در زنجان کنسرتی لغو نمیشود اما...
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۰۰۸۴۳
به گزارش خبرنگار ایلنا، «کنسرتهای پژوهشی» عنوانی است برای هفت اجرای زنده موسیقی سنتی ایران که به همت خانه هنرمندان و خانه موسیقی از چهارشنبه ۲۳ آبان تا پنجشنبه ۲۰ دی در خانه هنرمندان برگزار میشود.
این هفت گروه عبارتند از؛ گروه نواگردان به سرپرستی پویا محمدی و خوانندگی پوریا عابدینی، گروه پرنیا به سرپرستی حسین پرنیا، گروه سرشک به سرپرستی یحیی علوی و خوانندگی مهدی قاسمی، کنسرت هادی حسینی (ساز) و قاسم رحیمزاده (آواز)، گروه دیر به سرپرستی حمید خبازی، گروه کاشان به سرپرستی مجید خلیق و خوانندگی داوود معمارنژاد و گروه بوم به سرپرستی سپهر سراجی.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
پویا محمدی (سرپرست گروه موسیقی نواگردان) که قرار است با حضور پوریا عابدینی به عنوان خواننده روی صحنه برود؛ در مورد سابقه این گروه گفت: گروه موسیقی نواگردان در سال ۹۲، ۹۳ در زنجان شکل گرفت و اولین اجرایش در زنجان به خوانندگی آقای حجت اشرفزاده در کنسرتی با عنوان «بهار میشود» روی صحنه رفت. در سال ۹۴، در زنجان جشنواره موسیقیای داشتیم که در آن مقام اول را کسب کردیم و در سال ۹۵ هم همین طور؛ به این ترتیب دو سال پی در پی در جشنواره گروهنوازی زنجان مقام اول را به دست آوردیم و الان با همین گروه درگیر ضبط آلبوم هستیم. یکی از آلبومهایمان ضبط شده است با عنوان «وای باران» با خوانندگی شهرام آبرومند که درگیر میکس و مسترش هستیم.
او در مورد اجرای ۲۳ آبان گروه نواگردان در قالب کنسرتهای پژوهشی در خانه هنرمندان توضیح داد: در اجرای ۲۳ آبانمان بخشی از اجرا دوئت سنتور و سازهای کوبهای است به همراه مسعود جعفری که بخشی از آن را خودم آهنگسازی کردهام و بخشی از آن هم بر پایه بداهه است. هدف من این است که به بداههنوازی که متاسفانه کمرنگ شده است بیش از این بپردازیم. چون بخشی از خاصیت موسیقی ایرانی و موسیقی شرق همین بداهه است.
این نوازنده سنتور زنجانی افزود: در بخش دوم تصنیفی را میزنیم به نام «شبگیر» که از ساختههای خودم است روی شعری از آقای هوشنگ ابتهاج. همچنین تصنیف دیگری به نام «عشق» روی شعری از آقای فریدون مشیری که ساخته و تنظیم خودم است و سپس تصنیفی داریم به نام «چشم جهانبین» ساخته و تنظیم دوست خوبم محمدرضا عزیزی روی شعری از حافظ و یک قطعه ضربی از استاد غلامحسین بیگجهخوانی با تنظیم استاد محمدعلی کیانینژاد و تصنیف آخر هم «محبوب من وطن» است از ساختههای استاد مشکاتیان روی شعری از برزین آذرمهر.
محمدی در مورد نوازندگانی که در این اجرا حضور دارند هم گفت: در پارت اول مسعود جعفری به عنوان نوازنده سازهای کوبهای مرا که سنتور میزنم همراهی میکند و در پارت دوم پوریا سلیمانی (نوازنده تار)، محمدرضا عزیزی (نوازنده بمتار)، میلاد جعفری (نوازنده سهتار)، نگین محمدی (نوازنده کمانچه)، محسن محمدی (نوازنده کمانچه) و جلال نقیلو (نوازنده تنبک) حضور دارند.
