Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد گفت: فضاهای قدیمی رها شده در سطح شهر که به‌مرور احیاء می‌شود و به‌عنوان سرمشقی است که باید در کل شهر مشهد این فضاها احیاء شود و قابل استفاده همه عموم قرار گیرد.

به گزارش قدس آنلاین ، قاسم تقی‌زاده خامسی شامگاه گذشته در مراسم بهره‌برداری از پاتوق‌های فرهنگی دلگشا که در خیابان توحید مشهد برگزار شد، گفت: در قدیم شهر مشهد فقط دو خیابان معروف بود که یکی بالا خیابان و پایین خیابان نام داشت و بسیاری از مردم این شهر خاطرات بسیاری از این دو خیابان دارند و وقتی نام این خیابان‌ها برده می‌شود بسیاری از خاطرات زمان قدیم برای آنها تداعی می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهردار مشهد با بیان اینکه خیابان و فضاهای قدیمی شهر هیچ وقت در مردم ایجاد خستگی و کسالت نمی‌کرد، ادامه داد: ما باید مسیرهای پیاده‌روی مردم را آماده کنیم که همان حس لطافت فضاها و خیابان‌های گذشته و نوستالژی‌های قدیم در آن باشد و مردم مثل قدیم مشتاق باشند که در پیاده‌روهای خیابان بنشینند و صبح‌ها و عصرها در این پاتوق‌ها بنشینند و با هم گفت‌وگو داشته باشند.

مشاور عالی شهردار مشهد نیز در این مراسم با اشاره به اینکه باید برای تسهیل در رفت و آمد و کیفیت استفاده از پیاده‌روها تلاش بیشتری شود؛ گفت: در حال حاضر مدیریت شهری شهرداری مشهد به‌این موضوع توجه داشته است که رویکرد نوینی را به‌اجرا گذاشته است و برای اینکه مردم شهر مانند گذشته از این فضاهای قدیمی استفاده کنند طرح پاتوق‌های محله را در دست دارد، این محله به‌عنوان نمونه‌ای است که برای استفاده ساکنین محله بالا خیابان در نظر گرفته شده است.

سید محمدمهدی معینی ادامه داد: این پاتوق یک فضای رها شده بود که مدیریت شهری شهرداری مشهد سال‌هاست آن را تملک کرده بود اما این فضا مورد استفاده خاصی نبود و با بهینه‌سازی این فضا مورد استفاده ساکنین واقع در این محله قرار گرفته است، همچنین زائرانی که از این منطقه پیاده به‌سمت بارگاه ثامن الحجج(ع) حرکت می‌کنند از این فضا به‌عنوان استراحتگاه موقت از آن استفاده کنند.

وی اظهار کرد: این فضاهای رها شده بیشتر برای استفاده از پارکینگ استفاده می‌شد و با کمترین هزینه و کمترین دخالت در بافت تاریخی آن و حفظ بافت تاریخی، به‌صورت پاتوق طراحی شده است.

مشاور عالی شهردار مشهد افزود: پاتوق‌های محله با هدف اینکه ساکنین محله بیایند در این پاتوق‌ها حضور پیدا کنند و چند دقیقه‌ای بنشینند و استراحت و گفت‌وگویی داشته باشند، طراحی شده است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد نیز گفت: چرا ماشین‌ها را نسبت به‌انسان‌ها اولویت می‌دهیم و خیابان‌ها را وسیع می‌کنیم و پیاده‌روها رو باریک می‌کنیم، در حالی که دنیا به‌سمتی می‌رود که به‌تعاملات شهری توجه و حرکت می‌کند.

محمدرضا حسین‌نژاد ادامه داد: فضاهای قدیمی رها شده در سطح شهر که به‌مرور احیاء می‌شود و به‌عنوان سرمشقی است که باید در کل شهر مشهد این فضاها احیاء شود و قابل استفاده همه عموم قرار گیرد.

گفتنی است؛ پاتوق‌های فرهنگی دلگشا توسط هومن و پویا مرصعی طراحی و آماده‌سازی شده است.

