Web Analytics Made Easy - Statcounter

قم - ایرنا - معاون مالیات های مستقیم سازمان امور مالیاتی کشور گفت: طرح ابلاغ الکترونیکی اوراق مالیاتی به صورت نمونه در استان قم عملیاتی شد و حداکثر تا دی ماه سال جاری در تمام استان ها اجرایی خواهد شد.

به گزارش ایرنا، نادر جنتی روز سه شنبه در جلسه «تشریح ابعاد طرح ابلاغ الکترونیکی اوراق مالیاتی» در قم، افزود: با اجرایی شدن این طرح در استان قم، سعی می شود ایرادها و مشکلات آن برطرف شود تا حداکثر در 2 ماه آینده بتوان اوراق مالیاتی را در سراسر کشور به صورت الکترونیکی به مودیان ابلاغ نمود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی به اهداف الکترونیکی شدن ابلاغ اوراق مالیاتی اشاره کرد و افزود: این طرح ضمن تسهیل و تسریع در کار مردم، امکان کنترل و پیگیری اوراق مالیاتی را به کارشناسان مالیاتی می دهد و پایگاه اطلاعاتی جامعی از مودیان ایجاد می نماید.
وی ادامه داد: با الکترونیکی شدن ابلاغ اوراق مالیاتی، هر مودی مالیاتی با مراجعه به سامانه الکترونیکی می تواند علاوه بر ارسال اظهارنامه خود، در صورت داشتن اعتراض نسبت به اوراق، اعتراض خود را نیز به صورت الکترونیکی ثبت نماید.
جنتی خاطرنشان کرد: در این طرح، دعوت به هیات حل اختلاف، ابلاغ رای هیات حل اختلاف و پرداخت مالیات نیز به صورت الکترونیکی امکانپذیر می شود.
به گفته وی، کاهش آمد و شدهای غیرضروری، تکریم مودیان مالیاتی از طریق تسهیل پیگیری امور مالیاتی و در نهایت افزایش رضایتمندی از خدمات سازمان امور مالیاتی کشور از دیگر اهداف طرح ابلاغ الکترونیکی اوراق مالیاتی می باشد.
وی بیان کرد: امسال 99.5 درصد از اظهارنامه های مالیاتی در سراسر کشور به صورت الکترونیکی دریافت شد و نیم درصد نیز از طریق پست اخذ شده است.
معاون سازمان امور مالیاتی کشور در ادامه با بیان این که از سال 1345 تاکنون حتی یک حقوق بگیر به میزان مالیات خود اعتراض نکرده است، گفت: اگر مردم اطمینان خاطر داشته باشند که مالیات وضع شده برای آن ها عادلانه است، اعتراض نمی کنند و هدف حاکمیت ارتقاء رضایتمندی مردم است.
وی گفت: بر اساس ماده 169 قانون مالیات های مستقیم، اطلاعات فعالیت های اقتصادی مودیان مالیاتی در پایگاه اطلاعاتی مالیاتی جمع می شود و در صورت تطبیق داشتن با اظهارنامه مودیان، رای به صورت سیستمی صادر می شود و در صورتی که اظهارنامه مودیان مالیاتی با اطلاعات موجود تفاوت زیادی داشته باشد، اظهارنامه برای بررسی بیشتر به حسابرسی ارسال می شود.
وی افزود: معمولا 80 درصد اظهارنامه های مالیاتی مورد تایید قرار می گیرد و 20 درصد به حسابرسی ارسال می شود.
جنتی تاکید کرد: در چند سال اخیر تمام برنامه های سازمان امور مالیاتی کشور بر این مبنا بوده که ضمن وصول مالیات از مودیان مالیاتی، رضایتمندی مردم نیز حاصل شود.
وی افزود: مالیات سال 95 نسبت به سال 94، هشت درصد و مالیات سال 96 نسبت به سال 95 نیز پنج درصد افزایش داشت.
وی اضافه کرد: معاف نمودن از پرداخت مالیات مالکان ملک های زیر 150 مترمربع که ملک خود را اجاره دادند، نیز از جمله اقدام های سازمان امور مالیاتی کشور در راستای افزایش رضاتمندی مردم است.
جلسه تشریح ابعاد طرح ابلاغ الکترونیکی اوراق مالیاتی، امروز در سالن جلسه های اداره کل امور مالیاتی قم با حضور اعضای اتاق اصناف، اتاق بازرگانی، فعالان اقتصادی و مسئولان استان برگزار شد.
/2085/ 1175

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد اوراق مالياتي ماليات قم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۰۴۸۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روش جدید پرداخت مالیات بر ارث از سپرده متوفیان نزد بانک‌ها

مالیات بر ارث به عنوان یکی از انواع مالیات در ایران به مالیاتی گفته می‌شود که پرداخت آن به عهده وارثان متوفی است. به عبارت بهتر بعد از فوت شخص، هر یک از وراث اگر بخواهند ماترک متوفی(آنچه از متوفی به جا مانده است) را میان ورثه تقسیم کنند، ابتدا باید مالیات آن را به دولت پرداخت کنند و هریک به اندازه سهمی که می برند، مشمول مالیات می‌شوند.

