چرا ۳۰ درصد از فیلمهای ساخته شده فرصت اکران پیدا نمیکنند؟
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۰۲۸۷۵
سینمای ایران همیشه در شش ماه دوم سال و با نزدیک شدن به جشنواره فیلم فجر با دغدغههایی روبرو است از جمله اینکه برخی معتقدند، «همه فیلمها که نباید اکران شوند» یا انتقاد دارند که « چرا نظارتی بر تعداد فیلمهایی که هرسال تولید میشود وجود ندارد؟» و یا میگویند «تناسبی بین میزان تولید و ظرفیت اکران در سینماها وجود ندارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
و اینها فقط بخشی از مشکلات اکران در این ایام است.
با پشت سر گذاشتن دو ماه محرم و صفر و محدودیتهایی که برای اکران برخی فیلمها وجود داشت و رسیدن روزهای شلوغ جشنوارههای سینمایی هر ساله سینمای ایران و گیشه با تراکم اکران آثار سینمایی مواجه میشود و بیشتر فیلمسازان در صدد قرار میگیرند که فیلمشان را تا پیش از شروع جشنواره فیلم فجر به نمایش بگذارند. همین امر به گفته فعالان این عرصه باعث «فیلمسوزی» میشود.
برای بررسی این شرایط با برخی از فعالان و پخش کنندگان سینمایی گفتوگویی انجام شده تا ارزیابی آنها را هم از این شرایط بدانیم.
همه فیلمها که نباید اکران شود!سعید خانی _ مدیر پخش خانه فیلم _ با اشاره به تراکم اکران تا شروع جشنوارهها بیان کرد: با توجه به اینکه امسال دیگر اکران آزاد فیلمها را نداریم، شورای صنفی به دلیل آنکه فیلمهای در صف نمایش زیاد بودند یک سرگروه سینمایی اضافه کرد و این مانند یک اشتباه بزرگ بود، زیرا ظرفیت سالنهای ما بسیار کم است مخصوصا در شهرستانها که بیشتر سینماها تک سالنه هستند و با این اوصاف شاید در یک سال در سینمایی در شهرستان فقط ۶ فیلم بتوانند نمایش پیدا کنند.
او با تاکید بر اینکه "تراکم اکران با کاهش هفتههای نمایش فیلم روی پرده بیشتر میشود" گفت: هیچ گاه در سینمای ایران عرضه و تقاضا با هم همراه نبودند و همین امر مشکلات زیادی را ایجاد کرده است. میزان تولیدات ما در طول یک سال بسیار بیشتر از ظرفیت سینماهای ماست و این چنین هر سال تا حدود ۳۰ درصد از فیلمهای ساخته شده فرصت اکران پیدا نمیکنند و به سال بعد منتقل میشوند. این در حالی است که صاحبان آثار برای اینکه فرصت نمایش فیلمشان را از دست ندهند و فیلمشان کهنه نشود تمام تلاش خود را به کار میگیرند تا بتوانند اثرشان را تا پیش از شروع جشنواره به نمایش دربیاورند و فکر میکنند این تنها فرصت آنها است و در نهایت شاهد تراکم اکران میشویم.
خانی ادامه داد: دیجیتال شدن صنعت سینما همانطور که سود داشت همراه خود مشکلاتی را هم به وجود آورد. سرعت تولید را بالا برد و مقداری سهولت در ساخت آثار ایجاد کرد اما وضعیت نمایش را دچار مساله کرد. نمیشود جلوی ساخت فیلمها را گرفت، طرف پول دارد، میرود فیلم میسازد و دیگر به هیچ چیز توجه نمیکند. هنوز زیر ساختها در شرایط مطلوبی نیست و نکتهای که وجود دارد این است که همه فیلمها نباید روی پرده بروند بلکه میتوانند به صورت های دیگری مانند نمایش خانگی، vod یا هنروتجربه به نمایش در بیایند و به دست مخاطب برسند تا به این ترتیب مقداری از حجم متراکم فیلمهای در صف اکران کم شود.
