Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا از اصفهان به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان، فریدون اللهیاری اظهار کرد: با عنایت به اجرای چندین کارگاه مرمتی در مجموعه تاریخی مسجد امام(ره)، عملیات مرمت ایوان عظیم مجموعه گنبد خانه مسجد تاریخی امام(ره) (جامع عباسی) اصفهان واقع در مجموعه جهانی مسجد امام اصفهان از پائیز سال گذشته آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی در ادامه با اشاره به اینکه کاشی‌های این ایوان عظیم از چند سال گذشته دچار ریزش شده بود تاکید کرد: با عنایت به سست شدن کاشی‌های این ایوان عظیم و خطر ریزش و سقوط آنها، از 5 سال گذشته بخش‌هائی از این ایوان با داربست و توری مهار شده بود. با این وصف و پس از تامین اعتبار لازم، عملیات مرمت اساسی این ایوان با اعتباری بالغ بر 1 میلیارد ریال از پائیز سال گذشته آغاز شد.
اللهیاری افزود: در این عملیات که در ارتفاع بیش از 30 متری از سطح صحن اصلی مسجد صورت پذیرفت، مرمتگران ضمن استحکام بخشی کالبد ایوان، عملیات تمیز کاری، استحکام بخشی و مرمت کاشی‎‌های ایوان، به ویژه کاشی‌های فرسوده را نیز اعم از نصب مجدد و تزریق ملات در پشت کاشی‌ها را به انجام رسانیدند.
مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان همچنین ادامه داد و گفت: در حال حاضر با اتمام مرمت کاشی‌های ایوان گنبد خانه که داربست‌های آن به طورکامل امروز جمع آوری شد، دو ایوان از مجموع 4 ایوان صحن اصلی یعنی ایوان ضلع غربی و جنوبی به طور کامل مرمت شده و هم اینک مرمتگران در حال مرمت بخش‌های مختلف ایوان ضلع شمالی این مسجد عظیم تاریخی هستند و این در حالی است که طرح‌های مرمتی، مرتگران به صورت موضعی و به صورت چرخشی در همه بخش‌های این مسجد تاریخی که دارای میلیون‌ها قطعه کاشی است (که به طرز زیبائی بدنه آین مسجد تاریخی را تزئین نموده اند) در حال اجرا می‌باشد.
مسجد تاریخی امام اصفهان که در متون تاریخی با نام مسجد جامع عباسی خوانده شده، در جبهه جنوبی مجموعه جهانی میدان امام(ره) (نقش جهان) واقع شده و از جمله بزرگترین و زیباترین مساجد جهان اسلام به‌شمار می‌رود.
کار بنای این مسجد تاریخی در سال 1020 هجری قمری به فرمان شاه عباس اول صفوی توسط معمار مشهور صفوی «استاد علی اکبر بنا اصفهانی» آغاز شد و سردر منحصر به فرد ورودی و تزئینات آن در سال 1025 هجری قمری به منظور تکمیل آرایش اطراف میدان به اتمام رسید، با این وصف کار ساخت و ساز در آن با توجه به عظمت بنا در دوران جانشینان شاه عباس اول ادامه یافت به‌گونه‌ای که در کتیبه‌ای در بخش جنوب شرقی مسجد سال اتمام این بخش از مسجد را سال 1077 هجری قمری ذکر می‌کند.
این مسجد تاریخی در حال حاضر روزانه ضمن انجام فرائض دینی در آن، میزبان گردشگران مختلف داخلی و خارجی است.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: مسجد تاریخی امام مرمت میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۰۸۷۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرمت طرح‌های مشترک میراث فرهنگی و شهرداری در میبد


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، سید محمد رستگاری با قدردانی از اقدامات شورای اسلامی شهر و شهرداری میبد در راستای احیا و مرمت بافت تاریخی و معابر ارزشمند میراث فرهنگی گفت: مقررشد؛ میراث فرهنگی با مشارکت شهرداری برای مرمت و احیا قلعه مهرجرد و بارجین اقدام کند.


رستگاری با بیان اینکه کارخوبی که درگذر شاه جهان آباد صورت گرفته است؛ مجموعه عالی برای رویداد‌های فرهنگی گردشگری درراستای توسعه گردشگری پایدار در میبد است گفت: نارین قلعه، قنات و محوطه آن نیز نیاز به توجه بیشتر و مرمت و بازسازی دارد که باید پیگیری لازم جهت تامین اعتبار آن انجام شود.


وی با اشاره به کف سازی، بدنه، نورپردازی و احیا و مرمت راسته از سوی شهرداری گفت: با اقداماتی که در راسته بازار انجام شده است ظرفیت ارزشمندی در این منطقه درحال رقم خوردن در حوزه میراث فرهنگی است. مجید بهارستانی شهردار میبد هم با بیان اینکه میبد بیش از ۸۰۰ هکتار بافت تاریخی دارد گفت: برای حفظ بافت تاریخی و جلوگیری از تخریب آن، در ۱۰ منطقه درحوزه بازآفرینی شهری، زیرسازی، بدنه سازی، مرمت بدنه بافت تاریخی کار کردیم.


بهارستانی با بیان اینکه در چهار منطقه از شهر بیشتر هزینه شده است افزود: در راسته بازار ۱۰ میلیارد تومان، گذر شاه جهان آباد ۴ میلیارد تومان، حمام و مسجد جامع شهیدیه ۳ میلیارد تومان هزینه شده است.


وی خاطرنشان کرد: تامین پارکینگ محله ایی و بازآفرینی وخدمات شهری از دیگر اقدامات شهرداری است که برای خدمات رسانی بافت‌های تاریخی، دو دستگاه موتور آتش نشانی خریداری کرده ایم.

دیگر خبرها

  • حیدرآباد؛ اصفهانی نو در قلب هندوستان
  • بهره‌برداری از حمام بیگ‌جوان چایپاره با کاربری اقامتگاه بوم‌گردی
  • فرونشست دوباره زمین در شهر یزد + فیلم
  • خبرنگاران با چشم خود اثرات فرونشست بر آثار تاریخی اصفهان را دیدند/ ترک سه انگشتی در دیوار مسجد علیقلی آقا/ آثار تاریخی اصفهان فرو می ریزد؟ (فیلم)
  • مرمت طرح‌های مشترک میراث فرهنگی و شهرداری در میبد
  • اصفهان و پورتو؛ خواهرانی از جنس کاشی‌های آبی با دوستی ۵۰۰ ساله
  • خانه انصاری ارومیه مرمت می‌شود
  • مرمت بخش تخریب شده شهر تاریخی بلقیس؛ بزودی
  • ۷۰ اثر موزه شوش مرمت شد
  • اختصاص ۸۰۰ میلیاردریال برای اجرای طرح‌های مرمتی در آذربایجان غربی