Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، فریدون جعفری در سومین نشست سراسری دستیاران ویژه حقوق شهروندی دستگاههای اجرایی و اولین نشست ضابطین امور حقوق شهروندی دانشگاهها و پژوهشگاههای کشور که امروز در سالن شهدای جهاد وزارت علوم در حال برگزاری است، در سخنانی، رعایت حقوق شهروندی را ضرورت هر جامعه پیشرفته و توسعه یافته عنوان کرد و گفت: شاخص رعایت حقوق شهروندی در ارزیابی توسعه و پیشرفت کشورها به عنوان شاخصی اساسی و مهم تلقی می‌شود و امروزه کشورهایی که از آنها به عنوان جوامع پیشرفته یاد می‌شود لزوما بر اساس پیشرفت‌های فنی و دانشی ارزیابی قرار نمی‌گیرند بلکه توجه به رعایت شأن و کرامت انسانی یکی از مولفه‌های اساسی توسعه در این جوامع مورد بررسی قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه تصریح کرد: اهمیت حقوق شهروندی در کشور ما نیز مورد توجه رئیس جمهور قرار گرفت به طوری که از دولت اول و دوم ریاست جمهوری خود شروع به برنامه ریزی و اجرایی کردن آن نمود بگونه‌ای که در دولت اول حقوق شهروندی را تصویب و ابلاغ کرد و در دولت دوم خود نیز سعی نمود حقوق شهروندی ابلاغ شده را به مرحله اجرایی برساند و درابلاغی نیز به وزرای دولت تاکید شد تکلیف رعایت حقوق شهروندی را در زیر مجموعه‌های خود مورد توجه قرار بدهند و به پیوست آن اهمیت داده شود.

دستیار ویژه وزیر علوم در حقوق شهروندی اظهار کرد: تاکنون نیز دستگاه‌های اجرایی کشور سومین نشست سراسری خود را در حوزه‌ حقوق شهروندی برگزار کرده‌اند اما دانشگاهها و مراکز آموزش عالی امروز اولین نشست خود را در این زمینه برگزار می‌کنند تا بتوانیم فرهنگ ارتقاء و نظارت بر حقوق شهروندی را در دانشگاهها پیش ببریم.

جعفری همچنین گفت: اهمیت حقوق شهروندی در کشور ما همچنان بالا رفته که در نشست روسای دانشگاههای سطح یک کشور ۱۳ چالش مهم در کشور شناسایی شد و به دانشگاهها این ماموریت داده شد که بر روی این چالش‌ها کار کنند و نتیجه را برای اجرایی شدن به ریاست جمهوری اعلام نمایند. که یکی از این چالش‌ها بحث حقوق شهروندی بود که در حال حاضر تکلیف رسیدگی به آن دانشگاه شهید بهشتی واگذار شده است. البته یک دانشگاه به عنوان دبیرخانه در رسیدگی به این موضوع انتخاب شد و قرار است با همکاری سایر دانشگاههای کشور بتواند این چالش را بررسی کرده و راهکار آن را پیدا کند.

مدیر کل دفتر بازیافتی وزارت علوم مهمترین اقدامات این وزارت خانه در زمینه رعایت و اجرایی کردن حقوق شهروندی در دانشگاهها و پژوهش‌گاههای کشور اشاره کرد و افزود: یکی از برنامه های وزارت علوم در این زمینه تدوین سرفصل درس عمومی دو واحد آشنایی با کلیات حقوق شهروندی است که این برنامه به منظور آشنایی کلیه دانشجویان بخصوص دانشجویان و پژوهشگران تمامی رشته های دانشگاهی در دوره‌های کارشناسی و کاردانی با حقوق و تکالیف شهروندی در راستای اجرایی کردن دستور فوق الذکر و به منظور بالا بردن سطح آگاهی دانشجویان از حقوق عمومی و صنفی تدوین می‌شود.

پیشنهاد تدوین سرفصل حقوق شهروندی دانشجویان در دانشگاه‌ها

وی در ادامه تصریح کرد: در واقع پیشنهاد می‌شود در راستای نقش بی بدیل وزارت علوم به عنوان مرجعیت علمی و متولی امر آموزش و پژوهش در کشور و به منظور تعلیم، تربیت و ترویج و اشاعه فرهنگ حقوق شهروندی دو واحد درس عمومی با عنوان آشنایی با کلیات حقوق شهروندی جمهوری اسلامی ایران در کلیه رشته‌های تحصیلی منظور شود. چرا که فارغ‌التحصیلان دانشگاهی می‌توانند به عنوان سفیران آموزش عالی در دورترین نقاط کشور شرایط تحقق این فرهنگ را در قالب فرهنگ ایرانی اسلامی تسهیل نمایند.

