Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی نیروی دریایی ارتش، امیر دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش که به منظور شرکت در دهمین سالگرد تشکیل اجلاس فرماندهان نیروهای دریایی اقیانوس هند(آیونز) که به هندوستان سفر کرده است ضمن تقدیر از نیروی دریایی هند برای برگزاری این اجلاس اظهار داشت: همانطور که همه ما می‌دانیم، دریا برای کشورهای ساحلی فرصتی بزرگ در جهت پیشرفت و حفظ منافع ملی محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی فواید دریا برای یک کشور و یک ملت را فوایدی بزرگ، راهبردی و کلان دانست و گفت: حضور در دریا با استفاده از ظرفیت‌های تمدن دریایی، گام اول و مهم برای ایجاد مهمترین درگاه ارتباطی با امکانات عظیم دریا و بهره‌مند شدن از آن است و به همین دلیل است که رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران می‌فرمایند «نفس حضور در دریا قدرت است. نفس اینکه دریا را مسخر کنید و زیر پای خود بگیرید قدرت است» زیرا حضور در دریا به معنی برخورداری از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های قدرت‌آفرین در ابعاد مختلف است که امکان بهره‌برداری از دریاها و اقیانوس‌ها برای رسیدن به مقاصد و اهداف ملی را میسر می‌کند.  

دریادار خانزادی در خصوص موضوع امنیت دریایی اظهار داشت: این موضوع یک مسأله چندبعدی و پیچیده است و برقراری آن تا حد زیادی به وزن ژئوپلتیک کشورها، سطحی از قابلیت و توانایی که برای مقابله با تهدیدات دریایی پای کار آورده‌اند و میزان مشارکت جمعی وابسته است.  

رئیس اجلاس فرماندهان نیروهای دریایی اقیانوس هند با بیان اینکه نیروی دریایی به عنوان بخشی لاینفک از قدرت دریایی، مظهر اقتدار هر ملتی است، افزود: امنیت مناطق دریایی تحت حاکمیت و منافع ملی در دریا را تضمین کرده و متضمن کارکرد چرخه‌های قابلیت‌سازی است که امکان همکاری با دوستان و بهره‌مندی از منافع اقتصاد آبی را فراهم می‌کند.

دریادار خانزادی اضافه کرد: وقتی از امنیت دریایی سخن می‌گوییم، منظور امنیتی پایدار و فراگیر است. ما معتقدیم ناامنی برای هیچکس خوب نیست و ما امنیت را برای همه می‌خواهیم نه فقط برای قدرت‌های دریایی.  

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع تهدیدات دریایی اشاره کرد و افزود: گذشته از موضوعاتی که امروز امنیت دریایی را تهدید کرده و ما نسبت به آنها آگاهی داریم، تغییرات در ابعاد مختلف نیز بر محیط آبی‌مان اثر می‌گذارند و پایش تغییرات و مهار روندهایی که آینده امنیت دریایی ما را تهدید خواهند کرد مانع شکل‌گیری محیطی خواهد شد و ما را از کوری دریایی می‌رهاند.  

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران درخصوص تغییر ترتیبات امنیتی منطقه گفت: اکنون تجارت جهانی کالا از طریق دریا، وابستگی زیادی به اقانوس هند دارد و سرنوشت‌ساز بودن این اقیانوس مورد تاکید و توجه منطقه و جهان است. به همین دلیل تسلط بر منطقه به منظور تامین منافع یک گروه قابل توجیه نیست و این تفاوتی مهم نسبت به گذشته است.  

دریادار خانزادی تصریح کرد: تغییرات مختلف در ابعداد جهانی و منطقه ای می تواند بر افزایش آگاهی کشورهای منطقه و منافعشان در دریا و نیز مطالبه آن موثر باشد.  

وی ادامه داد: ز دیگر مسائل مرتبط با این مسئله می‌توان به افزایش وزن ژئوپولیتیک قدرتهای منطقه‌ای و حرکت انبساطی آنها، افزایش دانش و ظرفیت‌های فنی کشورهای منطقه جهت حضور در آب‌های آزاد، کاهش وزن ژئوپولیتیک برخی قدرت‌های بزرگ ناشی از کاهش قدرت اقتصادی آنها، ضعیف شدن نهادهای بین‌المللی و عدم تمکین بانیان آن از اجرای احکام و قوانین و شکل‌گرفتن بی‌نظمی ساختاری اشاره کرد.

رئیس اجلاس فرماندهان نیروهای دریایی اقیانوس هند، انقباض ناوگان‌های نظامی گسترش ‌یافته در جهان به دلیل هزینه‌های زیاد آن، گسترش دامنه جنگ سرد اقتصادی و سیاسی میان قدرت‌های جهانی، امتداد یافتن اختلافات سیاسی و منازعات زمینی به دریا مانند آنچه در عدن رخ می‌دهد و تهدید زیست‌محیطی شامل پساب‌های صنعتی، زباله‌های هسته‌ای، پلاستیک‌ها و غیره را از دیگر موضوعات در این زمینه عنوان کرد.  

