Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-05-07@09:16:10 GMT

عملکرد موفق آخوندی در افزایش هزینه‌های زندگی+جدول

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۰۱۲۰۱

عملکرد موفق آخوندی در افزایش هزینه‌های زندگی+جدول

هزینه پرداختی اجاره در تهران در ۵ سالی که آخوندی وزیر مسکن بود، به طور چشمگیری افزایش داشته است.

 سرویس اقتصاد مشرق - مروری بر جدیدترین آماری که از سوی بانک مرکزی در خصوص هزینه‌های زندگی خانوار ایرانی در سال ۱۳۹۶ منتشر شده است، به خوبی گویای عملکرد ضعیف دولت طی سالیان اخیر در افزایش رفاه عمومی جامعه است بطوریکه مقایسه میان هزینه‌ها و درآمدهای هر خانوار در سال مورد اشاره با مدت مشابه در ابتدای روی‌کار آمدن دولت روحانی به خوبی گویای این افزایش هزینه‌ها و کاهش سرانه‌ها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید مسکن در دوره آخوندی چقدر گران شد؟ خلاصه فعالیت آخوندی در وزارت راه و شهرسازی ضرر سالانه ۹ هزار میلیاردی آخوندی به کشور

* افزایش ۷.۵ میلیونی اجاره خانه در دوران آخوندی

براساس این آمار، هزینه پرداختی اجاره در تهران در ۵ سالی که آخوندی وزیر مسکن بود، به طور چشمگیری افزایش داشته است.

در این رابطه اگر بازه زمانی انتهای سال۱۳۹۱ و شروع سال۹۲ را تا پایان سال ۱۳۹۶ (براساس آخرین اطلاعات موجود) بازه ۵ ساله مدیریت آخوندی در وزارت مسکن در نظر بگیریم،  بطوریکه متوسط هزینه پرداختی برای اجاره بها در انتهای سال ۱۳۹۱، مبلغی در حدود ۶ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان بود که در سال ۱۳۹۶ به ۱۴ میلیون تومان افزایش یافت.

به عبارت دیگر هزینه پرداختی خانوارها برای اجاره بها در بازه یاد شده بیش از ۱۱۰ درصد و قریب به ۷.۵ میلیون تومان افزایش یافته است.

افزایش میزان اجاره مسکن در دوران وزارت آخوندی سال متوسط اجاره‌بها

۱۳۹۱

۶.۶۴۳.۰۰۰

۱۳۹۲

۹.۱۲۹.۰۰۰

۱۳۹۳

۱۰.۲۵۵.۰۰۰

۱۳۹۴

۱۱.۵۱۵.۰۰۰

۱۳۹۵

۱۲.۹۹۰.۰۰۰

۱۳۹۶

۱۳.۹۵۰.۰۰۰

آمارهای منتشره از سوی وزارت راه و شهرسازی نیز گویای این میزان افزایش قیمت در اجاره بهاست بطوریکه براساس اطلاعات منتشره توسط این وزارتخانه در فرودین ماه سال ۱۳۹۳، شاخص اجاره بها در تهران ۱۹۶ هزار ریال بود که این رقم در بهمن ماه سال ۱۳۹۶ به ۲۹۹ هزار ریال افزایش یافت.

به عبارت دیگر، اگر خانواری در شهر تهران در سال ۱۳۹۳ خانه‌ای با متراژ میانگین ۶۰ متر اجاره می‌کردند بابت این قرارداد باید ماهانه حدود ۱ میلیون و ۱۷۶ هزار تومان اجاره پرداخت می‌کردند که این رقم در بهمن‌ماه۱۳۹۶ به حدود ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده است.

