Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- رئیس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: مراقب باشیم مشکلات ناشی از تحریم ها منجر به عبور از خط قرمزهای استاندارد و افت کیفیت محصولات تولیدی نشود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «نیره پیروز بخت» روز سه شنبه در آیین روز ملی کیفیت و اختتامیه پانزدهمین دوره ارزیابی ملی کیفیت ایران در محل اتاق بازرگانی ایران افزود: اگر به استاندارد به عنوان یک مقوله فنی نگاه کنیم، در مقابل آن کیفیت یک مقوله اقتصادی و تعیین کننده بازار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی یادآور شد: سازمان ملی استاندارد در سال های اخیر در مولفه های اقتصادی مداخله آن چنانی نداشته است اما امروز نگرانی هایی در مورد فدا شدن کیفیت به دلیل تحریم وجود دارد.
پیروز بخت بیان داشت: در بند 24 سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، توسعه پوشش استاندارد به همه محصولات داخلی و ترویج آن مورد توجه قرار گرفته و در بند 30 سیاست های کلی برنامه ششم توسعه بر تنظیم و تدوین نقشه راه استاندارد سازی و نظام کیفیت تاکید شده است.
به گفته وی، حاکمیت، تولیدکنندگان و مصرف کنندگان سه مولفه موثر در کیفیت هستند و در این میان دولت ها با تسهیل بین المللی شدن تولیدات از جمله با پیوستن به مجامع و کنوانسیون های بین المللی و احترام به قوانین بین الملل می توانند تاثیرگذار باشند.
رئیس سازمان ملی استاندارد به اقدام ها برای آماده سازی ورزشگاه قدیمی و مشکل دار آزادی در مدت سه هفته اشاره کرد که در آن آموزش های لازم در مدت کوتاهی ارائه و نظم، کیفیتی مثال زدنی حاکم شد که مصداقی از اهمیت دادن دولت به کیفیت بود.
پیروزبخت ادامه داد: ارتقای 22 پله ای جایگاه سازمان ملی استاندارد ایران در بین کشورهای عضو سازمان بین المللی استاندارد و قرار گرفتن نام ایران در بین 15 نفر عضو هیات مدیره فنی این سازمان در بین 163 کشور جهان از جمله دستاورد های اخیر این سازمان به شمار می رود که با تلاش دولت و حاکمیت حاصل شده است.
وی در ادامه به جامعه تولیدکنندگان کالاها و ارائه دهندگان خدمات به عنوان ضلع دوم مولفه های موثر در کیفیت اشاره کرد و گفت: توقع ما از این قشر پایبندی به استانداردها و تلاش برای جهانی شدن صادرات و تولیدات و احترام به مشتریان، پایبندی به اخلاق حرفه ای و همراهی با جامعه در شرایط اضطرار است.
رئیس سازمان ملی استاندارد تاکید کرد: در شرایط فعلی تحریم، این قشر کارآمد می تواند به یاری کشور بشتابد.
وی همچنین خواستار آن شد تا مصرف کنندگان به عنوان ضلع سوم مولفه کیفیت از تولیدکنندگان و توزیع کنندگان مطالبه گری داشته باشند.
پیروزبخت به توسعه و تعالی کیفیت در مدارس به عنوان یکی از مهمترین اقدام های انجام شده سازمان در 2 سال اخیر اشاره کرد و افزود: آشناسازی دانش آموزان به عنوان آینده سازان کشور با مفهوم کیفیت موجب تسهیل در امور شده و می تواند کشور را به سمت توسعه همه جانبه و متوازان اقتصادی و اجتماعی سوق دهد.
در ادامه این آیین، معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد اظهار داشت: اگر باقیمانده آفت کش ها را در محصولات کشاورزی یا باقیمانده فلزات سنگین را در مواد غذایی اندازه‌گیری نمی‌کردیم، باید به استقبال خطرات بسیار جدی می‌رفتیم.
«مسلم بیات» افزود: اگر از سیستم ها و مدل های کیفیت بهره نمی گرفتیم، جهان غیر قابل پیش بینی می شد.
وی، کیفیت را یک ذات متعالی، بدون نقص و بدون عیب توصیف کرد که در بحث تولید انطباق با ویژگی ها و الزامات تعریف شده که همان استاندارد است.
بیات بیان داشت: در تعریف سازمان ملی استاندارد، کیفیت به درجه ای از الزام ها و نیازمندی‌های یک محصول اطلاق می‌شود که در آن حکمرانی خوب و منافع حداکثری ذینفعان دنبال می شود.
وی ادامه داد: ارتباط خوب با ذینفعان بر پایه عدل و انصاف به یک رابطه خوب در اجتماع منجر می شود.
این مقام مسئول، به توجه ویژه به بخش آموزش و پرورش در برنامه های امسال اشاره کرد که در آن ۲۷ هزار و ۷۵۰ مدرسه در مدل تعالی کیفیت مورد ارزیابی قرار گرفتند که در نهایت ۱۲۵ مدرسه به عنوان ممتاز شناخته شدند.
وی خاطر نشان کرد: هشت واحد تولیدی، ۱۰ مدرسه ممتاز و پنج واحد در حوزه ارتباطات امروز گواهی اهتمام، گواهی اشتهار و تندیس جایزه ملی کیفیت کشور را دریافت می کنند.

