Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر خارجه کشورمان گفت: اروپایی‌ها هنوز آمادگی اجرای تعهد سیاسی را هم‌زمان با دادن بهای اقتصادی ندارند.

به گزارش صدای ایران،محمد جواد ظریف در گفت‌وگو با روزنامه قطری العربی الجدید چاپ لندن در پاسخ به این سوال که آیا همانطور که حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران می‌گوید تحریم‌های اقتصادی روی شما تاثیر نگذاشته است، اگر اینگونه باشد چرا شما در تمامی سطوح تلاش می‌کنید تا شرکایی پیدا کنید که با تحریم‌ها مخالفت کنند، گفت: طبیعتا تحریم‌ها تاثیرات اقتصادی به دنبال دارند اما بر سیاست ما تاثیری نگذاشته است و دور دوم تحریم‌ها چیز جدیدی نداشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما نتایج تحریم‌ها را از شش ماه پیش یعنی از زمان خروج آمریکا از برجام و بلکه از اکتبر گذشته وقتی که فعالان اقتصادی فهمیدند دونالد ترامپ این تصمیم را اتخاذ می‌کند لمس کردیم. از آن زمان تبعات آن روی اقتصاد تاثیر گذاشت و مردم را هدف قرار داد و آمریکایی‌ها امید داشتند که این فشار موجب می‌شود ملت به دولت فشار بیاورد تا سیاستش را تغییر دهد و یا حتی تمام نظام را تهدید کند.

وی در پاسخ به این سوال که تاریخ 5 نوامبر به پایان رسید و علیرغم وعده ها هنوز در رابطه با سازوکار مالی اروپایی ها چیزی اعلام نکردید و اتحادیه اروپا تا کنون حتی جایی برای قرار دادن سیستم اقتصادی(spv) پیدا نکرده است تا چه میزان به هدف و نیت اروپایی ها در مقابله با تحریم ها اعتماد دارید گفت: حیات توافق با هدف کسب مزایای اقتصادی آن باید حفظ شود و اروپایی‌ها برای حفظ آن برخی تعهدات را اجرا و حتی در محافل سیاسی اعلام کردند، اما در عرصه اجرا و عمل، موانعی بر سر راهشان قرار گرفت و ما می‌دانیم که  اروپایی‌ها هنوز آمادگی اجرای تعهد سیاسی را هم‌زمان با پرداخت هزینه اقتصادی ندارند، آن‌ها تلاش می‌کنند تا بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای دستاوردهای‌شان را حفظ کنند. این سیاست در طولانی مدت به سود اروپایی ها نخواهد بود بلکه هزینه بیشتری متحمل خواهند شد با این حال ما ارتباط مداوم با شرکای اروپایی ، چین و روسیه داریم و تلاش می کنیم تا راه هایی برای مقابله با تحریمها و یا کاهش آنها پیدا کنیم. درست است که آمریکا قدرت اقتصادی زیادی دارد اما علیرغم نگرانی برخی شرکت ها تمام کشورهای جهان مخالف تحریم های آمریکا هستند.

محمدجواد ظریف در پاسخ به این سوال که آیا روابط شما با چین، ترکیه و هند برای حفظ اقتصاد ایران کافی است گفت: اقتصاد ایران قدرت رشد و پیشرفت دارد و روابط با کشورهای دیگر یکی از دلایل این امر است ، ما توان های داخلی داریم ؛ توان انسانی، طبیعی ، علمی و فنی و همه آنها بر آینده اقتصاد تاثیر می گذارند. روابط خارجی بسیار مهم است اما تنها راه پیشرفت و گسترش اقتصاد نیست  و این مساله باعث شده است که ایران متفاوت تر از دیگر کشورهای منطقه باشد که اگر روابط شان با دیگر کشورها نبود نمی توانستند مقاومت کنند. این مساله نه تنها ما را در مقابله با تحریم ها کمک کرد بلکه در عبور از آنها نیز به ما کمک می کند.

وزیر خارجه کشورمان در رابطه با معافیت برخی کشورها از تحریم‌های نفتی گفت: ما پیش از این گفتیم که آمریکا نمی‌تواند صادرات نفت ایران را به صفر برساند و این همین چیزی است که به دست آمد و به دست می آید ، آمریکا نمی تواند صادرات ما را به طور گسترده کاهش دهد. ایران توان صادرات نفت خود را دارد و بازار جهانی به آن نیاز دارد و به همه ثابت خواهد کرد که با قدرت در آینده در بازار حضور پیدا می کند.

منبع: صدای ایران

کلیدواژه: اروپا اقتصاد تعهد سیاسی تحریم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۰۱۱۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار رئیس جمهور فرانسه به اروپا: نباید دست نشانده آمریکا باشیم

به گزارش جماران به نقل از یورونیوز، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه از رهبران اروپا خواست تا کشورهای تحت رهبری خود را در برابر چالش‌های یک جهان تغییر و تحول یافته بیش از پیش تقویت کنند.

رئیس جمهوری فرانسه که در دانشگاه سوربن در حضور ۵۰۰ میهمان از جمله سفرای بیست و شش کشور دیگر عضو اتحادیه اروپا سخن می‌گفت در این خصوص هشدار داد: «اروپای امروز ما فانی است و ممکن است از بین برود.»

وی در این مراسم که در آن دانشجویان، محققان و اعضای دولت فرانسه حضور داشتند خواستار تقویت دفاع قوی و یکپارچه اروپا در برابر تهدید‌ها و چالش‌های جدید شد.

