Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی استان اصفهان؛ نورالله عبدالهی مدیر میراث فرهنگی شهرستان چادگان با اعلام این خبر اظهار داشت: دستکند تاریخی شهرستان چادگان در بافت تاریخی محلات قدیمی شهر چادگان قرار دارد، که متاسفانه در دهه 80 خورشیدی در راستای توسعه شهر چادگان به طور کامل با خاک انباشته شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: چندی قبل در یک عملیات خاکبرداری در یکی از محلات قدیمی چادگان، این دستکند منحصر‌به‌فرد دوباره کشف شد.

مدیر میراث فرهنگی شهرستان چادگان بیان کرد: با برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده و با همکاری شهرداری و دوستداران میراث فرهنگی شهرستان چادگان، پس از پایان بارندگی‌ها، عملیات خاکبرداری این دستکند تاریخی با اعتباری بالغ بر 300 میلیون ریال آغاز شد.

وی تصریح کرد:  امیدوارم هستیم مرحله نخست عملیات احیا و مرمت این دستکند تاریخی با توجه به آغاز فصل بارندگی‌ها در منطقه تا نیمه نخست آذرماه سال جاری به اتمام برسد.

گفتنی است شهرستان چادگان بخشی از منطقه تاریخی فریدن بزرگ در محور غربی استان اصفهان به شمار می‌رود، این شهرستان دارای 1200 کیلومتر مساحت است.

 

انتهای پیام/م

 

مرمت دستکند تاریخی شهرستان چادگان

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی مکان های تاریخی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۰۲۸۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراسم بزرگداشت روز جهانی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ علی دارابی معاون وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این مراسم گفت: در سال ۱۴۰۲ سرانه حفاظت و مرمت برای بناهای تاریخی هر اثر ۱۳۰ میلیون ریال، معادل ۱۳ میلیون تومان و همین طور منابع مالی مصوب برای محوطه‌های تاریخی سرانه هر محوطه برای نگهداری ۹ میلیون ریال، معادل ۹۰۰ هزار تومان بوده است.   دارابی افزود: سنت گرامی‌داشت «روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی» که با اهتمام شورای بین‌المللی بناها و محوطه‌های تاریخی «ایکوموس» شکل گرفته، فرصت مهمی است برای یادآوری «حفاظت از میراث‌فرهنگی» و «کارکردهای آن» در جهان پر چالش امروز است.   او ادامه داد: در سالیان اخیر گفتمان، شعارها و پیام‌های جهانی انتخاب شده برای این روز، نمایانگر کشاکش و درگیری جوامع بشری با تغییرات اقلیمی و بحران‌های طبیعی است و در این مواجهه و چالش لازم است از یک سو میراث گذشتگان را حفظ و صیانت کنیم و از سوی دیگر با تکیه بر این منابع و با خوانش آن این منابع ارزشمند را برای بهبود و کیفیت بخشیدن به زندگی امروز به کار ببندیم.   معاون وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار کرد: چالش‌های جهان معاصر چه ناشی از بحران‌های طبیعی و چه ناشی از تعارض‌های اجتماعی و خصومت‌ها باشد، تهدیدی جدی برای میراث فرهنگی و بناها و محوطه‌های تاریخی است و از این رو باید در تأسی از راهبردهای جهانی، برنامه‌ها و اولویت‌های پیشگیرانه و حفاظت گرایانه برای آن اتخاذ شود.   او افزود: در نزاع‌هایی که انجام می‌شود، یکی از نگرانی‌های جهانی، شیوه حراست و صیانت از بناها و محوطه‌های تاریخی است. در جنایتی که رژیم صهیونیستی در غزه انجام داد، تخریب برخی از بناهای تاریخی نیز رخ داد و وزیر میراث فرهنگی ایران بر این اساس، نامه‌ای را برای مجامع جهانی از جمله دبیرکل یونسکو، ارسال و خطر نابودی آثار فرهنگی‌تاریخی ۵ هزارساله در فلسطین را یادآوری کرد.   دارابی تاکید کرد: وزارت میراث‌فرهنگی در دولت سیزدهم عزم جدی برای توسعه حفاظت از آثار را در دستور کار قرار داده است.   معاون وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره آخرین آمار ثبت بناهای تاریخی و میراث فرهنگی کشور گفت: بنابر آخرین آمارها، تا کنون ۳۴ هزار و ۴۳۷ اثر ثبت ملی شده اند که از این میان ۲ هزار و ۵۹۴ شیء، ۱۴ هزار و ۷۳۰ بنا، ۲۱ بافت شهری، ۱۸۳ بافت روستایی، ۱۹ هزار و ۵۹۳ تپه و محوطه تاریخی را شامل می‌شود.   او در پایان با اشاره به کثرت و تنوع میراث ثبت شده ملی، بر کمبود منابع مالی برای نگهداری و مرمت میراث فرهنگی کشور تاکید کرد: در سال ۱۴۰۲ سرانه حفاظت و مرمت برای بناهای تاریخی به ازای هر اثر ۱۳۰ میلیون ریال، معادل ۱۳ میلیون تومان و همین طور منابع مالی مصوب برای محوطه‌های تاریخی سرانه هر محوطه برای نگهداری ۹ میلیون ریال، معادل ۹۰۰ هزار تومان بوده است، لذا واقعاً انسان حیرت می‌کند این همه عظمت تاریخی و تمدنی چگونه با کمترین بودجه باید نگهداری، حفظ و مرمت شود.

 

دیگر خبرها

  • حرم شاه عبدالعظیم مرمت می‌شود
  • کاخ عالی‌قاپوی اصفهان ۳۰ فروردین تعطیل است
  • مرمت حرم شاه عبدالعظیم طی ۶ ماه آینده
  • ۱۸میلیارد تومان صرف مرمت بناهای تاریخی کردستان شد
  • ضرغامی: میراث ملموس و ناملموس از هم جدا نیستند
  • حسینیه تکیه تاریخی مسجد یری پایین شهر زنجان مرمت می‌شود
  • تقدیر از استادکاران و مرمتگران/آسیب شناسی نشانه ضعف نیست
  • مراسم بزرگداشت روز جهانی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی
  • ثبت ۱۸ اثر تاریخی همدان در فهرست میراث‌ملی کشور
  • ۳۵ بنا طی سال گذشته در اردبیل مرمت و بازسازی شد