Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-03-29@09:12:18 GMT

لزوم ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در سایه فضای مجازی

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۰۸۳۳۸

لزوم ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در سایه فضای مجازی

میزان استفاده از فضای مجازی در تمام دنیا میزان قابل‌توجهی است و بالابودن این میزان در ایران نمی‌تواند فاصله قابل‌توجه سرانه مطالعه در کشورمان را با کشورهای پیشرفته پر کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از یار خراسانی، امروزه حتی در پرتو گسترش روزمره فناوری های نوین ارتباطی و اطلاعاتی، توسعه فرهنگی هر کشوری در گروی اهمیت دادن به کتاب و افزایش نرخ سرانه کتابخوانی است؛ به طوری که با وجود گسترش نفوذ و اثرگذاری فناوری های نوین ارتباطی، کتاب هنوز هم، جایگاه مهمی در سبد فرهنگی جوامع ایفا می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متاسفانه با گسترش چشمگیر فناوری های نوین اطلاعاتی و ارتباطی هر زمان و دوره ای شاهد کاهش سرانه مطالعاتی کتاب در جوامع در حال توسعه ای چون ایران بویژه در میان کودکان و نوجوانان هستیم.

اینترنت و قابلیت ها و امکانات نرم افزاری جدید آن بویژه در سال های اخیر فراگیر شدن شبکه های اجتماعی همچون فیس بوک، تلگرام و …. ذائقه بسیاری از کاربران ایرانی را تغییر داده و آنان را به ریزه خوانی و پراکنده خوانی سطحی و نامنسجم در گروه و کانال های مختلف سوق داده است؛ تا جایی که این نگرانی در مسئولان و متولیان فرهنگ به این سئوال ختم شده که آیا در سبد فرهنگی خانواده ها در سال های آتی کتاب جایگاهی خواهد داشت!

فضای مجازی بدون شک تاثیر منفی بر مطالعه کتاب در میان جامعه داشته که قابل چشم پوشی نیست اما باز هم نمی شود همه تقصیر را بر گردن فضای مجازی انداخت زیرا در برخی کشورها با وجود حضور پیشرفته تر فضای مجازی شاهد سرانه بالای مطالعه کتاب هستیم.

بحث افزایش سرانه مطالعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در شهرستان خلیل آباد نیز در نشست شورای فرهنگ عمومی شهرستان در آستانه هفته کتاب و کتابخوانی مطرح شد و اعضای این شورا نیز نظرات خود را بیان کردند که به این نظرات به شرح ذیل است.

 

فرهنگ کتاب و کتابخوانی با مشکلاتی روبرو است

حجت الاسلام علی ناهیدی، پیش از ظهر امروز در نشست شورای فرهنگ عمومی شهرستان خلیل آباد اظهار داشت: تضعیف فرهنگ کتاب و کتابخوانی یکی از معضلات اصلی است و علیرغم توصیه های فراوانی که در این خصوص صورت گرفته، سرانه مطالعه نیز بسیار پایین است.

وی با بیان اینکه فرهنگ کتاب و کتابخوانی یکی از مواردی است که در آن مشکل جدی وجود دارد و این مشکل به عموم مردم بر می گردد، خاطرنشان کرد: با توجه به گسترش سایت ها، شبکه های اجتماعی و فضای مجازی در بین اقشار مختلف، کمتر به سمت کتاب روی می آورند.

وی با اشاره به اینکه باید سعی کنیم بتوانیم از طریق همین فضای مجازی مردم را به سمت فرهنگ مطالعه و کتاب و کتابخوانی سوق دهیم، اظهار کرد: منابع مختلف مورد نیاز مردم و تنوع کتاب باید در کتابخانه های سطح شهرستان وجود داشته باشد تا مردم به سمت روی آورند.

وی همچنین ادامه داد: باید مشکلات و معضلات این بخش شناسایی شود تا بتوانیم در جهت افزایش فرهنگ کتاب و کتابخوانی حرکت کنیم.

 

آموزش فرهنگ مطالعه توسط آموزش و پرورش دنبال می شود

محمود روشندل در این نشست با بیان اینکه چند وقتی است که فرزندان ما و دانش آموزان نیز فرهنگ مطالعه را نمی دانند، تصریح کرد: آموزش فرهنگ مطالعه نیز یکی از مواردی است که در آموزش و پرورش دنبال می شود.

وی همچنین در ادامه اذعان کرد: مدیر مدرسه به تناسب هر منطقه برای آموزش فرهنگ مطالعه برنامه ریزی می کند و باید فرصت کارهای خوب را غنیمت بشماریم.

سرپرست آموزش و پرورش خلیل آباد با بیان اینکه 105 مدرسه شهرستان میتوانند از نکته نظرات مدیران فرهنگی شهرستان در جهت افزایش سرانه مطالعه استفاده کنند و این بستر آماده است ولی برنامه آماده نیست، عنوان کرد: برگزاری نمایشگاه کتاب، مسابقات کتاب خوانی و... نیز در دستورکار آموزش و پرورش است و قطعاً تاثیرگذار خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه جای خالی همایش بزرگ کتابخوان های برتر هر مدرسه یا اعضای برتر کتابخانه های عمومی شهرستان حس می شود، افزود: قطعاً این همایش ها نیز می تواند گامی موثر در راستای افزایش فرهنگ مطالعه و رونق و فرهنگ سازی کتاب و کتابخوانی می شود.

