Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@22:08:43 GMT

خراسان جنوبی دومین استان بیابانی کشور است

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۰۷۷۳۵

خراسان جنوبی دومین استان بیابانی کشور است

بیرجند - ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: این استان در اعتبارات بیابان زدایی مغفول مانده در حالی که دومین استان بیابانی کشور است.

به گزارش ایرنا علیرضا نصرآبادی روز سه شنبه در نشست مدیران بخش کشاورزی خراسان جنوبی با مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی افزود: همچنین خشکسالی های چندین ساله سبب افزایش گرد و غبار و وقوع پدیده ریزگردها در استان شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی گفت: با توجه به اینکه خراسان جنوبی پنجمین استان درگیر با پدیده گرد و غبار است اما سهم آن از اعتبارات بسیار پایین است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی تاکید کرد: اگر نسبت به این موضوع بی توجهی شود بدون شک سال های آینده خوزستان دوم خواهیم شد.
وی بر مهار روان آب های سطحی نیز تاکید کرد و گفت: سالانه به طور متوسط 700 میلیون متر مکعب روان آب در استان مرزی خراسان جنوبی هدر می رود.
نصرآبادی تصریح کرد: خراسان جنوبی 19 سال است که با خشکسالی دست و پنجه نرم می کند لذا با کوچکترین بارندگی در مناطق مختلف شاهد سیل و سیلاب هستیم.
وی یکی از بهترین راه های کنترل روان آب های سطحی را اجرای طرح های آبخیزداری دانست و گفت: امسال از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای 25 طرح آبخیزداری بیش از 16 میلیارد تومان اعتبار به استان ابلاغ شده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی اضافه کرد: همچنین با تفاهم نامه ای که سازمان جنگل ها و مراتع و استانداری خراسان جنوبی منعقد کردند هر دستگاه برای تامین 20 میلیارد تومان موافقت کردند که باید پیگیر جذب این اعتبار باشیم.
وی گفت: برخی طرح های آبخیزداری در استان در حال اجراست و در کمتر از 2 ماه گذشته بیش از 50 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
نصرآبادی به مشکل مردم با منابع طبیعی در خصوص کمیسیون ماده واحده اشاره کرد و افزود: طی یکسال گذشته برای رفع این مشکل با حضور میان مردم مناطق روستایی تا حدودی اعتماد بین مردم و منابع طبیعی افزایش یافته است.
وی اظهار داشت: باید به این باور برسیم که رویکرد ما در منابع طبیعی نسبت به تعامل با مردم و دستگاه اجرایی تغییر کرده و از حداکثر توان خود برای حل مشکلات مردم استفاده می کنیم.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی بیان کرد: تمامی دستورالعمل ها و ضوابط قانونی تا جایی که صدمه ای به عرصه های منابع طبیعی وارد نشود را رعایت می کنیم.
وی گفت: اینکه محدودیت ها برای بوته کنی در اراضی منابع طبیعی وجود دارد، سخت گیری نیست بلکه پیشگیری از بحران است.
نصرآبادی یادآور شد: اگر در خراسان جنوبی سخت گیری می شد این استان در صدور مجوز بهره برداری رتبه نخست و در اکتشاف معدن رتبه دوم کشور را به خود اختصاص نمی داد.
وی گفت: کسب این رتبه های ممتاز نشان از تعامل سازمان صنعت، معدن و تجارت با منابع طبیعی است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با تاکید بر احیای کمیسیون ماده واحده منابع طبیعی افزود: برای کشت و بهره برداری از گیاهان دارویی به شکل زراعی، اصلاح قوانین و تکمیل تفاهم نامه سازمان جنگل ها و استانداری در اجرای طرح های آبخیزداری مکاتبه هایی انجام شده که امید است به نتیجه مطلوب برسد.
خراسان جنوبی پس از سیستان و بلوچستان و کرمان سومین استان پهناور ایران بوده و کویر لوت بین این سه استان مشترک است.
7557*3028

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد منابع طبيعي گرد و غبار آبخيزداري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۰۷۷۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اثربخشی مراتع در تولید گوشت قرمز

به گزارش خبرگزاری مهر، عباسعلی نوبخت، رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: برای مشارکت موفق مردم در بهره‌برداری و حفاظت از منابع طبیعی، توجه توأمان به سه مؤلفه طبیعت، اقتصاد و امور اجتماعی ضروری است.

وی به وسعت نزدیک به ۸۳ میلیون هکتاری مراتع کشور و ظرفیت‌های آشکار و نهان آن اشاره و اظهار کرد: به طور دقیق باید مشخص شود که مراتع چه توانمندی‌هایی در زمینه حفظ ذخایر ژنتیکی، تولید علوفه و تولید گوشت قرمز و دیگر اثربخشی‌ها دارند.

وی ادامه داد: با تشکیل و توسعه تعاونی‌های مرتعداری، امر مدیریت و بهره‌برداری مراتع در قالب طرح‌های مرتعداری به ذی‌نفعان حقیقی (دامداران، ساکنان و بومیان) احاله می‌شود و در این صورت است که خود مردم با انجام بذرکاری، اقدامات بیومکانیکی و به ویژه بیولوژیک، شروع به غنی‌سازی و تقویت ظرفیت مراتع می‌کنند.

نوبخت خاطرنشان کرد: دفتر آموزش و ترویج باید با برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای مرتع داران و روستاییان فعالیت خود را از جنبه تسهیلگری افزایش دهد.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، مدیریت درست عرصه‌های منابع طبیعی را مدیریت از پایین به بالا در هرم مدیریت برشمرد و با تاکید بر اجرای منطقه‌ای شیوه‌نامه‌ها و شرح خدمات طرح‌های منابع طبیعی بخصوص مرتعداری افزود: برای مردمی‌سازی درست، ما ناگزیریم برای شیوه‌نامه‌ها و شرح خدمات طرح‌ها به صورت منطقه‌ای عمل کنیم یعنی این انتظار نیست که مثلاً در کل سطوح مرتع کشور به یکباره اجرا شود.

‌بنا بر این گزارش، تا انتهای سال ۱۴۰۲ و در راستای مردمی‌سازی طرح‌های منابع طبیعی در سطح کشور، ۲۰ صندوق ملی منابع طبیعی، ۱۲۰ اتحادیه استانی و ۴۲۵ تعاونی فراگیر در ۴۰۰ سامانه عرفی تشکیل شده که حدود ۱۰۰ هزار خانوار بهره‌بردار را تحت پوشش قرار می‌دهند.

کد خبر 6098031

دیگر خبرها

  • بیش از ۱۵۰۰ مترمربع از اراضی ملی عنبرآباد رفع تصرف شد
  • اثربخشی مراتع در تولید گوشت قرمز
  • قطع درختان جنگل فندقلوی نمین صحت ندارد
  • تامین امکانات مورد نیاز برای برگزاری دومین مرحله انتخابات مجلس
  • مهار ۷۰ میلیون متر مکعب روان آب در سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی
  • ۷۰ میلیون مترمکعب رواناب در خراسان جنوبی ذخیره شد
  • زندانیان ملایری هزار اصله درخت کاشتند
  • شکسته شدن بند خاکی در روستای بیجورد بردسکن بر اثر سیلاب
  • سهم ۲۴ درصدی آبخیزداری از کل حوزه‌های سیل خیز کشور/ اعتبار کافی نیست
  • آغاز به کار شورا‌های همیار طبیعت خراسان رضوی