Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-07@06:27:15 GMT

فارس با ۸.۷ درصد بیست و هفتمین استان بیکار کشور

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۰۴۰۸۲

فارس با ۸.۷ درصد بیست و هفتمین استان بیکار کشور

استان فارس با نرخ بیکاری ۸.۷ درصد در بین استان‌های کشور رتبه بیست و هفتم نرخ بیکاری را به خود اختصاص داده است. ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۰ استانها فارس نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، اشتغال و بیکاری، از جمله موضوع‌های اساسی اقتصاد هر کشوری است به گونه‌ای که افزایش اشتغال و کاهش بیکاری به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی جوامع تلقی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نرخ بیکاری یکی از شاخص‌هایی است که برای ارزیابی شرایط اقتصادی کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بررسی نرخ مشارکت اقتصادی (نرخ فعالیت) جمعیت 10 سالع و بیش‌تر نشان می‌دهد که 40.9 درصد جمعیت در سن کار (10 ساله و بیش‌تر) از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند. همچنین نتایج نشان می‌دهد که نرخ مشارکت اقتصادی در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی کم‌تر بوده است.

بررسی روند تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی کل کشور نشان می‌دهد که این شاخص نسبت به فصل مشابه سال گذشته (تابستان 96) 0.2 درصد افزایش داشته است.

بررسی اشتغال در بخش‌های عمده فعالیت اقتصادی نشان می دهد که بخش خدمات با 49.5 درصد بیش‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است و بخش صنعت با 31.6 درصد کشاورزی با 18.9 درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

بررسی نرخ بیکاری جمعیت 10 ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که 12.2 درصد از جمعیت فعال، بیکار بوده‌اند. همچنین براساس فاصله اطمینان 95 درصد نرخ بیکاری کل کشور بین  11.7 درصد تا 12.7 درصد با نقطه مرکزی 12.2 درصد به دست آمده است. نرخ بیکاری در بین زنان نسبت به مردان و نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری کل کشور نشان می‌دهد که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال قبل (تابستان 96) 0.7 درصد افزایش داشته است.

بررسی نرخ مشارکت اقتصادی در استان‌های مختلف نشان می‌دهد که استان‌های خراسان شمالی (46.8 درصد)، اردبیل (44.9 درصد) و اصفهان (44.9 درصد) بیشترین و استان‌های قم (36.1 درصد)، مرکزی (35.1 درصد) و سیستان و بلوچستان (34.1 درصد) کمترین‌ نرخ مشارکت اقتصادی را داشته‌اند.

استان فارس با نرخ مشارکت 40.5 درصد شانزدهمین استان کشور در نرخ مشارکت اقتصادی است. نرخ مشارکت اقتصادی این استان در تابستان سال گذشته 40.6 درصد بوده است. 

نرخ مشارکت اقتصادی در 14 استان کشور بالاتر از میانگین کشور (40.9 درصد) و در 17 استان کشور پایین‌تر از میانگین کشوری است.

بررسی نرخ بیکاری در استان‌های مختلف نشان می‌دهد که استان‌های کرمانشاه ( 16.4 درصد)، خوزستان (15.6 درصد) و کهگیلویه و بویراحمد (15.5 درصد) بالاترین نرخ بیکاری و استان‌های زنجان(7.1 درصد)، سمنان(7.1 درصد) و همدان (6.5 درصد) پایین‌ترین نرخ بیکاری را داشته‌اند.

استان فارس با نرخ بیکاری 8.7 درصد در بین استان‌های کشور رتبه بیست و هفتم نرخ بیکاری را دارد. نرخ بیکاری این استان در تابستان سال گذشته 9.7 درصد بوده است. 

نرخ بیکاری در 14 استان کشور بالاتر از میانگین کشوری (12.2 درصد) و در 17 استان کشور پایین‌تر از میانگین کشوری است.

گزارش از ثریا ستاری

انتهای پیام/ ت

R41382/P1336/S6,61/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۰۴۰۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶۰ هزار شغل در استان بوشهر ایجاد شد/ رونق کسب‌وکارها در سال جاری

به گزارش خبرنگار مهر، احمد محمدی زاده ظهر دوشنبه در نشست با مسئولان حوزه اقتصادی استان اظهار داشت: امسال از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به نام سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری شده و حوزه اقتصادی نقش مؤثری در تحقق شعار سال دارد.

