Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-19@01:39:37 GMT

گسترش نماهای رومی و غربی در ساختمان‌های قم

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۰۳۴۸۵

گسترش نماهای رومی و غربی در ساختمان‌های قم

استان قم یکی از استان های مذهبی کشور می باشد که رهبر معظم انقلاب در آخرین سفر خود به قم بر مسئله حفظ بناهای تاریخی و بافت های قدیمی تاکید داشتند که این مسئله اهمیت این موضوع را دوچندان می کند اما این در حالی است که این روزها نماهایی به نام نماهای رومی در شهر نمایان می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از قم فردا، هنگام ورود به هر شهری در ابتدایی ترین لحظات حضور اولین مواردی که می تواند نظر هر فردی را به خود جلب کند سیما و منظر شهر می باشد که به عنوان مثال وقتی شما وارد شهر تهران می شود در ابتدا ساختمان های بلند چند طبقه را می بینید و یا وقتی وارد شهرهای تاریخی می شوید بناهای تاریخی و یا دیوارهایی با ظاهر خشتی را نظاره می کند که این ها جزو اولین هایی می باشد که به چشم می آید و در نظر هر فردی ثبت می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته این گونه هم می توان از این سیمای شهر برداشت کرد که فرهنگ مردم شهر، وضعیت اجتماعی و اقتصادی مردم شهر چگونه است و طرز فکر حاکم بر این شهر چیست.

استان قم یکی از استان های مذهبی کشور می باشد که رهبر معظم انقلاب در آخرین سفر خود به قم بر مسئله حفظ بناهای تاریخی و بافت های قدیمی تاکید داشتند که این مسئله اهمیت این موضوع را دوچندان می کند اما این در حالی است که این روزها نماهایی به نام نماهای رومی در شهر نمایان می شود.

نمای رومی بکار رفته در معماری این روزهای شهر قم تقلیدی از معماری غربی و کلیسایی است؛ این سبک از معماری می‌تواند به اختلاف طبقانی و اختلاف فرهنگی دامن بزند و به طور کلی تغییر سبک زندگی را در پی داشته باشد.

مدتی است نمای رومی توسط شورای اسلامی شهر و شهرداری ممنوع شده اما همچنان شاهد ادامه کار و ساخت این نماها در شهر قم هستیم.

نمای ساختمان‌ها در مقطعی مد می شوند و ماندگار نیستند

رو ح الله امراللهی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم در گفتگو با خبرنگار  قم فردا اظهار داشت: نماهای شهری در مقاطعی مد می شود و تبلیغات مختلفی روی آن انجام می شود اما آرام‌آرام از مد خارج می شوند این نوع نماهایی که در مقطعی مورد پسند قرار می گیرند ماندگار نیستند ازجمله نماهایی که به نماهای رومی شهرت یافتند.

وی گفت:  زمانی نمای شیشه و زمانی نمای آلومینیوم مد شد و در حال حاضر هم نماهای سنگی که اِلمان ها و سردیس‌هایی در داخل آن استفاده می شود که نمادهای و فرهنگ غیر ایرانی هستند.

امراللهی بیان داشت:  علت اصلی روی آوردن به این نوع نماها این است که نتوانستیم در جامعه خودمان تولیدات فرهنگی داشته باشیم در نتیجه مردم به دنبال جایگزینی از خارج از جامعه می روند تا زمانی که در جامعه خودمان بین اهل‌فن تولیدات علمی نداشته باشیم مردم دچار چنین هیجاناتی می شوند.

عضو شورای شهر قم تأکید کرد: ممکن است این نوع اتفاقات خواسته و یا ناخواسته باشد اما معضلی است که وجود دارد و متأسفانه بعدازاینکه اتفاق رخ داد به دنبال درمان ممانعت و برخود هستیم.

وی گفت: مناسب نبودن نماهای شهری با فرهنگ آن شهر در همه شهرهای کشور در حال رخ دادن است البته این موضوع در قم بسیار کمتر از شهرهای دیگر است البته این تعداد محدود هم نباید در قم وجود داشته باشد زیرا کم‌کم به سوی بی هویتی می رود.

