Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@06:00:32 GMT

نشست صلح افغانستان در مسکو، شفافیت راه صلح یا تقابل

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۰۵۷۶۸

نشست صلح افغانستان در مسکو، شفافیت راه صلح یا تقابل

کابل - ایرنا - نشست صلح برای افغانستان که به میزبانی مسکو در هجدهم آبان ماه جاری با حضور فرستادگان 9 کشور و نمایندگان شورای عالی صلح افغانستان و گروه طالبان برگزار شد، جدا از پیشرفتی که در راه صلح داشت، ابعاد رویارویی روسیه و آمریکا را در حوزه افغانستان شفاف تر کرد.

به گزارش ایرنا، پس از برگزاری نشست مسکو که برای اولین بار نمایندگان طالبان ، فرستادگان افغانستان و آمریکا دور یک میز حضور داشتند و با سابقه ای که روسیه و آمریکا علیه همدیگر در مورد نقش دیگری در ناامنی های افغانستان دارند ، فضای تقابل بین دو کشور در افغانستان تشدید شده و بر پیچیدگی وضعیت امنیتی این کشور افزوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


هر چند آمریکا بعد از آن که از عدم حضورش در نشست مسکو خبر داده بود ؛ برای نخستین بار یک کارشناس سفارت خود را در روسیه به نشستی که با موضوع صلح افغانستان به میزبانی مسکو بود، اعزام کرد، اما همه قرائن نشان می داد که در واقع آمریکا هیچ علاقه ای به ایفای نقش توسط روسیه در روند صلح افغانستان ندارد و می توان آن را در اعلام صریح این کشور، مبنی بر شرکت نکردن در نشست مسکو دید که در همان اولین زمان نشست که قرار بود 13 شهریور ماه امسال باشد ، مطرح کرد.
طی چند سال گذشته آمریکا، منتقدان خود از جمله روسیه را متهم کرده است که در روند مبارزه آنها با تروریستها در افغانستان سنگ اندازی می کند و روسیه نیز آمریکا را به عدم صداقت در مبارزه و تلاش برای جایگزین کردن تروریستهای جدید جای تروریستهای قبلی متهم می کند و اینگونه موضع گیری ها روی افکار عمومی افغانستان نیز اثر گذاشته و هر چند وقت یکبار، تحلیل ها و خبرهایی که به جنگ نیابتی دو قدرت بزرگ در داخل افغانستان دامن می زند در رسانه ها برجسته می شود.
طی پنج سال گذشته گاه گاهی برخی از کارشناسان مسائل سیاسی افغانستان بحث حمایت روسیه از طالبان را مطرح می کردند که همواره چنین اتهامات از سوی روسیه رد شده و می شود.
موضوع ارتباط روسیه با گروه طالبان پس از ظهور گروه تکفیری داعش در سال 1393 خورشیدی در افغانستان پررنگ شد و وقتی داعشی تحت عنوان شاخه «خراسان» در استان شرقی «ننگرهار» افغانستان و در مرز با پاکستان اعلام موجودیت کرد، فرض این ارتباط جدی تر شد.
در اواخر فروردین ماه سال 1395 شماری از رسانه های محلی افغانستان به نقل از «ضمیر کابلوف» نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور افغانستان اعلام کردند که روسیه برای مقابله با داعش از طالبان حمایت می کند که درستی این مطلب بلافاصله از سوی مقامات روسی رد شد.
«الکساندر مانتیتسکی»، سفیر روسیه در کابل در ششم اردیبهشت ماه همان سال ، در یک نشست خبری گفت که این کشور ارتباطی با گروه طالبان ندارد و بر تعهد خود برای حمایت از دولت مرکزی افغانستان پایبند است.
مانتیتسکی این اتهام ارتباط با طالبان را بی ‌اساس خواند و گفت روسیه هیچگاه خواستار همکاری با گروه طالبان نبوده‌ است و گزارش قبلی مبنی بر همکاری با طالبان در برابر داعش را برداشت نادرست رسانه ها از سخنان نماینده ویژه روسیه خواند.
این گونه اتهامات علیه روسیه ادامه یافت و در سال های گذشته ژنرال «جان نیکلسون» فرمانده سابق نظامیان آمریکایی در افغانستان هم چند بار ادعا کرد که روسیه از طالبان پشتیبانی می کند.