** رویکرد نوین استانداردسازی
در ادامه این مراسم فرزین انتصاریان رئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران اظهار داشت: زیرساخت های کنونی کشور در موضوع کیفیت جاری نیست که یکی از آنها نظام استانداردسازی است؛ در حالی که این نظام در 2 دهه اخیر در جهان متحول شده، اما در ایران همچنان قدیمی مانده است.
وی اضافه کرد: این انجمن برای توسعه زیرساخت های کیفیت و بهتر شدن وضعیت آن در همه سازمان ها، اقدام هایی انجام داده که از جمله «معرفی استانداردهای مدیریت کیفیت، طراحی مدل ارزیابی ملی کیفیت و برگزاری 15 دوره جایزه ملی کیفیت» است.
انتصاریان ادامه داد: به موازات این اقدام ها، فعالیت های دیگری نیز در زمینه توسعه مدریت توسعه کیفیت در سطح کلان به انجام رسیده که مهمترین آنها انجام پژوهشی برای مرکز پژوهش های مجلس بوده که پس از چهار سال، به تدوین و تصویب قانون جدید استاندارد در کشور منجر شده است.
وی گفت: این قانون با نام «تقویت و توسعه استاندارد» به دولت ابلاغ شده که یکی از ابزارهای اساسی برای توسعه کیفیت در کشور محسوب می شود.
این مسئول ادامه داد: واگذاری نظارت بر اجرای استاندارد به مردم، از جمله رویکردهای نوین استانداردسازی است که مکمل آن «قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان» است.
وی بیان داشت: در رویکرد نوین استانداردسازی، حکومت از برخورد مستقیم فاصله می‌گیرد و تنها به سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و نهادسازی می‌پردازد، همچنین قانون حمایت از حقوق مصرف کننده جاری می شود.
انتصاریان تاکید کرد: قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد تکلیف قانونی برای توسعه نظام مند کیفیت در سطح کلان است.
به گزارش ایرنا، در تقویم هجدهم آبان ‌ماه به‌ عنوان روز ملی کیفیت نامگذاری شده است که مراسم بزرگداشت آن امروز (سه شنبه) در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.
اقتصام**3065**2078**2025

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد اتاق ايران كيفيت و استاندارد تحريم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۰۷۰۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خط کشتیرانی منظم از ایران به غرب آفریقا راه‌اندازی می‌شود

معاون وزیر و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در «دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا» ضمن اشاره به دستور کار قرار گرفتن ایجاد خط کشتیرانی منظم به غرب آفریقا، از افزایش تعداد رایزنان بازرگانی به ۱۴ نفر در قاره آفریقا خبر داد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان توسعه تجارت ایران، مهدی ضیغمی، معاون وزیر و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در «دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا» گفت: یکی از افتخارات بزرگ نظام ج. ا ایران و دولت سیزدهم این است که تحت منویات و تاکیدات مقام معظم رهبری سیاست توجه به آفریقا را در کانون توجه سیاست‌های خارجی کشور به‌ویژه در حوزه تجاری قرار داده است.

وی با خطاب قرار دادن رئیس جمهور، افزود: موفقیت‌های اولین اجلاس ایران و کشورهای غرب آفریقا در سال گذشته منجر به توافقات خوب در تجارت بین‌المللی شد؛ آن موفقیت انگیزه‌ای شد تا شما دستور بفرمایید اجلاس ایران و قاره آفریقا ادامه پیدا کند. مفتخر هستم که اعلام کنم ابتکار شما منجر به بزرگترین رویداد همکاری‌های اقتصادی ایران و قاره آفریقا شده است.