منشور حقوق شهروندی دانشجویان منتشر می‌شود

جعفری همچنین بازتعریف حقوق شهروندی را یکی دیگر از برنامه‌های وزارت علوم در این زمینه عنوان کرد و گفت: هدف اصلی و عملی از تدوین و انتشار منشور حقوق شهروندی تمدید قانون مداری تقویت حفظ پاسخگویی مسئولان دانشگاهی توسعه آگاهی‌ها و مهارت‌های دانشجویان است به همین منظور منشور حقوق دانشجویی با تاکید بر نیازها ، خواسته‌های دانشجویی و نیز بر اساس قانون اساسی و مجموعه قوانین آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌ها و شیوه نامه‌های اجرایی مصوب و مراجع قانونی گرد آوری و خلاصه سازی شده است.

وی ادامه داد: یقینا حقوق مذکور اعلام مواردی است که دانشجو می‌تواند در چهارچوب شرع مقدس اسلام و قوانین کشور از آن برخوردار باشد و بر مطالبه آن پافشاری کند. به همین منظور حقوق آموزشی و پژوهشی با معاونت آموزشی و پژوهشی ، حقوق فرهنگی و اجتماعی ، سیاسی، با معاونت فرهنگی و اجتماعی ، حقوق صنفی و رفاهی با سازمان امور دانشجویان و همچنین حقوق انضباطی هم با این سازمان فصل بندی شده و در حال بازنگری حقوق منشور در ارتباط با مقررات و تکالیف مقرر در منشور حقوق شهروندی ابلاغی رئیس جمهور است.

ابلاغ بخشنامه راه‌اندازی میز خدمت در دانشگاه‌ها

دستیار وزیر علوم همچنین از تاکید این وزارت خانه برای راه اندازی میز خدمت در دانشگاهها خبر داد و گفت: میز خدمت در راستای تکریم ارباب رجوع و رعایت حقوق آنها دردانشگاه‌ها راه اندازی خواهدت شد و بخشنامه آن نیز به دانشگاهها ارسال شده و امیدوار هستیم با رعایت ضابطه های مشخص میز خدمت را در دانشگاهها راه‌اندازی کنیم.

تقدیر از پایان نامه‌های برتر حقوق شهروندی

وی همچنین با اشاره به جشنواره ملی انتخاب پایان نامه‌های دانشجویی در حوزه حقوق شهروندی اظهار کرد: بر این اساس پایان نامه‌های دانشجویان دوره کارشناسی ارشد و دکتری که طی ۵ سال اخیر در حوزه حقوق شهروندی تدوین شده است را دریافت خواهیم کرد تا در جشنواره ملی حقوق شهروندی که بهمن ماه امسال برگزار می‌شود از پایان نامه برتر تجلیل شود. در واقع تاکنون حدود ۲۱۰ پایان نامه به دبیرخانه ارسال شده و امیدوار هستیم تا مهلت باقیمانده دانشجویان بسیاری در این جشنواره شرکت داشته باشند.

 انتصاب ضابطین حقوق شهروندی در دانشگاهها

دستیار وزیر علوم همچنین راه اندازی بانک اطلاعاتی اساتید و پژوهشگران فعال در حوزه حقوق شهروندی رااز دیگر برنامه‌های وزارت علوم عنوان کرد و گفت: در این باند تمامی پژوهشگرانی که در عرصه‌ی حقوق شهروندی فعال هستند جمع آوری می‌شوند و تاکنون هنوز ۶۰ الی ۷۰ درصد دانشگاهها برای ارسال اطلاعات اساتید اقدامی نکرده‌اند.

دکتر جعفری با اشاره به انتساب ضابطین حقوق شهروندی در دانشگاهها افزود: هدف عمده انتصاب این افراد نظارت و پایش و اجرایی کردن حقوق شهروندی در دانشگاهها بوده است. قرار است ما در هر دانشگاه با معرفی ریاست آن دانشگاه یکی از معاونین را به عنوان ضابطین معرفی کنیم. امروز حکم ضابطین توسط وزیر ابلاغ خواهد شد تا فعالیت‌ آنها شکل قانونی پیدا کند.