امراللهی در پاسخ به این سؤال که آیا برای نماهای ساختمان ها قانونی وجود دارد؟ گفت: یک بحث ضوابط وجود دارد که در خصوص سیمای بصری و نماهای شهری وجود دارد اما  تأکید و الزامی در قم در خصوص نماهای شهری وجود ندارد به غیر از خیابان عمار یاسر و خیابان حرم جمکران که در خط باب، خط پنجره و خط طبقات الزاماتی وجود دارد.

وی گفت: عملاً چون قانونی وجود ندارد و طراحی هم نشده است مردم آزاد هستند هر نوع نمایی را که می‌خواهند بر روی ساختمان‌ها اعمال کنند و فقط باید آن چهارچوب ضوابطی را رعایت کنند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم خاطرنشان کرد: انواع به هم ریختگی را در خط بام را در قم مشاهده می کنیم و عملاً مجموعه این خطوط هارمونی و ریتم ندارند درنتیجه تناسبات در نماهای شهر به هم می‌خورد.

عضو شورای شهر قم بیان داشت: برای اینکه نماهای ساختمان های هر شهر متناسب با فرهنگ آن شهر باشد باید در مراکز دانشگاهی معماری و شهرسازی تولید نما مناسب با فرهنگ کشور انجام شود که در این بخش کاملاً ضعیف و منفعل است این معضل تنها برای شهر قم نیست بلکه همه شهرها درگیر این معضل هستند.

امراللهی گفت: باید ادارات کل راه و شهرسازی و شهرداری ها ورود کنند و طرح های بدنه سازی و جداره سازی و طراحی شهری را تهیه کنند همچنین دبیرخانه‌های کمیسیون های ماده 5 هم  این طرح ها را مصوب و الزام‌آور کنند.

نماهای الگو برای جایگزینی نماهای غربی ساختمان‌ها نداریم

وی گفت: نماهایی که در قم به نماهای رومی معروف شده است اصلاً نماهای رومی نیست سردیس‌ها و تندیس‌هایی استفاده می شود و این‌گونه تلقی شده که رومی است، مطمئناً  وقتی نمونه و الگوی جدید وارد عرصه نماسازی شود این نماهای معروف به رومی هم از مد خارج می‌شود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم تأکید کرد:  این نماهای باوجود تندیس‌ها و سردیس‌ها معرف و القاگر عناصری است که ما را از فرهنگ خودمان دورمی کند و دغدغه اندیشمندان حوزه معماری و شهرسازی شده است و باید جلوی این نوع ساختمان سازی ها گرفته شود، اما نماهای سنگی از گذشته در کلیه ادوار ایران وجود داشته و نمی توان گفت نمای سنگ ممنوع است با هر مصالحی که می خواهد باشد.

عضو شورای شهر در پایان گفت: اما در شهر قم و شهرهای اقلیمی نماهای سنگ با توجه به گرم و خشک بودن هوا کمتر همخوانی دارد که بحث جدایی است بحث اصلی این است که روی المان‌های مورداستفاده شده باید کار کارشناسی صورت گیرد تا اِلمان های خارج از فرهنگ داخلی استفاده نشود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۰۳۴۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گسترش فعالیت‌های درآمدزای دانشگاه آزاد یزد در راستای تحقق شعار سال

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدرضا دهقانی اشکذری،‌ رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد در دیدار نماینده ولی فقیه و امام جمعه یزد، رسالت دانشکده تعلیم و تربیت را مشابه دانشگاه تربیت‌معلم دانست و اظهار کرد: میدان در تعلیم و تربیت مدارس است. با ارتباط ایجادشده بین دانشکده؛ عرصه و مدارس؛ میدان و استفاده از استادان با تجربه و مطلع در نظر داریم معلمانی کار بلد تربیت کنیم.