رئیس جمهوری فرانسه با تاکید بر «فانی بودن اروپا و هویت اروپایی و این که چنین سرنوشتی فقط به انتخاب‌های ما بستگی دارد»، هشدار داد که اروپا در دنیایی که قوانین و قواعد آن تغییر کرده، برای مقابله با «خطرات پیش روی خود» به اندازه کافی مجهز نیست.

آقای ماکرون ضمن ترسیم چشم‌انداز خود از یک اتحادیه اروپای قوی و با رویکردی قاطعانه‌تر در عرصه جهانی تاکید کرد که این قاره نباید به دست نشانده‌ای برای ایالات متحده تبدیل شود.

وی خطاب به حاضران در رویدادی که از آن به عنوان چشم‌انداز رئیس جمهوری فرانسه برای آینده اروپا یاد شده بود، هشدار داد: «طیِ دهه‌ی آینده ... خطر تضعیف [اروپا] یا حتی تنزل آن، بسیار زیاد است.»

به اعتقاد امانوئل ماکرون، اروپا باید خود را از وابستگی بیش از حد به روسیه در بخش انرژی و نیز در زمینه تامین امنیت، رها کند. 

او رفتار روسیه را پس از حمله به اوکراین «رها و غیرقابل مهار» توصیف کرد و هشدار داد که دیگر مشخص نیست مرزهای تحرکات مسکو تا کجاست.

تهدید حیاتی

رئیس جمهوری فرانسه سپس تاکید کرد شرط لازم برای امنیت اروپا این است که «روسیه در جنگ تجاوزگرانه علیه اوکراین پیروز نشود.»

آقای ماکرون ضمن هشدار نسبت به این نکته که اروپا با تهدید حیاتی ناشی از تجاوز روسیه مواجه است، از رهبران اروپایی خواست تا یک استراتژی دفاعی «معتبرو یکپارچه» را در پیش گیرند که کمتر به ایالات متحده وابسته باشد؛ وی در این خصوص تاکید کرد که اروپا نمی تواند «دست‌نشانده» ایالات متحده باشد.

وی همچنین زنگ خطر را در خصوص آنچه «بی‌توجهی روسیه و چین به قوانین تجارت جهانی» خواند به صدا درآورد و از اتحادیه اروپا خواست تا در راهبرد تجاری خود تجدید نظر کند.

امانوئل ماکرون در همین راستا خواستار «بازنگری» در سیاست تجاری اتحادیه اروپا برای دفاع از منافع کشورهای عضو شد و چین و ایالات متحده را متهم کرد که دیگر برای قوانین تجارت جهانی احترام قائل نیستند.

او بدین ترتیب بار دیگر به همان مضامین سخنرانی سوربن خود در سپتامبر ۲۰۱۷، چندین‌ ماه پس از به دست گرفتن قدرت در کشورش بازگشت.

این در حالیست که هفت سال بعد، جهان با برگسیت، کووید-۱۹ و تهاجم نظامی روسیه به اوکراین به کلی متحول شده است.

آقای ماکرون گفت که در هفته‌های آینده از شرکای اروپایی درخواست خواهد کرد که پیشنهادات خود را برای چشم‌انداز آینده اروپا ارائه دهند.

وی در همین راستا افزود که اروپا همچنان نیاز دارد ظرفیت‌های دفاع و امنیت سایبری خود را بیش از پیش تقویت کند.

در همین حال، در خرید تجهیزات نظامی باید به تامین کنندگان اروپایی اولویت داده شود. ماکرون از ایده وام اروپایی برای تامین مالی این تلاش حمایت کرد.

«مانیفست چشم‌انداز آینده اروپا»

پس از برکسیت و کنار رفتن آنگلا مرکل، صدراعظم پیشین آلمان از قدرت، رئیس جمهوری ۴۶ ساله فرانسه اغلب توسط مفسران به عنوان رهبر شماره یک اروپا شناخته می شود.

با این حال، حزب تحت ریاست امانوئل ماکرون در انتخابات اروپایی ماه ژوئن بر اساس نظرسنجی‌ها وضعیت مناسبی ندارد و ممکن است با شکستی سنگین روبرو شود.

حزب «جمهوری به پیش» در نظرسنجی‌ها به طور قابل توجهی از احزاب راست افراطی عقب افتاده و حتی این احتمال وجود دارد که پس از سوسیالیست‌ها در رتبه سوم قرار گیرد.

امانوئل ماکرون در سخنرانی خود هیچ اشاره ای به انتخابات اتحادیه اروپا نکرد، اگرچه تحلیلگران نطق روز پنجشنبه او را در سوربن نوعی «مانیفست برای آینده اروپا» قلمداد می‌کنند و معتقدند که او نخستین گام‌ها را برای ورود با کارزار انتخاباتی برداشته است.

 

دیگر خبرها

  • صف‌آرایی شکست‌خوردگان، علیه ایران | آمریکا و اروپا دوباره دست به تحریم شدند
  • مقاومت برخی کشورهای اروپایی برای ممنوعیت واردات ال‌ان‌جی از روسیه
  • هشدار رئیس جمهور فرانسه به اروپا: نباید دست نشانده آمریکا باشیم
  • تعهد پاکستان برای اجرایی کردن خط لوله صلح/ پارادایم جدید از قدرت اقتصادی ایران در آسیا
  • ماکرون: دست‌نشانده آمریکا نیستیم
  • فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»
  • تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران، تلاشی سیاسی و بی‌اثر برای کسب رضایت صهیونیست‌ها
  • گفت و شنود/ به سه دلیل!
  • دست خالی غرب در برابر ایران | وقتی تیغ تحریم دیگر نمی‌بُرد!
  • اروپا درصدد اعمال تحریم علیه ۱۰ شرکت مرتبط با روسیه