 

ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی باید از سنین پایین آغاز شود

مجتبی همتی در این مراسم اظهار داشت: اگر قرار است یک اصل را فرهنگ سازی کنیم نباید تنها مختص یک هفته نباشد و در طول سال استمرار داشته باشد.

وی همچنین در ادامه تشریح کرد: سرانه مطالعه کشور ما نسبت به برخی از کشورها بسیار پایین است و یکی از دلایل آن می تواند فضای مجازی و شبکه های اجتماعی باشد .

رئیس دادگستری خلیل آباد با بیان اینکه مطالعه خود کتاب قطعاً یکسری فضایل اخلاقی برای ما ایجاد می کند که قطعاً یکی از آنها صبر و حوصله است، ابراز کرد: باید جامعه هدف خود را برای افزایش سرانه مطالعه مشخص کنیم و اگر قرار به فرهنگ سازی باشد بدیهی است که باید از قشر سنی پایین جامعه یعنی نونهالان، نوجوانان و جوانان قبل از رفتن به دانشگاه شروع کنیم.

 

افزایش سرانه مطالعه، نیازمند برنامه های جدی تری است

مجتبی شاکری در این نشست با بیان اینکه علی رغم رشد موضوعات مربوط به فضای مجازی، اقدامات خوبی در حوزه فرهنگی صورت گرفته است، عنوان کرد: افزایش سرانه مطالعه یکی از دغدغه های مهم مقام معظم رهبری است .

وی با تاکید بر اینکه مطالعه در سبد روزانه مردم جاری نیست و نیازمند یک سری برنامه های جدی تری است، تشریح کرد:هفته های متخلف نظیر هفته کتاب و کتابخوانی فرصت مناسبی برای ترویج فرهنگ مطالعه در کشور است .

فرماندار خلیل آباد با بیان اینکه مجموعه اداری شهرستان خلیل آباد نیز در بالا بردن فرهنگ کتاب و کتابخوانی و سرانه مطالعه می توانند نقش ایفا کنند، خاطرنشان کرد: افزایش سرانه مطالعه، می تواند کمک شایانی به کاهش جهل، افزایش فرهنگ ترافیکی و کاهش آسیب های اجتماعی داشته باشد.

 

سخن آخر...

گسترش و محبوبیت شبکه‌های اجتماعی در سال‌های اخیر باعث شده است که بسیاری از مردم اوقات زیادی از شبانه‌روز را در این شبکه‌ها بگذرانند. در این میان حجم بالایی از اطلاعات نادرست و شبهه‌آمیز و شایعات جابه‌جا می‌شود که هرگز نمی‌تواند جای مطالعه درست را بگیرد. باید توجه داشت که میزان استفاده از فضای مجازی در تمام دنیا میزان قابل‌توجهی است و بالابودن این میزان در ایران نمی‌تواند فاصله قابل‌توجه سرانه مطالعه در کشورمان را با کشورهای پیشرفته پر کند.

درصورتی که از فضای مجازی برای مطالعه استفاده می‌کنید باید به معتبر بودن منابع خود توجه داشته باشید و حواستان باشد که جذابیت ظاهری کانال‌ها و صفحات خوش‌آب و رنگ و بی‌محتوا فریبتان ندهد.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۰۸۳۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشنهاد رهبر انقلاب برای معادل اصطلاح فضای مجازی

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کیفیت 480 بازدید 6 رهبر انقلاب ترکیب «رایانه‌سپهر» را برای جایگزینی «فضای مجازی» پیشنهاد کرد. بیانات رهبری را می‌بینید و می‌شنوید.

دیگر خبرها

  • ۷۰ هزار نفر حامی ایتام در آذربایجان‌غربی هستند/ لزوم ارتقای سرانه پرداختی
  • فرهنگسازی و ترویج کتابخوانی میان کودکان ضروری است
  • آنهایی که این احکام را خوارج می‌شوند!
  • پیشنهاد رهبر انقلاب برای معادل اصطلاح فضای مجازی
  • ببینید | حرف‌های جنجالی یک روحانی درباره فضای مجازی؛ این افراد خوارج هستند اگر...
  • توسعه فرهنگ کتابخوانی در احداث پارک‌های سنندج مورد توجه قرار گیرد
  • فضای ورزشی در شهرستان بیرجند توسعه یابد
  • هیات خادم الرضا (ع) به حوزه کتاب و کتابخوانی توجه ویژه داشته است
  • هیات خادم الرضا(ع) به حوزه کتاب و کتابخوانی توجه ویژه داشته است
  • پلدشت پیشرو در توسعه فضای آموزشی آذربایجان غربی