Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: تمهیدات لازم جهت جلوگیری از تخریب منزل تاریخی میرزا عباس روشن‌ضمیر اندیشیده شد و از شب گذشته یگان حفاظت در محل مستقر شده است. 

محسن کریمی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص عکس منتشر شده در فضای مجازی از آخرین وضعیت منزل میرزا عباس روشن‌ضمیر در کوچه سپهداری اراک بیان کرد: این بنا با وجود ارزش ثبتی و معماری ایرانی خاص در فهرست آثار ملی کشور ثبت نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: با توجه به ارزش تاریخی و معماری این بنا، با شهرداری منطقه 2 اراک مکاتباتی در جهت جلوگیری از عملیات تخریب منزل میرزا عباس روشن‌ضمیر انجام شده و از شب گذشته نیز یگان حفاظت میراث‌فرهنگی در این محل و بنا مستقر شده‌اند تا تخریبی صورت نگیرد.

کریمی با بیان اینکه این ملک و بنا در اختیار مالک و ورثه است و عموما تخریب توسط مالکان جهت صدور مجوز نوسازی انجام می‌گیرد، افزود: مکاتبات حقوقی لازم انجام شده است تا با دریافت دستور قضایی به طور کلی تا زمان انجام تحقیقات و بررسی کارشناسی و دستورات لازم جهت انجام پروسه ثبتی، عملیات تخریب متوقف شود.

وی عنوان کرد: با شهرداری منطقه 2 جهت جلوگیری کامل از تخریب بنا مکاتبه شده ، همچنین مورد تاکید است که اگر مجوزی جهت احداث بنا صادر شده، با توجه به اینکه از میراث‌فرهنگی ارزش تاریخی و معماری بنا استعلام صورت نگرفته شده و فعلا مجوز معلق شود تا بررسی انجام گیرد.

کریمی با بیان اینکه بنا مربوط به دوره پهلوی دوم و واجد ارزش است و از معدود نمونه‌ها و بناهای باقی مانده این دوره از تاریخ به شمار می‌رود که حفظ آن برابر با حفظ اصالت معماری ایرانی است، گفت: تاکنون طبق بررسی انجام شده، ایوان بنا تخریب شده که قابل احیای مجدد بوده و خوشبختانه کلیت بنا از بین نرفته است.

وی در خصوص مرمت بنا تصریح کرد: برای ثبت بنا باید رضایت مالک دریافت شود، اگر رضایت لازم جلب و بنا ثبت شود با نظارت میراث فرهنگی مرمت می‌شود و در بحث احیا می‌توان به مالک کمک کرد تا کاربری جدید جهت استفاده مستمر از بنا را دریافت کند.

معاون میراث فرهنگی استان مرکزی با بیان اینکه میراث فرهنگی در حال حاضر اعتباری برای تملک این بنا در اختیار ندارد، افزود: تملک بناهای تاریخی نیازمند جذب اعتبار بالایی است، اما این اعتبار در اختیار نیست و تنها می‌توانیم در بحث مرمت به مالک کمک کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: منطقه مرکزی میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۰۴۸۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعطیلی بنا‌های تاریخی استان در روز شهادت امام جعفر صادق (ع)

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکزاصفهان؛ مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان گفت: روز شنبه ۱۵ اردیبهشت ماه مصادف با شهادت امام جعفر صادق (ع) تمامی بنا‌های تاریخی، موزه‌ها و محوطه‌های زیر مجموعه این اداره کل در شهرستان‌های مختلف استان تعطیل است.
امیر کرم زاده اصفهان افزود: از روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ماه تمامی این اماکن آماده ارائه خدمات به گردشگران و دوستداران میراث فرهنگی خواهد بود.
استان اصفهان با پنج میلیون نفر جمعیت به‌عنوان قطب گردشگری جهان و ایران، بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی شناسایی شده دارد که از میان آنها بیش از هزار و ۸۰۰ اثر ثبت ملی شدند.
هفت اثر از آثار تاریخی اصفهان به نام‌های میدان نقش جهان، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع و سه قنات به نام‌های وزوان، مزدآباد و مون به ثبت جهانی رسیده و کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی است.

دیگر خبرها

  • ساخت فیلم تاریخی جدید در ایران
  • تعطیلی بنا‌های تاریخی استان در روز شهادت امام جعفر صادق (ع)
  • آثار عیلامی در خطر تعرض است؟
  • روستای فهرج کاندیدای بهترین روستا‌های جهانی گردشگری
  • تعطیلی بنا‌های تاریخی استان اصفهان فردا
  • قصه سنگلج به کجا رسید؟
  • تعطیلی بناهای تاریخی استان در نیمه اردیبهشت
  • پاسخ میراث فرهنگی به ماجرای «سنگلج»
  • دعای خیر عباس‌میرزا در حق ناصرالدین‌شاه یک‌ساله: پنجاه سال خوشی‌ها ببیند
  • کوچ بهاره عشایر در خراسان شمالی آغاز شد