وی به توفیقات دولت سیزدهم در حوزه اشتغال و تولید اشاره کرد و افزود: روند مستمر توسعه اشتغال در کشور مبتنی بر زیست بوم ملی اشتغال از موفقیت‌های اساسی دولت سیزدهم در یکسال اخیر است.

استاندار بوشهر از کاهش ۰.۹ درصدی نرخ بیکاری در کشور خبر داد و تصریح کرد: نرخ بیکاری در کشور از ۹ درصد در سال ۱۴۰۱ به ۸.۱ درصد در سال ۱۴۰۲ کاهش یافت که موفقیت بزرگی محسوب می‌شود.

محمدی زاده با اشاره به کاهش نرخ بیکاری در بین جوانان و زنان و فارغ التحصیلان دانشگاهی خاطر نشان کرد: میزان اشتغال ناقص در کشور نیز در یکسال اخیر حدود ۱.۳ درصد کاهش یافت.

وی اضافه کرد: خالص اشتغال ایجادی در کشور در سال ۱۴۰۲، بالغ بر ۷۷۵ هزار شغل جدید است.

استاندار بوشهر گفت: سامانه جستجوی شغل در کشور در سال گذشته، راه اندازی و بیش از ۳۰۰ هزار فرصت شغلی در این سامانه ثبت و ۳۱۰ هزار نفر از کارجویان نیز ثبت نام کردند.

محمدی زاده به توسعه مشاغل خانگی در کشور در دولت سیزدهم پرداخت و افزود: ۱۸۰ هزار مجوز مشاغل خانگی در سال گذشته در کشور صادر و بالغ بر ۳۶ هزار میلیارد ریال تسهیلات در این زمینه پرداخت شد.

وی اضافه کرد: ۳۵۹ بازارچه مشاغل خانگی در سطح کشور در یکسال اخیر برپا شده که نقش مؤثری در بازاریابی کالاهای تولیدی مشاغل خانگی داشته است.

استاندار بوشهر گفت: در استان بوشهر نیز طی یکسال اخیر، اتفاقات ارزشمندی در حوزه اشتغال و تولید و کاهش بیکاری رقم خورده که کاهش نرخ بیکاری به ۶.۱ درصد از مهم‌ترین توفیقات است.

محمدی زاده بیان کرد: طی ۲ سال اخیر حدود ۶۰ هزار شغل در استان بوشهر ایجاد شده و امسال با رونق فضای کسب و کار و جهش تولید، اشتغال نیز رشد محسوسی خواهد داشت.

وی ابراز داشت: احیای واحدهای راکد و نیمه راکد در استان بوشهر با شتاب بسیار خوبی انجام شده و امیدوارم امسال شاهد احیای تمام واحدهای تولیدی باشیم.

کد خبر 6098325

دیگر خبرها

  • ۶۰ هزار شغل در استان بوشهر ایجاد شد/ رونق کسب‌وکارها در سال جاری
  • پایه‌گذاری بیش از ۱۰۰۰۰۰ شغل توسط بنیاد علوی در سال جاری
  • مالیات آری؛ اما نه ۳۰ و ۵۰ و ۷۰ درصد!
  • آحاد مردم در نظارت و مدیریت اقتصادی مشارکت خواهند داشت
  • تعهد اشتغال ۷۵۰۰ فارغ‌التحصیل بیکار در همدان
  • افتتاح هفتمین نمایشگاه دستاوردهای دانشجویان فنی و حرفه‌ای
  • بازارهای نوظهور جهان با سریع‌ترین رشد در دوره ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۹
  • رشد اقتصادی کشور با مشارکت مردم در گروی دانش بنیان شدن صنایع بزرگ است
  • بانک مرکزی وضعیت ارزی کشور را بهبود بخشید
  • مسیر تحقق واقعی مشارکت مهم ترین بخش مردمی اقتصاد در جهش تولید و صادرات کشور