فرزند اصغر محمدی (نوازنده سنتور، آهنگساز و سرپرست گروه موسیقی اشراق) درباره مشکلاتی که اهالی موسیقی ساکن زنجان ناچارند با آن دست و پنجه نرم کنند، گفت: مشکلات ریشهایاند و مختص قم، اصفهان، زنجان و غیره نیست و حتی در خود تهران هم هست. در زنجان ما شاهد لغو کنسرت نیستیم و این جالب است ولی در عوض مگر گرفتن مجوز اجرا به همین سادگی است؟! همان یک سالی که من در زنجان کنسرت گذاشتم با هزار بدبختی مجوز گرفتم و بعد از آن بارها درخواست دادم و متاسفانه اداره ارشاد زنجان هر بار درخواست مرا رد کرد. بیمهری در حق ما بسیار شده است، ازجمله وقتی اولین آلبومم را با استاد ارژنگ کامکار منتشر کردم به نام «در سایه سرو»، ارشاد زنجان اساسا این آلبوم را که من به عنوان شخصی از زنجان با سن کم در آن حضور داشتم، نادیده گرفت! اینها برای من مهم نبوده است و نیست، منتها بیمهری ارشاد زنجان نسبت به بعضی موزیسینها امری انکارناپذیر است.
منبع: ایلنا
کلیدواژه: اصغر محمدی موسیقی زنجان نوازنده سنتور
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۰۰۸۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مظلومتر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم
به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، کنسرت «اشعار نو از نغمههای کهن» در نوزدهمین شب موسیقی فرهنگسرای ارسباران در شبهای پنج شنبه و جمعه، ۶ و ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برگزار شد. در این کنسرت که به سرپرستی محمدرضا برزین و خوانندگی صادق شیخ زاده اجرا شد، تصنیفها و قطعات پیش در آمد اصفهان، شاه ختایی، پنبه جاری، المنت و لله، کهربا، نخجیر، ریشه در خاک، حریم یار، کردی و آفتابکاران با آهنگسازی علی اصغر بهاری، محمد رضا برزین، صادق شیخ زاده و قطعاتی با ملودیهای قدیمی و محلی بر اساس اشعاری ازهوشنگ ابتهاج، فریدون مشیری، فاضل نظری، علی حاتمی، حامد عسگری و اشعار محلی اجرا شد.
صادق شیخ زاده خواننده درباره این کنسرت گفتوگویی با خبرگزاری آنا انجام داده که مشروح آن را میخوانید:
لطفا درباره جزییات این کنسرت برایمان توضیح بدهید .
کنسرت نغمههای کهن یا اشعاری نو از نغمههای کهن یک اجرای دغدغه انگیز برای شنیده شدن نغمههای با اصالت است، آنچه که امروزه بیشتر مردم در ارتباط با گذشته با آن در ارتباط هستند. تمام تلاشمان این بود که بتوانیم در قالب یک موسیقی اصیل به بازخوانی نغمههایی بپردازیم که برگرفته از موسیقی فولکلور، موسیقی دستگاهی یا برگرفته از رسوم و آیینهای مناطق مختلف هستند تا با اشاعه آنها مردم شعر تازه بشنوند و فضایی تداعی کنیم که اگر چه به جهت کلامی به مردم نزدیکتر است، اما ممکن است نغمههای آن در طول سالیان سال فراموش شده باشد.
چطور شد در فرهنگسرای ارسباران اجرا رفتید؟
از سویی به جهت حمایتهای فرهنگسرای ارسباران و اینکه تصمیم گرفتیم جایی اجرا برویم که مردم هم قدرت خرید داشته باشند و بتوانند در این کنسرت شرکت کنند و خوشبختانه استقبال هم از کنسرت خوب بود به طوریکه یک سانس را به دو سانس در دو شب رساندیم ، امیدواریم این استقبال ادامه پیدا کند و بتوانیم در روزهای دیگر هم اجرا داشته باشیم
درباره قطعات و سازندگان آن هم برایمان توضیح دهید؟
اجرا توسط قطعات تنظیم و یا ساخته شده محمدرضا برزین اتفاق میافتد که نوازنده خوبی در ساز سه تار است، سنتور را سوها شمعدانی،عود آناهیتا نصیریان، سازهای کوبهای پویان توکلی ، تنبک امیرحسین تات و ساز سه تار با مسعود صادقی است.