دریادار خانزادی خاطرنشان کرد: تغییر در مرکز ثقل وزن ژئوپلیتیک جهانی ناشی از کاهش وزن ژئوپلیتیک و قدرت دریایی برخی قدرت‌های بزرگ، حرکت انقباضی به سمت معقول کردن اندازه و هزینه‌های نیروی دریایی گسترش یافته در ابعاد جهانی را در پی خواهد داشت.

وی تصریح کرد: همزمان افزایش وزن ژئوپلیتیک قدرت‌های منطقه‌ای و حرکت انبساطی محسوس آنها به سمت دریا و تبدیل شدن به قدرت دریایی

قابل وثوق در منطقه مؤید آغاز حرکت جایگزینی قدرت دریایی در منطقه است. اگر چه باور نداریم حضور عناصری از خارج از منطقه، امنیت دریایی جمعی مطلوب را تأمین می‌کند اما انقباض اجباری آنها ترتیبات امنیتی جدیدی را جایگزین خواهد کرد و این تغییر مهمی است که منطقه باید برای آن آماده شود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در ادامه سخنان خود به کارکرد نهادهای بین‌المللی در این زمینه اشاره کرد و افزود: اگر چه نهادهای بین‌المللی مرتبط با امور دریا، طی سال‌های گذشته شکل گرفته و اقداماتی را برای دریانوردی انجام داده‌اند، اما ایجاد تغییر در سازه قدرت دریایی جهانی و حضور بازیگران قدرتمند منطقه‌ای در عرصه دریاهای آزاد و تأثیرگذاری بیشتر بر ساز و کارهای مدیریت آب‌های آزاد جهان شاید اقدامات گذشته دیگر برای حفظ نظم مطلوب با لحاظ آراء و نظرات ذینفعان جدید که هم قدرت دارند و هم منفعت و باید متناسب با وزنشان مشارکت داده شوند کفایت لازم را نداشته باشند.

دریادار خانزادی ادامه داد: با این رویکرد، منطقه و جهان باید برای این تغییر مهم ظرفیت‌سازی کرده و آماده شود و ذینفعان نیز باید درک مطلوبی از بازیگری اثربخش برای دستیابی به امنیت جمعی دریایی و اثرات ملی‌گرایی بر استقرار ترتیبات امنیتی متناسب با منافع جمعی داشته باشند.

وی با بیان اینکه کره زمین در حال گرم شدن است و اراده جهانی برای اجرای تعهدات و توقف آن وجود ندارد، اظهارداشت: این تغییرات به تنهایی تأثیرات عمیق بر کارکردهای ژئوپلیتیک نواحی مختلف جهان در ابعاد جغرافیایی، اقتصادی، سیاسی و نظامی خواهد داشت.

رئیس اجلاس فرماندهان نیروهای دریایی اقیانوس هند، ذوب‌شدن یخچال‌ها و بالاآمدن سطح آنها، گرم شدن عرض‌های جغرافیایی میانی، تغییر اکوسیستم در عرض‌های شمالی، تغییر در مرزها و مناطق دریایی کشورهای ساحلی، تغییر در ویژگی‌های جغرافیایی گذرگاه‌های راهبردی جهان به ویژه دروازه‌های اقیانوس هند، تغییر در کشاورزی و احتمال شکل‌گرفتن جریان مهاجرت به عرض‌های مناسب‌تر، تغییر در کمیت و کیفیت جمعیت مستقر در سواحل اقیانوس هند را از جمله مسائل ناشی از گرم شدن کره زمین دانست و گفت: این تغییرات می‌تواند ارزش و وزن ژئوپلیتیک مناطق دریایی جهان به ویژه منطقه اقیانوس هند را تحت تاثیر قرار دهد.

دریادار خانزادی ادامه داد: اما چیزی که بیشتر از قبل پایدار است، تجارت از طریق دریاست. دریا مهمتر خواهد شد و کانون تمرکز فعالیت‌های دریایی نیز بیشتر می‌شود و ممکن است معنی کشورهای ساحلی و دریایی نیز بسیار به هم نزدیک شود و ما شاهد افزایش بازیگران در عرصه دریاها خواهیم بود؛ بازیگرانی که شاید با نگاه ملی و نه جهانی در آب‌های آزاد حاضر شده و نظم ژئوپلیتیکی اقیانوس هند را تحت تأثیر قرار دهند.

وی همچنین در خصوص افزایش ضریب نفوذ فناوری‌های دریایی اظهارداشت: همه ما می‌دانیم دریا عرصه‌ای رقابتی است و تغییرات شتابان فناوری بر تجهیزات و فعالیت‌های پیچیده دریایی اثرگذار است به نحوی که همزمان با مقدوراتی که در اختیار قرار داده است امکان حضور جمع متنوعی از بازیگران دولتی، غیردولتی، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را فراتر از قدرت دولت‌ها در عرصه دریاهای آزاد ممکن ساخته است.  