* افزایش اجاره نشینان در دولت روحانی

علاوه بر افزایش هزینه اجاره بها، مقایسه آماری میان تعداد اجاره نشینان در دولت روحانی و وزارت آخوندی نیز بیانگر افزایش تعداد بی‌خانه‌هاست. براساس نتایج سرشماری عمومی سال ۱۳۹۰ تعداد خانوارهای اجاره‌نشین کشور ۵ میلیون و ۶۰۷ هزار خانوار بود. اما در سرشماری سال ۱۳۹۵ تعداد خانوارهای اجاره‌نشین به ۷ میلیون و ۲۵۰ هزار خانوار افزایش پیدا کرده است که بیانگر افزایش ۲۹ درصدی جمعیت خانوارهای اجاره‌نشین در این ۵ سال است.

از سوی دیگر، افزایش قیمت ۵ میلیونی در حالی است که هنوز آمار میزان افزایش قیمت در سال جاری و باتوجه به تاثیری که سایر شاخص‌های اقتصادی نظیر نرخ سود سپرده بانکی، افزایش قیمت ارز و سکه و همچنین ورود نقدینگی بر بازار مسکن گذاشتند، منتشر نشده است اما می‌توان حدس زد نرخ اجاره بها نسبت به سال قبل تا ۵۰ درصد نیز افزایش یافته باشد.

کارشناسان علت این افزایش میزان اجاره بها را نتیجه سیاست‌های غلط عباس آخوندی در وزارت راه و شهرسازی می‌دانند که سبب سخت تر شدن زندگی بسیاری از هموطنانمان شده است اما در مقابل این فشاری که بر زندگی مردم وارد شد، اهداف و برنامه‌های گروه‌هایی را نیز محقق کرد که از جمله آن می‌توان به مسئولین شهری تهران اشاره کرد که همچنان به دنبال افزایش هزینه‌های زندگی در تهران هستند.

* چه کسانی به‌دنبال گران شدن زندگی در تهران هستند؟

این روند افزایش قیمت برای زندگی بخصوص در بخش مسکن و اجاره نشین‌ها در تهران در حالی اتفاق افتاد که طی سالیان اخیر، مسئولان دولتی و چهره‌های سیاسی حامی دولت، بارها بر لزوم گران شدن زندگی در پایتخت اشاره و خواستار افزایش قیمت‌ها حتی به قیمت له شدن بخشی از جامعه زیر فشار گرانی بودند.

در این زمینه می‌توان به سخنان سیدحسین هاشمی استاندار سابق تهران در اوایل سال گذشته اشاره کرد که از برنامه افزایش قیمت‌های زندگی در تهران برای کاهش روند مهاجرت به پایتخت گفته بود: «باید همچون سایر کشورهای پیشرفته، هزینه زندگی در شهرهای بزرگ را بالا برد تا از ورود جمعیت کم کرد»

سایر مسئولان تهرانی نیز با تکرار همین عقیده به‌دنبال بالابردن هزینه زندگی در پایتخت هستند که سخنان مرتضی الویری رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز گواه بر این مدعاست. وی در گفتگویی با یکی از رسانه‌ها در خصوص درآمدهای شهری گفته بود:

« می‌خواهیم شهر را به سمتی پیش ببریم که مردم هزینه خدماتی که به آنها داده می‌شود را پرداخت کنند... هر کسی در شهر تهران زندگی می‌کند، باید هزینه زندگی در آن را بپردازد. در تمام دنیا این امر مرسوم است که هزینه زندگی در شهرهای بزرگ بیشتر از حومه باشد، برای همین بسیاری تشویق می‌شوند در خارج از کلانشهرها زندگی کنند.»

مرعشی عضو حزب کارگزاران سازندگی و صفایی فراهانی از فعالین اصلاح‌طلب نیز از دیگر افرادی بودند که بر لزوم گران شدن زندگی در تهران با مسئولان دولتی همصدا شدند. به عنوان نمونه مرعشی در خصوص هزینه‌های زندگی در تهران گفته بود: «برای اینکه محیطی برای زندگی و هوایی برای تنفس باقی بماند، باید شرایط زندگی در تهران به نسبت سایر کلانشهرها از جمله اصفهان و مشهد گران شود.»