با توجه به مبالغ بالای کنسرتها در این ایام، چقدر قدرت خرید مردم و حضور عموم برای شرکت در این کنسرت برایتان اولویت داشت؟
در واقع این نکته برایمان حائز اهمیت بود، چقدر هم خوب است که دولت و حاکمیت بخشی از هزینههای کنسرتها را تقبل کند. بدون تعارف این تعداد کنسرتی که هر شب در کشور برگزار میشود اگر بخشی از هزینهها را هم دولت بدهد، خیلی استقبال چشمگیر میشود، بنابراین سر سفره فرهنگی مردم باید یارانههای دولتی با حمایتهایی این چنین داشته باشیم که خوشبختانه ما توانستیم از آن برخوردار شویم.
ما امروز میبینیم که حتی خوانندههای شهیر موسیقی ایرانی روی به موسیقیهای الکترونیک و موسیقیهای غیر ایرانی میآورند، حتی به نظر من آن موسیقیها موسیقیهای پاپ نیست همانطور که بهتر از من میدانید موسیقی پاپ موسیقی مردمی هست بنابراین یک موسیقی میتواند موسیقی کلاسیک باشد، فولکلور باشد حتی سنتی باشد به خاطر فرم اجرا ولی پاپ تلقی شود، یعنی جمیع مردم با آن احساس نزدیکی کنند، حتی این موسیقیهایی که توسط بعضی از خوانندهها اجرا میشود و به روی صحنه میرود موسیقیهای پاپ نیستند.
البته برخی هم موسیقی خاص هستند، موسیقی که در ژانر موسیقی الکترونیک، موسیقی کلاسیک، حتی موسیقی کلاسیک غربی است ولی باز این حرف به این منظور و به این مفهوم نیست که آنها نباید باشد چرا آنها هم باید باشند، اما اقبال صد درصدی خوانندگان موسیقی اصیل ایرانی به آن موسیقیها منجر به این میشود که این سمت ما خیلی خالی باشیم ما خیلی تنها و معدود باشیم امروزه شما میشنوید که توسط یک سلسله از هنرمندان عزیز و گرامی ابراز نگرانی درباره تئاتر وجود دارد، این هم به جا است اما واقعا باید بگویم که مظلوم تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است حتی موسیقی سنتی هم نه، موسیقی اصیل ایرانی.
متأسفانه به دلیل ذائقهای که توسط عدهای بین مردم ایجاد شده، دافعه نسبت به سازهایی چون سه تار، سنتور،عود، سازها کوبهای و آواز ایرانی ایجاد شده است، در صورتی که اینها شاخههای موسیقی اصیل ایرانی هستند.
شما سالهاست که در عرصه آواز ایرانی فعالیت میکند، دراین باره چه تجربیاتی دارد و برایمان بگویید.
به عنوان کسی که برنامه های مختلف داشتهام میگویم، که اتفاقاً مردم در مناسبتهای آیینی خودشان بسیار هم علاقمند این موسیقی و آوازها هستند، اگر این آوازها درست طراحی شود برای لحظات خلوت آدمی فوق العاده است.
ما انسانها دارای حالتهای مختلف، متنوع و گوناگونی به جهت روانی هستیم و برای هر کدام از این حالتها موسیقی خاص خود را طلب میکنیم و مثل یک نوع تغذیه روحی است، به همین دلیل ما به تمام فرهنگها که از دل فرهنگ خودمان بیرون میآید ادای دین میکنیم و به آن اصالت میدهیم و در این مواجهه هم نیاز داریم که هر کدام از آنها را مصرف کنیم اتفاقاً موسیقی جدی هم موسیقی مصرفی است، اما موسیقی مصرف شده برای حالات خاص آدمی و هر آدمی البته حالات خاص خودش را دارد اما این طیف حالتها از چند گونه بیرون نیست و من امیدوارم که این نوع اجراها مورد حمایت قرار بگیرد.
بنابراین اگر حمایت درستی صورت گیرد، اقبال مردمی هم زیاد میشود و ما با فوجی از مخاطب روبه رو میشویم، در حال حاضر کنسرتهایی که در سالنهای مجلل برگزار میشوند که بعضا حتی استانداردهای ابتدایی موسیقی را هم ندارند. ما سالن تخصصی اجرای کنسرت کم داریم اما هستند اندازهای که کارمان راه بیافتد.
انتهای پیام/