در نهایت مقامات روسیه اوایل سال جاری بعد از آن که مذاکرات آمریکایی ها با طالبان آشکار شد، اعلام کردند که با گروه طالبان برای تامین امنیت شهروندان خود در تماس هستند و مدعی شدند که طی دو سال گذشته هم به مقامات افغانستان گفته اند که برای کشاندن طالبان به میز گفت وگوی صلح با این گروه تماس دارد، اما نگرانی هایشان را از گسترش داعش در افغانستان و تهدید امنیت کشورهای آسیای میانه همواره ابراز کرده اند.
شماری از کارشناسان افغان و برخی از نمایندگان مجلس و سنای افغانستان چنین سطحی از ارتباط روسیه را با طالبان نمی پذیرند و برای ادعای خود به وجود تسلیحات پیشرفته ساخت روسیه در دست طالبان استناد می کنند که طبق معمول روسیه همواره ارایه کمک را تکذیب می کند.
در مقابل روسیه هم بارها اعلام کرده است که شواهد و مدارکی دارد که بالگردهایی ناشناس علاوه بر این که به افراد داعش سلاح و تجهیزات می رساند ، آنها را نیز در سطح افغانستان در مسیر جنوب به شمال انتقال می دهند و این ادعاها از طرف شماری از نمایندگان مجلس افغانستان هم مطرح شده است.
دولت افغانستان و نظامیان خارجی ناتو که به فرماندهی آمریکا در این کشور مستقر هستند ، این ادعا مسکو را رد کرده اند و تأکید دارند که هر کس چنین ادعایی دارد باید شواهد و مدارک خود را ارایه کند ولی همچنان طرح این اتهامات بدون پاسخ ادامه دارد.
روز گذشته بازهم رسانه ها در افغانستان به نقل از کابلوف نوشتند که روسیه به دلیل ناکامی آمریکا در روند صلح افغانستان وارد بحث مذاکرات صلح افغانستان شده است.
به نقل او نوشته اند؛ کنفرانس مسکو که روز جمعه گذشته برگزار شد، نمایندگان طالبان و شورای صلح افغانستان را با هم روبرو ساخت و این نشست نشانه واضحی از اولین گام کوچک برای آمادگی به منظور انجام گفت و گوهای تمام عیار صلح است.
وی گفته که روسیه به دنبال صلح در افغانستان است و برای آن تلاش می کند، زیرا که ادامه جنگ در افغانستان منافع روسیه و متحدانش را در آسیای میانه به خطر می اندازد و مدعی شده که آمریکا نه تنها وضعیت افغانستان را بهبود نبخشیده بلکه آن را بدتر هم کرده است.
نشست صلح مسکو در افغانستان واکنش هایی هم در داخل این کشور داشت و روز گذشته یکی از نمایندگان مجلس افغانستان اعلام کرد که روسیه و آمریکا این کشور را به صحنه عملی جنگ نیابتی خود مبدل کرده اند.
«الله گل مجاهد» گفت که روسیه کاری را می کند که در گذشته آمریکا علیه آن کشور انجام داد و افزود که در زمان حمله اتحاد جماهیر شوروی سابق به افغانستان، این آمریکا بود که گروه های متعدد اسلامگرای تندرو را حمایت مالی و تجهیز تسلیحاتی کرد که علیه نیروهای ارتش سرخ شوروی بجنگند، اکنون روسیه با حمایت از طالبان این گروه را تجهیز می کند تا علیه آمریکا بجنگد که این کار افغانستان را به صحنه جنگ نیابتی بین دو کشور مبدل کرده است.
مجلس سنای افغانستان هم در واکنش به نشست مسکو گفته است که روسیه با دعوت از طالبان رابطه پنهانی خود با این گروه را علنی کرده است.
اگر موضوع جنگ نیابتی روسیه و آمریکا در افغانستان از مرحله اتهام وارد مرحله آشکار شود و آن گونه که تحلیل های ضد و نقیض ترسیم می کنند، شکل میدانی به خود بگیرد بعید است کسی از رویارویی نفعی ببرد و باید دید افغانستان و همسایگانش و کشورهای منطقه از این درگیری چه سودی می برند؟ شاید همه داستان و طرح و دامن زدن به آن ، تنها به نفع کشوری باشد که در منطقه لانه گزیده ولی خانه ندارد.
آساق*291*1104**1337