منبع: مشرق

کلیدواژه: حمایت از کالای ایرانی بازار سکه و ارز پرسپولیس انتخاب شهردار بازار مسکن توهین آخوندی عباس آخوندی قیمت مسکن مسکن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۰۱۲۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انجام موفق ۲ عمل اهدای عضو در مشهد به ۵ نفر زندگی دوباره بخشید

به گزارش قدس خراسان، ابراهیم خالقی اظهار کرد: در هزار و چهارصد و نود و یکمین عمل اهدای عضو از اهداکننده مرگ مغزی این دانشگاه، مرحوم "راحله اکبری"، بیمار ۶۱ ساله مرگ مغزی ساکن تربت حیدریه معرفی شده از بیمارستان امام حسین (ع) آن شهرستان پس از تایید مرگ مغزی و کسب رضایت خانواده‌اش، در بیمارستان منتصریه مشهد زیر عمل جراحی اهدای عضو قرار گرفت.

مسوول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: کبد زنده یاد اکبری به مردی ۵۷ ساله ساکن مشهد که سالها از بیماری نارسایی کبد رنج می‌برد، پیوند شد.

وی ادامه داد: قرنیه‌های این بانوی مرگ مغزی نیز برای پیوند به بانک چشم دانشگاه علوم پزشکی مشهد و قسمتی از پوست وی برای پیوند به بیماران بخش سوختگی بیمارستان امام رضا(ع) مشهد ارسال شد.

اهدای قلب جوان مرگ مغزی

رییس تیم پیوند قلب دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: اهدای قلب جوان مرگ مغزی شده ۲۱ ساله در بیمارستان امام رضا(ع)مشهد جان مرد ۵۳ ساله ساکن تربت جام را نجات داد.

محمد عباسی اظهار کرد: صد و چهاردهمین عمل پیوند قلب بر روی این بیمار مبتلا به نارسایی قلبی در مرکز آموزشی پژوهشی و درمانی امام رضا(ع) از مراکز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد با موفقیت انجام شد.

وی ادامه داد: قلب جوان اهدا کننده که دچار مرگ مغزی شده بود در مرکز دیالیز و پیوند اعضای بیمارستان منتصریه مشهد دریافت و در بخش جراحی قلب باز بیمارستان امام رضا(ع) به این بیمار پیوند شد.

رییس تیم پیوند قلب دانشگاه علوم پزشکی مشهد حال عمومی بیمار را رضایت بخش اعلام کرد و گفت: این بیمار در حال حاضر در بخش مراقبت‌های ویژه(آی.سی.یو) قلب باز، بستری است و دوران نقاهت را طی می‌کند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • بهترین‌ عملکرد اولیویه ژیرو در گلزنی در مسابقات لیگ از فصل ۲۰۱۵/۱۶
  • نرخ خرید در بازار مسکن؛ با ۶ میلیارد در منطقه ۲۱ ملک بخرید+ جدول
  • (ویدئو) اجاره‌بهای غرفه‌های نمایشگاه یک پنجم هزینه‌ها هم نیست
  • قیمت بلیت کنسرت‌های تهران به ۹۰۰ هزار تومان رسید!
  • اجاره‌بهای غرفه‌های نمایشگاه یک پنجم هزینه‌ها هم نیست
  • انجام موفق ۲ عمل اهدای عضو در مشهد به ۵ نفر زندگی دوباره بخشید
  • آخوندی: توانستیم یک مجموعه ورزشی مخروبه را دوباره فعال کنیم
  • صدور هشدار سطح زرد هواشناسی در استان قزوین 
  • عملکرد دیوانه کننده لیونل مسی در بازی شب گذشته اینتر میامی
  • درخواست شهرداری تهران از دولت برای افزایش نرخ معاینه فنی