Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@11:19:38 GMT

آیا تغییر اقلیم بر وقوع زلزله تاثیر دارد

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۰۶۵۴۴

آیا تغییر اقلیم بر وقوع زلزله تاثیر دارد

تهران- ایرنا- استاد زلزله شناسی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله با اشاره به برخی عوامل موثر بر وقوع زمین لرزه، گفت: براساس تحقیقات، گرم شدن زمین می تواند موجب تحریک این پدیده شود.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، مهدی زارع روز سه شنبه در نشست تغییر اقلیم، مدیریت سوانح طبیعی در مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در خصوص این پرسش که آیا تغییر اقلیم و مشخصا خشکسالی تاثیری بر وقوع زلزله دارد، گفت: تحقیقات زیادی در این زمینه صورت گرفته است و وقوع زلزله را به دیگر مسائل طبیعی نیز مرتبط دانستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: برخی تحقیقات نشان می دهد که فوران های آتشفشانی و فعالیت های تکتونیکی زمین نیز منجر به وقوع زلزله می شود. از سوی دیگر لرزه خیزی القایی ناشی از فعالیت معدنکاوی و سدسازی ها نیز می تواند زلزله با بزرگای 5 تا 6 ریشتر ایجاد کند.
عضو وابسته فرهنگستان علوم به گرم شدن زمین اشاره کرد و گفت: در 60 سال گذشته دمای ایران 2.5 تا 3 درجه افزایش یافته است، مدل های مختلف هواشناسی پیش بینی می کنند که تا پایان سده 21 ، زمین 2 تا 5 درجه گرمتر می شود که اگر افزایش 5 درجه ای اتفاق بیفتد حیات مورد تهدید قرار خواهد گرفت .
وی تاکید کرد: امید است که افزایش دما از دو درجه فراتر نرود و تاکید معاهده پاریس نیز بر همین است، البته افزایش گازهای گلخانه ای به علت فعالیت های انسانی و صنایع رخ داده اما چند سالی است در ماه هایی از سال میزان آن از 400 PPM فراتر می رود، این نشاندهنده این است که در معرض گرم شدن بیشتر زمین در دهه های پیش رو هستیم.
زارع گفت: بررسی ها نشان می دهد یکی از مسائلی که می تواند بر اثر گرم شدن زمین تحریک شود زلزله است، البته زلزله به این معنا نیست که بلافاصله با یک روز یا یک موج گرم رخ دهد، آنچه به عنوان گرم شدن مد نظر است بازه های زمانی گرم شدن، از بین رفتن منابع آبی و ذوب شدن یخچال ها به صورت گسترده است.
وی افزود: البته در ایران یخچال چندانی نداریم اما تکه هایی در کشور وجود دارد که هفته دوم شهریورماه سالجاری در قله دماوند یکی از آنها ذوب شد و منجر به وقوع سیل در گزنک شد.
استاد زلزله شناسی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله ادامه داد: سازمان هواشناسی اعلام کرده بود که تابستان 97 در مازندران 2 تا 3 درجه دما گرمتر از تابستان های دیگر بود و دماوند نیز دمای 7 درجه را در تابستان تجربه کرد که بی سابقه بود.
وی گفت: البته زمین شناسان معتقدند که جابجا شدن ماگما هم می تواند منجر به ذوب شدن یخ ها شود. زمانی که یک ورقه یخ ذوب می شود، باری از روی سطح پوسته برداشته می شود که موجب بروز زلزله می شود، چنین اتفاقی در سال های 1811، 1812 و 1886 در شرق امریکا رخ داد که زلزله هایی به بزرگای بیش از 7 ریشتر را به همراه داشت.
زارع افزود: مثلا در البرز انتظار وقوع زلزله ای با بزرگای 8 ریشتر نداریم اما ممکن است با برداشته بار از روی گسل ها این اتفاق رخ دهد.
وی به خشکسالی و تاثیر آن بر زلزله اشاره کرد و گفت: در کالیفرنیا در 150 سال گذشته 160 کیلومتر مکعب از آب های زیرزمینی پمپاژ شده است که مطالعه منتشر شده در مجله نیچر نشان می دهد هر چه آب بیشتری از زمین در دره مرکزی کالیفرنیا پمپاژ می شود احتمال وقوع زلزله در نزدیکی گسل سان آندریاس افزایش می یابد.
زارع به وضعیت خشکسالی در تهران هم اشاره کرد و افزود: حدود 70 درصد از سطح تهران با خشکسالی متوسط تا شدید روبرو است که نتیجه آن بروز پدیده فرونشست زمین است، در جنوب تهران و مشخصا دشت ورامین سالانه شاهد 32 تا 37 سانتیمتر فرونشست زمین هستیم.
وی با اشاره به نرخ بالای فرونشست در جنوب تهران گفت: این وضعیت، مناطق 17، 18 و 19 تهران را در معرض آسیب قرار داده است، در واقع مساله کلیدی در پدیده فرونشست نقش انسان، جمعیت و میزان آبی است که برداشت می شود، همچنین از سال 1363 تا 1390 حدود 12 متر از سطح آب دشت شهریار کاهش یافته و به همان نسبت فرونشست رخ داده است.
زارع در این خصوص آیا برداشت آب می تواند تاثیری بر گسل ها داشته باشد، گفت: به لحاط تئوری جواب مثبت است اما به سنجش و پایش دقیق نیاز دارد.
عضو وابسته فرهنگستان علوم تاکید کرد: نگرانی در ایران در مناطقی مانند تهران، البرز، رفسنجان و یا کرمان است که آب زیادی از منابع زیر زمینی آن برداشت می شود و گسل های فعالی هم از آن مناطق عبور می کند ، با این روند باید انتظار داشته باشیم که ریتم طبیعت به هم بخورد، مثلا اگر انتظارداشته باشیم که 70 سال دیگر در منطقه ای زلزله رخ دهد باید منتظر باشیم مثلا 7 سال دیگر رخ دهد چون طبیعت پاسخ رفتارهای انسان را می دهد.
زارع تاکید کرد: دشت های استان های تهران و به طور کلی تمام دشت های ایران به وسیله انسان و طبیعت در حال تحریک شدن است بنابراین باید در رفتار خود تجدیدنظر کنیم.
علمی 9014**2017