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي افغانستان آمريكا روسيه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۰۵۷۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی تحولات خاورمیانه و شمال‌آفریقا با حضور اعضای بریکس در مسکو

   به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ از مسکو، هیات جمهوری اسلامی ایران به ریاست علی باقری، معاون سیاسی وزارت امور خارجه در این نشست حضور دارد. روسیه که ریاست دوره‌ای گروه بریکس را در سال جاری میلادی برعهده دارد، میزبان این اجلاس است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی


این نشست با سخنان میخائیل باگدانوف نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور کشور‌های خاورمیانه و شمال آفریقا و معاون وزیر امور خارجه این کشور آغاز به کار کرد.
در ادامه این نشست، نماینده سازمان ملل متحد به ارائه گزارشی از آخرین وضعیت غزه و بحران انسانی در فلسطین و نیز حملات به کارکنان سازمان ملل پرداخت.
معاون وزیر امور خارجه کشورمان نیز در این نشست، مواضع جمهوری اسلامی ایران را درباره تحولات منطقه را تببین کرد.
علی باقری، تداوم کشتار مردم بیگناه فلسطین و بویژه نسل‌کشی در نوار غزه و نیز تجاوز به کشور‌های منطقه را بخشی از جنایات رژیم صهیونیستی عنوان کرد و گفت: این رژیم با نقض تمام اصول و قواعد بین‌المللی به بخش کنسولی سفارت کشورمان در دمشق حمله کرد و چند تن از مستشاران نظامی جمهوری اسلامی ایران را که به دعوت رسمی کشور میزبان در دمشق حضور داشتند، به شهادت رساند.
معاون سیاسی وزیرامورخارجه کشورمان افزود: جمهوری اسلامی ایران براساس ماده ۵۱ منشور ملل متحد در پاسخ به این تجاوز، عملیات تنبیهی علیه رژیم صهیونیستی انجام داد.
باقری قبل از حضور در این نشست با میخائیل باگدانوف معاون وزیر امور خارجه روسیه درباره مسائل مورد نظر گفتگو کرد.
کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه، معاون وزیر امور خارجه را در این نشست همراهی می‌کند.

دیگر خبرها

  • تحریم های آمریکا ظالمانه است
  • بررسی تحولات خاورمیانه و شمال‌آفریقا با حضور اعضای بریکس در مسکو
  • نشست معاونان وزرای خارجه و نمایندگان ویژه بریکس در مسکو با حضور علی باقری
  • آغاز به کار نشست تحولات خاورمیانه بریکس با حضور ایران در مسکو
  • طالبان: تلاش کابل-مسکو می‌تواند جلوی تهدیدات را بگیرد
  • روسیه: نشست درباره افغانستان باید در هماهنگی با کابل باشد
  • خودداری ارمنستان از شرکت در نشست امنیتی در روسیه
  • کرسی افغانستان در سازمان ملل به طالبان واگذار شود
  • روسیه از واگذاری کرسی نمایندگی افغانستان در سازمان ملل به طالبان حمایت می‌کند
  • حضور کشور‌های بریکس در جشنواره فیلم مسکو