منبع : فارس

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: پاتوق ها پاتوق های

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۰۵۷۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵ بخش از ساختمان که نیاز به سقف متحرک دارد

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، سقف متحرک در صد سال اخیر، با پیشرفت سریع تکنولوژی و صنعت، به سرعت جایگاه خود را در ساختمان‌های شخصی و عمومی باز کرده تا جایی که امروزه، در معماری مدرن، سقف متحرک برای هر فضای بازی در ساختمان‌ها به عنوان یک گزینه و المان طراحی جذاب محسوب می‌گردد. دلیل این امر این است که ساختمان‌ها اساساً برای جدا کردن محیط زندگی از اطراف، بنا می‌شوند و سقف یکی از مهم‌ترین اجزایی است که محیط درون و بیرون را از هم جدا می‌کند. اما این جدایی همیشه مطلوب نیست: داشتن سقف در شرایط نامناسب آب و هوایی مطلوب بوده و در شرایط مساعد آب و هوا، داشتن سقف، چندان دلپذیر نیست. در اینجا تکنولوژی سقف متحرک را برای ما به ارمغان آورده تنها با فشردن یک دکمه ریموت کنترل یا لمس گوشی هوشمند، به اختیار ما باز یا بسته می‌شود.

یکی از اصلی ترین خصایص طبیعت و زندگی، پویایی و حرکت است چنان که هر ذره از این هستی، در هر لحظه در حال جنب و جوش است. انسان نیز به عنوان بخشی از این طبیعت و هستی، مرتباً در حال تغییر بوده و قرار گرفتن در یک وضعیت ثابت برای آدمی، کسالت بار و دشوار است.

انسان از دیرباز تلاش کرده تا این حرکت و پویایی را به نوعی در ساخت خانه و ساختمان‌ها وارد کند. چرا که یک ساختمان، بدون داشتن اجزای متحرک، ساختمانی بی روح و مرده محسوب می‌شود. شاید بتوان قدیمی ترین اجزای سازه‌ای متحرک در ساختمان‌ها را " درب و پنجره" دانست. درب‌ها و پنجره‌ها، روزنه‌های حفظ تعامل انسان با محیط اطراف و دیگران هستند.

اما در چند قرن اخیر، انسان پا را فراتر گذاشته و اجزای بیشتری از ساختمان‌ها را به صورت متحرک طراحی و ساخته است. چنان که قبایل سرخ پوست، چادرهایی با سقف متحرک ساخته بودند که از آن برای تهویه هوا و تأمین روشنایی فضای داخلی استفاده می‌شد. یا رومیان باستان، در زمین‌های پیکار گلادیاتور و در جایگاه تماشاچیان، سقف‌های متحرک پارچه‌ای عظیمی ساخته بودند و توسط طناب، باز و بسته می‌شد.

سقف متحرک و استفاده بهینه از فضای باز

انسان هم به فضای بیرون و هم به فضای درون و هم به امکان حرکت بین این دو فضا نیازمند است. از این رو این دو قابل جدایی مطلق نیستند و همیشه ارتباطی کم و بیش شدید بین آنها وجود دارد. نوع این ارتباط بیش از هر چیز تابع نوع روزنه‌های فضای داخلی از یک سو و رابطه فضایی بین جداره‌ها از سوی دیگر است. محل و فرم این ارتباطات بین داخل و خارج از تناقضی حاصل می‌شود که در ذات این ارتباطات وجود دارد.

به این معنی که از طرفی بایستی فضای داخلی فضایی باشد محصور و بسته و محافظت شده در مقابل محیط خارج و از طرفی دیگر بایستی قطعاً بین دو فضا ارتباطی وجود داشته باشد. چرا که هر دو این فضاها جمعاً محیط زندگی انسان را تشکیل می‌دهند و دارای ضرورت حیاتی می‌باشند. حال، سقف متحرک به عنوان رهاوردِ تکنولوژی توانسته به عنوانِ مرزی پویا میان درون و بیرون عمل کرده و قادر است به سهولت و در عرض چند ثانیه، فضای بیرون را به درون، یا بالعکس تبدیل نماید.

اگرچه فضاهای بسته ومحفوظ، امنیت و آرامش خاطر به همراه دارند اما، انسان ذاتاً تمایل به حفظ ارتباط با محیط اطراف دارد. از این رو در اغلب بناها، محیطی را بدون جدا کننده، به عنوان فضای باز در نظر می‌گیرند. حیاط، تراس، بالکن، روف گاردن و استخر از این دست فضاهای باز هستند. اما طبیعت و آب و هوا، همیشه لطیف و خوشایند نیست. فضاهای باز در هنگام بارندگی، سرما یا گرمای شدید و به هنگام آلودگی هوا عملاً غیر قابل استفاده هستند. مسقف کردن فضاهای باز با سقف متحرک سبب می‌شود که بتوانیم در تمامی طول سال و در هر شرایط جوی از فضای باز استفاده ببریم.

