشه زمانی شکل می‌گیرد که بحث‌های مستدل داشته باشیم، غیر از این تبدیل به بازار مس‌گری خواهد شد.

این پژوهشگر تاریخی درباره آخرین اثر تحقیقی خود افزود: آخرین اثری که در مورد آن تحقیق کردم، اثری است که از آقای امیر انتظام به نام ناگفته‌های انقلاب 57 که در خارج از کشور منتشر شده است. این کتاب خیلی شایسته نبود و در آن هیچ رفرنسی ارائه نشده است و تحقیق را به‌خصوص برای نسل جوان ناممکن می‌کند. در رفرنس‌های کتاب آقای امیر انتظام تنها نام کتاب معرفی شده که هر‌یک از آن کتاب‌ها نزدیک به هزار صفحه است. من بعضی از آثار را کامل خواندم و دیدم که نه تنها چنین چیزی نیست بلکه برعکس آن است. به‌عنوان مثال او مدعی می‌شود که هایزر در کتابش گفته است که 26 دی‌ماه بدون تشریفات به اتاق شاه وارد شده است و گفته که از ایران بیرون برو که کتاب را خواندم و دیدم که چنین چیزی نیست و هایزر با خروج شاه مخالفت داشته است چرا که هماهنگی ارتش را دچار مشکل می‌کند. این کتاب مشخص می‌کند که نه تنها رابطه شاه با هایزر  بد نبوده است بلکه بعد از فرار از ایران فرماندهی ارتش را به آن واگذار می‌کند و به فرماندهان می‌گوید که از هایزر فرمانبرداری کنند.

سلیمی‌نمین تأکید کرد: این تحقیق نشان داد که چقدر برخوردهای ناروایی شکل گرفته است و ادعاهای آقای امیرانتظام با یکدیگر ناهمخوان است، در صفحه 138 ناگفته‌های انقلاب 57، مطلبی بدین شرح به حجت‌الاسلام مجید معادی‌خواه، وزیر ارشاد اسبق نسبت داده می‌شود که «بازرگان نامه‌ای در نوفل‌لوشاتو به آقای خمینی؟ره؟ داده بودند که یازده ماده داشت- این مطلب طبق اظهارات آقای مجید معادی‌خواه در دادگاه من بود- آن‌چه را که آقای غلامرضا نجاتی نوشته است با واقعیت نمی‌خواند. به نظر من حرف‌های آقای معادی‌خواه در دادگاه به واقعیت نزدیک‌تر است. ایشان اظهار کردند که آن نامه را آن موقع آقای بازرگان در نوفل‌لوشاتو به آقای خمینی؟ره؟داده بودند و ایشان از دریافت آن نامه ناراحت شده بودند. فقط بند اول آن نامه را آقای مجید معادی‌خواه در دادگاه قرائت کردند و آن این بود که: «اگر به هر دلیلی این حرکت باعث سرنگونی رژیم سلطنتی شود، روحانیت نباید در سیاست دخالت کند.» حرف ایشان دو سال بعد برای من ثابت شد که درست بود و آن‌چه در کتاب آقای غلامرضا نجاتی نقل شده، درست نیست. چرا؟ چون زمانی که آقای خمینی؟ره؟ به ایران آمدند و به آقای بازرگان پیشنهاد کردند که تمام آن پیشنهادات تو را من پذیرفتم و تو مسوولیت را بپذیر! آقای بازرگان نپذیرفتند. آقای خمینی؟ره؟  پرسیدند: چرا؟ گفتند که من به شرطی می‌پذیرم که شما مصاحبه کنید و در رادیو و تلویزیون برای مردم همین حرف را بگویید. آقای خمینی؟ره؟   این کار را در روز 15 بهمن انجام دادند. آقای خمینی؟ره؟مصاحبه کردند و نوار مصاحبه ایشان در صداوسیما وجود دارد. در آن مصاحبه گفتند که از این تاریخ که آقای بازرگان مسوولیت دولت را برعهده خواهد گرفت روحانیت در مساجد و منازل خواهد نشست و در سیاست دخالت نخواهد کرد. به همین دلیل آقای بازرگان پذیرفتند ولی با کمال تأسف باید گفت که از همان لحظه روحانیت در سیاست دخالت کرد.»

این پژوهشگر تاریخی ادامه داد: چنین ادعایی در هیچ یک از آثار مربوط به طرفین نیامده است؛ نه آقای بازرگان در شرح دیدار خود با امام؟ره؟ در پاریس که در کتاب «انقلاب در دو حرکت» آورده به چنین موضوعی اشاره دارد و نه در صحیفه امام؟ره؟  که همه مصاحبه‌ها، سخنرانی‌ها و ... مربوط به ایشان بدون استثنا منعکس است چنین موضوعی وجود دارد، بلکه این امام؟ره؟است که در آن ملاقات شرایطی تعیین می‌کند. هیچ‌کدام از شخصیت‌های حاضر در فرانسه همچون دکتر یزدی نیز سخنی از این ادعای آقای امیرانتظام به میان نمی‌آورند. آقای معادی‌خواه نیز انتساب این مطلب به خود را در گفت‌وگو با بنده به‌شدت تکذیب کرد که در مراجعه به متن پیاده شده دادگاه آقای امیرانتظام که در جلد دوم کتاب «آن سوی اتهام» آورده شده است اظهار آقای معادی‌خواه را صحیح می‌یابیم. عامل این خلاف‌گویی، پاورقی‌ای است که شخص آقای امیرانتظام بر اظهارات ایشان در دادگاه می‌زند و این ادعا را طی آن مطرح می‌سازد. سپس این ادعا را در کتاب بعدی خود یعنی «ناگفته‌ها...» به عنوان اظهار قطعی ایشان عنوان می‌کند.

