Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-05-04@20:40:26 GMT

یک حقوقدان مطرح کرد؛ فدراسیون فوتبال مستقل است

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۰۵۹۸۲

به گزارش ایلنا، مستندا به ماده واحده قانون منع بکارگیری بازنشستگان،دستگاههای اجرایی موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری شامل آن می شوندو نهاد عمومی غیر دولتی وجه مشترک مذکوردر ماده 5 و فدراسیون فوتبال می باشد.

نهاد عمومی غیر دولتی به تعریف ماده 3قانون مدیریت خدمات کشوری به واحد سازمانی مشخصی اطلاق میگردد که اولا با تصویب مجلس شورای اسلامی ایجاد شده ثانیا بیش از پنجاه درصد بودجه سالانه آن از محل منابع غیر دولتی تامین گردد ثالثا عهده دار وظایف و خدماتی است که جنبه عمومی دارد حال آنکه صرف نظر از تطبیق محل تامین بودجه فدراسیون فوتبال،این فدراسیون عهده دار وظیفه خدماتی مانند شهرداری به عموم نیست و ایجاد آن منوط به تصویب مجلس شورای اسلامی نبوده و نمی باشد هرچند در ماده 1 اساسنامه فدراسیون فوتبال تعریف آن به یک نهاد غیر دولتی گردیده است لیکن به قطع و یقین و به استناد بند 2 مقدمه اساسنامه فیفا 2016 فدراسیون فوتبال صرفا عضوی از فدراسیون جهانی محسوب می شود مصداق نهاد غیر دولتی به آن خارج از تعریف اساسنامه فدراسیون جهانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین به استناد کد 14 اساسنامه فیفا فدراسیون مکلف است  در اداره امور خود به طور مستقل عمل کرده و حصول اطمینان یابد که تحت تاثیر هیچ شخص ثالثی نمی باشد .طبق کد 19 اساسنامه فیفا فدراسیون فوتبال باید در بردارنده روندی دموکراتیک باشد که استقلال کامل انتخاب یا انتصاب افراد زیر مجموعه عضو را تضمین کند .هریک از اعضا(فدراسیون ها ) باید در اداره امور خود مستقل بوده و تحت تاثیر هیچ نهاد یا شخص سومی قرار نگیرند.تاکید فیفابر استقلال فدراسیون تا آنجاست که بر خلاف اصل 34 قانون اساسی که عنوان داشته هیچ کس را نمی توان از مراجعه به دادگاههای عمومی منع کرد ،در بند 3 کد 59 اساسنامه خود اعلام میدارد که نباید منازعات در فدراسیون فوتبال و بین اعضا ،باشگاه ها و مقامات رسمی و کل اعضای خانواده فوتبال در دادگاه عمومی مطرح گردد و ضمانت اجرای آن را تعلیق عضو خاطی قرار داده که این تعلیق مستند به ماده 87 آیین نامه انضباطی فدراسیون مصوب 1392 محرومیت تا 10 سال را در پی داشته است .

مشروح آنکه درست است که نام فدراسیون طبق قانون فهرست نهادها مصوب 1386 در لیست نهاد های عمومی غیر دولتی قرارگرفته و تصویب اساسنامه آن توسط هیئت وزیران الزامی است لیکن عدم تصویب آن در هیئت وزیران نیز هیچ تاثیری در پذیرش یا عدم پذیرش اساسنامه فدراسیون در فیفا ندارد بنا بر این فدراسیون فوتبال عضوی از فدراسیون جهانی بوده و ذاتا نهادعمومی غیر دولتی محسوب نمیشود لیکن فدراسیون باید با تشکیل مجمع عمومی نسبت به اصلاح و تغییر ماهیت خود در اساسنامه اقدام نماید .

سید مجتبی طباطبایی

وکیل پایه یک دادگستری

نویسنده کتاب مقررات حقوقی  فدراسیون فوتبال

منبع: ایلنا

کلیدواژه: فدراسیون فوتبال مهدی تاج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۰۵۹۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح ترافیک امسال تغییر نمی کند

 
معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ اعلام کرد که امسال هیچ تغییری در طرح ترافیک تهران اعمال نخواهد شد.

سرهنگ فیروز کشیر در گفت‌وگو با ایسنا درباره اینکه آیا امسال تغییری در طرح ترافیک تهران اعمال خواهد شد یا خیر گفت:‌ امسال هیچ تغییری در طرح ترافیک اعمال نشده و اعمال نیز نخواهد شد. تصمیمات این‌چنینی باید در کمیته مشترک میان کارشناسان حوزه شهری و امور ترافیکی و انتظامی برگزار شود و پس از رسیدن به نظرات واحد و تصویب آن، اطلاع رسانی انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر طرح ترافیک تهران مانند سال گذشته در حال اجراست، گفت:‌ تا امروز نشست مشترک و تصمیمی در مورد تغییر در طرح ترافیک گرفته نشده و اگر تصمیم جدیدی اتخاذ شود، قطعا اطلاعات لازم داده خواهد شد. البته مواردی در مورد طرح جدید ترافیک مطرح شده که این ها باید در شورای ترافیک مطرح و تصویب شود.

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ گفت: هسته مرکزی شهر، ترافیک سنگینی دارد و باید مدیریت کلان شهری برای آنجا صورت گیرد تا مردم متضرر نشوند. لذا اگر در آینده طرح جدیدی ریخته شود به اطلاع مردم خواهد رسید.

دیگر خبرها

  • واکنش فدراسیون فوتبال به درخواست وزیر ورزش؛ برگزاری نخستین نشست کارگروه آسیب‌شناسی فرهنگی ورزشگاه‌ها
  • حضور میرشاد ماجدی در جلسه ای اف سی
  • یک پرسپولیسی و یک سپاهانی به کمیته انضباطی احضار شدند
  • حواشی پرسپولیس - سپاهان تمامی ندارد؛ فدراسیون وارد عمل شد!
  • دو مدیر سپاهان و پرسپولیس در کمیته انضباطی
  • ماده واحده بودجه ۱۴۰۳ هلال‌احمر تصویب شد
  • عدم وجود نهاد مستقل تصمیم‌گیر و مجری، حلقه مفقوده هوشمندسازی انرژی
  • طرح ترافیک تهران عجالتا تغییری نخواهد داشت
  • طرح ترافیک امسال تغییر نمی کند
  • طرح ترافیک تهران امسال تغییری نخواهد داشت