Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@19:07:04 GMT

درهای رسانه کی به روی آن‌ها بسته می‌شود؟

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۰۱۸۸۴

درهای رسانه کی به روی آن‌ها بسته می‌شود؟

وزارت بهداشت و درمان درحالی طی روزهای اخیر برای اعمال ممنوعیت تبلغیات برخی اقلام در رسانه‌ها به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس سازمان صداوسیما نامه ‌نوشته است که این قانون با وجود تصویب در دو سال اخیر، آنچنان که باید از سوی برخی رسانه‌ها جدی گرفته نمی‌شود.  

به گزارش ایسنا، قانون ممنوعیت تبلیغات خدمات و کالاهای آسیب‌رسان در همه رسانه‌ها، مهر ماه سال  ۹۵ در مجلس شورای اسلامی تصویب شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این قانون آمده است که «هرگونه تبلیغ خدمات و کالاهای آسیب‌رسان به سلامت، بر اساس تشخیص و اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان ملی استاندارد ایران از سوی همه رسانه‌ها ممنوع است.»

البته این قانون پیش از تصویب در مجلس، به صورت خاص برای صداوسیما در برنامه پنجم توسعه نیز تعریف شده بود. تبلیغ کالاهای مضر در رادیو ‌و تلویزیون بر اساس ماده‌ ۳۷ قانون برنامه‌ پنجم توسعه و آیین‌نامه تبلیغات سازمان صداوسیما،  نیز ممنوع اعلام شده است. 
اما با این وجود، همچنان برخی از رسانه‌ها و به ویژه تلویزیون نسبت به قانون منع تبلیغات کالاهای مضر برای سلامتی، بی‌توجه هستند و این درحالی است که بیشتر رسانه‌ها و تلویزیون‌های دنیا، این ممنوعیت را به عنوان امری پذیرفته شده که سلامتی جامعه را تضمین می‌کند، قبول کرده‌اند و به آن پایبندند.

در این میان صداوسیما به عنوان یکی از اصلی‌ترین رسانه‌ها که طبیعتا دامنه گسترده‌ای از مخاطبان را دربرمی‌گیرد، یکی از اصلی‌ترین مشمولین این قانون محسوب می‌شود؛ اما با این حال تجربه نشان داده که  این رسانه آنچنان که باید نسبت به تبلیغ نکردن کالاهای مخل سلامتی همچون انواع چیپس و پفک، توجهی نشان نمی‌دهد.
نکته جالب توجه این است که اغلب تبلیغات کالاهای مضر برای سلامتی همانند چیپس در تلویزیون، اینگونه طراحی شده‌اند که افراد در شرایط بی‌حال و خسته با خوردن چیپس و پفک سرزنده و شاد می‌شوند؛ در واقع در این تبلیغات نه تنها به این کالا به عنوان کالایی مضر و حتی عادی نگاه نشده است، بلکه در کمال تعجب اینچنین به مخاطب القا می‌شود که خوردن آنها می‌تواند باعث ایجاد انرژی مضاعف شود!

همچنین تبلیغات داروهای رشد مو و بهبود شفافیت پوست همانند کرم‌های حلزونی از دیگر مواردی است که در کارنامه تبلغاتی صداوسیما در چند سال اخیر دیده می‌شود؛ موضوعی که با انتقادها و واکنش‌های زیادی از سوی رسانه‌ها و برخی مقامات مسئول همراه شد و در نهایت باعث شد که حداقل تبلیغات دارویی در تلویزیون متوقف شود.

برخی از رسانه‌ها کمبود بودجه و درآمدزایی از راه تبلیغات را دلیل قانع کننده‌ای برای پذیرفتن تبلیغ کالاهای مضر سلامتی عنوان می‌کنند، در حالی که این موضوع به هیچ وجه در استانداردهای بین‌المللی مورد قبول نیست. درست است که تبلیغات یکی از مهمترین ابزارهای درآمدزایی برای رسانه‌ها و به ویژه صداوسیما محسوب می‌شود، اما پایبندی به اصول اخلاق حرفه‌ای و قانون‌مداری موضوع دیگری است که به نظر می‌رسد چندان به مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

بنابراین به نظر می‌رسد که برای رسیدن به اهداف تعریف شده برای ممنوعیت تبلیغات خدمات و کالاهای آسیب‌رسان، نیاز به یک ضمانت اجرایی است که بتواند رسانه‌ها را ملزم به پایبندی کند. 

