Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@21:04:42 GMT

چهار شهر تالابی ایران در کنوانسیون رامسر ثبت می شود

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۰۸۷۲۳

چهار شهر تالابی ایران در کنوانسیون رامسر ثبت می شود

خرم آباد -ایرنا- مدیر دفتر اکوسیستم های تالابی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در کنوانسیون رامسر چهار شهر دارای تالاب ایران به عنوان شهر تالابی ثبت می شود.

به گزارش ایرنا مسعود باقرزاده کریمی روز سه شنبه در جلسه مدیریت زیست بوم تالاب های لرستان در سالن جلسات معاونت عمرانی استانداری لرستان افزود: تالاب ها علاوه بر اینکه خدماتی به جوامعی محلی ارائه می دهند دارای کارکردهای جهانی نیز هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اظهار داشت: نباید هیچکدام را به نفع دیگری از بین برد و باید نفع مردم و جوامع را در کنار ایفای نقش جهانی تالاب ها در نظر گرفت و در این راستا تعادل ایجاد کرد.
باقرزاده کرمی ادامه داد: کنوانسیون رامسر از تالاب ها عبور کرده و می خواهد شهرهای دارای تالاب را ثبت کند که تلاش می شود در ایران به عنوان یکی از نخستین کشور ها چهار شهر تالابی در این کنوانسیون به ثبت برسد.
وی افزود: وجود تالاب نباید موجب محدودیت مردم شود و از طرفی شهر و مردم موجب تخریب تالاب نباشند بلکه با هم تعامل داشته باشند.
مدیر دفتر اکوسیستم های تالابی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: کوهستان مخزن آب است چرا که از ارتفاعات بارندگی ها با شیب تند در نخستین دشت مانند گوری بلمک قرار می گیرد و دشت پر آب می شود و به سطح زمین می رسد و تالاب را تشکیل می دهد.
وی افزود:مردم به دلیل سطح بالای آب در اطراف آن کشاورزی می کنند و مازاد آب در رودخانه فصلی و چشمه ها در شیب بعدی قرار می گیرد و آب تصفیه شده در چشمه بعدی ایجاد می شود.
باقرزاده کریمی ادامه داد: رودخانه دائمی در مناطق خشک و نیمه خشک وجود دارد که همیشه در حال تغذیه هستند.
وی افزود: مشکل ایجاد شده برای گوری بلمک و دیگر موارد ایجاد زهکش ها است و وزارت کشاورزی متاسفانه این موضوع را دامن زد.
وی ادامه داد: نهضت گوری بلمک در سطح کشور ایجاد شده است به دلیل اینکه از لرستان آغاز شده و در سطح کشور 17 دشت با این شرایط پیدا شده است.
باقرزاده کریمی همچنین گفت: کارون و کشکان گل آلود هستند رودخانه نیستند و فقط سیل حمل می کنند و خاک به عنوان مخزن ژن و تولید تبدیل به بلای زندگی و باعث پرشدن مخازن سدها تبدیل شده است.
وی اظهار داشت: آب را از مخزن های استان های کوهستانی تخلیه کرده ایم و در جلگه خوزستان به شوره زار تبدیل کرده ایم.
وی ادامه داد: تالاب های 14 هزار هکتاری و 21 هزار هکتاری شوره زار در خوزستان ایجاد کرده ایم که همگی شاخص عملکرد ما هستند.
مدیر دفتر اکوسیستم های تالابی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: برخی طرح ها از ابتدا اشتباه بوده است و برنامه مدیریت زیست بومی برای رفع و بازبینی طرح ها است و در خیلی از تالاب ها افرادی به اسم مردم سوء استفاده می کنند.
وی افزود: در مدیریت زیست بومی اتاق ها شیشه ای می شود و همه چیز شفاف خواهد شد و باید منافع با بقیه بهره برداران مطرح شود.
7274/6060

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي حفاظت محيط زيست تالاب لرستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۰۸۷۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارندگی‌های اخیر جان تازه‌ای به تالاب‌های کرمانشاه بخشید

احد جلیلیان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بارندگی‌های اخیر به ویژه در فروردین ماه، جان دوباره ای به رودخانه‌ها و تالاب‌های استان کرمانشاه بخشید.

وی افزود: میزان بارندگی‌ها برای احیا تالاب‌های خشک شده مطلوب است و در حال حاضر رودخانه‌ها و تالاب‌های کرمانشاه در وضعیت خوبی به سر می‌برند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه تصریح کرد: استان کرمانشاه ظرفیت‌های بسیاری در حوزه محیط زیست دارد که می‌توان به پناهگاه حیات وحش دشت قراویز شهرستان سرپل‌ذهاب اشاره کرد که تنها زیستگاه آهو ایرانی در غرب کشور است.

وی افزود: در استان کرمانشاه بیش از ۳۰۰ گونه جانوری شناسایی و به ثبت رسیده است.

جلیلیان با اشاره به میزان پراکندگی گونه‌های جانوری در استان کرمانشاه، گفت: ۴۸ گونه پستاندار، ۱۸۶ گونه پرنده، ۳۴ گونه دوزیست و خزنده و ۳۳ گونه از انواع مارها در استان کرمانشاه به ثبت رسیده است.

کد خبر 6080419

دیگر خبرها

  • بارندگی‌های اخیر جان تازه‌ای به تالاب‌های کرمانشاه بخشید
  • کشف و جمع آوری تورهای متخلفین صید غیرمجاز در تالاب نوروزلو میاندوآب
  • شناسایی مرغداری آلوده کننده تالاب انزلی با لاشه مرغ‌های تلف شده
  • مرغ داری آلوده کننده تالاب انزلی به مراجع قضایی معرفی شد
  • کوچ پرندگان به تالاب کمجان
  • کشف محموله غیر مجاز ماهی‌های تالابی در شادگان
  • درنای بلژیکی خانه‌دار شد
  • بهره‌مندی از هوش مصنوعی برای احیای تالاب‌های فارس
  • بهره‌مندی از هوش مصنوعی در جهت احیای تالاب‌ها و دریاچه‌ها
  • بنای افزایش مساحت زمین‌های کشاورزی در فارس را نداریم