به گفته معاون وزیر، در این اجلاس، ج. ا ایران میزبان بیش از 30 کشور آفریقایی است و وزرات صمت به عنوان سیاست‌گذار و سازمان توسعه تجارت ایران به عنوان متولی برگزاری این اجلاس در تعامل نزدیک با وزارت امور خارجه کشور، سفرای محترم کشورهای آفریقایی در ایران و نمایندگان ایران در قاره آفریقا، برنامه‌ریزی گسترده‌ای را برای برگزاری هدفمند این اجلاس انجام داده است. همانگونه که مستحضرید این رویداد همزمان با ششمین نمایشگاه توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران در حال اجرا است.

ضیغمی با بیان اینکه آشنایی با بخشی از توانمندی‌های صادراتی ایران در دستور این اجلاس است، افزود: دستگاه‌های تخصصی، اتاق‌های بازرگانی و فعالان اقتصادی طی جلسات مکرر و نشست‌های تخصصی نسبت به ارتباط تجاری و اقتصادی با همتایان خود تبادل نظر خواهند کرد و سعی کردیم در این اجلاس در قالب 12 کمیته تخصصی نسبت به همکاری‌های مشترک تبادل نظر کنیم.

وی با تاکید بر لزوم افزیش سطح روابط اقتصادی ایران با قاره آفریقا، گفت: اقتصاد ایران و بسیاری از کشورهای آفریقایی مکمل یکدیگر هستند و به راحتی می‌توان از مسیر تجارت آزاد دوطرفه نسبت به جهش در مناسبات تجاری اقدام کرد. در همین راستا سازمان توسعه تجارت در نظر دارد با همراهی و همفکری معاونت دیپلماسی وزارت امور خارجه تعداد رایزنان بازرگانی را در سال جاری در قاره آفریقا از 3 نفر به 14 نفر افزایش دهد.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران ضمن برشمردن موانع توسعه اقتصادی ایران با کشورهای آفریقایی، گفت: شناخت از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های طرفین محدود است؛ امیدواریم از مسیر این اجلاس و نمایشگاه ایران اکسپو 2024 و نشست‌های فراوانی که برنامه‌ریزی کردیم این نقیصه را برطرف کنیم. همچنین حل این مسائل زیرساختی که به آنها اشاره می‌کنم، از جمله ضرورت راه‌اندازی خط منظم هوایی به ویژه به غرب و جنوب آفریقا، ( توافقنامه‌ای در این زمینه امضا شد اما اجرایی نشده است) و ضرورت راه‌اندازی خط کشتیرانی به غرب و جنوب آفریقا الزامی است. وی ادامه داد: همانگونه که می‌دانید ما به شرق و شمال آفریقا خط منظم کشتیرانی راه‌اندازی کردیم و با دستور رئیس جمهوری در سفر به الجزایر موضوع کشتیرانی به غرب آفریقا نیز در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: موضوع بعدی زیرساخت‌ها در تبادلات مالی و بانکی است که ابتکارات خوبی را در این اجلاس با همتایان آفریقایی خود به اشتراک خواهیم گذاشت و امیدواریم این سه موضوع اصلی در اجلاس بعدی حل و فصل شوند.

ضیغمی در پایان پیشنهاد داد با توجه به دستاوردها و توافقات این اجلاس، همزمان با ایران در دبیرخانه اتحادیه آفریقا نیز ساز و کاری برای حفظ، توسعه و این ارتباطات شکل بگیرد. امروز ضمن رونمایی از تندیس و لوح یادبود دبیرخانه دائمی ایران و آفریقا در این زمینه با مقامات آفریقایی مذاکراتی خواهیم کرد؛ امیدواریم این اجلاس نقطه عطف جهش روابط اقتصادی، تجاری و فرهنگی ایران با کشورهای قاره بزرگ آفریقا باشد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • خط کشتیرانی منظم از ایران به غرب آفریقا راه‌اندازی می‌شود
  • ریزگردها به ترکیه رسیدند
  • مشکلات مردم تا پایان برنامه هفتم توسعه کشور مرتفع خواهد شد
  • ۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می‌آیند
  • ۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
  • مرز مشترک پاکستان و ایران باید «مرز صلح و دوستی» باشد
  • هشدار به مشتریان طلا؛ مراقب این حقه باشید
  • جوجه یک روزه
  • ◄ آزمایش بوژی SF400 واگن های دوطبقه بر اساس استاندارد UIC 518
  • تاثیر تحولات جامعه بر میزان توسعه کشور