اکران آزاد را برداشتند اما این تصمیم چندان کارا نبودعلی سرتیپی _مدیر پخش فیلمیران_ در همین مورد بیان کرد: ما این اتفاق را معمولا شاهد هستیم که صاحب فیلمها تا بخواهند جا بیفتند و برنامهریزی کنند، شش ماه اول سال را از دست میدهند. به این ترتیب در شش ماه دوم با تقاضای زیادی برای نمایش فیلم مواجه هستیم. این در حالی است که ما اکران آزاد فیلمها را هم نداریم. در آدر ماه سال گذشته ۴۷ فیلم همزمان با هم روی پرده داشتیم اما امسال شاید بیشتر از ۲۷ فیلم نشود. همین اتفاق فشار میآورد که تعداد فیلمهای کمی اکران شوند.
وی خاطر یادآور شد: خطر بزرگتر این است که اکران آذرماه را هم از دست بدهیم زیرا معمولا در زمستان فیلمهای خوبی اکران میکردیم که بتواند گیشه را زنده نگه دارند ولی امسال هنوز شاهد اکران فیلمی نیستیم که بتواند گیشه این فصل را پویا نگه دارد. در حقیقت امسال برای اینکه فیلمسوزی اتفاق نیفتد، اکران آزاد را برداشتند اما این تصمیم چندان کارا نبوده است. در نهایت هرچقدر هم که گفته میشود ما ظرفیت اکرانشان کم است اما حجم تولیداتمان زیاد است کسی توجهی نمیکند و همه فکر میکنند بهترین فیلم را ساختهاند و فروش بالایی خواهد داشت ولی در عمل این اتفاق نمیافتد و فرصت نمایش فیلمهای خوب را هم میگیرد. در این میان دست بخش خصوصی را باید باز بگذارند تا به ساخت سالنهای سینمایی بپردازند تا از این راه به چرخه اکران فیلمها کمکی شود.
گروههای سینمایی اضافه شد اما تراکم کم نشد!همایون امکانیان _مدیر پخش هدایت فیلم_ با تاکید بر اینکه "اگر برنامهریزی مشخصی در زمینه اکران فیلمها نداشته باشیم، قطعا نتیجه خوبی نخواهیم گرفت" درباره ارزیابیاش از شرایط اکران و گیشه سینما و پیک ترافیکی اکران فیلمها تا زمان آغاز جشنواره فجر، گفت: در مورد اکران و گیشه امسال سینمای کشور شاهد تغییری بودیم که به جای شش گروه، هفت گروه سینمایی داشته باشیم ولی با این اوصاف همچنان شاهد تراکم اکران فیلمها هستیم.
او ادامه داد: هر ساله ماه محرم و صفر باعث به وجود آمدن یک فاصله برای اکران برخی فیلمها میشود و بخشی از آنها نمیتوانند دو ماه موقعیتی برای اکران پیدا کنند و به این ترتیب نمایش آنها به بعد از این ایام منتقل میشود که در نهایت شرایطی را ایجاد میکند که هرساله شاهد تراکم اکران تا قبل از شروع جشنواره فجر هستیم. امسال شرایط مقداری تغییر کرده اما مشخص نیست که باعث بهتر شدن و حل مشکلات شود. البته همه الان درحال تلاش هستند تا اینچنین مشکلات را برطرف کنند اما باز هم ما با حجم بالای تولید فیلمهای سینمایی مواجه هستیم.
امکانیان با اشاره به استثنا قائل شدن برای برخی فیلمها گفت: وقتی برای اکران آثار روی پرده استثنا قائل میشویم و تعداد هفتهها و یا کف فروش را تغییر میدهیم باعث ایجاد مشکل برای دیگر فیلمها میشود ولی از طرف دیگر نمیشود این شرایط را برای برخی فیلمها قائل نشد و حمایت از فیلمها و آثارسینمای در همه جای دنیا رخ میدهد. همه این شرایطی که توصیف کردیم از یک جا نشات میگیرد، آن هم کبود سالنهای سنیمایی است. باید حداقل ۵۰ درصد تعداد سالنهای ما افزایش پیدا کند تا شرایطی مناسب پیدا کنیم.