استفاده از سقف متحرک به عنوان یک راهکار هوشمندانه برای بهره‌برداری بهینه از فضای باز در هر شرایط آب و هوایی می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی افراد و افزایش بهره‌وری در محیط‌های عمومی و تجاری کمک کند. این سیستم با انعطاف‌پذیری، امنیت و کارایی خود، به یکی از ابزارهای اساسی برای طراحان و مدیران فضاهای باز تبدیل شده است و می‌تواند به عنوان یک راهکار نوین و مدرن در زمینه ساخت و ساز مورد استفاده قرار گیرد.

استفاده از فضای باز در اماکن عمومی مثل رستوران، هتل و کافی شاپ، موجب استفاده حداکثری از ظرفیت پذیرایی این اماکن شده و در نهایت سبب ارائه خدمات به مشتریان بیشتری می‌شود.

سقف متحرک و بهره وری انرژی

به طور معمول انرژی زیادی صرف گرمایش، سرمایش و تهویه هوای ساختمان‌ها می‌شود که استفاده از منابع طبیعی راهکار ایده آلی برای کاهش انرژی مصرفی است. سقف متحرک به سرعت و در چند ثانیه فضای بسته را به فضای باز، یا بلعکس تغییر می‌دهد و با این عملکرد می‌توان به صورت حداکثری از نور خورشید، هوای آزاد و تهویه طبیعی بهره برد. این مسئله تأثیر زیادی در مصرف انرژی برق و گاز داشته و در نهایت باعث پایین آمدن هزینه‌ها در این حوزه‌ها می‌شود.

سقف متحرک استخر

از مزایای سقف متحرک برای استخر، حفاظت از آن در مقابل عوامل جوی است. با داشتن یک سقف متحرک، شما می‌توانید استخر خود را در مقابل باران، باد و خورشید محافظت کنید و از آن برای تمام طول سال استفاده کنید. همچنین سقف متحرک استخر باعث حفظ دما و پاکیزگی آب شده و می‌تواند هزینه‌های تصفیه و گرمایش آب را به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش دهد.

اجرای یک استخر فضای باز، با توجه به قیمت متریال، زمان و هزینه‌ی زیادی را طلب می‌کند در حالی که اغلب، استخر فضای باز، تنها در چند ماه از سال قابل استفاده است. اجرای سقف متحرک استخر، علاوه بر قابل استفاده کردن استخر برای تمامی طول سال، بدلیل جلوگیری از دید و اشراف، آسودگی و حریم شخصی را نیز به همراه دارد.

همچنین اجرای سقف متحرک استخر، در زمان کوتاه و بدون نیاز به تخریب یا زیرسازی توسط تیم مجرب شرکت سان سایان در تمامی ایران انجام گرفته و با گارانتی ۱۸ ماهه، بدون نگرانی می‌توان از سقف متحرک استخر، لذت برد.

امروزه شرکت‌های متنوعی طراحی و اجرای سقف متحرک را انجام می‌دهند که در این میان شرکت سقف متحرک سان سایان، با نگاه به شرکت‌های مطرح معماری بین المللی مطرح در زمینه سقف متحرک مانند: LANIK یا Walter P Moore توانسته با طراحی قطعات اختصاصی از جنس فولاد، سقف متحرک با استحکام بالاتر از نمونه‌های آلومینیومی تولید کرده و علاوه بر آن قیمت سقف متحرک تولیدی این مجموعه در قیاس با سقف متحرک آلومینیومی بسیار کمتر است. همچنین مجموعه سان سایان با تیم اجرای زبده خود، توانایی اجرای سقف متحرک در مشهد، اصفهان و تمام کشور در کمترین زمان را داراست.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

کد خبر 6076407

دیگر خبرها

  • پاتوق معتادان متجاهر در عمق ۱۰ متری زمین
  • مرور آثار داریوش مهرجویی در جشنواره مسکو
  • مرور آثار داریوش مهرجویی در مسکو
  • احیاء۶ واحد صنعتی تعطیل در چناران
  • برای پروژه قطار شهری مشهد پیوست زیارت تهیه شود
  • خبر ‌وزیر کشور برای احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان
  • مرور روزهایی که لوتون از منچسترسیتی تیم بهتری بود!
  • کارخانه جدید احیاء استیل فولاد بافت راه‌اندازی می‌شود
  • مرور المان‎های رمضانی در کلانشهرها
  • ۵ بخش از ساختمان که نیاز به سقف متحرک دارد