Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز چهارمحال و بختیاری؛ بسیاری از مسلمانان در طول تاریخ بر اساس احساس وظیفه و انگیزه‌های مقدّس و خیرخواهانه‌ آثار ماندگار زیادی از خود بر جای گذاشته‌اند. آثاری که به عنوان باقیات ‌الصّالحات گره‌گشای بسیاری از مشکلات مردم و رفع کمبودها و نارسایی‌های اجتماعی شده است.
این سنّت همواره مورد تأکید پیامبر اسلام(ص) بوده و با کمی تحقیق می‌توان نشانه‌هایی از وقف در دوران قبل از اسلام هم مشاهده کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تأسیس هزاران مرکز علمی، آموزشی، فرهنگی، رفاهی، درمانی و عبادی و... از آن جمله است. نیازهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و هم ‌چنین ضرورت حفظ روحیه خیرخواهی، ایثار و نوع‌دوستی ایجاب می‌کند، این سنّت حسنه تقویت و روز به روز گسترش یابد، تا امکان رشد و اعتلای جامعه بیش از پیش فراهم آید.

ساماندهی بیش از هزار و 700 موقوفه در چهارمحال و بختیاری


مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان به وجود هزار و 715 موقوفه ثبتی و سه هزار و 661 رقبه درآمدزا و هزار و 525 نیّت در استان اشاره می کند و می گوید: 63 درصد از موقوفات مسجد، 17 درصد حسینیه‌، 19 درصد در حوزه‌های مختلف و شش دهم درصد از موقوفات دارالقرآن‌‎ است.
حجت‌الاسلام حسن امیری می افزاید: شهرستان های بروجن 9 درصد، فارسان 13 درصد، شهرکرد 36 درصد و لردگان 46 درصد از موقوفات استان را در خود جای داده اند.
وی از صدور 83 فقره سند از ابتدای سال جاری در استان خبر می دهد و می گوید: ثبت سند مالکیت در استان یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های این اداره است که از ابتدای سال جاری تاکنون حدود پنج میلیون مترمکعب سند گرفته شده و 235 رقبه سنددار شده است.
کارشناس امور وقف اداره کل اوقاف و امور خیریه استان هم می گوید: متأسفانه در حوزه اشتغال، ترویج فعالیت‌های قرآنی و... در چهارمحال و بختیاری کمبود وقف داریم؛ همچنین در زمینه ازدواج، جهیزیه، مسکن، علم و فناوری، مباحث دانش‌ بنیان، دارو و درمان برای بیماران خاص، ساخت مراکز درمانی و... در استان نیازمند وقف هستیم.
آقای صادقی به تشکیل انجمن یاوران وقف اشتغالزا اشاره می کند و می افزاید: این انجمن در حوزه‌های ترویج فعالیت‌های قرآنی، فرهنگ کار و کارآفرینی فعالیت های خوبی انجام داده است؛ اما لازم است که خیران برای ساخت بیمارستان، تأمین دارو و درمان بیماری‌های خاص که درصد بالایی را در این استان به خود اختصاص داده است؛ بیش از پیش همکاری کنند.

لزوم شناسایی و معرفی عرصه‌های جدید وقف در جامعه

قائم مقام سازمان اوقاف و امور خیریه کشور هم در سفر به شهرکرد می گوید: عرصه‌های جدید وقف در جامعه باید شناسایی و معرفی شوند.
عبدالرضا عابد می افزاید: تبلیغ مبانی دینی و ترویج فرهنگ قرآنی و رعایت احکام و موازین شرعی در حوزه وقف، پیاده سازی منویات مقام معظم رهبری در این حوزه‌ها، پیگیری اهداف سازمانی و توسعه عرصه‌های وقف از وظایف مدیران کل اوقاف و امور خیریه در استان هاست.

احیای موقوفات نیازمند تعامل و همکاری

حجت‌الاسلام امیری، مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری به ضرورت احیای موقوفات اشاره می کند و می گوید: این مهم جز با تعامل و همکاری سازنده مجموعه مدیران، مردم و خیران محقق نمی‌شود.
حجت الاسلام مجتبی محمدی معاون فرهنگی اجتماعی اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری هم می گوید: پارسال افزون بر یک میلیارد و 500 میلیون تومان مشارکت مردمی در غالب طرح مودت جمع آوری شد.

ثبت 16 وقف جدید از ابتدای امسال تاکنون در چهارمحال و بختیاری


مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان با اشاره به این که از دهه وقف سال گذشته تا دهه وقف امسال 27 موقوفه جدید به ثبت رسیده است؛ می گوید: در مجموع درآمد ناشی از موقوفات استان نسبت به سال گذشته نه تنها رشد نداشته بلکه سه درصد هم کاهش داشته است.
حجت‌الاسلام امیری با تاکید بر فرهنگ سازی در خصوص جذب نیات خیر مردم به سمت وقف، می افزاید: در خصوص آگاه سازی مردم نسبت به اهمیت وقف و نقش اقتصادی و اجتماعی آن در جامعه ضعیف عمل شده است و باید در این راستا اقدامات فرهنگی موثری در دستور کار قرار گیرد.
15 تا 24 آبان ماه دهه وقف نامگذاری شده است.