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: تبلیغات تلویزیونی تبلیغات در صداوسیما ممنوعیت تبلیغ کالاهای آسیب رسان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۰۱۸۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریز ارز پرداختی کالاهای اساسی و تجاری/چقدر ارز پرداخت شد؟

از اول فروردین ماه تا هشتم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، ۴ میلیارد و ۴۴۴ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تامین شده است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم؛‌ علی طرزعلی معاون ارزی مرکز مبادله ارز و طلای ایران گفت: برای کالاهای اساسی به نرخ 28500 تومان یک میلیارد و 27 میلیون دلار،‌برای نیاز صنعت و تجهیزات تولید به نرخ 41 هزار تومان مبلغ 2 میلیارد و 549  میلیون دلار و برای خدمات 121 میلیون و برای واردات در مقابل صادرات  به نرخ توافقی 747 میلیون دلار تامین ارز صورت گرفت.

ریزش دلار به‌سمت کانال 50هزار


طرزعلی بیان داشت: برای واردات کالای اساسی کشاورزی شامل گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی 930 میلیون دلار، برای دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی 97 میلیون دلار و در مجموع یک میلیارد و 27 میلیون دلار برای کالای اساسی و دارو ارز پرداخت شد.

معاون مرکز مبادله ارز و طلای ایران افزود: تامین ارز نیمایی برای «صنایع حمل و نقل و خودرو»  معادل 509 میلیون دلار، «صنایع تجهیزات برق و الکترونیک» معادل 249 میلیون دلار، «صنایع معدنی» معادل 176 میلیون دلار ، «ماشین آلات و تجهیزات تولید» معادل 149 میلیون دلار و «منسوجات و پوشاک» معادل 201 میلیون دلار صورت گرفته است. این گروه های صنایع همچنین به ترتیب 228، 33، 188، 108 و یک میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات تا پایان روز هشتمم اردیبهشت ماه سال جاری دریافت کرده اند. 

علاوه بر این گروه ها، یک میلیارد و 266 میلیون دلار ارز نیمایی و 189 میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات به سایر صنایع اختصاص داده شده است.

گفتنی است، در روز نهم اردیبهشت ماه 1403 در تالار اسکناس ارز مرکز مبادله ایران، دلار با نرخ 44 هزار و 359 تومان، یورو با نرخ 47 هزار و 456 تومان و درهم با نرخ 12 هزار و 78 تومان مورد مبادله قرار گرفت. به همین ترتیب تالار حواله ارز، شاهد مبادله دلار با نرخ 41 هزار و 418 تومان، یورور با نرخ 44 هزار و 308 تومان و درهم با نرخ 11 هزار و 278 تومان بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ریز ارز پرداختی کالاهای اساسی و تجاری/چقدر ارز پرداخت شد؟
  • چرا ‌حساب‌های شهرداری مشهد بسته شد؟
  • انتقاد یک نماینده مجلس از سیاست های نادرست ارزی دولت/ کالاهای اساسی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • تامین بیش از یک میلیارد دلار ارز برای کالاهای اساسی
  • تامین ۴.۲ میلیارد دلار ارز کالاهای اساسی، صنایع و خدمات
  • هروی: حاکمیت باید در انتخابات ۱۴۰۴ اندکی نرمش نشان دهد /برای حل مشکلات اقتصادی، درهای کشور برای تعامل با بیرون باز شود
  • روش‌های جدید در تبلیغات دین به معنای کمرنگ شدن روش‌هایی سنتی تبلیغ نیست
  • رسانه‌ها تبلیغات دشمن پس از حمله به اسرائیل را خنثی کردند
  • قانون حجاب و عفاف باید در کشور اجرا شود
  • گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس از میزان تخصیص بودجه عمومی به رسانه‌ها در لایحه بودجه ۱۴۰۳/ صداوسیما ۲۴ هزار میلیارد تومان