Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-25@07:59:22 GMT

شاعره اهل بیت (ع) چه کسی بود؟

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۰۵۳۴۱

شاعره اهل بیت (ع) چه کسی بود؟

به گزارش خبرنگار حوزه تکیه حسینی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، حضرت سکینه (س) مانند دیگر دختران و زنان واقعه کربلا پس از روز عاشورا همراه کاروان اسرأ از کربلا به کوفه و از کوفه به شام در اسارت بودند و پس از آن با کاروان زنان همراه مادر خود حضرت رباب (س) به مدینه بازگشتند.

حضرت سکینه (س) در کربلا نیز در کنار خواهر خود حضرت رقیه (س) یکی از کوچکترین دختران شمارده می شد و تا جایی که اسناد تاریخی نقل کرده است، حضرت سکینه (س) اشعار برخی از شاعران عرب را داوری می‌کردند و اشعاری در رثای امام حسین(ع) سرودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر پایه برخی منابع امام حسین (ع)، حضرت سکینه (س) را زیاد دوست می‌داشت. امام حسین (ع) در توصیف او سروده است:   «لعمرک انّنی لاُحبّ داراً تکون بها سکینة و الرّباب / أحبّهما و أبذل جلّ مالی   به جانت سوگند! خانه‌ای را که سکینه و رباب در آن باشند دوست دارم / آن دو را دوست دارم و همه ثروتم را در این راه می‌بخشم.»     براساس اسناد تاریخی در مقاتل، حضرت سکینه (س) در واقعه کربلا حضور داشته است. در روز عاشورا، امام حسین (ع) برای آخرین وداع، از میدان جنگ به سوی اهل بیت خود بازگشت و با آنان وداع کرد سپس نزد دختر خود حضرت سکینه (س) رفت که در گوشه‌ای نشسته و می‌گریست. امام حسین (ع) او را به صبوری دعوت کرد و در آغوش کشید، اشک از چشمان او پاک کرد و در ضمن اشعاری به حضرت سکینه (س) گفت:

«سیطول بعدی یا سکینة فاعلمی منک البکاء اذا الحمام دهانی/ لا تحرقی قلبی بدمعک حسرة/ مادام منی الروح فی جثمانی/ فاذا قتلت فانت اولی بالذی تبکینه یا خیرة النسوان‌   ای سکینه! بدان که پس از من، گریه تو طولانی خواهد بود/ تا زمانی که جان در بدن دارم مرا با اشک حسرت بار خود مسوزان.‌ای بهترین زنان! آنگاه که من کشته شدم، تو برای گریه سزاوارتری.»

همچنین نقل شده که در روز یازدهم محرم به هنگام وداع اهل بیت (ع) با شهدا حضرت سکینه (س) پس از سخنان عمه‌اش زینب (س) پیش رفت و جنازه پدر را در آغوش گرفت، اما لشکریان عمر بن سعد او را به زور از بدن پدرش جدا کردند.

مرحوم نمازی در شرح زندگینامه حضرت سکینه (س) نقل می‌کند: سکینه عقیله بنی هاشم و دارای سیره‌ای نیکو بود، او صاحب فضل و دانش و فضیلت و کرم فراوان و عقل کامل و مکارم اخلاق بزرگوارانه و مناقب عالی و افتخارآمیز بوده است. او سرور زنان عصر خویش و زیباترین، ظریفترین و با اخلاق‌ترین آنان بود. سکینه در واقعه کربلا پانزده یا دوازده سال داشت که با پسر عمویش عبداللّه بن حسن (ع) که در کربلا شهید شد ازدواج کرده بود.

**حضرت سکینه و مبارزه با خلافت امویان

او در طول زندگی اش با دستگاه خلافت اموی مخالفت می‌کرد و کینه‌ای خاص نسبت به شامیان داشت، زیرا بسیاری از مشکلات را از ناحیه آنان می‌دانست. نوشته اند روزی به رئیس شهربانی مدینه خبر داد که یک مرد شامی به خانه ما وارد شده است پاسبان‌ها را بفرست تا از ما حمایت کنند او نیز جمعی را فرستاد وقتی آمدند، سکینه در را گشود و رو به کنیزان خود دستور داد که یک حشره‌ای را که در خانه بود بیاورند و گفت: این مرد شامی است که از او شکایت داریم! آن‌ها خندیدند و رفتند. (۱)

در دوره سخت و سیاه بنی امیه که سب علی (ع) در سرتاسر جهان اسلام رایج بود وی با کسانی که در مدینه در حضور وی علی (ع) را سب می‌کردند به مبارزه می‌پرداخت. نوشته اند وقتی مروان بن حکم حضرت علی (ع) را سب می‌کرد، حضرت سکینه (س) هم او را و پدرش را دشنام می‌داد. (۲) در زمانی که در روز‌های جمعه ابن مطیر حاکم اموی در خطبه‌های جمعه علی (ع) را شتم می‌کرد سکینه و کنیزانش در پیش حاکم، او را شماست و سرزنش می‌کردند. ابن مطیر نیز به محافظان خود می‌گفت: کنیزان سکینه را کتک بزنند. (۳)