به گفته‌ی وی ضابطین حقومق شهروندی دانشگاهها موظف هستند فعالیت‌های اجرایی خود در حوه‌ی حقوق شهروندی را هر ۳ یا ۶ ماه به حوزه حقوق شهروندی وزارت علوم ارسال کنند.

پیوست حقوق شهروندی در همایش‌ها اجرایی می‌شود

دستیار ویژه وزیر علوم در حقوق شهروندی با اشاره به دسته بندی دانشگاهها به ۹ منطقه کشوری و همچنین تدوین و اعلام پیوست حقوق شهروندی را از دیگر برنامه‌های وزارت علوم در این عرصه عنوان کرد و گفت: تردید ما این است که در همه همایش‌ها، سمینارها و فراخوان‌ها و غیره و حتی انتخاب آثار حتما یک پیوست حقوق شهروندی داشته باشیم.

حق آموزش در دانشگاهها تنها بر اساس توانمندیهای علمی سنجیده می‌شود

دکتر جعفری همچنین با اشاره به همکاری وزارت علوم در پیشنهاد و تصویب طرح‌ها و لوایح در عرصه‌ حقوق شهروندی گفت:‌ ما در این راستا الحاق یک تبصره قانون سنجش و پذیرش دانشجو داریم که بر اساس آن حق آموزش در دانشگاهها و بر اساس توانمندی‌ها علمی هر بخش سنجیده می‌شود و هیچ ویژگی‌هایی نظیر طبقه‌ای، قومیتی و مذهبی و غیره نباید مانع آموزش افراد شود مگر این که فرد جرمی را مرتکب شده باشد.

مدیر کل دفتر بازرسی وزارت علوم در پایان تصویب لایحه نهاد حقوق بشر و شهروندی، لایحه شفافیت و نظارت اجرای حقوق شهروندی در دانشگاهها و اعطای جایزه حقوق شهروندی را از دیگر برنامه های وزارت علوم در این عرصه عنوان کرد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار دانشگاهی اخبار دانشجویی وزارت علوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۰۳۳۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتاب «اسلام و مبانی حقوق بشر» نقد و بررسی می شود

به گزارش خبرنگار مهر، معرفی و نقد کتاب اسلام و مبانی حقوق بشر از سوی گروه حقوق خانه اندیشمندان علوم انسانی و انجمن حقوق شناسی برگزار می‌شود.

این جلسه با حضور سیف الله صرامی عضو هیأت علمی و مسؤول پژوهشگاه فقه و حقوق علوم و فرهنگ اسلامی، سید محمد قاری سید فاطمی استاد دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه مفید قم، احمد کاظمی موسوی پژوهشگر حقوق و معارف و اسلامی، حجت الاسلام رحیم نوبهار مؤلف کتاب و عضو هیأت علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی برپا خواهد شد.

دبیری جلسه را بزرگمهر بشیریه دانش آموخته حقوق کیفری و جرم شناسی و عضو انجمن حقوق شناسی بر عهده دارد.

این نشست امروز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ماه از ساعت ۱۷ در خانه اندیشمندان علوم انسانی به نشانی خیابان استاد نجات اللهی، بوستان ورشو، خانه اندیشمندان علوم انسانی سالن حافظ برگزار می‌شود.

کد خبر 6096989 سمانه نوری زاده قصری

دیگر خبرها

  • اساتید برتر دانشگاه دامغان تقدیر شدند
  • چهره‌های هالیوودی خواستار تغییر جهان با هنر شدند
  • به پایان عمر سیاسی رژیم غاصب صهیونیستی نزدیک می‌شویم‌
  • تقدیر مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری فارس از مدیرعامل پست بانک ایران و مدیریت شعب استان فارس
  • عدم استفاده بهینه از منابع موجب کاهش بهره وری در دانشگاهها می‌شود
  • ۸ استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر تقدیر شدند
  • تقدیر از ۱۵۰ فعال قرآنی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
  • ۶ پرونده نقض حقوق شهروندی در مازندران بررسی شد
  • تمدید مهلت ثبت‌نام و ارسال آثار به دو جشنواره ملی کتاب دانشجویی و پایان‌نامه سال
  • کتاب «اسلام و مبانی حقوق بشر» نقد و بررسی می شود