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمی آموزشی محیط زیست تغییر اقلیم زلزله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۰۶۵۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امدادرسانی به بیش از ۶۰۰ نفر از افراد تحت تاثیر سیلاب در ۲۴ ساعت اخیر

بابک محمودی درباره آخرین وضعیت امدادرسانی به سیل‌زدگان در هفت استان کشور گفـت: طی ۲۴ ساعت گذشته هفت استان اصفهان، تهران، قم، گلستان، مازندران، کرمان و یزد تحت تاثیر سامانه بارشی که هواشناسی پیشتر نسبت به وقوع آن هشدار داده بود، قرار گرفته و متاسفانه شاهد وقوع سیلاب یا آبگرفتگی در بخش‌هایی از این استان‌ها بودیم. 

وی با بیان اینکه بیشترین امدادرسانی طی ۲۴ ساعت اخیر در استان‌های کرمان و اصفهان انجام شد، گفت: در این بین امدادگران سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر ۲۸ مورد عملیات امداد و نجات انجام داده و به ۶۰۹ نفر از افراد متأثر امدادرسانی کردند. یک نفر را به مناطق امن انتقال داده و در ۳۷ منزل مسکونی عملیات تخلیه آب را اجرا کردند.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر درباره اقلام توزیع شده در میان سیل‌زدگان نیز گفت: در ۲۴ ساعت اخیر ۱۴۶ کیلوگرم نایلون، ۲۶ تخته موکت و ۱۴ بسته غذایی توسط نیرو‌های امدادی جمعیت هلال احمر در بین افراد متاثر از سیل و آبگرفتگی توزیع شده است. در این عملیات‌ها ۴۳تیم عملیاتی متشکل ۱۷۱ نفر امدادگر و نجاتگر مشارکت داشتند.

محمودی درباره وضعیت استان سیستان و بلوچستان نیز گفت: این استان تحت تاثیر سامانه بارشی اخیر قرار نگرفت، اما با توجه به وضعیتی که بیش از یک هفته از وقوع آن می‌گذرد، امدادرسانی در مناطق سیل زده این استان همچنان ادامه دارد.

منبع: ایسنا

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی رفاه و تعاون

دیگر خبرها

  • کاهش پرونده‌های تغییر غیرمجاز کاربری اراضی در تهران
  • امدادرسانی به بیش از ۶۰۰ نفر از افراد تحت تاثیر سیلاب در ۲۴ ساعت اخیر
  • خلیج‌فارس و تبعات تغییر اقلیم
  • کاهش ورودی پرونده‌های تغییر غیرمجاز کاربری اراضی در شهر تهران
  • کاهش ورودی پرونده‌های تغییر غیرمجاز کاربری اراضی در تهران
  • قطع حقابه و تغییر اقلیم عامل اصلی پدیده ریزگرد در قم است
  • زلزله در دورتموند: ضربه غیرمنتظره از واتسکه
  • از خط قرمز برداشت از آب‌های زیرزمینی عبور کرده‌ایم
  • زلزله ۳.۲ ریشتری «خرم‌آباد» را لرزاند
  • زلزله ۳.۲ ریشتری «خرم‌آباد» لرستان را لرزاند