**درگذشت حضرت سکینه(س)

حضرت سکینه در پنجم ماه ربیع الاول سال ۱۱۷ در مدینه درگذشت خلیفه در شام هشام بن عبدالملک بود و حاکم مدینه ابن مطیر، خالد بن عبدالملک بن الحارث بن حکم. پس از درگذشت سکینه حاکم مدینه پیام داد که او را دفن نکنید تا بر او نماز بخوانم و پیش از ظهر از مدینه خارج و به جنگل‌های اطراف رفت نماز ظهر خوانده شد نیامد، نماز مغرب را خواندن، وی نیامد جنازه را در بقیع قرار داده بودند که بر اثر گرما نگران بودند که جسد دچار بوی بد شود از این رو خواسته شد که عود و بخور در کنار جنازه او دود کنند. محمد بن عبداللّه پسر خواهرش فاطمه دختر امام حسین (ع)، سی دینار بخور، خرید و در کنار نعش دود کردند بعد از نماز عشا حاکم مدینه آمد و به شیبة بن نصاح دستور داد بر جنازه نماز بخواند. (۴) این نشانه کینه وی نسبت به جناب سکینه است که به عمد این گونه عمل کرد تا از وی انتقام بگیرد. زیرا در برابر سب علی (ع)، با شجاعت و بدون ترس و هراس از حکام ستمگر اموی مروانی او را سب می‌کرد. برخی نیز گفته اند وقتی که سکینه با اصبغ بن عبدالعزیز بن مروان که در مصر بود ازدواج کرد و از مدینه به طرف مصر حرکت کرد و در دمشق درگذشت. (۵) از این رو در قبرستان باب الصغیر، قبری منسوب به سکینه است، ولی قول اول درست است.

پی نوشت:
۱. اعلام النساء، ج. ۲، ص. ۲۲۲.

۲. الوافی بالوفیات، ج. ۱۵، ص. ۱۸۳.

۳. اعلام النساء، ج. ۲، ص. ۲۲۳.

۴. انساب الاشراف، ج. ۱، ص. ۲۹۸.

۵. مختصر تاریخ دمشق، ج. ۱، ص. ۱۱۲.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ائمه اطهار مناسبت های مذهبی امام حسین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۰۵۳۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حدود ۲ هزار زائر از آذربایجان‌غربی به حج تمتع مشرف می‌شوند

شاهین حق‌شناس مدیرکل حج‌ و زیارت آذربایجان‌غربی با بیان اینکه طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته اعزام زائران این استان به مکه مکرمه اواسط خردادماه انجام می‌شود، گفت: ظرفیت اعزامی برای کاروان‌های حج‌تمتع در استان، هزار و ۹۸۰ نفر است که در حال حاضر هزار و ۹۶۰ نفر مجوز اعزام را برای شرکت در مناسک حج‌تمتع دریافت کرده‌اند.

وی اضافه کرد: با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، کاروان‌های اعزامی از آذربایجان‌غربی، به اصطلاح مدینه بعد بوده و پس از انجام مناسک حج در مکه مکرمه، به مدینه منوره مشرف خواهند شد.

حق‌شناس افزود: با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و پس از اعلام اولویت‌های مربوط به حج تمتع امسال، ثبت‌نام در کاروان‌ها توسط خود حجاج انجام شده و اقدامات تشخیصی درخصوص مشکلات جسمانی حجاج به صورت کامل انجام شده است.

مدیرکل حج و زیارت آذربایجان‌غربی ادامه داد: در حال حاضر پزشکان و مراکز درمانی مختلف با سازمان حج همکاری دارند تا معاینه‌های لازم را در خصوص وضعیت جسمانی حجاج اعزامی انجام دهند.

وی تصریح کرد: طبق تمهیدات اندیشیده شده، زائران آذربایجان‌غربی در اواسط خردادماه آینده از فرودگاه ارومیه به سمت جده و سرزمین وحی مشرف خواهند شد و پرواز‌های بازگشت نیز از مدینه به ارومیه صورت خواهد گرفت.

حق‌شناس اضافه کرد: برنامه‌ریزی شده که زائران اعزامی از آذربایجان‌غربی حدود ۳۰ تا ۳۵ روز در مکه مکرمه و مدینه منوره حضور داشته باشند.

مدیرکل حج و زیارت آذربایجان‌غربی در ادامه گفت: روند آموزشی حجاج از هفته‌های گذشته آغاز شده و زائران در دوره‌هایی که تمهید شده، حضور می‌یابند تا روند انجام مناسک، موارد موردنیاز در عربستان و همچنین ضرورت‌های زیارت و حضور در سرزمین‌ وحی را فرا بگیرند.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • چرایی برابری فضیلت زیارت عبدالعظیم(ع) و امام حسین(ع)
  • افتتاح مرکز تداوم عقیدتی امام خامنه قرارگاه منطقه‌ای کربلا نیروی زمینی سپاه
  • حدود ۲ هزار زائر از آذربایجان‌غربی به حج تمتع مشرف می‌شوند
  • مجتبی رحماندوست: اشعاری برای ردپای انبیا در کربلا نوشتم
  • آغاز اعزام عمره گزاران ایرانی پس از نه سال انتظار
  • اعزام عمره گزاران استان اردبیل از ۶ اردیبهشت به مدینه منوره
  • ورود نخستین گروه عمره گزاران ایرانی به مدینه
  • اعزام زائران عمره به عربستان از ۱۱ ایستگاه پروازی
  • نخستین کاروان عمره مفرده پس از ۹ سال انتظار عازم مدینه شد
  • تفاهم‌نامه‌های خواهرخواندگی به انتقال تجربیات منجر شود