Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-26@01:18:54 GMT

علت خطرناک دست و پای سرد که نمی دانستید!

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۰۴۴۶۳

ساعت 24-دست و پای سرد علت های مختلفی از جمله گردش خون ضعیف، کم خونی، کمبود ویتامین و.... دارد.

دست و پای سرد می تواند علت های مختلفی داشته باشد و گاهی نشانه ی بیماری های خطرناکی است. در این مقاله علت خطرناک دست و پای سرد مداوم که نمی دانستید را مطالعه کنید.

پدیده رینود

این اختلال یکی از علل شایع انگشتان سرد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اورین تروم، ام دی، روماتولوژیست در مرکز بهداشت پراویدنس سنت جان در سانتا مونیکا، CA می‌گوید: “پدیده رینود شرایطی است که در آن تنگی عروق خون در انگشتان دست (و گاهی اوقات پا، گوش و بینی) در واکنش به سرما یا استرس‌های عاطفی به وجود می‌آید.” در بخشی انگشتان سفید و پس از آن آبی می‌شوند، چون هیچ خون یا خون کمی در این منطقه جریان دارد؛ پس از آن آن‌ها قرمز می‌شوند و یک بار دیگر عروق باز می‌شود و جریان خون باز می‌گردد.

به‌گفته‌ی تروم، اغلب اوقات انگشتان در طی یک حمله سرد، بی‌حس، سوزش‌دار یا دردناک هستند. در بیشتر موارد پدیده‌ی رینولد دلیل شناخته‌شده‌ای ندارد. خبر خوب این است که پدیده رینود عمدتا پردردسر است به جای مضر بودن. شیوه زندگی تغییر کرده است، مانند گرم لباس پوشیدن، در محیط‌های سرد دستکش پوشیدن (حتی زمانی که مواد غذایی خارج از یخچال را مصرف می‌کنید، بستگی دارد واکنش‌های شما تا چه اندازه شدید است)، و اجتناب از استرس‌های عاطفی معمولا به برای مدیریت این اختلال کافی است.

کم خونی

کم خونی زمانی‌که گلبول‌های قرمز خون کافی نباشد یا میزان میزان هموگلوبین در خون شما پایین باشد، رخ می دهد. Nesochi Okeke-Igbokwe، متخصص طب داخلی در مرکز پزشکی لانگون دانشگاه نیویورک در نیویورک می‌گوید: “کم‌خونی نتیجه کاهش اکسیژن ذخیره در بدن است، چیزی که ممکن است موجب دستانی سرد شود.”

برخی از علل احتمالی عبارتند از دریافت نکردن آهن کافی در رژیم غذایی، از دست دادن خون (با توجه به دوره های سنگین قاعدگی، زخم معده، خونریزی از دستگاه گوارش) ، برخی سرطان‌ها و اختلالات گوارشی (مانند سلیاک یا بیماری کرون). علاوه بر دستان سرد، کم خونی می‌تواند موجب خستگی، سردرد، سرگیجه، تنگی نفس، و پوست رنگ پریده شود. در بیشتر موارد، کم خونی فقر آهن و علائم آن می‌تواند با مکمل آهن درمان شود.

کمبود ویتامین B12

ویتامین B12 موجود در گوشت، مرغ، تخم مرغ، شیر و دیگر مواد غذایی لبنی، در تشکیل سلول‌های قرمز خون مهم هستند. Okeke-Igbokwe می‌گوید: “کمبود در این ویتامین می‌تواند به کاهش تولید سلول‌های قرمز خون (و کم خونی پس از آن) منجر شود.” کمبود B12 در میان کسانی که گیاه‌خوار هستند یا رژیم گیاه‌خواری دارند رایج است، و بسیاری از مردم بیش از ۵۰ سال ممکن است توانایی جذب این ویتامین از مواد غذایی را از دست دهند.

همچنین برای افراد مبتلا به اختلالات گوارشی مانند کرون و یا بیماری سلیاک نیز این‌طور است. Arielle Levitan ، ام دی، دکتر طب داخلی و نویسنده راه حل ویتامین می‌گوید که، یک آزمایش خون ساده می‌تواند تشخیص دهد آیا کمبود B12 دلیل سردی انگشتان است. اگر باشد، مکمل‌ها معمولا کمک می‌کنند، و علائم تمایل به رفع شدن در چند هفته یا یک ماه را دارند. (در اینجا ۹ نشانه‌ای که ویتامین B12 کافی نمی‌گیرید آمده است.)

