Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-25@03:34:06 GMT

اما و اگرهای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۰۷۲۴۲

اما و اگرهای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان

در کشور ما هر وقت به جوانان اعتماد و میدان داده شده است، آن‌ها امتحان خود را به خوبی پس داده و توانسته‌اند با مدیریت درست بر مشکلات فائق آمده و سربلند باشند. نمونه آن جنگ تحمیلی است که اعتماد به جوانان صحنه‌های شگرفی را رقم زده و صحنه نبرد را دگرگون کرد.

به گزارش گروه سیاسی قدس‌آنلاین، فقط چهار روز تا اجرایی شدن قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان باقی مانده و این در حالی است که به گفته مسئولان،دولت باید برای جایگزین کردن ۲۱۰‌ مدیر بازنشسته تا ۲۶‌ آبان‌ماه تصمیم جدی بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در همین راستا عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور، روز شنبه در حاشیه جلسه استانداران سراسر کشور در سخنانی با بیان اینکه ١۴ استاندار مشمول این قانون می‌شوند، از مشخص شدن جایگزین این افراد خبر داده بود.
این قانون شهرداران را هم بی نصیب نگذاشته و با اجرایی شدن آن، شهرداران کلانشهرهایی نظیر تهران، مشهد، اصفهان و... باید عطای خدمت را به لقایش ببخشند!

بر اساس این طرح که در 24 شهریور از سوی مجلس به دولت ابلاغ شده است، به‌کارگیری بازنشستگان در دستگاه‌های اجرایی به استثنای رؤسای قوا، معاون اول رئیس جمهوری، نواب رئیس مجلس، اعضای شورای نگهبان، وزیران، نمایندگان مجلس و معاونان رئیس جمهوری ممنوع می‌باشد. در ذیل به چند مورد از ابعاد مثبت اجرایی شدن قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان اشاره شده است: 

تحرک و پویایی سیستم اداری و اجرایی

یکی از دغدغه‌های مهم رهبر معظم انقلاب که بارها در بیاناتشان انعکاس پیدا کرده، تأکید بر جوانگرایی و استفاده از نیروهای باانگیزه و پرتوان در بخش‌های مختلف اداری و اجرایی دولت است. در کشور ما هر وقت به جوانان اعتماد و میدان داده شده است، آن‌ها امتحان خود را به خوبی پس داده و توانسته‌اند با مدیریت درست بر مشکلات فائق آمده و سربلند باشند. نمونه آن جنگ تحمیلی است که اعتماد به جوانان صحنه‌های شگرفی را رقم زده و صحنه نبرد را دگرگون کرد. امروز نیز جوانان در پست‌های مختلف اداری و اجرایی به خوبی عمل کرده و تحسین همگان را برانگیخته‌اند. حال امید است با اجرایی شدن این قانون، اعتماد به جوانان بیشتر و فرصت بیشتری برای اشتغال و به میدان آمدن آن‌ها فراهم شود تا با تحرک و انرژی تازه دمیده شده در ساختار حاکمیتی، در کنار مدیران باتجربه موفقیت کشور روزافزون شود.

 موفقیت به شرط جوانگرایی واقعی

«این موضوع نوعی جوان‌فریبی است تا جوان‌گرایی، علتش هم این است که شما به بهانه قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان، شهردار ۵۹ ساله تهران را کنار می‌گذارید اما فهرستی که اکنون اعضای شورا انتخاب کرده‌اند یا همسن یا بزرگ‌تر از محمدعلی افشانی هستند و این به‌هیچ‌وجه جوان‌گرایی نیست.» این جمله وصف حال این روزهای موضوع تعیین شهردار جدید تهران است که از زبان حجت نظری، عضو جوان شورای این شهر بیان شده است. در روزهای اخیر با جدی شدن موضوع ترک کرسی شهرداری تهران از سوی محمدعلی افشانی، پنج گزینه از سوی شورای اصلاح طلب این شهر به عنوان جایگزین وی معرفی شدند که از این میان دو تن آن‌ها از شهردار کنونی بزرگ‌تر و سه تن دیگر هم شرایط سنی بهتری نداشته و در آستانه بازنشستگی قرار دارند. حال این سؤال مطرح می‌شود که آیا قرار است با اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان نیروهای جوان به‌کار گرفته و جوانگرایی به شکل واقعی اجرایی شود یا اینکه این قانون هم با ایجاد گریزگاه هایی از سوی برخی مسئولان دور زده خواهد شد؟ مسلماً موفقیت این قانون در صورتی خواهد بود که جوانگرایی به معنای واقعی کلمه اتفاق بیفتد.