این فعال حوزه پخش در پایان بیان کرد: ما در سازمان پخش یا سازمان سینمایی چیزی به نام بخش تحقیقات نداریم و این باعث شده است که ما گیشه استانداردی در سینما نداشته باشیم و در یک زمان با انبوهی از فیلمهایی مواجه میشویم که همه از یک ژانر سینمایی هستند. اکنون فیلمسازان به صورت جزیرهای به تولید آثار مورد نظرشان میپردازند و توجهی به ظرفیت سالنهای سینمایی، جذب مخاطب و تبلیغات ندارند./ایسنا
منبع: ایران آنلاین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۰۲۸۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تغییر در قوانین جوایز اسکار
آکادمی اسکار قوانین جدیدی را برای فصل آینده این جوایز اعلام کرد که بر فیلمها در شاخههای بهترین فیلم بینالمللی، انیمیشن، موسیقی متن و فیلمنامهنویسی تأثیر میگذارد.
به گزارش ایسنا، بر اساس قوانین جدید آکادمی، انیمیشنهای بلندی که در شاخه بهترین فیلم بینالمللی از سوی کشورها معرفی شدهاند به شرط دارا بودن شرایط، امکان رقابت در شاخه بهترین انیمشن بلند را نیز خواهند داشت.
همچنین پنجره اکران فیلمها برای شرکت در شاخه بهترین فیلم بینالمللی برای اسکار ۲۰۲۵ از ۱ نوامبر ۲۰۲۳ (۱۰ آبان ۱۴۰۲) تا ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۴ (۱۰ دی ۱۴۰۳) خواهد بود و فیلمها برای واجد شرایط شدن باید در این بازه زمانی در کشور مبدا اکران سینمایی داشته باشند.
در بخش موسیقی متن نیز فهرست نامزدهای اولیه اسکار از ۱۵ به ۲۰ عنوان افزایش می یابد و سه آهنگساز در صورتی که همه آنها به طور کامل در موسیقی مشارکت داشته باشند، مجاز به دریافت تندیسهای فردی خواهند بود.
در بخشهای فیلمنامهنویسی، آکادمی اکنون از رقابت کنندگان میخواهد تا فیلمنامه نهایی را ارسال کنند.
با ورود به فصل جوایز اسکار ۹۷، تغییراتی در جوایز گاورنرز ایجاد شده است. جایزه یادبود «ایروینگ جی. تالبرگ» که به تهیهکننده خلاقی داده میشود که مجموعه آثارش نشاندهنده کیفیت بالای تولید تصلویر متحرک است، اکنون به عنوان تندیس اسکار اعطا میشود.
تعریف جایزه بشردوستانه «ژان هرشولت» نیز برای شامل شدن گسترده وسیعتری از تلاشهای بشردوستانه بازنگری شده است و به فردی در صنعت فیلم داده میشود که تلاشهای انسان دوستانهاش به ارتقای رفاه انسانی و کمک به اصلاح نابرابریها کمک کرده است.
دو جایزه ویژه ارائه شده در جوایز فنی اسکار نیز تغییر نام دادهاند: جایزه «گوردون ای ساویر» به جایزه یک عمر دستاورد علمی و فنی و جایزه «جان آ. بونر» به جایزه خدمات علمی و فنی تغییر نام دادند.
برای واجد شرایط شدن فیلمهای بلند در جوایز اسکار، این آثار باید بین ۱ ژانویه ۲۰۲۴ تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۴ اکران سینمایی داشته باشد. اکران در سینما-ماشینها دیگر وسیلهای برای احزار صلاحیت نخواهند بود و منطقه دالاس-فورت نیز به شش منطقه لس آنجلس، نیویورک، منطقه خلیج سانفرانسیسکو، شیکاگو، ایلینویز، و آتلانتا (جورجیا) اضافه شد که در آن فیلمها میتوانند با اکران سینمایی واجد شرایط میشوند.
هنگامی که یک فیلم اکران اولیه حداقل یک هفتهای خود را در یکی از شش منطقه معرفی شده بالا در ایالات متحده داشته باشد، باید استانداردهای نمایشی خاصی را نیز برای واجد شرایط بودن در شاخه بهترین فیلم بلند رعایت کند.
نود و هفتمین دوره جوایز اسکار در تاریخ ۲ مارس ۲۰۲۵ (۱۱ اسفند) برگزار خواهد شد.
کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: سینماییهای فهرست تایم ۲۰۲۴ / دل تورو درباره میازاکی چه نوشت؟ کیلین مورفی اسکار ایرلند را هم برد ؛ پیروزی کامل شد تاخت و تاز سینمای ژاپن در چین