فشار خون پایین

Okeke-Igbokwe می‌گوید:”فشار خون پایین، می‌تواند با توجه به طیف وسیعی از دلایل، از جمله کم آبی بدن، از دست دادن خون، برخی داروها، اختلالات غدد درون ریز رخ دهد.” زمانی که فشار خون شما کم است، رگ‌های خونی خون را از اندام‌های انتهایی به سمت اندام‌های حیاتی می‌فرستد، که می‌تواند انگشتان دست شما را سرد کند. اگر دلایل فشار خون کم را مانند سرگیجه، تاری دید، خستگی، تهوع، ضعف و گیجی را دارید، به یک پزشک مراجعه کنید.

کم کاری تیروئید:

کم کاری تیروئید ناشی از غده تیروئید ضعیف است که سطح هورمون تیروئید کمتری تولید می کند که تاثیر منفی بر متابولیسم بدن دارد.

متابولیسم بدن بر گردش خون، ضربان قلب و درجه حرارت بدن تأثیر می گذارد، بنابراین هر چیزی که بر عملکرد تیروئید تأثیر می گذارد و سبب کم کاری تیروئید می شود به پاهای سرد می انجامد.

افراد مبتلا به کم کاری تیروئید ممکن است نسبت به سرما بیشتر حساس باشند و ممکن است علائم دیگری مانند خستگی، افزایش وزن و مشکلات حافظه را تجربه نمایند.

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۰۴۴۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوشیدنی‌های سرشار از آهن

آفتاب‌‌نیوز :

کم‌خونی فقر آهن یکی از مشکلات شایع به‌خصوص در بانوان و کودکان است که تغذیه صحیح و گنجاندن منابع آهن در رژیم غذایی روزانه می‌تواند تاثیر خوبی در پیشگیری از این مشکل داشته باشد. در ادامه به معرفی برخی اسموتی‌های آهن دار می‌پردازیم.

اسموتی اسفناج

این اسموتی علاوه بر کمک به تامین آهن، نقش مهمی در تامین دیگر ویتامین‌ها و موادمعدنی ضروری دارد. اسموتی اسفناج همچنین سرشار از فیبرها، پروتئین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های مختلف است که برای سلامت عمومی ضروری هستند. برای تهیه اسموتی اسفناج چند برگ اسفناج تازه را با یک موز، مقداری شیر بادام و کمی عسل در مخلوط‌کن بریزید. افزودن چند خرما نیز به غلظت اسموتی و طعم دلچسب‌تر آن کمک می‌کند. این نوشیدنی ویتامینه برای تحریک سطح انرژی بدن در طول روز عالی است و در پیشگیری از کمبود آهن نیز تاثیر خوبی دارد. 

اسموتی چغندر

چغندر یکی از سبزیجات بسیار مغذی است، زیرا مقدار فراوانی آهن، منیزیوم و فولات دارد که نقش مهمی در حفظ سلامت عمومی خواهند داشت. نوشیدن منظم یک لیوان آب چغندر تازه می‌تواند در افزایش دریافت آهن موثر باشد و از طرفی بخش مهمی از ویتامین‌ها و املاح ضروری برای عملکرد مطلوب بدن را نیز تامین می‌کند. برای تهیه این اسموتی، مقداری چغندر را با هویج و در صورت تمایل سیب در مخلوط‌کن بریزید. کمی آب یا شیرنارگیل نیز اضافه کرده و این نوشیدنی را میل کنید.

آب سیب

آب سیب یکی از بهترین نوشیدنی‌های سرشار از آهن است که به تقویت سلامت و پیشگیری از کمبود‌های غذایی از جمله آهن کمک می‌کند. آب سیب همچنین سرشار از دیگر ویتامین‌ها و موادمعدنی مانند ویتامین C و پتاسیم است که در بهبود سلامت عمومی بدن تاثیرگذار است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • این دارو‌ها و خوراکی‌ها پلاکت خون را کاهش می‌دهند
  • نوشیدنی‌های سرشار از آهن
  • رکوردزنی «مست عشق» در روز نخست اکران
  • مراقب باشید/ این داروها و خوراکی‌ها پلاکت خون را کاهش می‌دهند
  • می دانستید چرا در بهار بیشتر خشمگین می شوید؟
  • افزایش ۵.۶ درصدی اهدای خون همدانی‌ها در سال گذشته
  • ۹ دلیل پنهان «احساس خستگی دائمی» که از آن‌ها بی خبر بودید
  • نیاز انتقال خون اصفهان به گروه‌های خونی O و A منفی
  • نیاز به فرآورده های خونی افزایش یافته است
  • انتقال خون اصفهان به گروه‌های خونی O و A منفی نیازمند است