Web Analytics Made Easy - Statcounter

مرحوم حجت‌الاسلام جان‌نثاری معتقد بود که صبر یعنی پایداری و استواری بر ارزش‌ها و اینکه به خاطر ورود یک مشکل به زندگی نباید ایمان، فضیلت، پاکی و تقوا را از دست دهیم. ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۲ فرهنگی دین ، قرآن و اندیشه نظرات

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا حجت‌الاسلام مصطفی جان‌نثاری، کارشناس و پژوهشگر حوزه دین که سابقه فعالیت در سازمان نیروهای مسلح و شورای سیاستگذاری ائمه جمعه سراسر کشور داشت، صبح دیروز فوت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 این کارشناس مذهبی، سخنران حسینیه فاطمیون و حسینیه محبان سیدالشهدا (ع) بود و بارها در برنامه‌های معارفی تلویزیون حضور پیدا کرده بود.

وی در یک برنامه تلویزیونی که با موضوع «صبر» برگزار شد،‌ گفت: ما باید شناختمان نسبت به معنای تطبیق مفاهیم و واژگان صحیح باشد.  اگر نقطه مقابل هر مفهوم را در نظر بگیریم، به نتیجه می‌رسیم. در یک قاعده داریم «تُعرف الأشیاء بِأضدادِها؛ هر چیزی را با ضدش بشناسید». در معنای رایج و عُرفی، صبر را در مقابل عجله کردن قرار می‌دهند؛ یعنی آدم عجول را مقابل انسان صبور قرار می‌دهند. در حالی که مقابل عجله، «تأنّی و آرامش» است. در حدیثی داریم «العَجَلَةُ مِنَ الشّیطانِ و التأنّی مِن الرّحمان».

حجت‌الاسلام جان‌نثاری افزود: مقابل مفهوم صبور کلمه «جزوع» را داریم؛ یعنی کسی که در مشکلات جزع و فزع و بی‌تابی می‌کند. انسان صبور در مشکلات زندگی، پایدار و استوار است و جزع و فزع نمی‌کند؛ به تعبیر روایی، «اَلمُصیبَهُ لِلصابِر واحِدَهٌ وَ لِلجازِعِ اِثنان». کسی که در مشکلات صبر می‌کند یک پاداش و کسی که جزع و فزع می‌کند، یک اجر می‌برد. بنابراین صبر یعنی پایداری و استواری بر ارزش‌ها؛ به خاطر ورودِ یک مشکل به زندگی، ارزش‌ها، ایمان، فضیلت، پاکی و تقوا را از دست ندهیم.  

فیلم کوتاه زیر را ببینید.

مرحوم جان‌نثاری: کسی که به عزت نفس برسد برای شهوات دنیوی تن به حقارت نمی‌دهد

انتهای‌پیام/ 

R1392/P1013149/S4,37/CT1 واژه های کاربردی مرتبط اهل بیت علیهم السلام

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اهل بیت علیهم السلام اهل بیت علیهم السلام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۰۴۷۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقابل دیدنی ویسی و استقلال خوزستان/ بازی مرگ و زندگی برای سهراب در انزلی

ایسنا/خوزستان نمایندگان خوزستان در هفته بیست و یکم لیگ برتر با حریفان خود دیدار می کنند. 

هفته بیست و یکم لیگ برتر امروز، ۲۷ اسفندماه برگزار می شود که از ساعت ۱۹ استقلال خوزستان در دربی خوزستان پذیرای فولاد است و نفت آبادان در انزلی به مصاف ملوان می‌رود. 

استقلال خوزستان- فولاد

استقلالی ها که با برد شیرین در اصفهان مقابل ذول آهن به دربی خوزستان رسیده اند برای صعود در جدول و رهایی از رده های انتهایی جدول به برد مقابل فولاد نیاز دارند. فولاد هم که این فصل روزهای خوبی را پشت سر نمی گذراند و روز گذشته شاهد چهارمین تغییر در راس کادرفنی بود، حالا با ویسی در اندیشه جبران ناکامی ها و برد مقابل استقلال خوزستان است. 

ویسی که یک بار با استقلال خوزستان قهرمان لیگ شده، در حالی که دومین روز از پذیرفتن هدایت فولاد را سپری می کند به گفته خودش به فولاد آمده تا آخر فصل هواداران تیمش را خوشحال کند. باید دید بردهای فولاد از امروز در دربی شروع می شود یا پورموسوی و شاگردانش به دومین برد متوالی دست پیدا می کنند. 

ملوان- نفت آبادان

آبادانی ها که اصلا وضعیت خوبی در جدول ندارند و قعرنشین هستند، روزهای سختی را برای بقا پشت سر می گذرانند. اگر چه برخی معتقدند با آمدن سهراب بختیاری زاده، نفت نمایش بهتری دارد اما هنوز این تیم در نتیجه گیری ناموفق و به برد دست نیافته است. شرایطی که تداوم آن می تواند این تیم را به سقوط نزدیک تر کند.  بر همین اساس سهراب و شاگردان امروز به برد مقابل قوی سپید انزلی نیاز مبرم دارند. البته ملوان که این فصل یک تیم منسجم و سخت نشان داده، مطمئنا روز سختی را برای آبادانی ها در جهت تداوم روزهای خوب خود رقم می زند. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دستگاه‌ها برای حضور مسافران نوروزی در اردبیل برنامه‌ریزی کنند/ آمادگی در مقابل مشکلات آب‌وهوایی ضروری است
  • راه افزایش ایمان و امید مردم توسل و تمسک به آیات قرآن است
  • ایمان در سایه عمل صالح/ روایت «زندگی با آیه‌ها»
  • ترافیک سنگین در آزادراه تهران-شمال/ مسافران صبور باشند
  • صحبت های رضا درویش پس از پیروزی مقابل پیکان؛ باید پنج تا شش گل می زدیم!
  • تقابل دیدنی ویسی و استقلال خوزستان/ بازی مرگ و زندگی برای سهراب در انزلی
  • زندگی دوباره به ۳ بیماربا اهدای اعضای جوان مرگ مغزی در مشهد
  • بدون ایمان، هر قیامی ناپایدار و بی‌فرجام است
  • «آیه‌های زندگی» مروج سبک زندگی قرآنی است
  • کاشت ۸ هزار گل در میادین و بلوار‌های خوسف