وی ادامه داد: در حوزه تربیت نیروی ماهر توانستیم با ۳۰۰ دانشجوی بورسیه صنعت کاشی در کنار یادگیری دروس تئوری، انتقال مهارت را داشته باشیم. امسال جشن فارغ‌التحصیلی دانشجویانی که ۷۰ درصد واحد خود را در صنعت گذرانده‌اند، خواهیم داشت.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد دانشگاه آزاد را مؤسسه غیردولتی و غیرخصوصی دانست که اموال آن برای مردم است و بیان کرد: در چند سال اخیر شاهد رشد دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد بودیم و در دو سال گذشته ۱۰هزار دانشجو در این واحد دانشگاهی ثبت‌نام کردند.

دهقانی‌اشکذری، دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد را خانواده ۲۲ هزار نفری با بیش از ۱۷ هزار و ۵۰۰ دانشجو، چهار هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز، نزدیک هزار استاد و معلم و ۸۰۰ کارمند برشمرد و عنوان کرد: مقام معظم رهبری امسال را جهش تولید با مشارکت مردم نام‌گذاری کردند، سال گذشته در واحد‌های استان، استخر پرورش ماهی، پرورش قارچ و نیروگاه خورشیدی، مجتمع گردشگری علمی و تولید لباس را دایر کردیم و در نظر داریم، امسال آنها را گسترش دهیم.

توحید و تعلم دو بال برای رسیدن به مقامات عالی است

نماینده ولی فقیه و امام جمعه یزد نیز توحید و تعلم را دو بال برای رسیدن به مقامات عالی دانست و گفت: بیگانگان تلاش خود را به کار بستند تا خدا را از جوانان بگیرند و در عوض اهداف مادی و غیرتوحیدی را در فکر و اندیشه آنها جای دهند.

آیت‌الله محمدرضا ناصری اضافه کرد: در سفر دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به استان یزد به وی یادآوری کردیم که تعلیم و تربیت را از دبستان و از مجموعه مدارس دانشگاه آزاد اسلامی آغاز کنید. کار فرهنگی در دانشگاه و برای دانشجویان خوب است؛‌ اما برای دانش‌آموزان و مقاطع دبستان تأثیرگذاری بیشتری دارد.

وی کتاب‌های معارف دانشگاه را فاقد جذابیت خواند و بیان کرد: جزوه‌ای از مباحث توحید تا معاد برگرفته از کتاب‌های شهید مطهری تهیه شده و در دانشگاه یزد مشغول به تدریس شدم. به مرور زمان، تعداد دانشجویان برای یاد گرفتن دروس معارف زیاد شد و استقبال بالا گرفت. این ریشه در بی‌روح بودن کتاب‌های معارف آن زمان دانشگاه داشت. اکنون جزوه‌ای برگرفته از ۱۰۰ مقاله تهیه شده که برای تدریس در دانشکده‌ها جالب و در جوانان تأثیرگذار است.

به گزارش آنا، در ادامه رؤسای واحد‌ها و معاونان اقدامات و دستاورد‌های خود را در شهرستان‌ها بیان کردند و حمایت نماینده ولی فقیه و امام جمعه یزد را سبب دلگرمی و انگیزه برای تلاش بیشتر دانستند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ضرورت گسترش بنیاد پویانمایی در وزارت فرهنگ و ارشاد
  • نگاهی به نقش صدا و سیما در گسترش فرهنگ عفاف و حجاب
  • گسترش تبادل آتش میان اسرائیل و حزب‌ا...
  • گسترش فعالیت‌های درآمدزای دانشگاه آزاد یزد در راستای تحقق شعار سال
  • نماهای دیدنی از طراحی جالب ساختمان مجلس
  • گسترش سرمایه‌گذاری اپل در ویتنام
  • هاآرتص: انزوای اسرائیل در حال گسترش است
  • درخواست انگلیسی ها از نتانیاهو
  • بهترین شهر دنیا برای بازدید با پای پیاده معرفی شد
  • گسترش حاشیه نشینی در تبریز معضل اساسی است