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: روندهای مبتنی بر فناوری حاکی از دست‌یافتنی‌تر شدن بیش از پیش سطح و زیر سطح دریا برای طیفی از بازیگران است که با سطح متفاوتی از تعهدات، آگاهی‌های قانونی و محیطی در این عرصه وارد شوند و این روی خوش ماجراست.  

دریادار خانزادی ادامه داد: وجه دیگر آن، افزایش حضور عناصر نامطلوب با کارکردهای تروریستی و خلافکارانه و مخرب است که حضورشان به هر شکلی مخرب ترتیبات امنیتی مطلوب است و عدم قطعیت را در منطقه انتشار می‌دهد.  

وی گفت: با این رویکرد، دیگر کارکردهای سنتی نیروهای دریایی پاسخگوی نیازهای مرتبط با اداره مطلوب دریا به ویژه دریاهای آزاد نخواهد بود و لازم است برای آینده‌ای پیچیده‌تر و با عدم قطعیت بیشتر آماده شویم.

رئیس اجلاس فرماندهان نیروهای دریایی اقیانوس هند در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه محیط دریایی ما در حال تغییر است، اظهارداشت: عوامل متعددی در این فرایند اثرگذارند که تجمیع آنها محیط امنیتی پیچیده‌تری را پیش روی ما قرار می‌دهد که دیگر نیروی دریایی با کارکردهای سنتی قادر به پاسخگویی به نیازهای این محیط نخواهد بود و نیروی انسانی تجهیزات، فناوری‌ها، قوانین و مقررات، آموزش‌ها، زیرساخت‌ها و همه قابلیت‌ها، توانایی‌هایمان تحت تاثیر این تغییرات قرار خواهد گرفت.   

دریادار خانزادی درپایان خاطرنشان کرد: در این فرایند همگرایی و تلاش برای اقداماتی که قادر به مهار روندهای نامطلوب در ابعاد مختلف باشند به نحوی که امنیت جمعی‌مان را در آینده تضمین کنند حائز اهمیت است و ما برای مقابله با تهدیدات آتی نیاز به این اقدامات داریم.

کد خبر 4457255 هادی رضایی

منبع: مهر

کلیدواژه: حسین خانزادی نیروی دریایی ارتش هندوستان مجلس شورای اسلامی ایران ایالات متحده آمریکا وزارت امور خارجه ایران محمد جواد ظریف ارتش جمهوری اسلامی ایران یوم الله 13 آبان تحریم اقتصادی ایران علی لاریجانی عباس آخوندی برجام حسن روحانی شهرداری تهران بهرام قاسمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۰۴۰۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احداث سد بختیاری در مرحله تامین مالی قرار داد

عیسی بزرگ زاده سخنگوی صنعت آب در خصوص پیشرفت احداث سد بختیاری گفت: این سد در منتهی الیه در انتهای شاخه بختیاری در دست احداث است و جاده‌های دسترسی آن ایجاد شده است. این طرح در حال حاضر در مرحله فاینانس و تامین مالی قرار دارد که پیگیری این موضوع در دستور کار ما است. 

او افزود: احداث این طرح چند هدف دارد که یک مورد این است که وظیفه کنترل رسوبات حوزه بالادست را دارد تا وارد سد مهم دز نشود و از حجم مفید سد دز کاسته نشود و قدرت تنظیم این سد بزرگ برای جلگه دز و جلگه پایین دست استان خوزستان کاز بین نرود. در واقع یکی از اهداف ایجاد این سد، افزودن به عمر مفید سد دز است و مورد دوم کمک به قدرت تنظیم سد دز برای آورد‌های رودخانه دز است. هدف سوم نیز ایجاد یک نیروگاه برقابی است.

او در خصوص مصارف آب سد بختیاری گفت: به طور کلی به صورت صورت با سد دز کار خواهد شد و همان نسبت‌های شرب و کشاورزی که در حال حاضر وجود دارد، آب تامین خواهد شد. چرا که ترکیب سد دز و سد بختیاری اهداف مشترکی دارند و باید این موارد را برآورده کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • رزمایش ایران، چین و روسیه برای امنیت منطقه مهم است
  • دیدار رئیس سرویس اطلاعات خارجی روسیه با وزیر امنیت کره شمالی
  • (ویدیو) توقف کامل تجارت دریایی آمریکا با انسداد کامل تنگه باب المندب توسط یمن!
  • احداث سد بختیاری در مرحله تامین مالی قرار داد
  • نجات ۲ گردشگر نوروزی از خطر غرق در آب‌های امام حسن
  • «اروند» دریایی که حال و هوایش فرق می‌کند
  • از «صید ارواح» چه می‌دانید؟
  • تداوم ناپایداری‌های دریایی در هرمزگان
  • شناسایی حیات بیگانه توسط دانشمندان ناسا
  • دانستنی‌های دریایی؛ از ماهی رفنگر تا بارداری اسب دریایی نر