Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@22:16:35 GMT

تشخیص زودهنگام اوتیسم با بزاق

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۰۲۳۵۶

تشخیص زودهنگام اوتیسم با بزاق

تهران – ایرنا - محققان دانشکده پزشکی پنسیلوانیا راهکار جدیدی را برای تشخیص زودهنگام اوتیسم و اختلالات وابسته به آن در کودکان با استفاده از بزاق ابداع کردند.

به گزارش روز سه شنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری مدیکال ساینس، در این تحقیقات که امکان استفاده از یک روش غیرتهاجمی برای تشخیص اوتیسم و اختلالات وابسته به آن را فراهم می کند، 32 فاکتور RNA (ریبونوکلئیک اسید) در بزاق شناسایی شد که امکان تشخیص بیماری اوتیسم در کودکان را در اختیار می گذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در این تحقیقات RNA انسان و باکتری موجود در بزاق 450 کودک 6 تا 18 ساله مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. محققان برای اندازه گیری RNA در بزاق 372 کودک از روش های پیشرفته دنباله سازی و الگوریتم های آموزش ماشین استفاده کردند. اندازه گیری RNA در بزاق 84 کودک دیگر از این روش ها استفاده نشد.
بدین ترتیب محققان توانستند در نمونه RNA مربوط به 238 کودک مبتلا به اوتیسم و اختلالات وابسته، 218 نفر را که دچار تاخیر در رشد طبیعی هستند، شناسایی کنند. به گفته محققان دقت این شیوه در شناسایی کودکان مبتلا به اوتیسم و اختلالات وابسته به آن 85 درصد است.
مجموعه وسیعی از تحقیقات جدید نشان می دهد که اوتیسم در اثر تعامل ژن های یک کودک با محیط ایجاد می شود. در این تحقیقات فاکتورهای کنترل کننده این تعامل بین ژن ها و محیط و به ویژه میکروبیوم، مورد بررسی قرار گرفت.
به اعتقاد محققان با استفاده از این فاکتورها می توان یک آزمون غیرتهاجمی و مبتنی بر نشانگرهای زیستی را به منظور تشخیص اوتیسم توسعه داد.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Frontiers in Genetics منتشر شده است.
علمی (6)**9259**1440

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي اوتيسم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۰۲۳۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جایگزینی گوشت گاو با ماهی می تواند از مرگ زودهنگام جلوگیری کند

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیکال نیوز، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که تغییر جهانی از مصرف گوشت قرمز به مصرف برخی ماهی‌ها می‌تواند به طور چشمگیری میزان مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیرواگیر را کاهش دهد.

ماهی‌های مانند شاه ماهی، آنچوی و ساردین منبع غنی امگا ۳ و سایر مواد مغذی ضروری هستند و همچنین از نظر زیست محیطی پایدارتر از گوشت قرمز هستند.

بر اساس یافته‌ها، جایگزینی گوشت قرمز با این نوع ماهی‌ها می‌تواند تا سال ۲۰۵۰ از مرگ ۷۵۰۰۰۰ نفر و کاهش ناتوانی مرتبط با بیماری‌های مرتبط با رژیم غذایی جلوگیری کند.

محققان تاکید می‌کنند که این تغییر رژیم غذایی می‌تواند به‌ویژه برای کشورهای با درآمد پایین و متوسط به دلیل مقرون‌به‌صرفه بودن و فراوانی این ماهی‌ها در آن مناطق، مفید باشد.

محققان سناریوهای متمایزی را برای ارزیابی اثرات جایگزینی گوشت قرمز با ماهی بر اساس روندهای غذایی پیش بینی شده در ۱۳۷ کشور تا سال ۲۰۵۰ ایجاد کردند.

آنها از یک چارچوب ارزیابی ریسک مقایسه‌ای استفاده کردند تا بررسی کنند که چگونه چنین جایگزینی می‌تواند بار جهانی بیماری‌های غیرواگیر مرتبط با رژیم غذایی را در بزرگسالان کاهش دهد.

در میان سناریوهای پیشنهادی، اولویت توزیع ماهی در مناطق با مصرف کم ماهی، به ویژه در کشورهای با درآمد پایین و متوسط، بیشترین امید را در کاهش بار بیماری‌های کلی نشان داد.

تجزیه و تحلیل جامع آنها نشان داد که جایگزینی گوشت قرمز با ماهی می‌تواند به طور بالقوه با کاهش بیماری‌های مرتبط با رژیم غذایی تا سال ۲۰۵۰ بین ۵۰۰۰۰۰ تا ۷۵۰۰۰۰ زندگی را نجات دهد.

به گفته محققان، اجرای این تغییر همچنین می‌تواند به کاهش ۸ تا ۱۵ میلیون مورد زندگی با ناتوانی کمک کند، که در درجه اول به نفع کشورهای کم درآمد و متوسط درآمد است.

محققان خاطرنشان می‌کنند که نزدیک به نیمی از مرگ و میرهای جهانی مرتبط با بیماری‌های غیرواگیر به بیماری‌های مانند بیماری عروق کرونر قلب، سکته مغزی، دیابت و سرطان کولورکتال نسبت داده می‌شود.

محققان این فواید را عمدتاً به اسیدهای چرب امگا ۳ ماهی مانند EPA و DHA نسبت می‌دهند که در کاهش التهاب، فشار خون، کلسترول بد (LDL) و سطوح تری گلیسیرید موثرند.

کد خبر 6084904

دیگر خبرها

  • کودکان پسر ۴ برابر بیشتر از دختران به اختلال طیف اوتیسم مبتلا می‌شوند
  • کوچک‌ترین ایمپلنتی که با تحریک مغز اختلالات عصبی را درمان می‌کند
  • کم‌تحرکی عامل بسیاری از بیماری‌ها
  • جایگزینی گوشت گاو با ماهی می‌تواند از مرگ زودهنگام جلوگیری کند
  • اجرای طرح پایلوت و رایگان غربالگری شناسایی اختلالات شناختی سالمندان
  • جلوگیری از مرگ زودهنگام با جایگزینی گوشت گاو با ماهی
  • جایگزینی گوشت گاو با ماهی می تواند از مرگ زودهنگام جلوگیری کند
  • تشخیص زودهنگام سرطان پستان با بیوسنسور ایرانی
  • تشخیص زودهنگام سرطان سینه با دستاورد محققان ایرانی
  • سنسور تشخیص زودهنگام سرطان سینه طراحی شد