وی تأکید کرد: طرح چنین ادعاهایی کار را برای جوانان سخت می‌کند، امروزه باید نسبت به این تحریف‌های تاریخی دقیق بود و از تجربیات تاریخی بهره گرفت، ما تاریخ را درست در اختیار داریم و به آن توجه نمی‌شود اما زمانی که تاریخ را برای ما جعل می‌کنند ما را به سقوط می‌کشاند، با بی توجهی به تاریخ باید هزینه مضاعف پرداخت چراکه در تکرار می‌افتیم اما اگر تاریخ تحریف شود موجب می‌شود که در وادی سقوط قرار بگیریم و دوست برای ما دشمن و دشمن دوست شود و لطمه‌های غیرقابل جبران بخوریم، امروز تلاش جدی صورت می‌گیرد تا تجربیات تاریخی برای ما جعل شود و من در عمر پژوهشی خودم کتابی که این میزان جعل در آن باشد ندیدم من یکی از رفرنس‌های کتاب امیر انتظام را درست نیافتم و یک مورد نبود که ارجاع به فرد یا کتابی داده باشد و درست باشد.

این پژوهشگر مسائل تاریخی همچنین افزود: آقای امیرانتظام در صفحه 84 «ناگفته‌های انقلاب 57 » درباره گرفتن خسارت از صدام متجاوز به خاک ایران این جمله را به آقای علی‌محمد بشارتی - وزیر وقت کشور- نسبت می‌دهد: «ما ملتی نیستیم که از کسی خسارت بگیریم.» آقای بشارتی در تماس با صاحب این قلم مطلب نسبت داده شده به خود را به شدت تکذیب کرد و اعلام داشت من در موقعیتی نبودم که چنین موضعی اتخاذ کنم، ضمن این‌که هیچ مرجعی برای پرداخت غرامت پا پیش نگذاشته بود که ایران آن را رد کند.

سلیمی‌نمین گفت: همچنین در صفحه 236 «ناگفته‌های انقلاب 57 » ادعا می‌شود: «آقای بهزاد نبوی- سخنگوی دولت وقت - در مصاحبه‌ای گفت: «ما با گرفتن سفارت آمریکا دولت موقت را از اریکه قدرت به زیر کشیدیم.» این جمله ادعایی در هیچ آرشیوی یافت نشد، ضمن این که خودم صحت و سقم مطلب نسبت داده شده به آقای بهزاد نبوی را از خود ایشان جویا شدم که آن را کذب محض خواندند.

منبع:صبح نو

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌ها

R41383/P41383/S9,1299/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۰۰۶۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از دست‌افزارهای سنگی نویافته کشف رود

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی در این نشست تخصصی که در موزه بزرگ خراسان برگزار شد، گفت: کشف رود، رودخانه‌ای تاریخی، اساطیری و باستان‌شناسی است که نویافته‌های عصر «پلئیستوسن» در امتداد این رودخانه کشف رود بخشی از تاریخ این سرزمین کهن را نمایان می‌کند.

احسان زهره‌وندی افزود: هم‌چنین با رونمایی از نخستین دست‌افزار‌های سنگی آشولی در شمال شرف فلات ایران دستاوردی مهم از تاریخ این استان و ایران در معرض دید عموم قرار گرفته است.

وی با اشاره به چالش‌های زیست محیطی پیرامون کشف رود گفت: با رونمایی از مطالعات باستان‌شناسی و نویافته‌های محدوده کشف رود اهمیت این رودخانه دوچندان شده و وظیفه همه دستگاه‌هایی اجرایی است که این میراث ارزشمند طبیعی و تاریخی را حفظ کنند.

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی افزود: ارائه دستاورد‌های پژوهشی جدید محوطه قادرآباد توس نیز اهمیت منطقه تاریخی توس در کنار کشف رود را نشان می‌دهد و امیدواریم با روشن شدن بخشی از تاریخی کهن این سرزمین توجه مسئولان و مردم به این منطقه تاریخی جلب شود.

دیگر خبرها

  • کتاب «چالش‌های تاریخی» اثر سلیمی نمین رونمایی شد
  • مراسم رونمایی از کتاب چالش های تاریخی
  • «دست‌های فیلمسازان ما را در پروژه‌های تاریخی بسته‌اند»
  • نق‌نق‌‌نویسی داستان اجتماعی نیست
  • افتضاح تاریخی؛ رکورد بی‌سابقه چلسی در لیگ برتر انگلیس!
  • ۷۰ اثر موزه شوش مرمت شد
  • کینه صهیونیستی به روایت مصری
  • حشاشین؛ کینه صهیونیستی به روایت مصری
  • رونمایی از دست‌افزارهای سنگی نویافته کشف رود
  • رکوردی تاریخی از امیررضا رفیعی در لیگ برتر