 پیروزی مجلس بر فشار و لابی ها

یکی از نکات مثبتی که در فرایند تصویب و روند اجرایی شدن قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان مشاهده شد، ایستادگی مجلس در مقابل فشارهایی بود که با هدف محدود کردن دایره شمول این قانون صورت گرفت. یکی از نمایندگان در اثنای تلاش‌ها برای مستثنا کردن شهردار تهران از دایره شمول این قانون نوشت: از ظهر امروز شاهد صحنه‌های عجیب و زننده‌ای در راهروهای مجلس هستیم، نوعی لشکرکشی خویشاوندی و قومیتی برای لابی با نمایندگان جهت استثنای افشانی از قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان! این شرح حالی مختصر از فشارهای وارد شده بر مجلس برای محدود کردن دایره شمول این قانون است. قانون منع به کارگیری بازنشستگان در مجلس به تصویب رسید و با وجود لابی‌های گسترده شهرداران کلانشهرها و بسیاری از مسئولان اجرایی که تلاش داشتند به شیوه‌های مختلف همچنان در پست‌های خود بمانند، نمایندگان زیر بار دور زدن قانون منع به کارگیری نرفتند. این اجماع و یکدلی نمایندگان در تصویب و اجرای این قانون فارغ از حزب و جناح بندی‌ها نشان دهنده آن است که اگر یکدستی بویژه در زمینه تصویب قوانینی که با امنیت ملی کشور سر و کار دارد وجود داشته باشد، هیچ لابی و فشاری بر نمایندگان تأثیرگذار نبوده و در صورت ارجح بودن منافع ملی و اسلامی نتایج خوبی به دنبال خواهد داشت. 

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: قانون منع بکارگیری بازنشستگان قدس آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۰۷۲۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمان اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اعلام شد

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به نشست عصر امروز این کمیسیون، توضیحاتی درباره آخرین وضعیت همسان‌سازی حقوق بازنشستگان داد.

به گزارش مهر، ولی اسماعیلی، نماینده مردم گرمی و رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در تشریح نشست این کمیسیون عنوان کرد: نشست امروز (دوشنبه، سوم اردیبهشت‌ماه) کمیسیون اجتماعی با محوریت و موضوع بحث متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی با حضور رئیس سازمان تأمین اجتماعی کشور، معاونان این سازمان و رئیس کانون بازنشستگان کارگران برگزار شد.

وی ادامه داد: در جریان این نشست بحث مختلفی درباره وضعیت و شرایط اعمال افزایش حقوق بازنشستگان در اجرای قانون برنامه هفتم توسعه انجام شد؛ با توجه به اینکه هنوز برنامه هفتم توسعه ابلاغ نشده است، مسؤولان سازمان تأمین اجتماعی منتظر ابلاغ رسمی این قانون هستند تا بر اساس آن بتوانند حکم‌ها را اجرا کنند.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس تاکید کرد: البته بر اساس قانون، احکام برنامه هفتم توسعه از ابتدای سال ۱۴۰۳ لازم‌الاجرا است، بنابراین هر زمان که قانون ابلاغ شد، معوقات ماه (های) گذشته بازنشستگان هم پرداخت خواهد شد؛ اما از آنجا که تا به الان حکمی ابلاغ نشده، هنوز مشخص نیست که این مناسبات و تنظیمات و متناسب‌سازی حقوق بر چه اساسی خواهد بود.

اسماعیلی در ادامه گفت: در جریان این نشست بحث مفصلی پیرامون این موضوع صورت گرفت که کمک حال بازنشستگان تأمین اجتماعی باشیم. قرار بر این شد که اگر در این یک ماه زمان باقی‌مانده مجلس یازدهم احکام ابلاغ و متناسب‌سازی اعمال شود، مجدداً جلسه‌ای برگزار کنیم و وضعیت و شرایط احکام را بررسی کنیم.

دیگر خبرها

  • اعلام شرایط اعطای وام ضروری به بازنشستگان
  • محرومیت کارگران از تعطیلات آخر هفته!
  • زمان اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اعلام شد
  • خبر خوش برای بازنشستگان/ زمان اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اعلام شد
  • اعطای وام ضروری به بازنشستگان + شرایط پرداخت
  • حقوق اردیبهشت بازنشستگان با اعمال افزایش حقوق پرداخت می‌شود
  • همسان‌ سازی حقوق بازنشستگان از چه زمانی اجرا می‌شود؟
  • حقوق اردیبهشت‌ بازنشستگان با اعمال افزایش حقوق پرداخت می‌شود
  • افزایش مستمری بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۳ چه شد؟
  • همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از چه زمانی اجرا می‌شود؟