ضرورت تغییر در نیّات واقفان


بسیاری از نیازهای جامعه در هر عصر و مکان متفاوت است، هرچند در گذشته انسان‌های شریف و بزرگواری با نیّات خیرخواهانه و با توجّه به شرایط محیطی و اجتماعی و نیازهای روز جامعه، مبادرت به وقف اموال خود برای مصارف خاص نموده‌اند؛ امّا امروز پس از گذشت سال‌ها و قرن‌ها به دلیل تحوّلات سریع فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، برخی از این مصارف مصداق خود را از دست داده‌اند.
هرچند که بر اساس ضوابط و شرایط خاص، درآمد این موقوفات در جهتی نزدیک و مرتبط به نیّت واقف هزینه می‌گردد، ولی می‌توان از این تجربه استفاده کرد و ضمن ارائه مشاوره و راهنمایی واقفان، آنها را تشویق کرد که نیّات خود را بر اساس نیازهای واقعی جامعه قرار دهند تا با گسترش محدوده‌ نیّت مطابق با شرایط آینده جامعه، امکان بهره‌برداری از موقوفات در راستای گسترش علم و دانش، رفاه اجتماعی و خدمت به بندگان خدا در ابعاد مختلف بیشتر باشد که نتیجه و ثمره بیشتری هم عاید واقفان خیراندیش و نیکوکار شود و آن ها از اجر معنوی بیشتری برخوردار گردند.
آقای صمدزاده یکی از خیران استان چهارمحال و بختیاری می گوید: یکی از مهم‌ترین مواردی که باید در این مسیر مدّ نظر متولّیان امر قرار گیرد؛ جهت‌دادن نیّت واقفان در مسیر نیازهای واقعی جامعه امروز است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری هم می گوید: نیت وقف مهم است؛ اما اولویت ویژه ما ساخت حسینیه نیست.
حجت الاسلام امیری می افزاید: ما با مشاوره دادن به افراد خیّر می توانیم نیت آن ها را برای وقف تغییر دهیم.
وی می گوید: یکی از اولویت‌های اداره‌ کل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری جذب سرمایه‌گذار برای احیا و توسعه موقوفات با هدف ایجاد اشتغال و رفع آسیب‌های اجتماعی است.
حجت‌الاسلام امیری با بیان اینکه فرصت‌های سرمایه‌گذاری خوبی در موقوفات چهارمحال و بختیاری وجود دارد؛ می گوید: سرمایه‌گذاری چه از داخل استان و چه خارج از آن باید انجام شود تا بتوانیم جذب توریسم مذهبی هم داشته باشیم.
بنابراین وقف این چشمه‌ زلال عشق و خیراندیشی باید هم‌چنان جوشان بماند و بر کرانه کویر زندگی جاری باشد، تا دردمندان و نیازمندان از برکت آن بهره‌مند شوند و آسایش و آرامش را تجربه کنند. بی‌پناهان به پناه‌گاهی امن دست یابند و علم و دانش توسعه یابد و زمینه رفع مشکلات جامعه فراهم گردد.

 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: وقف هدیه سنت موقوفه نیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۰۲۲۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری دهمین سالگرد درگذشت باستانی پاریزی در بنیاد موقوفات افشار

به گزارش خبرگزاری مهر، مراسم یادبود دهمین سالگرد درگذشت ابراهیم باستانی پاریزی به میزبانی بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار برگزار می‌شود.

سید مصطفی محقق محقق داماد و ژاله آموزگار در این مراسم به ایراد سخنرانی می‌پردازند. همچنین سیمین فصیحی و حسن باستانی راد از دیگر سخنرانان این برنامه به شمار می‌روند.

در بخش دیگری از برنامه سید عباس دعایی دبیر همایش «آینه دار دوران» و ویژه برنامه‌های «تا صد سالگی استاد»، گزارشی از روند انجام برنامه‌ها ارائه خواهد کرد و از پوستر این برنامه رونمایی می‌شود.

پخش پیام تصویری منصوره اتحادیه، حسن انوری، داریوش رحمانیان و روزبه زرین‌کوب و نیز پیش نمایش فیلم «یاد و یادبود»، گزیده فیلم‌های تازه یافته از باستانی پاریزی که با تلاش سید جواد میرهاشمی و حسن نیکبخت تهیه شده از دیگر بخش‌های این برنامه است.

در ادامه حمید باستانی، گزارشی از روند وضعیت کتاب‌ها و دست‌نوشته‌های و تازه‌های نشر آثار دکتر ابراهیم باستانی پاریزی را ارائه خواهد کرد. همچنین در بخش دیگری از برنامه، هشتاد و سومین زادروز زنده یاد محمود دعایی، همراه و دوست نزدیک باستانی گرامی داشته می‌شود.

همزمان با این برنامه، آثار نقاشی، خوشنویسی و پوستر آینه دار دوران با موضوع استاد باستانی پاریزی به نمایش گذاشته می‌شود.

مراسم یادبود دهمین سالگرد درگذشت ابراهیم باستانی پاریزی پنج‌شنبه ۳۰ فروردین ساعت ۱۶ در بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار برگزار می‌شود.

کد خبر 6080728 زینب رازدشت تازکند

دیگر خبرها

  • رشد۱۲ درصدی تولیدکالاهای مهم و استراتژیک صنعتی چهارمحال و بختیاری
  • شاداب سازی ۲۰ درصد مدارس چهارمحال و بختیاری
  • تولید ۱۳۴ هزار و ۶۵۶ تن انواع محصولات فولادی
  • رشد۱۲ درصدی تولیدکالا‌های مهم و استراتژیک صنعتی چهارمحال و بختیاری
  • «وقف رضوی» راهکاری برای تحقق شعار سال 1403
  • یک واقف آمریکایی ۱۰ هزار قطعه تمبر به موزه آستان قدس رضوی اهدا کرد
  • طرح صنعتی تولید نخ ابریشم در چهارمحال و بختیاری ۶۴ درصد پیشرفت دارد
  • برگزاری دهمین سالگرد درگذشت باستانی پاریزی در بنیاد موقوفات افشار
  • فراخوان انتخاب برترین‌های صنعتی و معدنی ۱۴۰۳ در چهارمحال و بختیاری
  • جذب ۷۷۷ معلم جدید در مدارس چهارمحال و بختیاری