مهلت و نحوه پرداخت مالیات

 نماینده قانونی متوفی یا وارثان به مدت زمان یک سال مهلت دارند تا نسبت به پرداخت این نوع مالیات اقدام کنند. برای این منظور افراد باید به سازمان امور مالیاتی موجود در محل زندگی متوفی مراجعه کنند. در قدم بعدی باید اظهارنامه‌های مخصوص سازمان امور مالیاتی با اطلاعاتی مانند: هویت متوفی، مکان سابق زندگی، اموال، دارایی‌ها و بدهی‌ها، هزینه‌های مربوط به کفن و دفن، واجبات مالی و عبادی و دیون متوفی پر شوند.

وارثان متوفی موظف هستند لیستی از دارایی‌های فرد فوت شده تهیه کنند و آن را به اداره امور مالیاتی محل سکونت متوفی تحویل دهند. اداره مالیات فهرست دارایی‌ها را همراه با سایر مدارک مربوطه برای بررسی به شورای حل اختلاف می‌فرستد. سپس شورای حل اختلاف طبق گواهی انحصار وراثت سهم ارث وارثان را تعیین می‌کند. البته قبل از محاسبه سهم الارث، وراث باید بدهی‌های متوفی از جمله مالیات‌های پرداخت نشده پرداخت شوند.

چه مواردی مشمول مالیات بر ارث می‌شود؟

طبق ماده ۱۷ قانون مالیات های مستقیم به پول، املاک و آپارتمان‌های مسکونی، صندوق امانات بانک، مغازه و سرقفل ، حق امتیاز، اجناس و تجهیزات واحد های اداری و مغازه ها، سهام بورسی و غیر بورسی و سهام سهم الشرکه که از متوفی باقی می ماند، مالیات تعلق می‌گیرد.

طبقات ارث در قانون

وراث از نظر ماده ۸۶۲ قانون مدنی و ماده ۱۸ قانون مالیات های مستقیم به سه طبقه تقسیم می شوند:

وراث طبقه اول که عبارتند از: پدر، مادر، زن، شوهر، اولاد و اولاد اولاد.

وراث طبقه دوم که عبارتند از: اجداد، برادر، خواهر و اولاد آنها.

وراث طبقه سوم که عبارتند از : عمو، عمه، دایی، خاله و اولاد آنها.

قانون مدنی نزدیکی به متوفی را در ارث ملاک قرار داده و هر طبقه‌ای که نزدیک‌تر است بر طبقه دورتر مقدم داشته است. در طبقات ارث، وراث طبقه بعد وقتی ارث می برند که از وراث طبقه قبل کسی نباشد.

میزان مالیات بر ارث

مالیات بر ارث با توجه به عواملی از جمله میزان دارایی، نوع، تعداد و دسته وارثان متفاوت است. در نتیجه میزان ثابتی ندارد و مالیات یک فرد ممکن است با فرد دیگر کاملا متفاوت باشد. وارثان متوفی، می‌توانند با در نظر گرفتن عوامل نامبرده شده، میزان مالیات را تعیین کنند.

روش جدید پرداخت مالیات بر ارث از سپرده متوفیان نزد بانک‌ها

براساس اطلاعیه سازمان امور مالیاتی کشور، جهت تسهیل و تسریع بهره مندی مودیان مالیات بر ارث از سپرده های متوفیان نزد بانک ها و موسسات اعتباری، از تاریخ ۰۱/۰۱/۱۴۰۳ وراث متوفیان ۰۱/۰۱/۱۳۹۵ و بعد از آن می توانند بدون مراجعه به اداره امور مالیاتی ذی‌ربط و صرفا با مراجعه مستقیم به شعبه بانک ذی‌ربط نسبت به پرداخت مالیات سپرده های متوفی و دریافت مابقی سپرده، اقدام کنند.

فائزه مجردیان-خبرنگار تحریریه جوان قدس

دیگر خبرها

  • قانون جدید مالیات؛ زمینه ساز کتمان معاملات
  • لایحه جدید مالیاتی دولت به نفع تولید و در جهت جذب سرمایه در بخش مولد است؟
  • تمدید ارسال اظهارنامه مالیات ارزش افزوده تا ۱۲ اردیبهشت
  • مشکلات مالیاتی شرکت‌های حمل و نقل بین المللی آذربایجان‌شرقی
  • تامین ۹۸ درصد درآمدهای استان سمنان از درآمدهای مالیاتی
  • روش جدید پرداخت مالیات بر ارث از سپرده متوفیان نزد بانک‌ها
  • پرداخت مالیات بر ارث، الکترونیکی شد
  • وصول ۱۱۰ هزار میلیارد تومان مالیات از ابربدهکاران
  • ابلاغ ۸۲۱میلیارد تومان منابع ازمحل فروش اوراق به پروژه های اردبیل
  • پیش بینی رشد ۴۴ درصدی درآمد‌های مالیاتی