Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-29@12:35:47 GMT

اشرف غنی: طالبان در حال پیروزی در جنگ افغانستان نیست

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۰۰۸۳۰

اشرف غنی: طالبان در حال پیروزی در جنگ افغانستان نیست

در بحبوحه تشدید حملات گروه شبه‌نظامی طالبان و توسعه مناطقی که تحت کنترل این گروه قرار دارد، رئیس‌جمهور افغانستان تاکید کرد که کشورش جنگ را به طالبان نمی‌بازد و در خطر فروپاشی قرار ندارد.

به گزارش ایسنا، اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان از طریق پیام ویدئویی به مخاطبان آمریکایی در دانشکده مطالعات بین‌المللی پیشرفته در دانشگاه جان هاپکینز در واشنگتن گفت: دولت من قصد دارد همچنان از طریق مذاکره، صلح با طالبان را دنبال کند؛ گروهی که هیچ تمایلی به مذاکرات مستقیم با دولت کابل که آن را نامشروع می‌داند، نشان نداده‌ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حالی که یک بمب‌گذاری انتحاری در کابل و حمله مرگبار شبه‌نظامیان به مناطق شرق افغانستان حاکی از آن است که قدرت کنترل دولت روز به روز در حال کاهش است اما اشرف غنی گفت: طالبان در موضع پیروزی قرار ندارد. بیش از 28 هزار نیروی افغان در چهار سال گذشته کشته‌ شده‌اند اما ارتش کشور ما قادر خواهد بود مادامی که نیروی هوایی و نیروهای کماندو دارد، مناطق از دست داده را بازپس گیرد.

وی افزود: اکثر شکست‌ها به نیروهای امنیتی وارد شده‌ است که در موقعیت‌های استاتیک دفاعی قرار داشتند و به همین خاطر دولت در حال تجدیدنظر درخصوص استقرار نیروهای خود است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، رئیس‌جمهور افغانستان در جریان سخنرانی به مناسبت روز کهنه سربازان به از "خودگذشتگی‌های نیروهای آمریکایی در افغانستان" ادای احترام کرد. از جمله این آمریکایی‌ها می‌توان به برت تیلور، یکی از شهرداران ایالت یوتا اشاره کرد که به عنوان سرگرد در گارد ملی ارتش ایالت یوتا خدمت می‌کرد و به کماندوهای افغان آموزش می‌داد. تیلور 39 ساله هفته پیش به ضرب گلوله یکی از کارآموزهای افغان خود کشته شد.

اما اشرف غنی همچنین در اقدامی نادر به میزان تلفات در بین نیروهای افغان به صورت علنی اشاره کرد.

وی توضیح داد که چطور از زمانی که نیروهای افغان مسئولیت عملیات‌های جنگی در این کشور را برعهده گرفته‌اند تعداد تلفات نیروهای ائتلافی به رهبری آمریکا کاهش یافته است.

وی گفت: از سال 2015 میلادی 58 نیروی آمریکایی در افغانستان کشته شده‌اند در حالی که در همین دوره 28 هزار و 529 تن از نیروهای امنیتی افغان جان خود را از دست داده و شهید شده‌اند.

مقامات نظامی آمریکا پیشتر اشاره کرده بودند که تلفات نیروهای افغان افزایش یافته اما از ارائه آمار دقیق به خاطر حساسیت‌های سیاسی اجتناب کرده بودند.

اشرف غنی درخصوص موضوع مهم نقش آمریکا در مذاکرات با طالبان گفت: یک توافق کامل بین دولت‌های واشنگتن و کابل درخصوص پیشبرد این روند صلح وجود دارد. مشارکت آمریکا تضمین می‌کند که مذاکره با طالبان نه تنها به مذاکره با طالبان بلکه با مذاکره مستقیم میان دولت کابل و طالبان منجر شود.

وی تاکید کرد که دولت افغانستان به دنبال دستیابی به صلح از طریق مذاکره است اما از موضع ضعف نیز وارد نخواهد شد.

هم‌زمان از نشانه‌های احتمالی از تلاش‌های آمریکا، پاکستان روز دوشنبه دو تن از مقامات طالبان را آزاد کرد.

با این حال اشرف غنی گفت: پاکستان هنوز باید حس فوریت و نیاز شدید را در دستیابی به پایان جنگ افغانستان و تغییر در سیاست‌هایش نشان دهد.

کابل بارها اعتراض کرده که رهبران و مقامات طالبان افغانستان از پناهگاه‌هایی در داخل پاکستان برخوردار هستند؛ اظهاراتی که اسلام آباد آن را رد می‌کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: افغانستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۰۰۸۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امضای تفاهمنامه همکاری وزارت مهاجرین طالبان با موسسات خصوصی

وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان طالبان از امضای تفاهمنامه همکاری میان این وزارت با دو موسسه به ارزش بیش از دو میلیون و ۶۰۰ هزار دلار خبر داده است. 

براساس این تفاهم‌نامه‌ها، این مبلغ پول در بخش کمک‌های بشری برای بیش از ۱۶ هزار خانواده نیازمند به کار گرفته می شود.

به گفته مسئولان این کمک ها در مرکز و ولایت‌های پروان، کاپیسا، پنجشیر، لوگر، میدان وردک، پکتیا، پکتیکا، خوست، غزنی و ننگرهار به‌مصرف می‌رسد.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • آمریکا: از هر اهرمی در افغانستان استفاده می‌کنیم
  • مک‌کال:بایدن برای آزادی زندانیان از افغانستان کاری نکرده است
  • محو فلج اطفال در افغانستان
  • امضای تفاهمنامه همکاری وزارت مهاجرین طالبان با موسسات خصوصی
  • آمریکا: مبارزه با گروه‌های تروریستی به نفع حکومت طالبان است
  • پشت پرده حمله به شهروندان چینی در پاکستان چیست؟/ دولت نوپا در اسلام آباد با بحران امنیتی دست به گریبان شد
  • استفاده طالبان از بالگردهای آمریکا پیام ضعف واشنگتن است
  • یوناما: مهاجرین افغان از پاکستان به اجبار اخراج نشوند
  • تشکر طالبان از ایران / مدتی دیگر هم صبر و حوصله داشته باشید
  • طالبان: پاکستان از مهاجرین به‌عنوان ابزار فشار استفاده نکند